Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:37

Iruss94 schreef:
ik heb mijn e rijbewijs niet maar ik rijd met de traktor en twee paarden rond. als je de feeling hebt is er geen drol aan. maar ook ik moet hem nog gaan halen als ik met een auto ervoor wil rijden.

Betaal je ook wegenbelasting voor die tractor dan?? }:)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:42

ikke schreef:
Iruss94 schreef:
ik heb mijn e rijbewijs niet maar ik rijd met de traktor en twee paarden rond. als je de feeling hebt is er geen drol aan. maar ook ik moet hem nog gaan halen als ik met een auto ervoor wil rijden.

Betaal je ook wegenbelasting voor die tractor dan?? }:)

Nee hoeft niet is een super gave oldtimer :)

Scum

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:57

Dat komt volgens mij volgend jaar, of het jaar daarna Ikke. Ze zijn bezig met kentekenplaten voor traktors. En dan volgt vanzelf de wegenbelasting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:29

Scum schreef:
Dat komt volgens mij volgend jaar, of het jaar daarna Ikke. Ze zijn bezig met kentekenplaten voor traktors. En dan volgt vanzelf de wegenbelasting.

Ehm, dat is al lang. Tractoren hebben een GV-nummer. Alleen is de landbouw vrijgesteld van die kentekenplicht. Dat gaat veranderen (en niet onterecht) en wordt het ook simpeler om oneigenlijk gebruik (met je paard naar wedstrijd is oneigenlijk gebruik) te controleren en handhaven.

Of die wegenbelasting voor landbouw er komt, weet ik niet; ik zou me meer zorgen maken over de APK, eerlijk gezegd.......

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 12:51

Ah lieve Bokkers help! Ik kom er echt niet aan uit :(

Stel: mijn auto mag 1400 kilo trekken. De trailer weegt er 600 en het paard 600, dat is 1200. Mag dit dan? Met E rijbewijs :)

Nou wordt mij net weer verteld dat de auto 1800 moet mogen trekken, omdat het toegestane maximum massa voertuig 1800 is...

Oh help ik kan ook nergens het antwoord vinden op internet :o

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 12:56

Mij lijkt het dus echt veel logischer als het wel gewoon mag... Anders zijn er toch wel heel veel combinaties waarbij het gewoon niet mag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:57

Als je in Nederland woont mag dat gewoon ja.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:58

xMercury schreef:
Hee Bokkers!

Ik heb besloten om mijn E rijbewijs te gaan halen, maar ik vind het doodeng! Ik heb nog nooit gereden met een kar erachter... Ik krijg 6 uur les en ga daarna afrijden, kan natuurlijk altijd nog extra lessen nemen als het nodig is :)

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is het moeilijkste? Achteruit rijden lijkt me erg moeilijk haha. Vind het wel stoer hoor, zo'n jonge kleine meid met een trailer rijbewijs 8-) Haha barst los alsjeblieft :D

ik heb het ook meteen na mijn B rijbewijs gedaan, stelt niets voor hoor.... succes!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:08

xMercury schreef:
Ah lieve Bokkers help! Ik kom er echt niet aan uit :(

Stel: mijn auto mag 1400 kilo trekken. De trailer weegt er 600 en het paard 600, dat is 1200. Mag dit dan? Met E rijbewijs :)

Nou wordt mij net weer verteld dat de auto 1800 moet mogen trekken, omdat het toegestane maximum massa voertuig 1800 is...

Oh help ik kan ook nergens het antwoord vinden op internet :o

Als jij je E rijbewijs hebt, dan mag jij die combinatie gewoon rijden!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:10

Ja hoor dat is geen probleem.
Mag je gewoon mee rijden met e rijbewijs

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:45

Mercury:je moet naar het maximum laadvermogen van je trailer kijken, niet naar het daadwerkelijke gewicht. Als het maximum laadvermogen 1800 is, mag je NIET met je trailer rijden als je auto max. 1400 mag trekken. Ongeacht het werkelijke gewicht, dus of de trailer leeg is of dat je er maar 1 paard van 600 kilo in hebt staan.

Zou je dat wel willen moet je het maximum laadvermogen terug brengen naar 1400.

Dit even los van je E rijbewijs. ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:02

Leuk dat hier meer mensen druk bezig zijn met hun BE :D
Ik had 19 juli mn examen maar had echt een gruwelijke draak van een examinator, een vrouw. Echt... mn instructeur zei ook al toen we aankwamen bij het CBR, ohjee je hebt haar. Nou toen zakte de moed al in mn schoenen...

Ze probeerde een gesprek aan te maken met
"Goh, jij haalt vast je BE omdat je een paard hebt of niet? "
Toen ik begon met het examen begon het keihard te regenen (voorbode?) zegt ze
" nou als je paard zograag met je op stap wil dan kon die wel wat beter weer regelen of niet "
En onderweg nog een keer, wat ik allemaal deed met mn paard en volgde de zin :
'" Dus, je pappie zal wel denken, word tijd dat dochterlief het zelf gaat halen "

Werkelijk, ik was in alle staten en ik heb echt extreem faalangst. Was echt not amused..
Het toontje in haar stem, echt.. kon der wel wat aandoen.
Voor de volgende keer tabletten gekregen van de huisarts :)

In september ga ik er weer voor, maar motivatieniveau is 0.
Volgende week dinsdag nog 2 uurtjes lessen en nog 2 uurtjes voor t examen en hopen dat ik dan gewoon een gezellige vent hebt zoals met mn Brijbewijs :D

De lessen zelf gingen harstikke super, recht achteruit, bochtjes gaan prima, maar zodra er druk bij komt.. sla ik helemaal dicht.

