Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:10

Het zijn geen spoken maar ze reageren vaak heftig , heftiger als een andere ras en daar moet je mee om kunnen gaan.
Heb je een klik kunnen het lammetjes zijn en doen ze voor jou geen pas verkeerd.

Een appaloosa kiest zijn ruiter en niemand op de wereld kan een appaloosa vertellen dat hij er anders over moet denken.
Diegene die dat denkt verongelukt met een appaloosa.
En ja ik ken zat verhalen van mensen die voor het ras vielen en bedrogen thuis kwamen omdat ze gewoon niet met een appaloosa overweg kunnen.

het is trouwens appaloosa's :D

Fijn dat je dochter lekker gereden heeft, zo moet het ook zijn :j
Het is hobby voor je dochter, dat hoort leuk te zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:11

ik geloof niet in foute paarden of foute rijders, wel in verkeerde combinaties.

Een Appaloosa is een goed paard/pony. Ik denk dat elke pony met teveel pit problemen met deze rijdster geeft. Zij heeft tijd nodig om te leren.
Jammer van de slechte ervaring, maar ook dit is een les.
Misschien is het nog te vroeg om gelijk een andere pony te kopen.
Kijk of je een ervaren rijder kan vinden, die toe is aan de volgende stap.

Misschien is er op de manege iets waarmee deze jonge dame weer vertrouwen en plezier kan hebben, of de vorige eigenaar?

Grootste punt van aandacht is de begeleiding voor je dochter, iemand die haar goed leert hoe ze met een paard omgaat. daar heeft ze niet alleen met paard rijden plezier van, maar elke dag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:43

Misschien is het ook een idee om, als de nieuwe pony komt, eerst er eens een paar weken naast te lopen als ouder tijdens het rijden, en dan nog een paar maanden aan de longeerlijn tot het uitproberen over is. Want ook de nieuwe pony zal gaan uitproberen. En wanneer het ruitertje er dan weer alleen voor staat, zal de uitkomst weer hetzelfde zijn.

Een volwassene met een longeerzweep kan op zo'n moment snel en correct (als het goed is) corrigeren. Net zo lang totdat het kind het doorheeft en ook snel en correct corrigeert.

Natuurlijk kan ze op manegepony's los, maar het geheim is dat die pony's ook door grotere, sterkere kinderen gereden worden en de uitprobeerfase voorbij zijn, of in elk geval regelmatig het deksel op hun neus hebben gekregen, en zodoende niet te veel meer proberen.

Gaat één persoon regelmatig op één paard rijden dan komt er vroeg of laat een uitprobeerfase.

Ik vind het knap dat TS toegeeft waar de fout ligt, en ik geloof in het nut van grondwerklessen, maar als die bij de oude pony niet geholpen hebben, betwijfel ik ten zeerste of het bij een nieuw pony gaat helpen.
Ik denk dat dit meisje nog niet klaar is om helemaal zelfstandig te rijden, misschien op een manegepony, maar niet op een eigen pony, da's toch een ietwat ander verhaal.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:18

Eigenlijk zou de pony vanmorgen naar een handelsstal vertrekken maar men wat had ik er een slecht gevoel over :( . Met een kramp in mijn maag naar de manege gereden om dan uiteindelijk toch te besluiten het niet te doen (was ook wat miscommunicatie over en weer dus dat maakte het nog minder).
Nu gaat zijn bijrijder kijken of het hem lukt het financieel rond te krijgen en dan mag hij hem van ons tegen een zeer zacht prijsje overnemen. Dan maar liever wat minder geld, maar wel de zekerheid dat hij goed terecht komt.

We gaan wel nog bij de andere pony kijken met de instructrice maar houden ook andere opties nog open.

@Gypsy, dan ken je onze manege niet ;) daar hobbelen ze niet in een treintje achter elkaar maar rijden ze individueel en er zijn er zat die het nog eens op hun heupen krijgen en de ruiter de hoeken van de bak laten zien.

Mocht er een nieuwe pony komen dan wordt er sowieso extra tijd en aandacht aan grondwerk e.d. besteed. We willen dan echt gaan werken vanuit de NH.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:29

Goed bezig hoor.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:36

En als een manegepony je dochter de hoeken van de bak laat zien, hoe reageert ze dan?

Ze zullen wel wat uitproberen maar zoals gypsy al aangeeft. De 'randjes' zijn er vanaf en de pony's worden ook gereden door meer assertieve kinderen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:13

Op 9 van de 10 manegepaarden/pony's reageert ze dan wel goed, op een ander klapt ze dicht.
Denk eerlijk gezegd dat veel ruiters dit wel hebben hoor, er zijn er maar weinig die onbevreesd op elk paard stappen dat ze tegenkomen of die heel koel reageren als het paard aan de kletter gaat.
Het is echt niet dat ze niet zelfstandig kan rijden.

