PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:27

Achterdochtig (of eigenlijk gewoon: voorzichtig) zijn is prima +:)+

Maar meteen al besluiten dat er puur kwade motieven achter zitten dat is gewoon niet fair.

Ik vind het ook apart dat de handelaar zelf ineens besluit om de keuringen te doen / zegt dat er keuringen gedaan zijn.

Maar de reden waarom dat weten wij geen van allen en het is dan ook erg laag bij de grond om het maar meteen heel negatief uit te leggen. Er kunnen allerlei redenen zijn :)

Ik denk dat we ons allemaal wel situaties voor kunnen stellen waarbij iemand bij voorbaat al NIETS meer goed kan doen. Je kan alles negatief uitleggen als je wilt.

Bijvoorbeeld: Wil een verkoper een paard graag zelf naar een klant brengen dan is dat vast geen stukje vriendelijke service van het dier goed af willen leveren, maar zal dat wel zijn omdat het dier niet goed te laden is en hij niet wil dat de klant ziet dat hij hem de trailer in moet schoppen.

Wil de verkoper het paard juist niet zelf naar een klant brengen dan zal er wel wat mis zijn met het paard dat hij het zelf niet wil vervoeren, blijkbaar bang dat er ongelukken gebeuren onderweg.

Zo kun je elke handeling en voorstel van een verkoper uitleggen als een teken van "onbetrouwbaar"....

Wil een handelaar niet keuren simpelweg omdat hij er geen zin in heeft (op de manier die TS voorstelt :)* ) dan is dat nog niet meteen een soort sluitend bewijs dat zowel paard als handelaar niet deugen :P

Denkt de handelaar er nog eens over na en besluit hij dat keuren toch wel nuttig kan zijn, dan kan dat toch prima? Wellicht was de DA er al in opdracht van een andere klant, en dacht de handelaar: ach zal ik dat vrouwtje een plezier doen en dit paard meteen ook maar even op de foto laten zetten :)

Met het idee: dan kan zij zien dat het paard okee is, en als zij het dan nog niet vertrouwd dan heb ik toch een officieel goedgekeurd paard waardoor ik de prijs aan kan passen omdat het dier dan meer waard wordt.

Dat kan toch prima dat iemand zo denkt en daar is op zich toch niets mis mee :)

Ik zet ook wel eens iets op Marktplaats dat ik gewoon graag zo online wil verkopen, en waarvoor ik op dat moment even geen zin of tijd heb in mensen aan de deur met alle gedoe vandien.

Dan ben ik nog geen oplichter omdat ik alleen wil verzenden en niet wil laten afhalen, maar wacht ik gewoon liever op een koper die het prima vindt om het via de post te ontvangen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-08-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:34

wenckep schreef:
Hij wil dus niet het paard naar de kliniek brengen en daar laten keuren. Het moet allemaal op zijn terein gebeuren. Dat vond ik ook al vreemd. Volgens mij is het normaal dat koper en verkoper naar de kliniek gaan die de koper uitzoekt. En mits goedgekeurd het paard daarvandaan mee neemt/koopt.

Ik denk dat ik er wel uit ben en maar moet wachten tot het volgende perfecte paard voorbij komt :)

Nu bij 2 handelstallen geweest en bij beide geen goed gevoel.. Zouden ze echt bestaan eerlijke verkopers..

Eigenlijk ben ik de laatste jaren al geen eerlijke verkoper meer tegen gekomen.....................ik hoop voor jou dat het je wel lukt.............

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:39

@emil01 hier een eerlijke verkoper aan het woord :Y)

Pffff wat ben ik blij dat ik af en toe een veulentje verkoop..... wat een gedoe zeg !
Ik heb wel eens een volwassen PRE verkocht door omstandigheden maar nooit lastige situaties gehad, gelukkig !
Ik kan me de positie van de handelaar indenken maar ook die van de koper. Echter, een paard kan vandaag 100% zijn en morgen nog maar 10% en dan begint vaak de ellende. Ben er wel uit dat tegenwoordig een paard/veulen met contract (ver)kopen een must is , ik doe dat trouwens altijd al en is bij de PRE niet meer dan normaal.

