brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:46

Fijn voor de pony dat hij terug is naar mensen die hem wellicht wel begrijpen. Succes met je volgende aankoop,

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:56

Gepensioneerd manegepaard zou ook niets zijn, die zijn gewend in binnenbak met andere te lopen.
Ga je die alleen in een bak rijden waarschijnlijk grote kans op drama.
Zie dat hier bij kennis op stal.
Brave manege paard is opeens niet zo braaf meer, nu 2 jaar verder maar nog niet de sul die hij daar was.

Maar goed ik heb bij onze verkoop van onze welsh pony's ook gezegd, geef ze aub wat meer tijd.
En gelukkig namen ze dat aan, ze gaven ze 2 weken en dan zouden ze beslissen.
Gelukkig ging het met de dag beter en na 2 weken waren ze nog niet zo braaf als hier maar had ze er wel hoop in.

Ik ken de mensen waar je de pony gekocht had niet, maar keurig dat ze hem/haar binnen een dag terug genomen hebben, zegt ook wat over de mensen, maar goed als je zo een beestje al jaren hebt dan is dat ook logisch.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:20

kynshiri schreef:
hmm moeilijke zaak natuurlijk... moest ik ooit een van mijn paarden moeten verkopen, dan zou ik tegen hetzelfde aanlopen vrees ik.
bij mij zo mak als een lammetje. alles oogt zo makkelijk als ik het doe. zo vaak te horen gekregen dat mijn paarden toch echt wel braaf moeten zijn als je dit en dat er allemaal mee kunt (zonder halster uit de weide, trekken nooit, gaan opzij voor mij met de voerbakken,...), maar als een ander er wat mee probeert lukt er niets...
ons paard heeft bv mijn moeder haar duim ontwricht toen zij hem voor één keer op de trailer wilde zetten. bij mij loopt hij zo mee... en dan moet je weten dat hij al 2 jaar bij haar en mijn stiefpa op de weide staat en dat ik daar enkel in de weekends eens passeer...de welshpony is dan weer poeslief zolang ik in de bak sta en aangeef wat ze moet doen; ga ik weg dan kan het ruitertje er helemaal nx meer mee :$

kortom: niet onderschatten hoe eenkennig paarden door de loop der jaren kunnen worden...
edit: reden te meer natuurlijk om het dier tijd te gunnen. de potentie is er, anders zou hij/zij het bij de vorige eigenaar niet hebben laten zien. de vraag is alleen hoe de nieuwe eigenaar het er uit gaat halen. uiteraard is het wel heel utopisch te denken dat je verder kunt gaan alsof er niets gebeurd is voor het paard als je hem totaal uit zijn omgeving trekt. strikt genomen ben je voor dat dier ook zijn baas niet, dus waarom zou hij luisteren?

Ik zou dat niet perse eenkennig willen noemen. Mijn paard is een allemans vriend maar als een ander er mee aan de slag gaat wil hij deze persoon wel even écht leren kennen. Eerst zijn er heel kleine dingetjes, dan wat grotere en binnen 30 seconden- 3 minuten heeft hij vaak al wel uitgevonden hoe de verhoudingen omgeveer liggen. Met friemel-aai-aai mensen vliegt hij dus ook binnen no time over het erf..... En braaf dat hij is bij mij :j Haal er de mafste dingen mee uit en iedereen met voldoende overmacht kan dat ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:26

Lente schreef:
Die mensen hebben dus een getraumatiseerde pony teruggekregen voor het bedrag waarvoor ze een gezonde pony gekocht hebben...

Ik vind het sneu...