En ook bij braaf gereden eigen pony's kunnen de randjes eraf zijn.
Daar heb ik al zeker drie voorbeelden van bij ons op stal.
Wijzelf hebben het idee dat ze wel gebaat is bij een eigen pony, die braaf is, omdat ze dan haar eventuele angst helemaal naar de achtergrond kan schuiven en zich kan richtten op het rijden, leiding nemen etc. Daar komt ze bij steeds verschillende paardjes niet aan toe.
Ze heeft een tijd een pony geleast waar ze heel veel vertrouwen mee had, daar kon ze alles mee, helaas werd deze verkocht.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:28

Oh nee onbevreesd ben ik ook niet hoor :')
Maar soms is een schop onder je kont wel even nodig om door te pakken.
De ene persoon kan die aan zichzelf geven, de andere heeft veel meer 'ondersteuning' nodig.

Je moet er nu voor zorgen dat je er echt op tijd bij bent, vooral omdat ze al angstig is.
Bij een eigen pony loopt je harder tegen je eigen 'tekortkomingen' aan omdat er als het ware geen tegenpool is.
Ik typ het een beetje vaag geloof ik haha maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Natuurlijk maakt de ene pony daar meer gebruik van dan de andere pony maar allemaal zullen ze wel eens iets proberen.
Het zijn immers een stel kleuters :D

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:04

O we hebben ook wel een helze wijze les geleerd.
Bij een evntueel volgende pony zullen we het ook anders aanpakken.
Sowieso meer de basisdingen doen, zoals naar de wei brengen, wandelen, grondwerk etc. en veel doortastender rijden. Ze krijgt echt wel een spreekwoordelijke schop onder haar kont van ons :D
Daarbij kijken we nu ook meer naar een pony waar ik zelf ook meer mee kan, die ik eventueel ook kan rijden. Dus dat zou ook anders zijn.
Maar we hebben een harde les geleerd en gaan echt niet over 1 nacht ijs een andere pony kopen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:50

TS, ik wil je gewoon heel veel goeds toewensen. Dat de pony op goede plek komt en dat je voor je dochter een goede pony kan vinden waar ze ontzettend veel plezier aan kan beleven. Ik ben ervan overtuigd dat alles op zijn pootjes terecht komt. Ze is pas elf. Als ze ouder is, kan ze veel beter de minder makkelijke paarden/pony's de baas. En zo niet, dan niet. Plezier staat voorop. Het is hobby, houd dat in gedachten.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:31

Dank je Martine0503!
We gaan er wel van uit dat het allemaal goed komt.
Ook alle andere bedankt voor alle tips, adviezen, geboden hulp e.d.
Wer hopen er nu met de bijrijder uit te komen en anders gaan we in overleg met de vorige eigenaar die ook hun hulp weer hebben aangeboden.
Ook alle "negatieve" commentaar begrijp ik en zal ik in mijn beslissingen meenemen.
Ik houdt jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen op het gebied van verkoop en heel misschien nieuwe aankoop t.z.t.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:43

Zelfs ik met bijna 6 jaar rijervaring en ook echt véél ervaring heb nog schijt op sommige paarden. Dat ik er huilend op zit en er ook weer huilend af stap, zonder er ook maar ooit afgevallen te zijn. Zijn meestal paarden die niet scherp genoeg op mijn hulpen reageren en hierdoor bij vieze capriolen (bokken, steigeren) niet meer op mij reageren, goh wat vind ik dat beangstigend. Mag ik nu geen paard kopen omdat ik dát eng vind? :')

Als de klik er met die ene pony echt is, gewoon kopen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:02

xSlvna schreef:
Mag ik nu geen paard kopen omdat ik dát eng vind? :')
.

Dat zegt toch niemand? :D
Hoe ga je er mee om, dat is de vraag.
Als je een paard eng vindt en je stelt je afwachtend op gaat het uiteindelijk fout.
Vertrouwen bij de dochter van de TS is weg.
Het is nu zorg dat ze weer vertrouwen krijgt. TS moet er dus vanaf het begin als de kippen bij zijn. :)
Voor beide keuzes, eigen pony of nog doorrijden op manegepony's is iets te zeggen.
Feit is wel dat een eigen pony meer leiderschap van de berijder vraagt (ze hebben er immers maar 1 en als die geen leiderschap neemt doet de pony het zelf wel).

Mijn eerste pony, een schat van een beest, was nooit gemeen maar had wel 'trucjes'.
Zo wilde hij bijvoorbeeld aan het begin de wasplaats niet op... :')
Daar moest iemand me echt even bij helpen haha.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:43