@wencheP ik verkoop normaliter geen volwassen PRE's maar bij toeval vorig jaar wel een van mijn merries en met een waterdicht contract.
Na 6 weken op proef te hebben gestaan bij de manege hier op de hoek was ze verkocht, ik heb er echt alles aan gedaan om deze mensen een zo goed mogelijk beeld te geven van mijn merrie en haar te mogen proberen omdat ik voor 100% achter deze merrie sta.
Ik ben eerlijk geweest en gebleken is dat mijn verhaal ook 100% klopte tav haar karakter en gezondheid
De manege waar ze stond is trouwens van iemand die veel van de spaanse paarden weet en haar vertrouwde ik omdat ik bij haar les heb gehad. De nieuwe eigenaren zijn heel erg blij met haar en ik ben dat dus ook. Na een jaar bleek de merrie een infectie of allergie te hebben en hebben ze contact opgenomen voor advies, ik ben gelijk gaan kijken maar ik kon ze ook niet verder helpen. Ik heb ze verteld dat ze contact mogen opnemen met mijn DA om achtergrond info te vragen maar ik weet niet of ze dat gedaan hebben.
Helaas gebeurd dit soort dingen ook maar dat wil niet zeggen dat de verkoper iets heeft verzwegen of gelogen heeft, ik ben wel blij dat de eigenaren me gebeld hebben en ik de kans had om even te gaan kijken. Toch ben ik ervan overtuigd dat verandering van stal omgeving voer omgang en training wel degelijk effect kunnen hebben op een paard en zeker een gevoelige PRE.

Ik hou me voorlopig even bij het fokken van een goed gezond veulen van goede afstamming want de handel is niks voor mij .....

BigOne

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:23

De handelaar lijkt wel erg wanhopig zijn best te doen om het paard te slijten. Zoals het er nu staat vind ik het een rare zaak. De handelaar had naar een praktijk kunnen gaan met het paard, ts had daar kunnen zijn met haar eigen da die mee keek, paard goed, meenemen, paard fout, keuring betalen.
Eerst wil de handelaar niets van foto's weten en nu heeft hij het zelf laten doen, binnen een zeer korte termijn. Tja, helaas al heel veel meegemaakt op paardenver- en aankoop en ja, er zijn dierenartsen die de boel bedonderen. En daarom vind ik het heel vreemd wat die handelaar allemaal wil. Hij had ts gewoon voor kunnen stellen om het paard in haar bijzijn op de foto te zetten en dat zij die foto's aan haar da liet zien, hoe moeilijk kan het zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:57

Een verhaal heeft altijd 2 kanten. Hier lezen we 1 kant en de meesten hier hebben gelijk een oordeel.
Zo kun je iemand heel snel even kapot maken, ik vind het echt schandalig worden.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:19

Er is niemand die de handelaar zwart maakt alleen zijn werkwijze word in twijfel getrokken en terecht. In een ander topic word gepraat over oplichters in de paardenwereld en dat er nog steeds zoveel mensen in stinken, ik vind dat mensen zeker kritisch mogen zijn tov verkopers, slecht maken is iets anders. Maar als ts nu dit paard koopt omdat de handelaar zegt dat alles prima en gekeurd is en over zes maanden start ze een topic over een gekeurd paard dat toch niet goed blijkt, dan krijgt ze van iedereen de wind van voren over het feit dat ze zo dom was om op het verhaal van de handelaar af te gaan en niet zelf gekeurd heeft bij een door haar uitgezochte praktijk.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:00

@Margee: Als hij het paard voor iemand anders heeft laten keuren waarom zou hij mij dan nog foto's sturen van de keuringspapieren??
Hij deed bij jou misschien niet moeilijk over keuren. Toen ik er Zondag was en ging vragen over rontgen keuring, Als hij toen direct had gezegt prima zoek maar een dierenarts die hier op het erf komt keuren of wil je mijn dierenarts? Dan had het heel anders overgekomen dan hoe het nu ging. Dan had ik gewoon gezegt ik zoek mijn eigen en neem morgen (maandag) gelijk contact op wanneer. Maar zo ging het bij mij helaas niet.