Zo.. lekker kort door de bocht zeg :\
Ik begrijp je wel ts en ik denk dat het verstandig is geweest hem terug gebracht te hebben.
Een leer voor de volgende keer, niet te hard van stapel lopen met het kopen van een pony :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:46

Inderdaad is gederag wel heel extreem als dit de andere dag zo doorgaat. Ik heb het bij mijn vriendin meegemaakt dat paardje ook iets kalmerends heeft gehad waarschijnlijk. Bij aankomst werd gelijk na lossen trailer, kip van de stalhouder dood geslagen en de andere dag kwam Heleen volkomen over de mik aangerend over de weg toen we aankwamen. Uitgebroken dus. Daarachter de stalhouder ook volkomen over de mik. Wij hebben het nog een week aangezien met dit paardje maar die gedroeg zich ook dermate gestoord dat we overtuigd waren dat ze iets gehad had. De vorige eigenaar nam paardje gelijk terug en betaalde onmiddelijk het geld aan mijn vriendin en gaf toe dat paardje tijdens kopen wel heel gemakkelijk zich gedragen had en dat ze dat met veel ongeloof had aangezien. Dus tja, wat TS zeg kan wel degelijk.
Succes met vervolg verhaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:24

Ik ben blij voor de pony dat hij terug is bij mensen die hem snappen. Succes met de zoektocht naar een pony die alles over zich heen laat komen en nooit iets doet. Tip bij de volgende: wel laten keuren en wel een contract opstellen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-03-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:33

Ik ben ook blij voor de pony dat hij weer terug is.
Ik weet niet alles meer wat er gezegd is maar als je zo'n super makke pony zoekt waarom niet laten keuren en bloed trekken? Kleine moeite en dan had je ten eerste zekerheid gehad. Vindt het zeer flauwe smoes om nu maar te zeggen dat je vermoed dat ze hem kalmeringsmiddelen gegeven hebben. Lekker makkelijk want bewijzen kun je het niet. En al was dat wel zo heb je dus niet goed genoeg gekeken want voor iemand die met paarden werkt zou je toch wel moeten merken dat de pony misschien wel te suf was.
Als je zelf bij een handelaar werkt zou je toch wel beter moeten weten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:44

Pff die pony heeft geluk! Ik geloof niet dat ie kalmeringsmiddel heeft gekregen, want dan hadden die mensen die pony NOOIT teruggenomen voor hetzelfde bedrag.

Koop een hobbelpaard, Braaf gegarandeerd en wennen hoeft niet.
Sorry ,maar zulke mensen zoals jullie verdienen niet eens een paard als je ze ze niet eens wilt gaan begrijpen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:51

Tsja,hoe zou je het zelf vinden als je zonder dat je het wist opeens ergens anders moest gaan wonen waar je niemand kent..Als de mensen je dan ook totaal niet begrijpen en je moet vanalles doen waarvan je niet eens precies begrijpt wat je moet doen..Dan zou je zelf toch ook kompleet de weg kwijt zijn??Wil een paard niet vermenselijken,maar soms kan een beetje inlevingsvermogen geen kwaad!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:56

Toen we onze shet kregen heb ik haar in de paddock gezet en met rust gelaten, alleen hooi gegeven. De volgende dag probeerde ik haar te lokken en probeerde ze me aan te vallen! Ze was toen anderhalf en helemaal in paniek. Het heeft een paar weken geduurd voor ze zich liet pakken. Nu vertrouwd ze me volkomen en is het de liefste shet die je je kunt wensen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:58

Nou dames is het niet al genoeg gezegd dat we blij zijn dat het paard weg is? We zijn er niet bij geweest dus we zullen het nooit helemaal weten wat er precies is gebeurd. We kunnen nu eigenlijk alleen 'hopen' dat het bij de volgende aankoop wel goed gaat ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:54

Vind het goede zet dat hij terug is.
Ongeacht dat het allicht snel is gegaan, wel of geen gedrogeerde pony.

Als je namelijk echt hondsbrave kinderpony zocht was deze hoe dan ook niet helemaal overeenkomend met
de beschrijving.

