Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:59

Tigra_ schreef:
chelle_dora schreef:
Waarop mijn vraag dus blijft: mogen die sportpaarden niet in de pAddock dan?

Joh ben jij gek! Ze zouden zich eens blesseren. Ze kunnen beter zichzelf vervelen en ongelukkig zijn dan dat ze een blessure oplopen en de mens er niets aan kan verdienen en zo'n paard alleen maar geld kost.
Het welzijn van de paarden zegt zulke mensen helemaal niets. Het gaat ze alleen maar om hun eigen portemonnee.

Helemaal waar. Erg zonde vind ik persoonlijk, ik vind het al erg als mijn paard een halve dag moet binnenstaan :=

Amiigo

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:12

Ik vind dat een stapmolen echt wel een fijn ding hoor :)) en ik bind dat een paard wat 2x in de molen lomt en daarnaast nog een uurtje naar buiten niet extreem zielig, maar ik zou t zelf niet doen.
Ik denk dat een molen leuker is voor een paard dan aan de hand stappen. Veel paarden hebben een hoger basis tempo dan wij lopen en kunnen in de molen lekker door lopen en een keertje met hun hoofd zwaaien en een x bokken.
Alleen maar molen vind ik not done, paard moet nog wel ff lekker kunnen rennen en rollen in t zand of de wei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:13

Tigra_ schreef:
chelle_dora schreef:

Joh ben jij gek! Ze zouden zich eens blesseren. Ze kunnen beter zichzelf vervelen en ongelukkig zijn dan dat ze een blessure oplopen en de mens er niets aan kan verdienen en zo'n paard alleen maar geld kost.
Het welzijn van de paarden zegt zulke mensen helemaal niets. Het gaat ze alleen maar om hun eigen portemonnee.

Zoveel paddock's zijn er doorgaans niet.
Meeste stallen waar ik ben geweest kwamen de paarden ook gewoon op de weide of los in de binnenbak en daar waren ook enkele bekende stallen/ruiters bij.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:20

Citaat:

Helemaal waar. Erg zonde vind ik persoonlijk, ik vind het al erg als mijn paard een halve dag moet binnenstaan [/quote]
_/-\o_

wat betreft de stapmolen.. wij hebben een keer gehad dat 1 merrie te sloom liep en dus uiteindelijk in 1 vak van de stapmolen terecht kwam met een andere merrie,,, dit werd ruzie tussen die 2 en nee.. de stapmolen stopt niet..

ik ben ooit 1 keer vergeten dat de paarden er nog in stonden, gelukkig schoot het mij te binnen toen ik klaar was met andere paarden en stallen.. ik voelde mij zooooooo vet schuldig! dus had gelijk geleerd dat ik moet zorgen dat ik niet gestresst/gehaast ben als ik veel moet doen ik ben gewoon snel een chaoot,,, ik vergat het 1 keer maar durf te garanderen>>>> nooooit meer!!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:25

Lissie_zigor, de molen denk ook niet van o jeej ze hebben ruzie :wow:

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:31

Meegemaakt bij een bekende stal.daar was het in de avond vaak uitgestorven. Paard heeft de hele nacht in de stapmolen gestaa. Zonder noodstop. En behoorlijk in de luwte op het terein, mocht iets fout gaan. Maar het pakte oke uit. De stalmedewrkers konden er wel om lachen. Daarna checkte iedereen, ongeacht of het je wrrk was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:42

Als we er 1 zouden hebben, zou ik hem ook wel gebruiken.
Handig, paard er inzetten en dan stallen uitmesten.
Beetje extra beweging is nooit weg.

Nu is het uitmesten om je paard heen, danwel hem voor de deur vastbinden en daarna nog gaan duowandelen. (heb het geluk dat ik er 2 tegelijk mee kan nemen.)

En nooit je paard vergeten, hmmm, zal niemand mij ooit horen zeggen.
Ben die van mij ook al eens in de paddock vergeten (Dan worden ze vanzelf door de boer eruit gevist met etenstijd, dus komt goed.. En al wel eens naar boer gebeld.. met.. ehhh, geloof dat ik vergeten ben paard binnen te zetten... klopt dat? (ja,dus...))
En dan kwam ik dus speciaal voor het in - uit de paddock doen en voer klaar zetten.
Met stapmolen zou ik dan wel weer mijn autosleutels bij stapmolen leggen, weet ik zeker dat ik niet zomaar weg kan rijden.
(doe ik ook wel eens bij de paddock als ik in verstrooide bui ben :o )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:32

Maar je bent toch op stal voor je paard? Hoe kun je die dan vergeten?
Dat kan ik me echt niet voorstellen :')

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:43

anneliesdj schreef:
Maar je bent toch op stal voor je paard? Hoe kun je die dan vergeten?
Dat kan ik me echt niet voorstellen :')

aangezien sommige mensen hun paard vergeten mee te nemen naar huis vanaf een wedstrijd of zonder paard aankoemn op wedstrijd denk ik dat alles kan wat dat betreft!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:35

Waar laat je je paard dan op concours dat je hem vergeet??
Als die niet in de trailer staat heb je hem toch aan de hand...

