Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:24

bridgetF schreef:
SdaphneS schreef:
Iedereen zit nu het nichtje te vervloeken, maar dat schaap is nog maar 16!
Alsof die ergens verstand van heeft. Die heeft een paard moeten laten inslapen en schreeuwt nu van de hoogste daken! Logisch, zij heeft geen benul van de problemen die ze met haar geschreeuw veroorzaakt. Ze is 16!
Ik denk dat je in deze situatie de ouders moet aanpakken! Zij zijn verantwoordelijk voor hun kind, de acties die dit kind doet en de problemen waar ze mee te maken krijgt.
Verder is het natuurlijk een uiterst vervelende situatie voor de kennis. Die wilde een goede daad verrichten door de paarden te vervoeren en heeft hier nu enorme spijt van.
Ik hoop dat er een passende oplossing gevonden kan worden en dat de ouders van het nichtje zich eens gaan gedragen als volwassen mensen. :)

Vergis je niet met "dat arme schaap", de jeugd is tegenwoordig al vroeg volwassen en mondig genoeg. Het verbaast me hoe sommige pubers bij de hand gedrag vertonen. Schandalig dat zij de oom verantwoordelijk wilt stellen, ook schandalig van de ouders. Zij voeden dat "arme schaap" zo op, dat ze dergelijke uitspraken doet. Zo onschuldig zal ze wel niet zijn, als ze zo'n houding heeft op 16 jarige leeftijd. Ik weet wel dat hier in NL je verantwoordelijk bent voor je paard, als ik hem zou uitlenen aan een ander en die maakt er brokken mee, Ik verantwoordelijk ben.
Ik neem wel aan dat ouders er mee in toestemde voor het kopen en ophalen van die paarden? Anders kan het verhaal nog een rare wending krijgen.

Ik vind het geen arm schaap. Ik zeg alleen dat het nichtje heel hard van alles kan roepen, maar dat de ouders uiteindelijk de kwestie moeten oplossen. Zij zijn verantwoordelijk voor het kind. Ik begrijp dan ook niet waarom het nichtje van alles aan het eisen is? De ouders moeten dan toch ingrijpen en haar de mond snoeren?
Natuurlijk heb je op je 16de al een aardig beeld van alles en al helemaal als je blijkbaar de beslissing kunt nemen om twee paarden te kopen, maar toch blijft ze minderjarig.

bridgetF

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:32

minderjarig is ze inderdaad, maar ze zal vast niet zonder toestemming van haar ouders of zonder hun weten de paarden hebben gekocht. Uiteindelijk zijn inderdaad de ouders verantwoordelijk voor de financiële consequenties, maar ze is wel zelf verantwoordelijk voor de uitspraken die ze doet. 16 jaar of niet, ze klinkt als wijs en bijdehand genoeg! Zo'n jonge dame krijgt van mij de stempel snotblaag.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:44

Maar als er geld wordt gerekend voor het lenen van de trailer, dan 'verhuurt' diegene hem toch en dan moet diegene daarvoor ook de juiste verzekeringen hebben.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:51

xMarieke schreef:
Maar als er geld wordt gerekend voor het lenen van de trailer, dan 'verhuurt' diegene hem toch en dan moet diegene daarvoor ook de juiste verzekeringen hebben.

Wat ik uit uitspraken op eerdere pagina's heb begrepen, is dat er in Belgie andere regels mbt verzekeringen gelden dan in Nederland.

TS heeft trouwens ook al aangegeven dat de schade aan de trailer inmiddels onderling opgelost is tussen stalhouder, nichtje en oom.
Nu alle toestanden rondom het paard nog oplossen... zal nog een lastig verhaal worden! In mijn ogen wel duidelijk wie er schuld heeft, maar voordat alle betrokkenen dat zo zien, dat zal niet zomaar opgelost zijn verwacht ik.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:54

Met zulke familieleden heb je geen vijanden meer nodig :x
Ik snap dat het nichtje verdrietig is en nu een hoop dingen roept zonder na te denken maar haar ouders horen dat toch een halt toe te roepen :\

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:57

Wat ik me nu af vraag ..
Heeft de kennis dit topic al gelezen ??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:06

moyra schreef:
Ik snap dat het nichtje verdrietig is en nu een hoop dingen roept zonder na te denken maar haar ouders horen dat toch een halt toe te roepen :\

Maar wie zegt dat de ouders er anders in staan? Misschien zijn zij juist wel diegenen die het aanwakkeren. Dat weet je niet zonder het verhaal te kennen.