Allicht dat het laten wennen wat subtieler had gekund, maar van een hele brave verwacht je dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:22

dressuur518 schreef:
Wij hebben deze pony woensdag weer terug naar huis gebracht, (met veel moeite) deze pony heeft zeer waarschijnlijk een kalmeringsmiddel gekregen. Toen wij gingen kijken, want voor mijn zusje wilde we echt wel een heeeeeeele makke pony hebben, als wij een nieuwe pony kopen die verkocht wordt voor schaapmak verwacht ik daar eigelijk wel van dat je na een middagje poetsen rond lopen en bij komen daar op kan rijden ja. En niet dat ie na een dag bij komen nog steeds steigerd en alles kapot trekt wat kapot kan. Op weg naar zijn oude huis heeft hij namelijk de ring voor in de trailer uit de trailer getrokken en zo heeft hij nog veel meer stuk gemaakt, kort om ik vindt niet dat dat door kan voor een brave kinder pony jullie wel dan?

Ik begrijp dat veel mensen zeggen dat ik heb niet goed heb aan gepakt, en we zijn ook wel iets te snel gegaan met deze pony. Maar als mn zusje hier ooit mee op wedstrijd wil of naar de club dan kunnen we hem daar toch ook niet twee dagen van te voren neer zetten om te laten wennen?

Gelukkig hebben we met heel veel moeite het bedrag volledig terug gekregen.Bedankt voor alle tips en gelukkig is het allemaal goed af gelopen!

Gelukkig is de pony niet bij jullie gebleven, ik had al met het dier te doen.

Verder slaat je reactie over een wedstrijd als een tang op een varken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:25

ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt. als je een kinderpony koopt moet die braaf zijn, dat hij een klein beetje anders is dan toen je naar hem ging kijken kan.
maar ik durf mij oude pony zo aan je mee tegeven die zou echt niet anders zijn, en die heeft ook alleen bij de eigenaar gestaan.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:00

Ik vindt het eerlijk gezegt een beetje vreemd dat vele van jullie reageren met reacties als "ben blij voor de pony dat deze weer terug is". Wij hebben al meerdere pony`s gekocht en verkocht. En sommige keuren we wel maar als je een kinder pony voor een leuk bedrag koopt en deze ziet er goed uit dan laten wij hen nooit keuren, daarbij is mijn eigen paard wel gekeurd (deze was ook een stuk duurder) maar volgens mij is bij mijne ook geen bloed afgenomen?! Maar goed ik heb ook bij geen enkel paard eerst een week in de wei gezet en een week gelongeerd voor dat ik er op ging. Wel bij onze paarden met wat meer pit dan zo`n kinder pony een paar dagen en dan rustig longeren en er op. Maar goed uit onze ervaring met kinderpony`s waar je na aankoop zo op kon weg rijden, die voor 100% stubiel in hun karakter zijn dachten wij dat bij deze ook te doen hihi! Ik begrijp dat ik nooit kan bewijzen dat deze pony kalmerings middel heeft gehad, maar de hele pony was compleet veranderd in gedrag en manier van doen, dus vandaar dat wij dit denken. Ook is deze pony al eens gekocht en terug gebracht, dus begint het er wel verdacht erg op te lijken. Ik vindt het wel jammer dat iedereen hier reageerd als of wij de grootste dierenbeulen zijn die er bestaan, we hebben de pony netjes behandel en hebben hem enkel op een normale manier gepoets en probeerde er op te zitten. Verder hebben we hem niets gedaan omdat het niet ging, dus ik denk niet dat ie getraumatiseerd is! Wel bedankt voor alle "normale"tips, en als iemand nog een leuke makke d kinderpony heeft!!!! Dan hebben wij nog belangstelling!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:04

dressuur518 schreef:
Wij hebben al meerdere pony`s gekocht en verkocht.

