Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:06

En mijn situatie mag dan dus ook niet?

Auto: 1300 kg
Auto mag trekken: 1250 kg
Leeg gewicht trailer : 540 kg
Maximum laadgewicht: 810 kg
MTM trailer : 1350

Ik zet er 450 kg in, dus feitelijke gewicht trailer : 990 kg

Anoniem

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:07

Volgens mij dus niet omdat de mtm van de trailer hoger is dan wat jouw auto trekken mag..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:07

Er wordt niet naar het feitelijke gewicht gekeken.

Volgens de man van de RDW gaan ze er ook meer op controleren vanaf de 19e, dus of je auto het allemaal wel mag trekken. Dus ik denk dat er veel mensen maar eens na moeten kijken of ze überhaupt wel de trailer mogen trekken met hun auto.

De meeste auto's mogen geen 2-paards trailer trekken, want die mogen vaak 2.000kg of zelfs meer wegen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 15-01-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:09

Ik ben trouwens van mening dat je altijd het zekere voor het zekere moet nemen en nooit op de gok met je B-rijbewijs een B-E-combinatie moet gaan besturen. Je ziet maar weer hoe ingewikkeld het is, en met een BE-rijbewijs ben je gelijk overal vanaf ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:10

Amaryllis schreef:
Ik ben trouwens van mening dat je altijd het zekere voor het zekere moet nemen en nooit op de gok met je B-rijbewijs een B-E-combinatie moet gaan besturen. Je ziet maar weer hoe ingewikkeld het is, en met een BE-rijbewijs ben je gelijk overal vanaf ;)

Niet als je auto maar max. 1500kg mag trekken en je trailer mag 2000kg wegen

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

Klopt inderdaad dat de auto het moet mogen trekken, heb er overheen gelezen, sorry!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/#home

Hier een handige link, speciaal voor de politie gemaakt omdat die het ook niet meer wisten. :D

Ik heb niet alles gelezen maar ik kan wel even in het kort nog wat verduidelijken.
Vroeger ging het om het lediggewicht vermeerderd met het laadvermogen dat is verandert naar lediggewicht en massa, dit is dus een aanzienlijk verschil!

Namelijk eerst werdt er gekeken naar wat je trailer mocht vervoeren (bv 2000 kg) nu wordt er gekeken wat je vervoerd (dus bv 1 paard van 600 kg)

Bij het B rijbewijs mag je dus in totaal tot 3500 kg gaan.

Dan komt er per 19 januari een B+ rijbewijs, dit gaat tot in totaal maximaal 4250 kg

En vanaf 19 januari mag je als je B en E haalt tot maximaal 3500 kg trekken(mits de auto dit mag natuurlijk)

En voor de mensen met het "oude" B en E rijbewijs blijven de regels nog zo als ze waren, dus onbeperkt aantal kilo's trekken (mits de auto dit mag natuurlijk)

Ik hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is. :D
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 15-01-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:17

In mijn geval mag het in ieder geval wel en dat betreft de volgende combinatie:
MTM auto: 1960 kg.
Trekgewicht auto: 2000 kg.
MTM trailer: 1300 kg.

De auto mag het trekken en ik blijf in totaal met beide MTM onder de 3500 kg.
Dit betreft dan een landrover freelander met 1,5 paards trailer erachter.

Splinterz

Ik heb gebeld met de RDW.
Combinatie max massa van de auto + max massa van de aanhanger mag niet meer dan 3500kg wegen.

De trailer weegt leeg 520kg, paard weegt 500, dat is 1020. Op kenteken mag de trailer max 1300kg trekken.

De max massa van de auto is 1820.
1820 + 1020 = 2840, dus nog onder de 3500kg. Ik mag hem met mn B rijbewijs dus trekken.

De auto mag massa geremd 1300kg trekken. Dus dat is ook goed.
Als je er niet uit komt zou ik gewoon de RDW bellen 0900 0739

Die app van Zwanepol is helemaal ideaal!!
Laatst bijgewerkt door Splinterz op 15-01-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel het topic heb doorgespit, maar ik ben er niet blij mee als BE wordt afgeschaft en iedereen zomaar met een zware combinatie mag rijden. Er rijden nu al zooooveel prutsers rond, waar van je denkt: hoe hebben die in hemelsnaam hun E gehaald?
Zonder BE verwacht ik nog veel meer ongelukken met aanhangers/trailers.
Dus laat maar lekker zoals het nu is, lijkt me wel slim (maarja, Nederlandse regering....)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:18

Moratoetje schreef:
Amaryllis schreef:

Niet als je auto maar max. 1500kg mag trekken en je trailer mag 2000kg wegen

Dat mag volgens de huidige regelgeving juist wel met een E rijbewijs. Als je een E rijbewijs hebt wordt er naar de werkelijke gewichten gekeken, en moet je de weegbrug op om te controleren of je evt. overbeladen bent. Dus het werkelijke gewicht moet getrokken kunnen worden door de auto.

