Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:24

Maar Mist, dat is dan niet de TMM van de auto, toch? En waar heb je de TMM van de trailer op staan?
Heb je hem wel fors terug moeten keuren of niet?

Mist

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:32

jawel, er zijn er maar weinig die dat mogen trekken idd, volgens mij als enige nog een landrover of een patrol, trailer is teruggekeurd naar 1000kg (mocht eigenlijk 1300kg)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:43

Mist schreef:
ik rij al een dikke 10 jaar met 1.5prds trailer, maar heb ook al jaren als trekkende auto een Jeep (eerst Grand Cherokee en nu Cherokee) auto weegt 1980kg en mag 3500kg trekken. Mag 120kg kogeldruk hebben (of was dat de GC...deze iig meer dan de GC)

Kan er overigens prima mee overweg, achteruitrijden bochtjes, slalommen als het moet, geen centje pijn.

Wil echter wel binnenkort een 2prds kopen....beetje zuur dat doordat ik juist zo'n GOEDE auto ervoor heb ik dan toch mijn E moet gaan halen }:)

Maar de MTM van jouw auto zal toch wel meer dan 2500kg zijn. En dan mag je zonder BE rijbewijs niet met een trailer met een MTM van 1000 kg rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:33

liedjuh2 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik snap niet dat niet gewoon het BE gehaald wordt, op bv vakantieveilingen heb je vaak al cursussen voor 300 euro. Hier leer je ook fatsoenlijk achteruit rijden ed en geen gedoe als de regels toch weer wijzigen en geen onduidelijkheden bij verzekeringen en agenten als er iets gebeurd

Haha veel plezier via vakantieveilingen. 2 vriendinnetjes van mij hebben dit gedaan, beide gezakt. De ene heeft een week laten via dezelfde school maar dan niet vakantieveiling maar gewoon regulier en die is zonder extra oefenen geslaagd. Zo een examen aanvragen is dan voor een rijschool meer dan het oplevert. Dus op kleine dingetjes laten ze je al zakken om zo toch de kosten er nog een keer uit te halen. Zij rijd prima rond, bij haar zal ik mijn paard zo in de trailer zetten en dat zegt heel veel.

Ik heb hier het tegenovergestelde verhaal. Ik dacht ook dat het niet veel kon zijn bij zo'n rijschool die via VV ging. Dus naar een reguliere rijschool gegaan. Heeeeeel veel centen betaald en gezakt. En dusdanig mijn zelfvertrouwen kwijt dat ik eigenlijk niet meer opnieuw wilde.
Na 2 jaar toch maar VV geprobeerd. Geweldige rijschool, hier heb ik veel meer geleerd dan bij de eerste rijschool, en meteen geslaagd. Ik denk ook dat ik bij deze rijschool meteen de eerste keer geslaagd zou zijn geweest. De mensen die ik daar ontmoet heb en tijdens dezelfde dagen als mij gelest hebben (ook allemaal via VV) zijn ook allemaal in 1x geslaagd. 2 collega's van mij ook bij dezelfde rijschool met VV ook in 1x geslaagd.

Het kan dus wel, voor 200 Euro examen en de lessen. De rijschool heeft er geen baat bij als je zakt. Dan gaan alleen hun statistieken omlaag dus daar hebben ze niks aan.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:24

mijn pa heeft dan wel een e rijbewijs maar me ma mag met ons auto gewoon met ander half paards trailer rijden als boven de 1500 komt met laat vermogen mag je niet met b rijbewijs rijden dan moet e hebben maar ons auto mag ok niet meer dan 1500 trekken dus me ma mag niet met een 2 paards rijden ook niet als auto is die wel zou mogen trekken

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:27

Heb net gebeld met de RDW .... voor het B Rijbewijs ... Gewicht totale Massa auto en trailer + totale laadvermogen mag niet boven de 3500 uitkomen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:43

Ik hoef maar 2 kilometer naar het ruiterterrein. Met de auto gaat niet lukken ivm gewicht, dus ik heb besloten de tractor te pakken wanneer het te donker word :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:50

xMyrth schreef:
Ik hoef maar 2 kilometer naar het ruiterterrein. Met de auto gaat niet lukken ivm gewicht, dus ik heb besloten de tractor te pakken wanneer het te donker word :)

haha mag dat?
Ik denk dat mijn paard het geluid van de tractor niet zo leuk zal vinden ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:56

Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Auto mag 1200 trekken, trailer is terug gekeurd naar 1200 auto weegt 1250 dus als het laadvermogen van ik geloof een 800 kilo er overheen komt zit ik nog beneden de 3500.