En wat was er dan "mis" met al die ponys die je verkocht hebt? :\

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:06

hestejente schreef:
dressuur518 schreef:

Nou ik groeide te hard en toen was er wat "mis" met de pony`s want die groeide niet mee dus toen hebben wij die maar verkocht!
:j :j :j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:20

Sjolvir schreef:
Allicht dat het laten wennen wat subtieler had gekund, maar van een hele brave verwacht je dit niet.

hier ben ik het ook mee eens.

vind dat de meeste hier erg overdrijven. om de ts nou gelijk een onbegrijpende paardenmishandelaar te noemen gaat wat ver.

hestejente schreef:
dressuur518 schreef:

Pony's groeien als het goed is niet mee ;)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:32

sommige mensen lijken er wel op uit te zijn om TS zwart te maken :\ als een pony niet aan je verwachtingen voldoet, breng je hem terug. Ze zoeken een makke pony voor een meisje, dan ga je toch niet aanmodderen met een beestje dat niet aan die eisen voldoet, met gevolgen van dien?

En pony's in en verkopen heet handel, is heel normaal, sterker nog; zo zijn een hoop bokkers aan hun paard gekomen. Sterker nog, als pony's niet meer verkocht zouden worden, zou niemand een pony of paard hebben :roll:

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:36

Eens met Roane
Duidelijk passen pony en nieuwe eigenaar niet bijelkaar. Niks mis mee. Beter voor de pony en voor de nieuwe eigenaar dat de pony teruggaat. En beiden op zoek gaan naar iets anders. Er staat niet dat de pony niet deugt of er iets mee mis is; deze pony is niet geschikt voor deze nieuw eigenaar.

TS
succes met zoeken naar een geschiktere pony. :j

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:37

Roane schreef:
sommige mensen lijken er wel op uit te zijn om TS zwart te maken :\ als een pony niet aan je verwachtingen voldoet, breng je hem terug. Ze zoeken een makke pony voor een meisje, dan ga je toch niet aanmodderen met een beestje dat niet aan die eisen voldoet, met gevolgen van dien?

En pony's in en verkopen heet handel, is heel normaal, sterker nog; zo zijn een hoop bokkers aan hun paard gekomen. Sterker nog, als pony's niet meer verkocht zouden worden, zou niemand een pony of paard hebben :roll:

Iedereen 1 veulen en nooit meer weg doen :D
Maar even serieus, jullie wouden een beetje te snel.. Maar zoals ik het lees was dit geen betrouwbare pony voor een kind. Spiet mie donders maar dan had mijn kind ook voor het tot ongelukken aan toe ''proberen'' gegaan!
TS succes met je verdere zoektocht. Misschien is een proeftijd een goed idee, zodat dit niet weer hoeft te gebeuren :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:48

Natuurlijk is TS even te snel gegaan met het oppakken van de pony. Maar ik denk wel dat dit dier (momenteel) dus niet geschikt is als bomproof kinderpony. Hij zal dus in bepaalde situaties heel heftig reageren... Ik kan me voorstellen dat je als ouders zijnde zo'n pony weer inlaad en terug brengt. Daar waren ze niet naar op zoek. Niet iedereen ziet zo'n pony als een uitdaging.
Succes met verder zoeken TS.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:28

ik vind het een verstandige beslissing hoor ts, heb vol verbasing zitten lezen waar sommige bokkers je voor uit maken!
snap dat sommige paarden moeten wennen, maar vind dit gedrag wat jij beschrijft wel erg overdreven voor een "makke" kinderpony.

succes met de zoektocht naar een andere!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:40

Ik denk dat een verkopende partij die een pony gedrogeerd zou hebben nooit zou zeggen breng maar weer terug.

Ik hoop dat deze mensen wat geleerd hebben en bij de aanschaf van de volgende pony iets meer geduld opbrengen en dat
beestje de tijd geven voordat ze ermee aan de slag gaan.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:19

dankjulliewel voor het begrip! Ik vindt zelf ook dat we een goed keuze hebben gemaakt! En @simongek het heeft ook zeker heel veel moeite gekost om de pony terug te brengen, we kregen met heeeel erg veel moeite het volledig bedrag terug, maar geen schade vergoeding voor onze trailer hoor! Maar goed maakt ook niet uit het is zeker weten en een goede leer voor de volgende keer!