Ik val wel van de ene verbazing in de andere en ik vind het echt heel erg sneu dat familie zo met elkaar omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:08

Iris82 schreef:
moyra schreef:

Maar wie zegt dat de ouders er anders in staan? Misschien zijn zij juist wel diegenen die het aanwakkeren. Dat weet je niet zonder het verhaal te kennen.

Ik val wel van de ene verbazing in de andere en ik vind het echt heel erg sneu dat familie zo met elkaar omgaat.

Er is gezegd dat de ouders dezelfde mening hebben als de dochter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:13

Pfff verschrikkelijk dit.

Daarom zou ik nooit iets gaan huren om andermans dieren te kunnen helpen vervoeren en of iemand helpen met verkoop van paarden door iemand op de advertentie te attenderen, dit soort dingen.

Want als het gaat om paarden/ ponys..................... krijg je dit hele rottige situaties van, want geld geld geld he......

Als er maar wat gebeurd en of iets tegenvalt heb jij het gedaan.............

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:21

Wat een zuur verhaal.... ga je met de beste bedoelingen en niet zonder risico's twee ongemanierde zwaargewichten ophalen, en dan krijg je dit als dank.... De staleigenaar is nog zo redelijk om te begrijpen dat dit een hele nare situatie is, maar die familie! Schandalig!

Heel verstandig dat de beste man niet is gaan afladen langs de weg... Wie zegt overigens dat het paard op dat moment níet door de klep gezakt zou zijn?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:32

Iris82 schreef:
moyra schreef:

Dan nog vind ik dat de ouders de verstandigste horen te zijn in dit verhaal door het op te lossen en dochterlief er buiten te houden ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:28

Trailer is al geregeld?
Dan heeft je kennis verder geen kosten hoor, die moet ook niet mondeling gaan toegeven wel wat te willen betalen ofzo, daar kun je later lelijk op terugkomen.
Het is het paard van zijn nichtje en zij was op de hoogte dat het dier ongemanierd was en ze wist ook door wie en hoe ze vervoerd zouden worden (zij was ws beter op de hoogte van de staat van de trailer dan je kennis), tenzij jouw kennis gevaarlijk rijgedrag oid verweten kan worden, is hij niet verantwoordelijk voor de schade.
Het is wel sneu voor haar, maar wel haar eigen risico geweest, dan had ze zelf mee moeten gaan om ze op te halen. (waarom heeft ze dat niet gedaan? snap dat ze niet kan autorijden maar meegaan was toch geen probleem?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:29

Maar waar heeft het paard die gescheurde pees opgelopen? Bij het uitladen neem ik aan?
Daar was het nichtje én de stalhouder zelf bij aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:34

anneliesdj schreef:
Maar waar heeft het paard die gescheurde pees opgelopen? Bij het uitladen neem ik aan?

Dat was geloof ik tijdens het rijden door het slaan tegen de klep. Dat komt omdat het paard groen van de wei af komt en niks kent. Lijkt me dus geen aansprakelijkheid voor de kennis.(even alles voor mezelf op een rijtje aan het zetten :P )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:41

Hevonen schreef:
Tsje wat een verhaal, wat een ellende.

Uiteraard is het ellendig dat die hengst afgemaakt moest worden, maar ik vind niet dat jouw kennis daarvoor verantwoordelijk is. De hengst gedroeg zich zelf ongemanierd en had niet in een dergelijke trailer of onverdoofd vervoerd mogen worden.
Dat had de vorige of huidige eigenaar (het nichtje) moeten weten. Niet je kennis, die wist immers verder niets van paarden en al helemaal niet van deze twee specifieke paarden. Hij verleende een dienst die hem zijn eigen tijd en brandstof etc. kostte. Het zal hem met die twee hengsten langs de weg ook de nodige angstzweetdruppeltjes hebben gekost... moet er niet aan denken.

De trailer is niet beschadigd door een foute manoeuvre van hem, maar door een van de twee paarden. Dat peesletsel kan best al zijn ontstaan voor hij überhaupt merkte dat er iets mis was, of later tijdens een van de uitbreekpogingen in de paddock.

