Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:10

Ceriadwen schreef:
Ik was trouwens vorige week op het politieburo voor een aangifte, en ik had eerder op google gevonden waar die persoon woonde dan de politie in hun database.

Keigoed! Solliciteren dan maar!

www.kombijdepolitie.nl

Ze kunnen er wel een paar slimmeriken gebruiken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:12

Nikass schreef:
Waar ik me een beetje aan stoor is dat regelmatig terugkomt dat de politie onervaren is en geen verstand heeft van paarden. Allereerst heeft de politie vokgens mij een afdeling die wel ervaren is maar die is misschien niet altijd ter plekke te krijgen. Maar dan denk ik: duh, het is gewoon onderdeel van je werk, zorg dan dat jer verstand van krijgt.
Zie ze al voor de deur staan bij een huiselijk geweld zaak: sorry hier hebben we geen verstand van. Laten we de agressieve papa maar naar huis sturen waar zijn door hem bont en blauw geslagen kinderen in bed liggen. Eventuele schade moet u maar via de verzekering verhalen. 8)7

Als de politie overal verstand van moet hebben is het eind zoek in mijn idee en hun dagelijkse werkzaamheden zijn geen paarden vangen. Gelukkig doen ze dat wel om ongelukken te verkomen waneer een paard los loopt. Het lijkt mij niet meer dan logisch paard in het weiland en verder met de volgende melding of met hun dagelijkse werkzaamheden. Ik neem aan dat ze een briefje achterlaten of later nog even contact zoeken met de eigenaar van het land.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:22

Maar ze kunnen toch bellen ben de afdeling bereden politie?
Ik vind "het geen verstand van" tegenwoordig op veel vlakken (niet alle ;-) ) maar een slecht excuus
Via google op je telefoon kom je ook al veel te weten.

Hoe vaak gebeurd het niet dat burgers een dader sneller kunnen opzoeken dan de politie.. tja
Ik ben me bewust dat veel politiemensen wel willen maar niet kunnen door vele de regeltjes. Gemiste kans :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:22

Dat gebeurt dus niet, Happie, als je goed gelezen hebt. De politie hoeft niet overal verstand van te hebben, ze moeten een protocol hebben: welke instantie kunnen we benaderen in het geval van loplopende paarden en welke in het geval van ontsnapte slangen.

little_king

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:28

Voordat ze iemand gecontacteerd hebben is het paard in paniek al 4 kilometer verder en ligt met wat pech al op iemands motorkap.

Bij de ontsnapte schildpad hebben ze net wat meer tijd :+

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:31

@Nikass, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wellicht is dat in de geval niet gebeurt maar er zullen ook situaties zijn waarin dat wel gedaan wordt. Betwijfel of een protocol werkt, maar dat kan ik niet beoordelen. Ik kan me voorstellen wanneer er om 22:30 een paard gevangen wordt er maar weinig instanties zijn die nog open zijn en snel ter plaatsen kunnen komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:45

little_king schreef:
Voordat ze iemand gecontacteerd hebben is het paard in paniek al 4 kilometer verder en ligt met wat pech al op iemands motorkap.

ze springen echt niet zonder plan direct achter de paarden aan.
Dit ook voor de veiligheid van de politiemensen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:46

Zonder plan is weer een andere uiterste dan eerst instanties contacteren met de vraag wat ze het beste kunnen doen. :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:48

superwoman schreef:
little_king schreef:

Dit ook voor de veiligheid van de politiemensen.

Helaas doen we dat wel, eerst van de weg die dieren en dan zien we wel weer! En ja, dan staan ze wel eens in een weide waar ze misschien beter niet zouden moeten staan, maar een mensenleven gaat helaas voor een dierenleven. Hoeveel paardenliefde een politieagent ook heeft.
Laatst bijgewerkt door Michellette op 11-01-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:48

little_king schreef:

Dat dus...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:57

Michellette schreef:
Helaas doen we dat wel, eerst van de weg die dieren en dan zien we wel weer! En ja, dan staan ze wel eens in een weide waar ze misschien beter niet zouden moeten staan, maar een mensenleven gaat helaas voor een dierenleven. Hoeveel paardenliefde een politieagent ook heeft.

