Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:41

Super stal?
Een stal waar paarden niet buiten komen, in een al niet grote stal met twee in staan?
Ik heb een ander beeld bij een super stal.
Niet alleen eten is belangrijk voor een paard.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:15

het is in mijn situatie een super stal.
ik heb geen 2 paarden in 1 box.
de een ziet liever dit en de ander liever dat.
ik zie liever een lekker sportief gereden paardje lekker geschoren en in de wintermaandjes elke dag een paar uurtjes buiten dan een langharig modder monster.
tja als we het nu echt over meningen gaan hebben dan heb ik er ook nog wel een paar hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:16

inderdaad. Als het zo'n 'superstal' zou zijn, dan zouden ze het niet eens toestaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:19

Wie heeft het hier over modder monsters? Ik niet hoor.
Een paard tot de knieën in de blub zonder andere optie is geen manier van paarden houden, maar zoals ts haar paard houd ook niet.

Wil ts een paard fatsoenlijk houden huurt ze ook de paddock en kunnen haar paarden daar bij elkaar staan.
En had ze ooit al er een stal vrij kwam al die stal gehuurd en haar paarden ieder een box gegeven.

Inderdaad Kinke, hier staan ook een paar paarden van andere, maar als er iemand mee komt dat ze 2 paarden in 1 stal wil zetten kunnen ze mooi wat anders gaan zoeken. En dan staan ze hier hele dagen buiten (zonder modder)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:21

oke nee dan zitten we wel op 1 lijn.
weidegang is nu gewoon echt niet mogenlijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:22

Weidegang hoeft ook niet, een dagdeel in een droge paddock is ook een goede optie :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:24

Kinke schreef:
inderdaad. Als het zo'n 'superstal' zou zijn, dan zouden ze het niet eens toestaan.

klopt had het ook nooit verwacht dat eigenaar dit toe laat.
was laatst een meisje met paard en shet en die mocht het gelukkig niet.
denk dat de staleigenaar ook blij is met het feit dat het niet meer mag.
maar als je eenmaal ja hebt gezegd kan je nog maar moeilijk terugdraaien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:28

Ik heb alleen ts haar posts gelezen.
Zou de afmeting van de box niet ook van belang zijn? Ik kan me nl zo voorstellen, dat wanneer dit normale paardenboxen zijn hier moeilijk over gedaan wordt.
De kleine kan dan gemakkelijk doelwit worden. Bij die van jou wrs niet maar dan moeten ze uitzonderingen op de regel maken en dat zal wrs te 'ingewikkeld' zijn..
Kan je ze niet verhuizen naar een eilandje met inloopstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:57

VWB de NVWA, die hebben ook controles aangekondigd voor maneges en pensionstallen op bijv aanwezigheid van paspoorten, dus ik geloof wel dat ze bij de stal van TS langs zijn geweest. Maar het blijft wel een vreemd verhaal dat ze niet kunnen vertellen op basis waarvan de pony's uit elkaar zouden moeten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:59

Ik vermoed op de kans van verdrukking en daardoor kans op letsel in een stal die geen afmeting heeft voor 2 dieren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:23

Ik vind het een vreemd verhaal Nouks, ze gaan niet alleen maar zeggen dat ze uit elkaar moeten maar niet waarvoor!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:39

plientjedres schreef:
ik zie liever een lekker sportief gereden paardje lekker geschoren en in de wintermaandjes elke dag een paar uurtjes buiten dan een langharig modder monster.
tja als we het nu echt over meningen gaan hebben dan heb ik er ook nog wel een paar hoor.

Dit wat je hierboven beschrijft is ook iets heel anders dan de situatie van de ts he...
Mijn lekker sportief gereden pony staat ook strak geschoren onder dekens gewoon de hele dag buiten.
Er zijn heel veel mogelijkheden die tussen 24/7 in een te klein stalletje en 24/7 buiten met tot aan de knieën blubber staan.
Als een stal het goed vindt dat twee paarden bij elkaar staan in zo'n kleine stal 24 uur op een dag, is er voor mij iets mis met de normen en waarden daar en kan het nooit een superstal zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:42