En helaas door eerdere slechte ervaringen ben ik wantrouwiger geworden en extra voorzichtig.
Ik weet ook dat een paard vandaag 100% goed gekeurd kan worden en volgende week kreupel is. Maar dan weet ik in iedergval wel dat het paard niet bij aankoop de zelfde problemen had als bij mijn vorige paard (Spat, OCD en Kystes in 2 achterbenen) Die elende wil ik niet weer.

@pmarena: Ik besluit niet dat er puur kwade motieven achter zitten. Ik wou het paard gewoon door mijn eigen DA laten keuren. Als daar moeilijk over gedaan word word ik wantrouwig. Waarom moet daar moeilijk over gedaan worden?
Misschien bedoelt hij het wel goed om het paard toch te laten keuren maar aangezien hij heel goed weet dat ik mijn eigen DA wou en niet die van hem vind ik het toch apart dat hij dan toch zelf laat keuren en mij zomaar de uitslagen via waths app stuurt. Terwijl ik geen interesse meer in het paard heb.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:10

wenckep schreef:
@Margee: Als hij het paard voor iemand anders heeft laten keuren waarom zou hij mij dan nog foto's sturen van de keuringspapieren??
Hij deed bij jou misschien niet moeilijk over keuren. Toen ik er Zondag was en ging vragen over rontgen keuring, Als hij toen direct had gezegt prima zoek maar een dierenarts die hier op het erf komt keuren of wil je mijn dierenarts? Dan had het heel anders overgekomen dan hoe het nu ging. Dan had ik gewoon gezegt ik zoek mijn eigen en neem morgen (maandag) gelijk contact op wanneer. Maar zo ging het bij mij helaas niet.

En helaas door eerdere slechte ervaringen ben ik wantrouwiger geworden en extra voorzichtig.
Ik weet ook dat een paard vandaag 100% goed gekeurd kan worden en volgende week kreupel is. Maar dan weet ik in iedergval wel dat het paard niet bij aankoop de zelfde problemen had als bij mijn vorige paard (Spat, OCD en Kystes in 2 achterbenen) Die elende wil ik niet weer.

@pmarena: Ik besluit niet dat er puur kwade motieven achter zitten. Ik wou het paard gewoon door mijn eigen DA laten keuren. Als daar moeilijk over gedaan word word ik wantrouwig. Waarom moet daar moeilijk over gedaan worden?
Misschien bedoelt hij het wel goed om het paard toch te laten keuren maar aangezien hij heel goed weet dat ik mijn eigen DA wou en niet die van hem vind ik het toch apart dat hij dan toch zelf laat keuren en mij zomaar de uitslagen via waths app stuurt. Terwijl ik geen interesse meer in het paard heb.

Ik denk dat je hem zondag al zo tegen zijn haren had ingestreken dat hij dit nog even kwijt moest.... Hij had het maandag over een klant die zondag was geweest waar hij al gelijk aanvaringen mee had, toen ik dit topic zag, wist ik het gelijk. En ik mocht niet "misschien" keuren, ik mocht gewoon keuren.
Als je voor een bepaalde prijs gaat kijken, kun je niet verwachten dat alles al tip-top gekeurd is. Bovendien zou jij dat ook niet vertrouwen, begrijp ik uit alles hier, en zou je hem alsnog willen laten keuren door je eigen DA.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:18

@margee: Een echte aanvarigen hadden we niet in mijn ogen maar weer een discussie over de keuring, en hoe dit zou moeten. Ik verwacht ook niet dat alles tip top gekeurd is. Daarom wou ik ook door mijn eigen DA laten keuren!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:21

ik heb alleen de OP gelezen...