Neem aan dat je er wel voor zorgt dat je zelf niet door het verkeer kan worden aangereden?
Ook neem ik aan dat je voor je de paarden gaat vangen ook wel een idee hebt om ze via een bepaalde richting naar het land te jagen (een plan van aanpak dus, waar iedereen hetzelfde doel heeft en het meest veilig is)

Zoals men hier al aangaf, dan is het verhaal daarna juist ook waar het helaas vaak mis gaat. Paarden worden op een landje gezet - waar wel of geen andere paarden staan en daarmee klaar.
De verantwoordelijkheid is dan voor de onschuldige burger die er niet eens wat vanaf weet (!) - dat is imo totaal niet fair.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:01

["little_king"]

[/quote]

Dit ook voor de veiligheid van de politiemensen.[/quote]

Helaas doen we dat wel, eerst van de weg die dieren en dan zien we wel weer! En ja, dan staan ze wel eens in een weide waar ze misschien beter niet zouden moeten staan, maar een mensenleven gaat helaas voor een dierenleven. Hoeveel paardenliefde een politieagent ook heeft.[/quote]

Je was me net voor.
Maar idd, dat gebeurd dus wel.
Gek dat mensen niet lijken te beseffen hoe gevaarlijk een loslopend paard in het donker op de openbare weg is. Google daar eens op en zie wat voor een ravage en verwondingen / doodsoorzaken een paard door de voorruit van je auto kan veroorzaken. Na het zien van zulke foto's kan je je afvragen wat erger is, het paard misschien letsel of een vader die niet meer thuis komt..

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:03

[quote="superwoman"]
De verantwoordelijkheid is dan voor de onschuldige burger die er niet eens wat vanaf weet (!) - dat is imo totaal niet fair.
[quote]

Dit slaat ook nergens op: nee, het is fair dat de politie ervoor opdraait! Kom op zeg, ze doen het naar hun beste geweten en ja, dan gaan wel eens zaken mis. Maar 99 van de 100 keer doen ze het goed.
Laatst bijgewerkt door Michellette op 11-01-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:05

Citaat:
Je was me net voor.
Maar idd, dat gebeurd dus wel.
Gek dat mensen niet lijken te beseffen hoe gevaarlijk een loslopend paard in het donker op de openbare weg is. Google daar eens op en zie wat voor een ravage en verwondingen / doodsoorzaken een paard door de voorruit van je auto kan veroorzaken. Na het zien van zulke foto's kan je je afvragen wat erger is, het paard misschien letsel of een vader die niet meer thuis komt..

Precies. En die foto's hebben we ook helaas mogen zien op Voorpagina Nieuws.
Dan was helaas niemand op tijd ze ergens in een wei te dumpen. Dat is veel erger.

Ik ben benieuwd naar hoe vaak het mis gaat bij paarden die in de wei worden gezet?
En dan heb ik het niet over een omgeploegde graspol,maar echt daardoor schade aan de paarden.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:08

Als er paarden zijn uitgebroken mogen ze in mijn land gezet worden hoor, ik hoop dat als mijn paarden uitbreken ze ook ergens in een land gedreven worden zodat ze van de gevaarlijke openbare weg af zijn.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:09

@Litte King en wat is dan echt mis gaan. Ben ook benieuwd denk dat er maar weinig gevallen zijn waarbij het echt mis gaat. Moet ook bekenen dat ik de ophef niet snap.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:04

Snadrem schreef:
Ceriadwen schreef:
Ik was trouwens vorige week op het politieburo voor een aangifte, en ik had eerder op google gevonden waar die persoon woonde dan de politie in hun database.

http://www.kombijdepolitie.nl

Van ze lang zal ze leven niet, als ik zie wat die mensen moeten doen voor het scheitloon wat ze krijgen en hoe ze daarvoor bejegend worden. nee hoor, liever niet.