En verder zullen er wel regels zijn ( ik lees hier ook ergens van niet, of in ieder geval niet bij wet vastgelegd) over aan welke afmetingen een stal moet voldoen. Dat is dan dus voor 1 paard. Als je twee paarden op die oppervlakte stal hebt, hebben ze dus te weinig leefruimte en ga je dus tegen de regels in.
Dat is om tegen te gaan dat paarden in een veel te kleine stal staan of in een stand.
Dat gebeurd ook nog vaak genoeg.
Helaas ondervangen ze er dus niet mee dat paarden de hele dag niet buiten komen.
Maar goed, elk begin is er een.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:30

Nouks schreef:
VWB de NVWA, die hebben ook controles aangekondigd voor maneges en pensionstallen op bijv aanwezigheid van paspoorten, dus ik geloof wel dat ze bij de stal van TS langs zijn geweest. Maar het blijft wel een vreemd verhaal dat ze niet kunnen vertellen op basis waarvan de pony's uit elkaar zouden moeten.

Ze komen 9 januari voor uitleg.
het is jammer dat ts niet meer reageert, zij weet er meer van dan mij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:32

Alleen die beweert dat het niets met de 3x3 stal te maken heeft. En dat lijkt me toch niet logisch.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:45

Het is makkelijk om een verhaal op Bokt te zetten en mensen tegen de nVWA op te zetten maar vertel dan wel het hele verhaal en laat niet het belangrijkste weg.

@Def gefeliciteerd met je verjaardag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:50

Ts heeft zelf inmiddels een aantal posts terug gemeld dat de 2 ponies "van ongelijke grootte/hoogte" de hele dag en nacht binnen staan, samen, in een box van 3 x 3 Tenzij TS zelf langskomt, om deze situatie te veranderen.
Dat lukt haar niet dagelijks. Bij afwezigheid van TS worden ze ook niet door een ander deze veel te kleine box uit gehaald, begrijp ik.
Een volkomen onacceptabele situatie op deze manier: zo'n box van 3 x 3 zou geen ramp zijn als er 1 pony in zou staan, die overdag en dagelijks ook nog minimaal (!) 4 uren vrij buiten komt. Nu blijkt dat er in zo'n krap hok 2 stuks (vrijwel permanent) staan, begrijp ik de reactie van de bewuste instantie ook beter: dit kan ECHT niet.
Te meer daar kennelijk de ponies volledig afhankelijk zijn van TS als eigenaresse om er eens uit te komen.
Onbegrijpelijk dat de manege/pensionstal whatever waar dit tweetal gehuisvest is, dit gedoogt,lijkt me een zeer slechte reclame voor bezoekers die zoiets zien.
Dit is middeleeuws, en geen goed paardhouden: dit is "paarden gevangen houden".
Niet van deze tijd, en zeer triest voor beide dieren, die IMO beter verdienen.

Ik vraag me af of er voor TS geen alternatieven bespreekbaar zijn met de stalhouders, die zullen dit toch ook met lede ogen aanzien? Bijv. dat voor een kleine meerprijs de ponies door iemand van de stalhouderij een aantal uren buitengezet worden indien TS ECHT niet kan langskomen?
Daarmee heb je natuurlijk nog niet ondervangen dat dan in de nacht de twee ponies wederom in dezelfde veel te kleine box moeten staan: waarbij ze hun rust moeilijk kunnen pakken als er eentje languit wil gaan liggen.
Tenslotte vraag ik me af hoe dat dan werkt met uitmesten: 2 ponies zo lang samengepakt in zo'n klein hok moet toch een heleboel stalvervuiling opleveren: wie mest daar uit, of doet men dat vanuit de stalhouderij? Of is ook dit aan TS zelf?

Ik begrijp ook wel dat het misschien niet haalbaar is om een extra boxhuur voor 1 van de ponies op te hoesten, in dat geval is het wellicht beter om van stal te verhuizen, waar de ponies wel met uitloop of op basis van land/weidegang gehuisvest kunnen worden.
Overigens ben ik nog steeds zeer benieuwd naar de WETTELIJKE onderbouwing waarin staat dat 2 paarden of ponies van ongelijke grootte/hoogte niet samen gehouden mogen worden van een of andere instantie, ook na veel Googlen nergens iets dergelijks kunnen vinden..
Al met al vermoed ook ik dus dat hier meer aan de hand is dan alleen de afmetingen van de ponies onderling, maar dat het wel degelijk ook de wijze van "er op na houden" betreft....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-12-13 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:07

plientjedres schreef:
De paddock is 25 bij 25, best knap dus.
Daar staan mijn tinker 1,50 en rijpaard 1,75 makkelijk samen in.
In de zomer hebben we uiteraard gewoon weidegang.
Bij de paddock moet je verplicht een stal huren.