Alles staat op kenteken dus geen agent die er wat tegenin kan brengen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:06

xMyrth schreef:

:D Dat kan ook en als je een grote veewagen hebt kan je er wel 15 meenemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:14

rommulus schreef:
Ik ben sins een weekje of zo trotse eigenaar van een 1,3/4 trailer berekend volgens de oude regels.
Auto mag 1200 trekken, trailer is terug gekeurd naar 1200 auto weegt 1250 dus als het laadvermogen van ik geloof een 800 kilo er overheen komt zit ik nog beneden de 3500.

Jawel, kogeldruk (of vertikale last onder de koppeling, voor de puristen). Heel veel auto's die dergelijke trekgewichten hebben, hebben ook maar 50kg kogeldruk en dat is toch vrij krap........

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:19

Jenny_S schreef:
xMyrth schreef:

haha mag dat?
Ik denk dat mijn paard het geluid van de tractor niet zo leuk zal vinden ;)

Jazeker mag dat :) Er is geen officieel rijbewijs voor de tractor. Je kunt er achter hangen wat je zelf wil eigenlijk...

Anne_GTI schreef:
xMyrth schreef:

:D Dat kan ook en als je een grote veewagen hebt kan je er wel 15 meenemen.

Haha, jaaaa joh!
Nee, ik heb aan één paard genoeg (binnenkort gaan we misschien met zn tweeën, maar 15 zal niet nodig zijn :+)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:30

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:39

rommulus schreef:

Een 1 3/4 trailer teruggekeurd naar 1200? Vraag me af wat je dan overhoudt aan laadvermogen voor je paard. Lijkt me krap.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:56

Ik rijd ook met alleen een B rijbewijs.
Ik kwam er ook achter een tijdje geleden en ben toen eerst gaan oefenen met een lege trailer. Iemand die al 20 jaar veel met aanhangers en trailers rijd (voor werk) heeft mij de basis dingen geleerd en verder is het gewoon een kwestie van doen en oefenen.

Ik kwam er wel al snel achter dat rijden met een volle trailer veel fijner is dan met een lege trailer!
Nu rijd ik altijd zelf naar wedstrijden en dergelijke. Ik ben wel heel voorzichtig en rijd rustig (misschien soms iets te rustig) maar zo kunnen we samen wel goed wennen. Ik ben zelf heel tevreden over hoe het gaat :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:32

Anoeska schreef:
rommulus schreef:

Een 1 3/4 trailer teruggekeurd naar 1200? Vraag me af wat je dan overhoudt aan laadvermogen voor je paard. Lijkt me krap.

mijn trailer weegt 500 en dan houd je 700 over dus op zich zou het kunnen dan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:55

Anoeska schreef:
rommulus schreef:

Ik houd een ruime 550 kilo over.
Sil weegt een 400 tot 450 dus ik houd zat over.
Ik ben er blij mee het kan allemaal mooi :D

En kogel druk op papier is idd meer van de trailer dan die van de auto.
Persoonlijk maak ik mij er niet druk om, het gewicht van de trailer is met bijna de helft naar beneden gehaald en dan komt er ook nog niet eens het volle laad gewicht in te staan.
Nee ik maak me niet druk ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:52

Ik snap er echt geen hout meer van. Je met je B rijden met een trailer als auto TMM zwaarder is dan je trailer TMM?
Als het complete TMM plaatje niet zwaarder is dan 3500? Waar gaat die 750 kilo dan over?

Ik weet niet wat voor trailer ze op stal hebben en ik weet ook niet welke auto daarvoor kan(waarschijnlijk een renault laguna, die ik van mn vriend kan lenen)

een 1,5 paard trailer staat meestal op papier voor 1600kg TMM? en 2 paards voor 2000kg? TMM.

een renault laguna mag geloof ik geremd 1500 kg trekken(is dat de TMM die hij mag trekken?) dan mag ie dus geen1,5 paards of 2 paards trekken toch?