Het was ook geen "sneer" naar de agente in kwestie, maar voor mij wel tekenend dat hun SYSTEEM (dus de tools waar hun mee moeten werken) nou niet het meest praktische is blijkbaar.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:05

Nou, ik heb een aangifte gedaan namens een buurvrouw een paar weken geleden en ik heb alleen mijn achternaam gezegd, maar voordat ik wist lag er brief in de bus met mijn initialen, naam en achternaam en al mijn (adres)gegevens in die brief. Ik maak me niet druk om wat er niet in dat systeem van hun staat, maar meer om wat er wel in staat...dat zit allemaal gekoppeld aan het landelijk gemeentenetwerk of hoe het ook mag heten. Wat ik trouwens niet snap is dat de database van het kadaster niet open is voor politie, daar is toch elke eigenaar van elk stuk perceel zo te vinden?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:43

Kadaster gegevens kosten geld...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:01

Ook voor de politie?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:42

Ja tenzij je ze vordert met een machtigingsformulier waar een officier weer toestemming voor moet geven. Maar dat duurt weer minstens een dag..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:10

Snadrem schreef:
Ceriadwen schreef:

http://www.kombijdepolitie.nl

_/-\o_

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:37

missje schreef:
Als er paarden zijn uitgebroken mogen ze in mijn land gezet worden hoor, ik hoop dat als mijn paarden uitbreken ze ook ergens in een land gedreven worden zodat ze van de gevaarlijke openbare weg af zijn.

Maar dat is iets waar geen enkele eigenaar een probleem mee zou hebben. En iedereen met paarden die dat 's nachts hoort zegt ook zet maar bij mij neer. En dat het direct moet gebeuren snapt ook iedereen. Echter het feit dat een plattelands agent geen verstand van paarden heeft en dan denkt zoek het verder maar uit met het paard vind ik wel kwalijk.
En als er een ernstig ongeval is gebeurt is het logisch dat het prioriteit heeft. Maar het is echt niet zo dat de elke, hele nacht uit ernstige ongevallen bestaan. Zeker niet in een buiten gebied.
En als je dan zo'n paard hebt gedropt en je hebt er geen verstand van dan informeer je bij een collega/dierenarts wat je moet doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:50

Orchidee21 schreef:
Ja tenzij je ze vordert met een machtigingsformulier waar een officier weer toestemming voor moet geven. Maar dat duurt weer minstens een dag..

Dit zou dus eigenlijk dan ook anders geregeld moeten zijn.
Dat de politie ten aller tijden in de gegevens van het kadaster kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:00

Reden dat loslopend vee in de eerste de beste wei gedumpt wordt, is om het mogelijke gevaar af te wenden. Dus bv een loslopend paard dat de weg op kan, wordt na melding door burger gevangen en in de eerste de beste wei gezet.

Gevaar is afgewend. Burger ziet dat als vorderen zonder toestemming. Hier houdt het op voor de politie. Na dienstwisseling kan het zijn dat eigenaar paard op politiebureau terecht komt om melding te maken van vermissing paard en i. Dagrapport staat dat een loslopend paard in de wei naast de weg zuzenzo is gezet.

Eigenaar op politiebureau komt met melding vreemd paard in zijn wei en politie niet weet van wie dat paard is, maar ook echt geen werk gaat maken van wie dat paard is.

Politie doet strafzaken en hulp en spandiensten bij noodzaken..dat kan hulpverlening zijn, maar ook bv een loslopende hond oppakken en naar asiel brengen, loslopend paard van de openbare weg halen...daar houdt het werk mee op.

Mensen kunnen daar boos om worden, maar dan is het aan de burgers om het samen netjes op te lossen..