Ik zou het paard laten keuren zoals jij dit wilt en anders het paard laten staan. Ga niet af op de mooie verhalen van de handelaar.

Geen handvol maar een land vol paarden, ook PRE's. Zakelijk bekijken kan je een hoop ellende besparen. Als het een eerlijke handelaar is staat ie keuringen ook toe door een onafhankelijk DA (zo niet, zou ik ook erg wantrouwend zijn).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:26

Margee schreef:
wenckep schreef:

Ik denk dat je hem zondag al zo tegen zijn haren had ingestreken dat hij dit nog even kwijt moest.... Hij had het maandag over een klant die zondag was geweest waar hij al gelijk aanvaringen mee had, toen ik dit topic zag, wist ik het gelijk. En ik mocht niet "misschien" keuren, ik mocht gewoon keuren.
Als je voor een bepaalde prijs gaat kijken, kun je niet verwachten dat alles al tip-top gekeurd is. Bovendien zou jij dat ook niet vertrouwen, begrijp ik uit alles hier, en zou je hem alsnog willen laten keuren door je eigen DA.

Begrijp ik hieruit dat jij ook te koop bent geweest op dit paard?? Heb je hem gekocht??

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:27

bigone schreef:
Er is niemand die de handelaar zwart maakt alleen zijn werkwijze word in twijfel getrokken en terecht. In een ander topic word gepraat over oplichters in de paardenwereld en dat er nog steeds zoveel mensen in stinken, ik vind dat mensen zeker kritisch mogen zijn tov verkopers, slecht maken is iets anders. Maar als ts nu dit paard koopt omdat de handelaar zegt dat alles prima en gekeurd is en over zes maanden start ze een topic over een gekeurd paard dat toch niet goed blijkt, dan krijgt ze van iedereen de wind van voren over het feit dat ze zo dom was om op het verhaal van de handelaar af te gaan en niet zelf gekeurd heeft bij een door haar uitgezochte praktijk.

precies dit.

Altijd naar je gevoel luisteren, mensen oordelen te snel. Als jou gevoel niet goed is, niet doen! dan krijg je 100 % zeker spijt. Wat mensen hier ook zeggen, zij kennen jou gevoel niet en de situatie.

Tuurlijk heeft een verhaal 2 kanten maar zou iemand hier een paard kopen in deze situatie als je gevoel niet goed is en je twijfelt aan de juistheid waarop de handelaar in questie te werk gaat?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:51

Margee schreef:
wenckep schreef:

Alls hij tegen jou gaat klagen over een andere klant, hoe noem je dat dan? Is dat niet precies hetzelfde als waar je TS nu van beticht want wie weet tegen wie hij nog meer heeft lopen klagen....

Hoe dan ook, een negatief gevoel van 1 persoon maakt de handelaar nog geen slechte handelaar, net zoals een positieve ervaring van 1 persoon het ook niet meteen een goede handelaar maakt. Punt is dat o.b.v. wat TS beschrijft zij geen goed gevoel heeft (en ik van wat ik hier lees ook niet) en dus besloten heeft niet verder te gaan met het betreffende paard.

Overigens heb ik geen idee om wie het gaat en heb ik daar ook geen interesse in omdat ik er verder niets mee van doen heb en mocht dat ooit wel zo zijn dan trek ik mijn eigen conclusies wel naar wat ik op dat moment ervaar.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:19

Gewoon je gevoel volgen en niet teveel aantrekken van wat andere mensen vinden.
Als jij je er niet goed bij voelt dan moet je het ook niet doen.

Als ik jou verhalen zo lees vind ik de verhalen ook vaag en zou ik ook zeker mijn twijfels hebben.