Ik vind het uiterst onredelijk van dat nichtje en haar familie dat hij nu voor de kosten moet opdraaien, terwijl alles door het nichtje is geregeld (ook de trailerkeuze naar ik begrijp). Wat dat betreft is de trailereigenaar veel redelijker. Overigens zou het verstandig zijn om de trailer te laten bekijken door een expert die kan bepalen of deze paarden met deze trailer hadden mogen worden vervoerd en wat de verdere staat van de trailer is, evenals de oorzaak van de schade (slecht onderhoud, ouderdom, of toch alleen dat paard). Ik denk dat op die manier meer duidelijkheid kan komen over de oorzaak.

Ik wens je kennis veel sterkte, je zult maar zo'n familie hebben.

Ik ben blij dat wij in Nederland wel een verplichte WA-verzekering hebben. Heb m nog nooit hoeven aanspreken, maar het zal je maar overkomen...

Ook in NL is het niet verplicht hoor

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:52

Tjonge, wat een naar verhaal zeg. Persoonlijk vind ik dat nichtje echt ontzettend onredelijk. Als de hengst door iemand anders was vervoerd was waarschijnlijk toch precies hetzelfde gebeurd? Veel succes gewenst voor je kennis in ieder geval, hopelijk komen ze er nog 'als goede vrienden' uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:53

nogmaals in NL is een WA verzekering NIET verplicht een zorgverzekering WEL.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:53

Joolien schreef:
anneliesdj schreef:

Dat was geloof ik tijdens het rijden door het slaan tegen de klep. Dat komt omdat het paard groen van de wei af komt en niks kent. Lijkt me dus geen aansprakelijkheid voor de kennis.(even alles voor mezelf op een rijtje aan het zetten :P )

Hij is bij het uitladen door de klep gezakt, dus denk eerder dat het daar is ontstaan?
Maar hoe dan ook, heeft de kennis hier zowieso geen schuld aan.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:59

Jeetje wat een verhaal!

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wel een groot gedeelte.

Als ik de kennis was had ik inderdaad ook echt geen cent aan sowieso het paard niet betaald. Hij kan er imo niks aandoen dat dit gebeurd is. Dit had net zo goed met een braaf trailermak paard kunnen gebeuren en dan had nichtje lekker mee moeten gaan en zelf de boel in de gaten moeten houden dan had zei kunnen beslissen wat ze op dat moment op de snelweg wou.

Lekker stank voor dank dus! Zou ook nooit meer wat voor dat kind doen zeg.. Heel sneu voor het paard hoor dat echt wel maar daar kan niemand iets aandoen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:01

Het spijt me als ik dingen herhaal, maar het zijn al zoveel blz.

Er is een bedrag van 100 euro betaald, waarvan 75 waarborg. Bij beschadigingen is het dan toch zo dat de teruggaaf waardeborg vervalt? Daar is een waarborg toch voor? Daarom zijn waarborgen vaak hoger, daar schade flink kan oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:03

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:

Hij is bij het uitladen door de klep gezakt, dus denk eerder dat het daar is ontstaan?
Maar hoe dan ook, heeft de kennis hier zowieso geen schuld aan.

Oh ja dat was het, maar dan idd nog heeeft hij er geen schuld aan idd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:04

StalNollie schreef:
nogmaals in NL is een WA verzekering NIET verplicht een zorgverzekering WEL.

je auto moet toch WA verzekerd zijn? ik meen dat dat wel verplicht is, en dan aanhangers onder de verzekering van de auto vallen.. in Nederland dan.. in België zullen misschien andere regels gelden.

heel naar verhaal verder, sneu van het paard.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:07

In NL is een WA verplicht voor eigenaars van een motorvoertuig (en nog andere maar die zijn hier niet van toepassing). Gehuurde zaken vallen niet onder de WA verzekering.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:14

Wat is WA?

In België moet een auto die een trailer trekt jaarlijks gekeurd worden. Ook de trailer moet jaarlijks naar de keuring. Beide hebben dus een (apart!) keuringsbewijs nodig.
Daarnaast heb je nog een familiale verzekering die schade aan derde kan terugbetalen, maar niet in alle verzekeringen zijn twee paarden inbegrepen.

Als ik die oom was, ik betaalde geen cent. Als die ouders en het nichtje hem willen opzadelen met twee jonge onbeleerde hengsten van elk pakweg 600 kg, is dat volledig hun verantwoordelijkheid. Volgens mij hebben ze ook geen poot om op te staan.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:15

Wie leidde het paard uit de trailer? Ik las net de staleigenaar en het nichtje toch? Dan gebeurde het grootste probleem toch in hun handen?