Met een B-rijbewijs wordt er gekeken of de combinatie op papier mag.
Dus het maximale gewicht van de aanhanger moet getrokken kunnen worden door de auto

Krom misschien maar zo zit het nu in elkaar. De vraag is dus of dit veranderd na 19 januari. ik denk het niet aangezien dit niet wordt vermeld ergens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:19

Anoniem schreef:
Nou dat is niet zo onduidelijk....
Nieuwe regel is gewoon dat je aanhanger tegenwoordig zwaarder mag zijn als je auto.

wat wél onduidelijk blijft/wordt/is, is of je dus moet kijken naar wat je féitelijk achter je auto hangt (de 2 paards met alleen een zak worteltjes erin,bv)of wat tmt van de trailer is (bij 2 paards gauw 2000 kilo)

Nee. Dat is helemaal niet onduidelijk. Die regels veranderen namelijk niet. Je mag niet ineens meer achter je auto hangen.
Je auto mag trekken, wat je auto mag trekken! :)*

Wat (voor sommigen) onduidelijk is, is of ze er zelf mee mogen rijden!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:20

Pieteritus1 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel het topic heb doorgespit, maar ik ben er niet blij mee als BE wordt afgeschaft en iedereen zomaar met een zware combinatie mag rijden. Er rijden nu al zooooveel prutsers rond, waar van je denkt: hoe hebben die in hemelsnaam hun E gehaald?
Zonder BE verwacht ik nog veel meer ongelukken met aanhangers/trailers.
Dus laat maar lekker zoals het nu is, lijkt me wel slim (maarja, Nederlandse regering....)

BE wordt niet afgeschaft, dit wordt zelfs aangescherpt, zie mijn link hierboven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:21

Sprintje schreef:
Met een B-rijbewijs wordt er gekeken of de combinatie op papier mag.
[b]Dus het maximale gewicht van de aanhanger moet getrokken kunnen worden door de auto[/b]

Krom misschien maar zo zit het nu in elkaar. De vraag is dus of dit veranderd na 19 januari. ik denk het niet aangezien dit niet wordt vermeld ergens.

NEE! Want in deze gevallen moet je vaak juist wel een E rijbewijs hebben.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:21

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:29

Als de politie de informatie van link aanhoudt, dan heb je geen probleem mits je onder de 3500kg blijft. Maar ik vrees ervoor, de man van de RDW zou dit toch niet uit zijn duim zuigen neem ik aan....

Zelf heb ik nog een B-rijbewijs vrachtwagentje staan die meer dan voldoende mag laden (1060kg), dus voor mij is het geen probleem. Alleen moet mijn paard er nog in willen en dat is nog wel een probleem :(

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:32

Moratoetje schreef:
Als de politie de informatie van link aanhoudt, dan heb je geen probleem mits je onder de 3500kg blijft. Maar ik vrees ervoor, de man van de RDW zou dit toch niet uit zijn duim zuigen neem ik aan....

Zelf heb ik nog een B-rijbewijs vrachtwagentje staan die meer dan voldoende mag laden (1060kg), dus voor mij is het geen probleem. Alleen moet mijn paard er nog in willen en dat is nog wel een probleem :(

Is dat dan een 1 paardsvrachtwagen? Want 1060 kg vindt ik niet zoveel eerlijk gezegd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:33

Thank god!!!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:36

zwanepol schreef:

Als deze link inderdaad klopt is dat een groot verschil met de huidige regels. Het heeft een behoorlijk impact of er naar gewicht op papier wordt gekeken, of werkelijk gewicht.

Dit zou wel duidelijker gemaakt mogen worden op de officiële sites! ;-)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:37

Ik snap er helemaal niks van. Mijn ouders hebben een peugeot 4007 en wij hebben een twee paards HEJA trailer. Waar kan ik de gewichten van de auto en trailer vinden?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:57

Laurahh schreef:

Als ik die link van de politie gebruik mag ik dus gewoon met deze combinatie met mijn B-rijbewijs rijden. Ze vermelden daar nergens het verschil tussen maximaal geladen of feitelijke gewicht van de aanhanger.

Leuk dat iedereen in dit topic wat anders zegt en ook overtuigd zijn van hun gelijk :')

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:00

Laurahh schreef:

Ja, dit mag. Totaal van TTM's ligt onder de 3500 kg (dus de bestuurder mag deze combi besturen met B rijbewijs) en de auto mag meer trekken dan de feitelijke 990 kg (dus de auto mag het ook).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:03

zwanepol schreef:
http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/#home

Hier een handige link, speciaal voor de politie gemaakt omdat die het ook niet meer wisten. :D

nou als ze zich hier aanhouden, dan kun je met de b rijbewijs wel heel veel. Extra controles lijkt me onzinnig tenzij ze een weegbrug meenemen.
Uit de berichten van de rwd/cbr kan ik niet opmaken dat het om feitelijk gewicht gaat, dus voor de verzekering zou ik er niet zomaar mee gaan rijden....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:04

JorisDy schreef:
Ik snap er helemaal niks van. Mijn ouders hebben een peugeot 4007 en wij hebben een twee paards HEJA trailer. Waar kan ik de gewichten van de auto en trailer vinden?

op de kentekenpapieren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:05

Pieteritus1 schreef:
Thank god!!!

vind je? denk dat het aantal (ernstige) ongelukken er niet minder op gaat worden met het versoepelen van de regels, of begrijp ik je verkeerd?