Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amaryllis schreef:Ik ben trouwens van mening dat je altijd het zekere voor het zekere moet nemen en nooit op de gok met je B-rijbewijs een B-E-combinatie moet gaan besturen. Je ziet maar weer hoe ingewikkeld het is, en met een BE-rijbewijs ben je gelijk overal vanaf
Moratoetje schreef:Amaryllis schreef:Ik ben trouwens van mening dat je altijd het zekere voor het zekere moet nemen en nooit op de gok met je B-rijbewijs een B-E-combinatie moet gaan besturen. Je ziet maar weer hoe ingewikkeld het is, en met een BE-rijbewijs ben je gelijk overal vanaf
Niet als je auto maar max. 1500kg mag trekken en je trailer mag 2000kg wegen
Anoniem schreef:Nou dat is niet zo onduidelijk....
Nieuwe regel is gewoon dat je aanhanger tegenwoordig zwaarder mag zijn als je auto.
wat wél onduidelijk blijft/wordt/is, is of je dus moet kijken naar wat je féitelijk achter je auto hangt (de 2 paards met alleen een zak worteltjes erin,bv)of wat tmt van de trailer is (bij 2 paards gauw 2000 kilo)
Pieteritus1 schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel het topic heb doorgespit, maar ik ben er niet blij mee als BE wordt afgeschaft en iedereen zomaar met een zware combinatie mag rijden. Er rijden nu al zooooveel prutsers rond, waar van je denkt: hoe hebben die in hemelsnaam hun E gehaald?
Zonder BE verwacht ik nog veel meer ongelukken met aanhangers/trailers.
Dus laat maar lekker zoals het nu is, lijkt me wel slim (maarja, Nederlandse regering....)
Sprintje schreef:Met een B-rijbewijs wordt er gekeken of de combinatie op papier mag.
[b]Dus het maximale gewicht van de aanhanger moet getrokken kunnen worden door de auto[/b]
Krom misschien maar zo zit het nu in elkaar. De vraag is dus of dit veranderd na 19 januari. ik denk het niet aangezien dit niet wordt vermeld ergens.
Moratoetje schreef:Als de politie de informatie van link aanhoudt, dan heb je geen probleem mits je onder de 3500kg blijft. Maar ik vrees ervoor, de man van de RDW zou dit toch niet uit zijn duim zuigen neem ik aan....
Zelf heb ik nog een B-rijbewijs vrachtwagentje staan die meer dan voldoende mag laden (1060kg), dus voor mij is het geen probleem. Alleen moet mijn paard er nog in willen en dat is nog wel een probleem
Laurahh schreef:En mijn situatie mag dan dus ook niet?
Auto: 1300 kg
Auto mag trekken: 1250 kg
Leeg gewicht trailer : 540 kg
Maximum laadgewicht: 810 kg
MTM trailer : 1350
Ik zet er 450 kg in, dus feitelijke gewicht trailer : 990 kg
Laurahh schreef:En mijn situatie mag dan dus ook niet?
Auto: 1300 kg
Auto mag trekken: 1250 kg
Leeg gewicht trailer : 540 kg
Maximum laadgewicht: 810 kg
MTM trailer : 1350
Ik zet er 450 kg in, dus feitelijke gewicht trailer : 990 kg
zwanepol schreef:http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/#home
Hier een handige link, speciaal voor de politie gemaakt omdat die het ook niet meer wisten.