Ho, het is niet zo dat ze op alle pony's/paarden bang of gespannen is.
De meeste pony's rijdt ze zo mee weg, ook als ze ze niet kent.
Op de manege zijn er ook een aantal die het wel eens op hun heupen kunnen krijgen en daar rijdt ze graag op.
Maar er zijn er enkele waar ze zich niet vertrouwd op voelt.
Dan gaat ze gespannen zitten, houdt haar armen gespannen, kortom aan haar hele lichaamshouding zie je dan dat ze gespannen is en dat slaat dan vaak over op de pony.
Sommige pony's zijn daar ook weer niet gevoelig voor en die loodsen haar gewoon de les door maar haar eigen pony werd hier dus onzeker van en was erg slim in de leiding overnemen. Hierop merkte zij natuurlijk dat ze de controle kwijtraakte, raakte nog meer gespannen, wat weer op de pony oversloeg en zo krijg je een mooi vicieus cirkeltje.
Ik merk het zelf ook hoor dat ik me op sommige paarden prettiger voel dan op anderen.
Denk dat het buiten vertrouwen terugkrijgen er ook om gaat dat ze merkt dat ze het ook wel kan, dat ze leert/merkt dat het leuk is om een eigen pony te hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:41

xSlvna schreef:
Zelfs ik met bijna 6 jaar rijervaring en ook echt véél ervaring heb nog schijt op sommige paarden. Dat ik er huilend op zit en er ook weer huilend af stap, zonder er ook maar ooit afgevallen te zijn. Zijn meestal paarden die niet scherp genoeg op mijn hulpen reageren en hierdoor bij vieze capriolen (bokken, steigeren) niet meer op mij reageren, goh wat vind ik dat beangstigend. Mag ik nu geen paard kopen omdat ik dát eng vind? :')

als je 6 jaar rijdt begin je pas....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:28

Oh goed om te weten dat ik 'pas rijd'. Alsof ik dan geen ervaring heb, alsof ik dan niks kan. >;)

Krijg ieder paard aan het lopen zoals geen enkel persoon hem aan het lopen krijgt, van Shetlanders tot Shire's, en nog ben ik bang op 1 paard zonder er ook maar één keer van af gevallen te zijn. Hij bokt en steigert het zelfde als die pony van 1,40m en dat paard van 1,95m en nog ben ik er doods bang op.

Jullie (een aantal hier) doen alsof de dochter van TS geen paard mag omdat ze bang is ook één pony... en dat slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:29

geerke schreef:
xSlvna schreef:

als je 6 jaar rijdt begin je pas....

Maar beantwoord niet de vraag: als je schrikkerig bent mag je geen paard of hoor je geen paard te hebben? :')

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:39

ik had al eerder gereageerd maar
TS op marktplaats kwam ik de pony tegen en was toch al meerdere keren op geboden
uiteraard zal er wel iemand zijn die de pony een goed tehuis bied..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:41

caboclo schreef:
ik had al eerder gereageerd maar
TS op marktplaats kwam ik de pony tegen en was toch al meerdere keren op geboden
uiteraard zal er wel iemand zijn die de pony een goed tehuis bied..

Daar heeft TS al op gereageerd. Mensen laten niks maar van zich horen. Gebeurt heel veel op mp.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:51

xSlvna schreef:
Oh goed om te weten dat ik 'pas rijd'. Alsof ik dan geen ervaring heb, alsof ik dan niks kan. >;)

Krijg ieder paard aan het lopen zoals geen enkel persoon hem aan het lopen krijgt, van Shetlanders tot Shire's, en nog ben ik bang op 1 paard zonder er ook maar één keer van af gevallen te zijn. Hij bokt en steigert het zelfde als die pony van 1,40m en dat paard van 1,95m en nog ben ik er doods bang op.

Jullie (een aantal hier) doen alsof de dochter van TS geen paard mag omdat ze bang is ook één pony... en dat slaat nergens op.

Even heel off topic maar wat een eigen dunk op je 16e zeg krijg ieder paard aan het lopen zoals geen enkel ander persoon pffff niet gezond hoor om zo over je eigen kunnen te denken

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:04

xSlvna schreef:

Kalm aan zeg, lange tenen? :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:11

Puberrrr :D

Maar ik vind het ook niet netjes om haar zo af te vallen dat ze maar 6 jaar rijdt.
Ik ken genoeg ruiters die 15 jaar rijden en er nog steeds niks van bakken en ruiters die 3 jaar rijden en heel veel kunnen met een paard/pony.
Onder pony ruiters zit toch heel wat talent.

Enne, van iemand in de 20 die misschien pas 2 jaar rijdt ga je ook niet zeggen, waar bemoei je je mee.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:14

genja schreef:
xSlvna schreef:

Even heel off topic maar wat een eigen dunk op je 16e zeg krijg ieder paard aan het lopen zoals geen enkel ander persoon pffff niet gezond hoor om zo over je eigen kunnen te denken

We zullen haar wel zien op de volgende Olympische Spelen. Ben benieuwd!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:27

Dames, laten we het gezellig houden.

Ben inmiddels benieuwd of er nog vorderingen zijn mbt eventuele aankoop van een andere pony. Hoe dan ook, ik hoop dat de dochter van TS een leuk knolletje tegen het lijf loopt waarmee ze jaren naar hartelust kan "boemelen".

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:29

Ach, dachten jullie ook niet stiekem dat jullie topruiters waren in jullie puberteit. Ik weet nog goed dat ik het zo stoer vond als ik met 1 welbepaalde pony over een oxer van 90cm sprong, want dat deed die met niemand! Dat die iedere week doodbraaf in de groepsspringlessen meeliep vertelde ze me maar niet op dat moment. :(:) :')