Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:29

Koper schreef:
Dat snap ik. Maar als iemand in het paspoort staat als fokker. En het paard ook bij diegene is. Wat is dan de meest voor de hand liggende conclusie?

Voor hand liggend misschien wel, maar als ik al verzorger de verzorgpony daar heb gekocht en laat staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:53

little_king schreef:
Koper schreef:
Dat snap ik. Maar als iemand in het paspoort staat als fokker. En het paard ook bij diegene is. Wat is dan de meest voor de hand liggende conclusie?

Voor hand liggend misschien wel, maar als ik al verzorger de verzorgpony daar heb gekocht en laat staan?

Dan is het niet zo slim van je dat je dat niet op papier hebt gezet (koopcontract + stallingsovereenkomst) ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:00

Ik ben er nooit bang voor geweest en zo gebeurt dit nog steeds vaak. Overigens heb ik zelf nooit bij een fokker blijven staan. Maar het gebeurt zo vaak.
Daarom is de controle ook zo'n wassenneus als op naam zetten niet verplicht is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:02

Ik zie er hier een hoop miepen en zeuren, maar als het regels zijn, dan zou ik me er toch maar rap in gaan verdiepen om het geregeld te hebben. Als pensionstalhouder alles regelen, maar ook als huurder is dit dus van belang. Zorg dat je het op contract hebt staan!

Jullie kunnen allemaal wel roepen dat je het niet afgeeft, maar een boete van 250-750 euro is dat toch niet waard lijkt me.

Apacheshadow

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:08

Hier een boete van 2000 euro gehad. Dit omdat we van de 3 pensionpaarden geen paspoort hadden.
Die maar heel snel aan de eigenaren gevraagd. Ze komen namelijk terug om te controleren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:23

Jeeeetje, wat vervelend! Hadden jullie het wel van te voren aan de eigenaren gevraagd?
Dan zou je misschien nog iets kunnen verhalen op de klanten die niet mee willen werken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

karuna schreef:
Wat is eigenlijk de reden van deze controles? Gestolen paarden opsporen? Stallen nakijken op legale pensionstal zijn of niet? Inventariseren van alle paarden voor een mogelijke wetgeving die gaat komen misschien? Controle ivm ziektes ?

Voor nauwkeurige registratie bij uitbraak van ernstige dierziekten waarbij paarden geruimt dienen te worden.
Een buurvrouw van mij is dierenarts en zit in een commissie die de plannen uitwerkt wat er moet gebeuren bij uitbraak van ernstige dierziekten onder paarden. Een van de grote zorgen is dat mensen paarden weg gaan smokkelen in geval van grote ruimingen.

Dan is het 10 paspoorten die er liggen en de 10 bijbehorende dieren worden geruimt. Het mag dus niet zo zijn dat er paarden zonder paspoort zijn of wel paspoorten maar niet de bijbehorende paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:49

Koper schreef:
Rianneke schreef:

Rumay, je hebt als het goed is wel een dekbewijs toch? Dan kun je daarmee in elk geval aannemelijk maken dat het veulen van diezelfde merrie wat een jaar later geboren is door jou gefokt is.

Bij het KWPN gaat alles electronisch. Ook de geboorte aangifte.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:58

Wie doet deze controle's en kunnen zij zich indentificeren.
Weet iemand al of ze ook in het Noorden actief zijn? Bij ons
komen mensen niet zomaar het erf even op om paspoorten
in te zien.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:03

Apacheshadow schreef:
Hier een boete van 2000 euro gehad. Dit omdat we van de 3 pensionpaarden geen paspoort hadden.
Die maar heel snel aan de eigenaren gevraagd. Ze komen namelijk terug om te controleren.

Dat is lekker dan, kon je ze niet even snel bellen dat ze de paspoorten moesten brengen tijdens de controle.

dejong_wever schreef:
Wie doet deze controle's en kunnen zij zich indentificeren.
Weet iemand al of ze ook in het Noorden actief zijn? Bij ons
komen mensen niet zomaar het erf even op om paspoorten
in te zien.

Ik zou ook zeker om identificatie vragen....ze kunnen zo veel zeggen. Ik vind ook dat ze je in de gelegenheid moeten stellen om tijdens de controle de paspoorten te halen/te laten brengen. Bij ons bijvoorbeeld: de stal is niet bij de woning (ongeveer 3 km van de woning). De paspoorten liggen niet op stal, maar thuis bij mij en bij mijn broer thuis.

Ik weet wel dat mensen van de AID niet zomaar komen controleren (het kan nu anders zijn) maar meestal hebben ze wel een reden hetzij een melding gekregen. Mijn kennis is van te voren op de hoogte gesteld dat ze zouden komen controleren, niet precies op welk tijdstip maar wel gaven ze een indicatie. Bij hun was alles in orde, 1 paspoort was er niet maar kon door de eigenaar van het paard gebracht worden tijdens de controle en dat was goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:17

NatasjavE schreef:
...Voor nauwkeurige registratie bij uitbraak van ernstige dierziekten waarbij paarden geruimt dienen te worden.
Een buurvrouw van mij is dierenarts en zit in een commissie die de plannen uitwerkt wat er moet gebeuren bij uitbraak van ernstige dierziekten onder paarden. Een van de grote zorgen is dat mensen paarden weg gaan smokkelen in geval van grote ruimingen.

Dan is het 10 paspoorten die er liggen en de 10 bijbehorende dieren worden geruimt. Het mag dus niet zo zijn dat er paarden zonder paspoort zijn of wel paspoorten maar niet de bijbehorende paarden.