dus ze mogen ondanks stalhuur bijvoorbeeld nog steeds niet 24/7 buiten in de paddock blijven? Want dan zou dat misschien een optie zijn?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:17

Jawel, ze mogen daar 24/7 staan.
uitmesten word gedaan, elke dag mesten en elke 2 weken helemaal leeg.
de stal is gewoon goed, er staan 70 zeer tevreden klanten.
dat ts deze keuze heeft gemaakt en de manege houder er mee akkoord is gegaan snap ik ook niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:20

chantaaah schreef:
Zie bovenstaand gelukkig iemand die de nieuwsbrief ook heeft ontvangen, ondertussen wel wat mail contact geweest met de nvwa, waar ze nu in proberen uit te leggen dat het een combinatie van beide factoren ( grote van stal maar ook verschil in schofthoogte) hierbij moet volgens de nvwa iedere situatie afzonderlijk worden bekeken en voorgelegd aan een dierenarts van de nvwa wat volgens hun bij mij ook is gebeurd. Het is gebaseerd op een voorstel van de dierenbescherming welke volgens het nvwa binnenkort officieel aangenomen gaat worden in de wet. Als dat rond is word het 2 x de schofthoogte van het paard in het kwadraad, en hierbij moet dan alsnog bekeken worden of ze samen mogen ivm schofthoogte die ongelijk is.

Wat belachelijk! Ik begrijp het goed dat er gekeken moet worden naar de stalruimte per paard, dus ook voor en enkel paard. Dan is het een logisch gevolg dat twee paarden of paard/pony meer ruimte moeten hebben, net als een groepsstalling.
Het verschil in schofthoogte begrijp ik niet. Twee pony's of paarden van hetzelfde formaat kunnen ook enorm botsen terwijl een groot paard en kleine pony een hele goede band kunnen hebben.
Ik denk dat het ook te maken zal hebben met het feit dat de pony's, paarden of paard/pony samen in een stal opgesloten zijn en zo geen mogelijkheid hebben even de afzondering te zoeken of te vluchten wanneer ze willen.
Maar waar dat verschil in schofthoogte dan vandaan komt???

Maar als ik het goed begrijp is er dus (nog geen) wet die bepaald dat dit niet mag!? Pas als de wet officieel wordt aangenomen kunnen ze je dit verplichten.
In jouw geval zou ik melden dat je eerst afwacht tot de wet daadwerkelijk aangenomen wordt. Binnenkort is een relatief begrip ... wie weet komt er heel veel weerstand tegen wat zorgt voor uitstel en uiteindelijk ervoor zorgt zodat die wet wordt aangepast of zelfs helemaal niet meer wordt aangenomen.

Ook zou ik eens informeren bij de dierenbescherming wat hiervan klopt en wat hier achter schuilt. Ik vraag me namelijk af hoeveel echte paardenkenners er bij de NVWA werken en zich met jouw geval hebben bezig gehouden.

Daarnaast zou ik in jouw geval laten weten dat ik het niet eens ben met de manier waarop dit besloten wordt. Dat het prima is dat dit door een onafhankelijke (??? is dit in dit geval wel zo?) DA wordt bekeken, maar dat de DA in kwestie niet eens persoonlijk in komen kijken naar de situatie.
En dat het wel zo correct zou zijn geweest dat ik(jij) persoonlijk uitleg had kunnen geven over de pony's en waarom de beslissing is gemaakt ze samen te stallen. En dat ik(jij) daar ook graag mijn(jouw) DA bij had uitgenodigd om zijn/haar mening hier over te geven.

En heb je dit trouwens niet schriftelijk gehad waarin ook staat dat je bezwaar kunt aantekenen tegen deze beslissing? Juist omdat het per situatie afhankelijk zou zijn, lijkt het me ook je recht om er bezwaar tegen te maken zodat de situatie nog eens herzien wordt door een tweede partij.