Zo heb ik al eens een paard klinisch laten keuren en die werd serieus op beide voorbenen afgekeurd en achter was het ook niet zo joepie.
Een week of 2 later kreeg ik van die vrouw een berichtje dat het paard verkocht was en dat hij door haar eigen dierenarts helemaal goed gekeurd was.. misschien ben ik dan ook te wantrouwend maar dan vraag ik me af wat ze dat paard gegeven heeft ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:54

Hij heeft niet lopen klagen, hij vertelde een verhaal over wat hij zoal meemaakte....
De dag erna lees ik dit en 1 en 1 is 2. Te toevallig toch?

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:19

dit gaat toch nergens over... als jij een paard door je eigen dierenarts wil laten keuren bespaar je jezelf een hoop tijd als je van tevoren -als je informatie vraagt over het paard - ook vraagt wat mogelijk is kwa keuren,
je hoeft niet eens te gaan kijken naar een paard als je je eigen dierenarts niet kan laten komen keuren....

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:24

Ik heb ook zeker van te voren wel gevraagd wat mogelijk was qua keuren.
Klinische keuring zou door hun betaald worden. Rontgenologisch was geen probleem maar moest ik zelf betalen (ook als het niet goed zou zijn) Dus daarom besloten om er heen te gaan kijken. En als dan daar gesproken word over keuren er moeilijk word gedaan over eigen DA...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:53

Margee schreef:
wenckep schreef:

aha dit maakt me een hele hoop duidelijk. Ik vond jouw reacties al zo vreemd omdat jij zo extreem keihard in de verdediging ging. En alles afdeed als zwartmakerij, schandalig enz enz.
Wilde al bijna gaan vragen of je aandelen had, maar dit verklaard ook een hoop.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:45

Ik heb geen aandelen, alleen een compleet andere ervaring. En ik vind het niet eerlijk als dit soort zaken op internet gezet wordt zonder dat iemand zich kan verdedigen. Niet eens het verhaal van de TS, die was waarschijnlijk gewoon ook erg teleurgesteld, maar sommige reacties hier vond ik ronduit schandalig.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:58

Tja maar dat is het nou eenmaal. Sommige topics hebben alleen maar een verhaal van één kant. Als je die leest moet je altijd in je achterhoofd houden dat er een tweede kant aan het verhaal zit natuurlijk. Maar bij een handelaar waar echt van alles mis is hoef je maar even te googlen en dan kom je vaak al genoeg te weten (bv 100 negatieve ervaringen). Eén ervaring zoals deze van TS zegt naar mijn mening nog niet zoveel over deze handelaar.. Dus, ik zie het probleem niet zo.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:02

Mag ik vragen om welke handelaar dit gaat? uit je verhaal te lezen heb ik een idee, wil graag weten of het dezelfde is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:01

Tinus1909 schreef:
Mag ik vragen om welke handelaar dit gaat? uit je verhaal te lezen heb ik een idee, wil graag weten of het dezelfde is.

En dit is nou precies wat ik bedoel, we gaan met dit topic precies de verkeerde kant op.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:56

Margee schreef:
Tinus1909 schreef:

En dit is nou precies wat ik bedoel, we gaan met dit topic precies de verkeerde kant op.

Hmm dat weet ik nog zo net niet.
Aps het degene is die ik bedoel, kan hij vaak bot overkomen, maar bedoelt t vaak wel goed. Vandaar dat ik vraag om wie het gaat, als het wel deze man is die ik bedoel, zal hij vast geen kwade bedoelingen hebben. Hij is soms gewoon niet zo snugger :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:53

Houd er nu gewoon over op want er wordt weer flink op los gespeculeerd en zo komen de roddels in de wereld.
Dit is gewoon niet netjes, of je 't nu positief of negatief hebt bedoeld.

Snap niet dat er niet gewoon een slotje komt op dit soort topics.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:08

TS heeft aangegeven af te zien van de aankoop en in dit topic wordt meer gespeculeerd over de bedoelingen van de handelaar, dan dat er ervaringen met hem uit eerste hand gedeeld worden waardoor we hebben besloten hier een permanent slotje op te plaatsen.