Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:38

SecretLIN schreef:
volgens mij is het hier in Groningen zelfs gratis rendac mits het van eigen erf kan worden gehaald.

Kan ik me niet voorstellen dat het gratis is in een bepaalde provincie.
Wel kan het zijn dat als je bij een boer staat dat er een gereduceerd bedrag voor staat dat nooit doorberekend word.
Zo'n boer heeft dan gewoon een soort contract omdat er vaker wat opgehaald moet worden.
Maar goed, geen idee.

SecretLIN

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:51

oke, ik weet het ook niet maar meende dat die vrouw dat aan de telefoon zei, ik heb inelk geval nog geen rekening ontvangen mijn ruin is op 13 december opgehaald.. kan natuurlijk nog :P

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:57

Ik zou sowieso voor rendac gaan. Het geld voor de crematie zou ik liever gebruiken op een manier dat het paard er wat aan heeft. Ik zit zelf niet op een urn as te wachten, ik heb liever iets met de manen of staart als aandenken.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:59

Mijn merrie is ook opgehaald door de Rendac. Mijn schoonmoeder is erbij geweest. Die man heeft het heel netjes gedaan zei ze. Hij heeft ook eerst met haar gesproken. Hij heeft haar heel rustig en opgepakt, de grijper om haar heen en niet in haar, en haar in de bak gelegd en niet laten vallen.

Bij het uitladen zal het anders gegaan zijn maar dit vond ik wel fijn om te horen toen.

Cremeren kost niet alleen veel geld maar het transport ernaar toe ook. Ik heb sieraden laten maken van haar haren dat vond ik een mooier dan een pot met as... Zo kan ik haar bij (bijzondere) gelegenheden toch bij me dragen!!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:04

Ik heb een paar jaar geleden ook gekozen voor rendac deels voor de kosten, deels omdat ik geen waarde hecht aan een potje as.
Wel heb ik de staart afgeknipt van mijn liefste....die ligt nu mooi boven op een kast en het plan is om er ooit iets moois van te laten maken.
Ben wel binnen gebleven toen ze hem kwamen ophalen dat hoefde ik niet te zien.

Florientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:57

Crematie!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:28

BrammetJee schreef:
Loveskary schreef:
Mijn paard is gecremeerd bij huisdieren crematorium in Roermond.
Wat het koste kon me niet schelen zij was mijn alles en mijn liefste maatje.
Het is nu wel zon 6jaar geleden maar mis haar nog altijd.
En ik zou zo weer gaan voor crematie niks geen rendac.
Die gedachte alleen al. :(

Wat heb je met de Urn gedaan?

Ik denk er nog niet overna. Me paardje is 5, ik weet dat het de een op de andere dag geweest kan zijn . Maar dan gaat ze denkt toch echt met Rendac mee. Als ze morgen ofzo dood zou gaan

Uitgestrooid op de stal waar ze stond onze eigen stal.
Zodat haar geest altijd over de weilanden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:30

Mijn paard is vandaag met de rendac meegegaan. Althans daar ga ik vanuit. Ze is op de kliniek ingeslapen. Toen ze weg was was het haar al niet meer het was alleen nog maar en omhulsel....

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:32

Heb met cremeren goede ervaringen en het kost wel wat.
Maar ja voor wie moet ik het geld later bewaren als ik er zelf niet meer ben.
Mijn paard is mijn beste maatje en ik verrek het om haar met de rendac mee te geven.
Een waardig afscheid voor mijn beestje is het enige wat ik nog kan doen na al die jaren.
Van trouw en liefde.
Voor mij cremeren en bij het shcn kon je ook gewoon een spaarregeling treffen dan is het best haalbaar financieel gezien.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:47

Zover ik weet mag je 1 paard op je erf begraven.

Voor hoever het mogelijk is gaan de paarden bij ons denk ik naar de slacht. Hoe gehecht ik ook aan ze ben. Dood gaan ze, inslapen vindt ik in veel gevallen niet diervriendelijk omdat veel paarden er tegen vechten. En het kost veel geld om ze op te laten halen. Bij de slachter krijgt het lichaam van mijn paard nog een 2e bestemming. Voor het ophalen van mijn paard moet ik veel geld betalen en het lichaam van mijn paard wordt alleen maar verbrand... ieder zijn eigen mening.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:49

paintedblack schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook gekozen voor rendac deels voor de kosten, deels omdat ik geen waarde hecht aan een potje as.
Wel heb ik de staart afgeknipt van mijn liefste....die ligt nu mooi boven op een kast en het plan is om er ooit iets moois van te laten maken.

Zoiets zou ik ook doen. Dat met de staart of manen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:50

KirstenAp schreef:
paintedblack schreef:

Zoiets zou ik ook doen. Dat met de staart of manen.

Ik heb heel zijn staart en een een pluk manen afgeknipt daar word nu iets moois van gemaakt. En wat er overblijft van de staart komt in een lijst te hangen met een mooie foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:58

KirstenAp schreef:

Voor hoever het mogelijk is gaan de paarden bij ons denk ik naar de slacht. Hoe gehecht ik ook aan ze ben. Dood gaan ze, inslapen vindt ik in veel gevallen niet diervriendelijk omdat veel paarden er tegen vechten. En het kost veel geld om ze op te laten halen. Bij de slachter krijgt het lichaam van mijn paard nog een 2e bestemming. Voor het ophalen van mijn paard moet ik veel geld betalen en het lichaam van mijn paard wordt alleen maar verbrand... ieder zijn eigen mening.