Voor een auto gaan vriendlief en ik voor een Opel Vectra.
Mag 1500 trekken en is zelf max 1995, dus zou nog net met 5 kg met Brijbewijs mogen hahaha!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:49

Vervelend zo'n examinator. Ik had gereageerd met: "Pappie? Nee hoor, die is overleden" denk ik. := Is ook zo trouwens hoor, niet dat je denkt dat ik daarmee spot.

Ik had met mijn B-rijbewijs ook zo'n vrouw. Volgende week moet ik voor mijn BE dus hopelijk heb ik dan ook een leuke examinator.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:59

Ja dat had ik mss moeten zeggen :=
Kan er nog steeds boos om worden hahaha :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:03

pinto_1 schreef:
Mercury:je moet naar het maximum laadvermogen van je trailer kijken, niet naar het daadwerkelijke gewicht. Als het maximum laadvermogen 1800 is, mag je NIET met je trailer rijden als je auto max. 1400 mag trekken. Ongeacht het werkelijke gewicht, dus of de trailer leeg is of dat je er maar 1 paard van 600 kilo in hebt staan.

Dit geld NIET in nederland ;)

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:25

Yvank_ schreef:
pinto_1 schreef:

Dit geld NIET in nederland ;)

Volgens mij wel hoor. Google maar eens op http://www.rijksoverheid.nl. daar staat dat de toegestane maximale massa leeggewicht + laadvermogen is. Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Mercury mag het wel trekken, maar dan wel met een zwaardere auto ervoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:27

Voor je B rijbewijs niet voor je E :)

Bij B rekenen ze met maximale gewichten en bij E met werkelijke.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:35

Yvank heeft inderdaad gelijk, de uitleg van pinto is van toepassing bij een B rijbewijs niet bij BE

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:41

pinto_1 schreef:

DAT IS NIET WAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mag ik er zo stilaan mee klaar zijn dat dit soort leugens nog steeds hier verschijnen, ondanks de Wiki, ondanks de FAQ en ondanks alle onderbouwde berichten waarin staat dat dit is toegestaan.

Waarvoor schrijven wij anders die dokumenten??

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:47

Nou zeg, iets vriendelijker mag ook wel. Zo heb ik het geleerd, blijkbaar is het mij fout verteld.
Polly en yvank hebben dat netjes uitgelegd, dus zoals jij het brengt lijkt mij niet echt nodig.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:56

Of kijk gewoon even bij de regels van RDW, en de nieuwe regeling vanaf januari 2013 :D

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Toegestane Maximum Massa (TMM) trailer plus TMM auto minder dan 3500kg, dan met dit gewoon met Brijbewijs gereden worden...

Tailer is bijv 1400kg ledig +laadvermogen.
Neem bijv een VW passat 1.9 tdi die is Max. toelaatbaar gewicht: 2030 kg

Dan zit je op 3430 kg samen als combi

Deze auto mag 1500 trekken, dus deze combi zou met B gereden mogen worden, terwijl de auto zelf LEEG 1397kg is

Als ik het goed heb :D :')

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:07

Ze moeten die regels gewoon niet steeds veranderen, voorkomt verwarring... :D

Geldt dit trouwens ook voor het nieuwe B96? Kijken ze dan ook naar het daadwerkelijke gewicht ipv het maximum laadvermogen?

Geeft nog wat mogelijkheden als ik een nieuwe trailer wil kopen. ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:13

pinto_1 schreef:
Ze moeten die regels gewoon niet steeds veranderen, voorkomt verwarring... :D

Geldt dit trouwens ook voor het nieuwe B96? Kijken ze dan ook naar het daadwerkelijke gewicht ipv het maximum laadvermogen?

Geeft nog wat mogelijkheden als ik een nieuwe trailer wil kopen. ;)

gewoon iedereen verplichten om met e rijbewijs te rijden dan heb je geen gezeur

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:17

Nou nee BE direct behandelen als je afrijd tijdens je B!
Tis gewoon een dikke kasspekker..
Ik ben straks 1180 euro verder om een kar te mogen trekken in een zwaardere combi.. 't B Rijbewijs was niet heel veel duurder..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:32

Romanoff schreef:
Nou nee BE direct behandelen als je afrijd tijdens je B!
Tis gewoon een dikke kasspekker..
Ik ben straks 1180 euro verder om een kar te mogen trekken in een zwaardere combi.. 't B Rijbewijs was niet heel veel duurder..

1180??? voor je e?? Ik heb nog niet eens de helft betaald dan doe je toch iets fout of ben je al 5 keer gezakt?