Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mist schreef:ik rij al een dikke 10 jaar met 1.5prds trailer, maar heb ook al jaren als trekkende auto een Jeep (eerst Grand Cherokee en nu Cherokee) auto weegt 1980kg en mag 3500kg trekken. Mag 120kg kogeldruk hebben (of was dat de GC...deze iig meer dan de GC)
Kan er overigens prima mee overweg, achteruitrijden bochtjes, slalommen als het moet, geen centje pijn.
Wil echter wel binnenkort een 2prds kopen....beetje zuur dat doordat ik juist zo'n GOEDE auto ervoor heb ik dan toch mijn E moet gaan halen
liedjuh2 schreef:Lynn_Nikita schreef:Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd
Haha veel plezier via vakantieveilingen. 2 vriendinnetjes van mij hebben dit gedaan, beide gezakt. De ene heeft een week laten via dezelfde school maar dan niet vakantieveiling maar gewoon regulier en die is zonder extra oefenen geslaagd. Zo een examen aanvragen is dan voor een rijschool meer dan het oplevert. Dus op kleine dingetjes laten ze je al zakken om zo toch de kosten er nog een keer uit te halen. Zij rijd prima rond, bij haar zal ik mijn paard zo in de trailer zetten en dat zegt heel veel.

rommulus schreef:Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Auto mag 1200 trekken, trailer is terug gekeurd naar 1200 auto weegt 1250 dus als het laadvermogen van ik geloof een 800 kilo er overheen komt zit ik nog beneden de 3500.
Alles staat op kenteken dus geen agent die er wat tegenin kan brengen
Jenny_S schreef:xMyrth schreef:Ik hoef maar 2 kilometer naar het ruiterterrein. Met de auto gaat niet lukken ivm gewicht, dus ik heb besloten de tractor te pakken wanneer het te donker word
haha mag dat?
Ik denk dat mijn paard het geluid van de tractor niet zo leuk zal vinden
Er is geen officieel rijbewijs voor de tractor. Je kunt er achter hangen wat je zelf wil eigenlijk...Anne_GTI schreef:xMyrth schreef:Ik hoef maar 2 kilometer naar het ruiterterrein. Met de auto gaat niet lukken ivm gewicht, dus ik heb besloten de tractor te pakken wanneer het te donker word
Dat kan ook en als je een grote veewagen hebt kan je er wel 15 meenemen.
) rommulus schreef:Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Auto mag 1200 trekken, trailer is terug gekeurd naar 1200 auto weegt 1250 dus als het laadvermogen van ik geloof een 800 kilo er overheen komt zit ik nog beneden de 3500.

Anoeska schreef:rommulus schreef:Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Een 1 3/4 trailer teruggekeurd naar 1200? Vraag me af wat je dan overhoudt aan laadvermogen voor je paard. Lijkt me krap.
Anoeska schreef:rommulus schreef:Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Een 1 3/4 trailer teruggekeurd naar 1200? Vraag me af wat je dan overhoudt aan laadvermogen voor je paard. Lijkt me krap.

Varekaj schreef:Die 750kg is ongeremd, dat mag bijna iedere auto trekken
Er zijn zat 1,5 trailers die een lagere TMM hebben, kijk maar bij Atec en Weijer bijvoorbeeld. Die hebben 1,5 trailers met TMM 1200, 1300, 1600...
Zolang dat gewicht max. hetzelfde is als wat je auto mag trekken én je komt niet boven 3500kg uit met TMM auto + TMM trailer, dan zit je goed met je B-rijbewijs.
Wat je nu niet moet doen is er een trailer met TMM 1600 aanhangen wanneer je maar 1300 of 1500 mag trekken. Dan ga je over de toegestane treklimiet van je auto, ook al is ie leeg bij controle.
Kort gezegd: Als de laguna 1500 geremd mag trekken, dan zorg je dat je een trailer er achter hangt die max. TMM 1500 heeft. Moet je wel in de gaten houden dat de TMM van de laguna max. 2000kg is. Zit je bij beide hier onder, dan kan je dus normaal veilig rondrijden met je B-rijbewijs.
sflj schreef:De trailer mag wél een tmm van 1600kg hebben, Varekaj! Zolang het totaal maar niet boven die 3500 uitkomt! Dus ook al mag die auto maar 1500 trekken.