Ik denk dat je dan toch een een verkeerde DA treft..... een goede DA kan een paard zonder vechten laten inslapen... Mijn paard is vandaag zo vredig heen gegaan ze heeft nog geen stuiptrekking gegeven..

Eer kalmeringsmiddel erin, toen narcose (dan kan die al niet meer vechten) en toen definitieve spuit.

Overigens is mijn vorige pony naar de slager gegaan en ook dit vind ik snel en netjes gaan. Ik heb niks tegen inslapen en niks tegen slachten.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:03

Dat is mij ook verteld, als een paard vecht bij het inslapen, heb je echt een niet kundige dierenarts getroffen.

Het inslapen is bij ons in 3 stappen gegaan, mijn paard heeft niets in de gaten gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:27

Je hebt paarden die vechten tegen de narcose, dat gebeurd ook wel eens bij een operatie, maar dit wordt minder als schokkend ervaren (ook omdat de eigenaar daar eigenlijk niet bij aanwezig is).

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:59

Mijn kleine shetje is 6-12 jl heel rustig met 1 zucht ingeslapen, ze had Cushing (ppid) en was pas 8. Haar zoon heb ik afscheid laten nemen en ze heeft een nacht in haar stal dik in het stro gelegen en ik ben zo nu en dan bij haar gaan zitten, ook heb ik haar staart en manen mooi geborsteld en er wat plukken van geknipt (heb sieraden laten maken) Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar met de rendac af te laten voeren, dus wilde haar laten cremeren. Dat zou ongeveer 450 euro gaan kosten en 50 euro ophalen. Maar ze is uiteindelijk op ons terrein begraven, dat heeft mijn man geregeld, de buurman heeft een heel groot en diep gat gegraven met de graver en ze is er heel mooi ingelegd door hem en mijn man, in galophouding met haar hoofdje richting open vlakte.. (Ze is nl toen ze nog warm was in een oude paardendeken ingebakerd waardoor ze haar beentjes mooi opgetrokken had en dus ook wat compacter van vorm was) Er staat een natuurstenen plaat bij ( steekt een stukje uit de grond als markering) en ik heb er vrede mee, ondanks het feit dat we haar niet beter hebben kunnen maken.
Maar als mijn paard zou overlijden, zal het waarschijnlijk Rendac worden, want die werken ook netjes (heb dit paar keer meegemaakt) en groot paard kun je zo even niet op je terrein kwijt..maar ik zou er niet bij willen zijn, ik neem dan wel afscheid van te voren.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 00:34

Sterkte Yvank! Lijkt me vreselijk...

Vandaag heb ik de bloeduitslag binnen gekregen van de controle.
Dit was best een schok! Van 16,21 naar 26,84! En dat sinds 14 maart..
Waarschijnlijk heeft de stal eigenaar de medicatie ook niet goed toegevoegd ( ik doe langer dan 2 maand met medicatie voor 60 dagen...)
Dat gaan we nu zelf maar regelen en hopen dat het in maart, met de volgende controle, beter is...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:00

Ik zou ook graag mijn pony in de wei willen begraven tussen poesen,geit,tamme ratten,konijn en zij hoort
Daar ook bij.Maar mijn man denkt dan dat ik niet wijs ben(boerenzoon).Jammer.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:55

Ik heb wel eens gehoord dat de staart eraf gehaald word om extentions voor paarden van te maken. Dat wilde ik absoluut niet dus dat was ook een reden om deze af te knippen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:54

Rendac, zeker weten. Crematie is veel te duur. Een stukje van de staart of manen in een plastic zakje en je hebt ook een aandenken.
Een paard mag je niet in je achtertuin of wei begraven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:01

Mijn paard vorig jaar naar rendac gedaan daar wordt er nog wat nuttigs mee gedaan. Zou ik ook met mijn andere paarden doen. Sieraad laat ik maken van de staartharen die ik heb

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:02

KirstenAp schreef:

Vind ik ook. Dood is dood. Heb dat met mensen net zo goed, ik zit niet op een pot as te wachten en een graf is voor mij ook gewoon een stuk aarde met een steen er op. Zie heel het nut niet, haren oid zit ik ook niet op te wachten.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:49

Ik heb vorig jaar mijn pony thuis in moeten laten slapen wegens ziekte ze kon niet meer vervoerd worden dat zou alleen maar een lijdensweg worden,
Daarna heb ik mijn pony laten ophalen door de rendac vanaf het erf zodat zij niet aan de weg zou hoeven te liggen de kosten waren € 27,39.
Ik heb haar manen en staart eraf gehaald en haar manen 1 vlecht (had 4 vlechten) heb ik laten verwerken in een wandkleed met gevilte wol. (zie onderschrift)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 11:15

@ Karin: wat super gaaf zeg! Nu is ze zeker weer thuis..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:18