Ik volg het echt niet meer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:59

Die 750kg is ongeremd, dat mag bijna iedere auto trekken :)

Er zijn zat 1,5 trailers die een lagere TMM hebben, kijk maar bij Atec en Weijer bijvoorbeeld. Die hebben 1,5 trailers met TMM 1200, 1300, 1600...
Zolang dat gewicht max. hetzelfde is als wat je auto mag trekken én je komt niet boven 3500kg uit met TMM auto + TMM trailer, dan zit je goed met je B-rijbewijs.

Wat je nu niet moet doen is er een trailer met TMM 1600 aanhangen wanneer je maar 1300 of 1500 mag trekken. Dan ga je over de toegestane treklimiet van je auto, ook al is ie leeg bij controle.

Kort gezegd: Als de laguna 1500 geremd mag trekken, dan zorg je dat je een trailer er achter hangt die max. TMM 1500 heeft. Moet je wel in de gaten houden dat de TMM van de laguna max. 2000kg is. Zit je bij beide hier onder, dan kan je dus normaal veilig rondrijden met je B-rijbewijs.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:05

Ik rij zonder E rijbewijs, nu al weer 4 jaar . Met een Daihatsu Serion2 die mag 750 kg geremd trekken. Ik trek een hatiponytrailer(350kg) met tweewieler erop( 50kg) en een shetlandpony( 200kg) erin . Dus zit rond de 600 kg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:10

Varekaj schreef:
Die 750kg is ongeremd, dat mag bijna iedere auto trekken :)

Er zijn zat 1,5 trailers die een lagere TMM hebben, kijk maar bij Atec en Weijer bijvoorbeeld. Die hebben 1,5 trailers met TMM 1200, 1300, 1600...
Zolang dat gewicht max. hetzelfde is als wat je auto mag trekken én je komt niet boven 3500kg uit met TMM auto + TMM trailer, dan zit je goed met je B-rijbewijs.

Wat je nu niet moet doen is er een trailer met TMM 1600 aanhangen wanneer je maar 1300 of 1500 mag trekken. Dan ga je over de toegestane treklimiet van je auto, ook al is ie leeg bij controle.

Kort gezegd: Als de laguna 1500 geremd mag trekken, dan zorg je dat je een trailer er achter hangt die max. TMM 1500 heeft. Moet je wel in de gaten houden dat de TMM van de laguna max. 2000kg is. Zit je bij beide hier onder, dan kan je dus normaal veilig rondrijden met je B-rijbewijs.

dankje! Zat even moeilijk te kijken bij die 2000 kg van de TMM van de laguna. maar hij weegt TMM inderdaad 1915 kg. dat betekend dat ie dus maximaal een trailer van 1585kg mag trekken maar op papier mag hij uiteraard maar 1500 kg trekken TMM. dus hoiu je 85 kg over toch?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:25

De trailer mag wél een tmm van 1600kg hebben, Varekaj! Zolang het totaal maar niet boven die 3500 uitkomt! Dus ook al mag die auto maar 1500 trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:27

Het gaat om wat er max. in je trailer in kan, niet wat er effectief aan gewicht in staat op dat moment...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:49

sflj schreef:
De trailer mag wél een tmm van 1600kg hebben, Varekaj! Zolang het totaal maar niet boven die 3500 uitkomt! Dus ook al mag die auto maar 1500 trekken.

Dus mijn laguna zou een trailer van 1600 kg mogen trekken terwijl op de papieren staat dat ie maar 1500 kg mag trekken? waarom staat op die papieren dan 1500 kg maximaal trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:54

Het beste is je gewoon aan de limieten en getallen houden die op papier staan, dan zit je altijd safe. Je kan altijd uitgaan van "zolang ik geen totaalgewicht heb van 3500 is het wel goed" maar je moet maar pech hebben dat je net op ome agent botst bij een controle die er anders tegenaan kijkt.

Dus zorgen dat je auto geladen niet meer weegt dan 2000kg, trailer opsnorren met TMM 1500 en je kan veilig rondcruisen ;)

Die trailers zijn er genoeg, eentje van 1300 voldoet volgens mij ook al in jouw geval als het toch maar is om 1 paard te vervoeren. Die trailers wegen zelf zo'n 550 à 600kg, dan mag je er dus nog een paard in stoppen dat 700 à 750kg weegt. En da's al een hoop paard hoor. Dan zit je ruim binnen de marges van wat mag/kan op papier, je zit ruim onder de limiet van de 3500kg én je hebt dan nog minstens 200kg overschot, is nog lekker veilig ook.