Er worden GEEN dieren uit voorzorg geruimd !! (mbt APP en verder zijn er geen dusdanige ernstige besmettingen in de buurt die ruimen noodzakelijk zou maken).
Bij een melding van APP zal er bloed worden afgenomen van die dieren die verdacht zijn en NA GEBLEKEN/VASTGESTELD APP zullen de zieke dieren ingeslapen worden. Omdat dit gezien het verloop van de ziekte het meeste humane is.
In een straal van 20 km wordt er VERPLICHT gevaccineerd en gaat een OPSTALGEBOD gelden. In een straal van 150 km is er een vervoersverbod.
http://www.vwa.nl/onderwerpen/dierziekt ... /draaiboek
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 24-10-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:18

Ja hoor, in het Noorden zijn ze ook al bezig!

Ik kreeg vandaag een bericht van iemand die me tipte, toen gaan zoeken en kwam dit topic tegen.. :j

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:20

Hier ligt het paspoort ook thuis, 20 minuten van de pensionstal..vindt het eigenlijk wel zo veilig. Als je heel kwaad denkt kan anders iemand zo het paspoort stelen en je paard, nu hebben ze het paspoort tenminste niet.. maar ik kan er verder nergens wat over vinden op het internet??

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:24

Voor degene die nu zo hard roepen, mijn paspoort krijgt de boer/stalhouder niet, betalen jullie dan ook de boete die de boer krijgt? Het bedrag loopt trouwens per controle op als het niet in orde is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:25

Jammer dat die paspoorten nog steeds niet handig geregeld zijn. Het zou toch veel handiger zijn om alle paarden in een digitale database te zetten met de eigenaar eraan gekoppeld. En dat de dierenarts(assistent) de medicijnen ook gelijk digitaal kan aanvullen. Dan is het gelijk duidelijk van wie het paard is en welk paard het is.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:27

ik wil trouwens best het paspoort naar stal brengen, geen probleem
Vindt het alleen vreemd dat ik nergens iets over die regelgeving wat kan lezen.. en ik neem aan dat die controleurs wel eerst identificeren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:28

@mirei er zijn al verschillende links gegeven in dit topic naar de regelgeving. Ook kun je zelf googlen op paardenpaspoort.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:44

Cookies schreef:
Voor degene die nu zo hard roepen, mijn paspoort krijgt de boer/stalhouder niet, betalen jullie dan ook de boete die de boer krijgt? Het bedrag loopt trouwens per controle op als het niet in orde is.

Zou hem best af willen geven als ik op een andere manier mijn eigendom kan aantonen.
Ik heb mijn paard van de manege, zonder contract, gekocht.
Volgens hen kan ik mijn eigendom aantonen omdat ik het paspoort heb.
Dus als dat paspoort buiten mijn bereik is, zou dat een probleem kunnen zijn/worden...
Daarnaast is de stalhouder er vaak niet, dus hoe kom ik dan aan mijn paspoort als de dierenarts onverwachts langs moet komen of je hebt het om een andere reden nodig (wedstrijd, vervoer, etc).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:50

Toen de da onverwacht moest komen had ik ook geen paspoort en was ook helemaal geen probleem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:54

@nens: nu je weet dat het paspoort géén eigendomsbewijs is én je nog steeds bij degene staat waar je het paard van gekocht hebt. Kun je dus heel simpel een koopcontract opstellen waaruit blijkt dat de stalbaas de verkoper is en jij de koper. Als je dit beide ondertekend heb je dus het bewijs dat jij de eigenaar bent.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:51

Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?

Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!

Om gewoon even een praktijkvoorbeeld te geven voor wat het voor een pensionstalhouder betekend als eigenaren geen paspoort inleveren...

Dan gaan we gewoon failliet vanwege een controle :')

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:57

Ik heb er trouwens ook nooit van gehoord dat je het paspoort bij je paard op stal achter moet laten.
Er is geen duidelijkheid in??
Wel als je je paard getransporteerd moet worden, moet je ten alle tijden kunnen aan tonen dat het om dezelfde paard gaat plus een geldig paspoort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:57

Is toch heel simpel; geen paspoort willen overhandigen is andere stalling zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:06

RHReiner schreef:
Op de pagina’s 'Medische behandeling’ moet worden aangegeven of het desbetreffende paard wel of niet bestemd is om te worden geslacht voor menselijke consumptie. Is hier niets ingevuld, dan is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie.
Paarden die uitgesloten worden voor consumptie kunnen alle medicijnen toegediend krijgen zonder dat de eigenaar daar een registratie van moet bijhouden. Het gaat hier dus niet om een controle van een nieuw in te voeren paarden belasting zoals sommige mensen denken, maar puur om de gezondheid van mens en dier.
In paarden worden nou eenmaal (over het algemeen) meer medicijnen ingepropt dan in een ander dier.

Dat is ook een grote farce. Mijn ene paard mag gewoon nog geslacht worden en daar is zelfs buut in gegaan zonder aantekening :=
Er staat niks in dat paspoort behalve de inentingen, geen ontwormingen, geen medicatie, niks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:11

ruitje schreef:
Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?

Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!

De boete is natuurlijk niet leuk, maar ik hoop dat je ook de andere kant ziet. Als pensionklant sta je heel zwak als alles in handen is van de pensionhouder. Allemaal leuk als het nog rozengeur en maneschijn is, maar wat als de relatie ook maar een beetje versomberd? Hoeft nog niet zozeer dikke ambras te zijn, gewoon een haar in de boter en een beetje kwaadwillende stalhouder en je bent je paard kwijt.
Want ook al is het theoretisch gezien geen eigendomsbewijs, als een persoon zowel het paard als het juiste paspoort bezit, wie gaat zich dan vragen stellen over eventuele diefstal?