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:57

:D hahaha geweldig ...lijkt me wel erg lastig als je op het wedstrijdterrein staat en je paard staat lekker thuis in stal. Ga je dan de proef zelf rennen? Echt waar kan me er niks bij voorstellen maar ik geloof als ik dit zou zien. Iemand maakt zijn trailer open - no horse.... ik zou me een breuk lachen.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:09

Een stapmolen is leuk om als opwarm- of cool down rondje te dienen.
Wanneer een stapmolen echter de enige beweging is die een paard naast het rijden krijgt, dan vind ik dat echt jammer.
En diegene die het doen tijdens het stallen mesten, mogen jullie zo lang doen over het stallen mesten? Toen ik nog op een springstal werkte, moesten alle paarden gevoerd en gemest zijn voor 9 uur. Dan had ik echt geen tijd om iedere keer de paarden in en uit de molen te zetten.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:16

Nu de stal waar ik uithielp met mesten waren 29 stallen en het in en uit stapmolen halen hoorde bij het werk erbij en ik kreeg van 9u tot 13u om de boel klaar te hebben /3 /3 /3 /3 /3 /3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:31

mvkesteren90 schreef:
Bij een blessure stappen wij sowieso de paarden aan de hand. Juist proberen zoveel mogelijk rechte stukken te lopen bij een blessure. De stapmolen draait bij ons 1x in de zoveel tijd om, dan moeten de paarden dus snel een korte draai maken. Lijkt mij niet heel erg bevorderlijk voor een blessure.

Overigens gaan ook alleen de paarden van de eigenaar in de stapmolen. Pensionklanten kunnen zelf als ze dat fijn vinden gebruik maken van de stapmolen.

Nog even hierop terugkomend: de onze is in te stellen, dus draait niet als je m één kant op zet. Desalniettemin zat ik er telkens een uur naast hoor :') Veel te bang dat iemand z'n paard erbij zet en de molen vrolijk op draaien zet. Laat ik wel vooropstellen dat ik het met je eens ben dat rechte stukken beter zijn, maar voor de (gladde, koude) wintermaanden geef ik persoonlijk de voorkeur aan de stapmolen.

Maar wat lees ik net? Je paard vergeten op concours? Hoe is dat in godsnaam mogelijk? :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:52

haha die ken ik nog wel hoor, paard vergeten in te laden en dan op weg met de trailer opmerken dat het best stil achterin is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:03

Maar waar staat je paard dan? Ik zet ze altijd vast aan de klep van de trailer, hopelijk had jij dat niet gedaan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:05

Was niet bij mij, maar vaker gehoord. Paard stond dan nog lekker op stal of op de poetsplek.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:14

Als je gaat rijden controleer je toch alles en onder het rijden voel je toch dat je paard er in zit. En een paard vergeten uit de stapmolen te halen???? Ik vind het echt niet grappig dat je je rijlaarzen vergeet of je hoofdstel maar je paard dat snap ik echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:18

Dat zal wel een gevalletje zijn 'maar jij had hem toch al ingeladen? Nee ik dacht dat jij dat had gedaan'

Over voeren en uitmesten, stallen waarbij het ruwvoer in het gangpad ligt is dan ideaal. Op mijn oud stage adres waren ze al gevoerd als ik kwam, dus ik kon ze meteen buiten zetten, uitmesten, opstrooien en even aanvegen, paarden weer naar binnen en de volgende portie ruwvoer.
Stapmolen hadden ze wel maar daar was de bodem van verzakt vlak voordat ik daar kwam stage lopen, paarden zij er niet allemaal ongeschonden uitgekomen.. Bodem is nu wel weer in orde en volgens mij is de molen nu wel weer in gebruik.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:24

Er zijn ook mensen die hun kind vergeten uit de auto te halen.
Dat snap je toch ook niet?

Er zijn altijd wel omstandigheden waardoor je iets kan vergeten, hoe stom het ook is.

Met mesten van de sportpaarden gooide we ook altijd paarden aan de molen. Er konden er maar 6 in dus er gingen er meest ook een paar de paddock of de wei op als het een beetje normaal weer was.
Maar dit was meer omdat ze dan niet in het stof van het opstrooien stonden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:25

Ik ben ook wel eens een paard vergeten op tijd uit de stapmolen te halen. Maar dat was dan puur omdat er iets tussendoor kwam wat echt eerst aandacht nodig had. Paard heeft hoogstens een uurtje gestapt in plaats van het half uurtje dat ze er normaal in staan.

Onze stapmolen gaat nadat het programma is afgedraaid naar de pauze stand, dus blijft doordraaien totdat hij handmatig uitgezet wordt. Paarden echt vergeten is niet mogelijk, alles wordt voor de nacht namelijk gecontroleerd :).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:08

anneliesdj schreef:
Waar laat je je paard dan op concours dat je hem vergeet??
Als die niet in de trailer staat heb je hem toch aan de hand...

hahaha het is echt waar!!!
paard stond nog thuis (ik was het niet hoor...)
en op concours stond er eens 1 aan de muur...... raaaaaar

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

Ik ben er wel eens eentje vergeten mee te nemen naar wedstrijd :o
We gingen met 8 paarden waarvan er volgens mij 7 op de vrachtwagen gingen en eentje op de trailer. Op wedstrijd bleken er 6 op de vrachtwagen te staan en eentje in de trailer en eentje keurig ingevlochten op stal :D :D

Gelukkig was er iemand die de laatste nog even kon komen brengen, die hoefde toch pas later op de dag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:15

MarjanB schreef:
Deze profi laat zijn paarden wel lekker rollen :D Heerlijk om te zien!

https://www.facebook.com/photo.php?v=69 ... =2&theater

Ik wilde hem nét gaan posten.

Als zelfs Toto Jr. lekker de paddock in mag, hoe belachelijk speciaal óf kleinzerig zijn de gemiddelde recreatieve sportpaarden dan dat zij dat niet mogen, want stel je voor ze breken een been?

Die stapmolen is ook niet heilig hoor, heb wel eens een paard onderuit zien gaan, paniek in de tent, en al die paarden zijn eroverheen gelopen. Ze weten niet wat het betreffende paard heeft gebroken maar 't dier is uiteindelijk ingeslapen.
In de paddock waren er in ieder geval niet 3 andere paarden in paniek overheen gedenderd. Sta je dan, met je sportpaard ingepakt in je veilige stapmolen. :')