Juridisch zou ik persoonlijk ook niets aanspannen, daar zal vast heel veel tijd, moeite en vooral geld in gaan zitten. Als eenmaal die wet zou worden aangenomen heb je je daar helaas bij neer te leggen ... hoe belachelijk hij ook is. Maar wie weet kun je dan op een creatieve manier voldoen aan de wet, waarbij je pony's alsnog contact hebben en tevreden zijn.
Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben is hoe de NVWA terecht is gekomen op de manege waar je pony's gestald staan? Is het een steekproef, een klacht, is dit voor jullie ook niet duidelijk of is er een andere reden? mag ook per PB hoor, als je hier tenminste antwoord op wil en kan geven ;)

EDIT Hier had ik overheen gelezen
chantaaah schreef:
Ooo sorry daar had ik even niet aangedacht, ze staan helaas de hele dag in stal tenzij we er Zelf zijn om Ze buiten te zetten.

Dit vind ik wel volkomen onacceptabel. Voor twee pony's in een stal, maar ook voor een enkel paard of een enkele shetlander alleen op stal.
Ik vind wel dat je ervoor moet zorgen dat een paard/pony dagelijks de kans krijgt even flink de benen te strekken. Het liefst eigenlijk te zorgen dat ze dagelijks een paar uur in de wei/bak/paddock lopen. Heel de dag of 23 uur per dag op stal vind ik een pony- / paardonwaardig leven.
Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om dit te doen, zal je daar iemand voor moeten regelen. En anders moet je wel zo eerlijk zijn naar je pony's toe om ze een stal te geven die zorgt dat ze veel buiten/los kunnen of ze een nieuwe baas te gunnen die ze wel de vrijheid en ruimte kan geven die ze nodig hebben.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:31

Delphi schreef:
Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben is hoe de NVWA terecht is gekomen op de manege waar je pony's gestald staan? Is het een steekproef, een klacht, is dit voor jullie ook niet duidelijk of is er een andere reden? mag ook per PB hoor, als je hier tenminste antwoord op wil en kan geven ;)
.

Zal geen bijzonder aanleiding zijn geweest, ze hebben aangekondigd te komen controleren en dat voeren ze nu uit. Hoor dat ze intussen op meerdere plekken zijn komen controleren :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:37

lieke2 schreef:
Delphi schreef:
.

Zal geen bijzonder aanleiding zijn geweest, ze hebben aangekondigd te komen controleren en dat voeren ze nu uit. Hoor dat ze intussen op meerdere plekken zijn komen controleren :+

Ik lees het nu in dat FB bericht. Ik heb er verder nog niemand op gehoord. Dus dan kan ik ze hier misschien ook wel verwachten. Het lijkt me sterk dat ze echt ieder plekje gaan bezoeken waar pony's en paarden staan, maar wellicht steekproefsgewijs? Of gaat het echt meer om grotere stallen vanaf een bepaald aantal paarden/pony's?

Hier staan twee pony's met een gelijke schofthoogte (beide 95-100 cm, niet officieel gemeten) samen in een stal en vanaf volgend jaar komt daar een D pony bij, in diezelfde stal. Wel is het een stal van 3 x 10 waar ze 24/7 naar buiten kunnen naar een geel zand paddock en een pad dat rondom de weide ligt. Ik neem aan dat dat dan geen probleem is aangezien ze er zelf voor kunnen kiezen wel of niet met elkaar in de stal te staan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:43

plientjedres schreef:

Dat is wat jij graag ziet. Ik snap het prima hoor dat het zeer onpraktisch is je rijpaard 24/7 buiten te hebben staan in een dikke wintervacht en hem/haar daarbij regelmatig modderig aan te treffen, helemaal als je actief (wedstrijden) rijdt.

Maar als we het hebben over wat een paard of pony graag zou willen, dan denk ik toch echt dat ze liever heel veel of zelfs altijd de mogelijkheid willen hebben naar buiten te kunnen met een altijd toegankelijke schuilstal. En daarbij kunnen de meeste paarden zich met hun vacht prima beschermen tegen regen, kou en sneeuw en stoort een paard/pony zich niet aan modder op de vacht.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:49

Kan er geen scheidingswand tussen twee stallen verwijderd worden waardoor die twee een dubbel zo grote stal hebben? Daar zou toch geen bezwaar tegen moeten zijn?

Vriendin van mij heeft drie paarden, een fjord en een shet in een grote groepsstal staan van 12 x 18 en dat gaat prima. Komen wel elke dag buiten en wij hebben hier in België gelukkig niet de nvwa.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:55

Ik denk niet dat er een probleem is als de ruimte groot genoeg is.
Bij ts als er 1 gaat liggen kan de ander al niet meer fatsoenlijk staan zonder er per ongeluk op te gaan staan.
Laat staan dat die ook wil gaan liggen, die ruimte is er niet.