Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:43

Elma_ schreef:
rachel_j schreef:
het paardenpaspoort is geen eigendomsbewijs , een eventueel koopcontract is ook geen eigendomsbewijs, en veel mensen hebben niet eens een koopcontract , onder houder wordt verstaan degene waar het dier gestald staat en degene die het dier voedt/verzorgd.
stel dat er iets voorvalt , hoe bewijs je dan dat jij de rechtmatige eigenaar bent?

Wat is dan wel een eigendoms bewijs?

Je paard staat in zijn paspoort toch op jou naam??? Das dan het eigendomsbewijs he...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:45

Hoe bewijs je dat je huis van jou is en niet gekraakt? Koopcontract.
Hoe bewijs je dat dat boek in je tas gekocht is en niet gejat? Kwitantie.
Dát zijn wettelijke bewijzen van eigendom. En dat geldt dus ook voor een kat, hond of paard.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:45

Suelza schreef:
Dromen schreef:
Ik zou het paspoort nooit afgeven. Als er een boete komt, dan betaal ik die wel.
Maar ik ga toch niet zomaar papieren van m'n paard afgeven?

Als er een boete komt, komt die op naam van de stalhouder.

En AID boetes zijn niet mis, je hebt het dan over honderden euros.

En de kans dat ze controleren is niet groot.
Nee, het paard blijft van mij en de papieren blijven ook bij mij.
Stel je voor: kom ik 's morgens op stal, is mijn paard weg door een corrupte stalhouder.
En dat zou nog legaal zijn ook, dan heb ik helemaal geen poot meer om op te staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:47

TolineS schreef:
Je paard staat in zijn paspoort toch op jou naam??? Das dan het eigendomsbewijs he...

Paspoort is géén koopcontract of kwitantie en dús geen eigendomsbewijs. Al ga je op je kop staan, alleen een contract of kwitantie geldt voor de wet als eigendom. Ik kan er ook niets aan doen, maar zó is het en niet anders.

Anoniem

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:50

Dat klopt idd :) ik heb een koopcontract bij mijn paard en dát is mijn eigendomsbewijs, het paspoort van mijn paard is eigendom van het Kvth.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:06

Maar als je nu geen koopcontract hebt?

Ik heb mijn paarden op mijn eigen 'stal' en heb geen koopcontracten (krijgertjes). Hoe bewijs ik dan in mijn situatie welke paarden wel of niet van mij zijn??

Want ik kan dus geen maandelijkse afdracht aantonen (ik koop alles in, dus betaal feitelijk voor ieder paard) en heb geen koopcontract (iets om in het vervolg misschien wel eens aan te denken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:12

Als je geen koopcontract hebt geldt de regel dat de degene die de laatste tijd (weet zo niet hoelang) het paard financieel onderhouden heeft de rechtmatige eigenaar is tenzij op een contract anders staat afsproken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:17

Met name bij krijgertjes kun je maar beter wel dingen vastleggen. Jij stopt er tijd in en maakt ze weer 'beter', oude eigenaar loopt je erf op en zegt: da's mijn paard :j met een kwitantie van originele aankoop in de handen. Mwoh, daar kunnen een aantal advocaten wel een tijdje hun tanden in zetten :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:17

Ja dat begrijp ik, maar hoe bewijs je dat? Zoals ik al aangaf, als je meerdere paarden huisvest is het moeilijk om aan te tonen welke je wel en welke je niet financieel onderhoudt?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:18

Ibbel schreef:
Met name bij krijgertjes kun je maar beter wel dingen vastleggen. Jij stopt er tijd in en maakt ze weer 'beter', oude eigenaar loopt je erf op en zegt: da's mijn paard :j met een kwitantie van originele aankoop in de handen. Mwoh, daar kunnen een aantal advocaten wel een tijdje hun tanden in zetten :j

Ja, daar heb jij wel een heel goed punt... Ga mij daar toch eens in gaan verdiepen inderdaad...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:19

Dat is ook zonder contracten haast niet aan te tonen. Als je contracten hebt met degenen wiens paarden je traint en die je in pension hebt, kun je 'per exclusionem' aannemelijk maken dat de rest van jou is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:31

Het paspoort hoort bij het paard en niet bij de mens. Ik heb een paard in pension en het paspoort in de kast. Als er een dierenarts komt ben ik er toch altijd bij. Moet ze met het dier weg dan weet ik dat ook en kan ik haar het paspoort geven of klaar leggen Ik heb een 2 jarige ergens anders in de opfok en dat paspoort is daar ook. Het stamboekpapier op mijn naam ligt bij mij thuis. Hoe moeilijk kan het zijn.
Laatst bijgewerkt door pillow op 21-01-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:32

Op veel stalling wordt ook contact stalgeld betaald zonder enig bewijs van betaling. Hoefsmid en DA (wanneer die bijvoorbeeld voor tanden of enten komt voor de hele stal) wordt vaak door stalhouder voorgeschoten, dan zou je eigenlijk ook helemaal niet aan kunnen tonen dat het jouw paard is als eigenaar.
@tiwi1969, maar bij de stalhouder in huis is héél onpraktisch, want iedere keer als je dan met je paard weggaat moet je vooraf regelen dat je het paspoort krijgt, als je op buitenrit gecontroleerd wordt en je stalhouder is een dagje weg heb je al een probleem. En als je wedstrijden rijd is de kans ook echt heel groot dat je regelmatig gecontroleerd wordt en moet je het echt bij je hebben. Ik heb een half jaar op een stak gestaan waar ik de stalhouder nodig had om bij mijn trailer te kunnen om weg te gaan, dat was al ellendig en dan reed ik niet eens wedstrijden. Zat mensen die wekelijks met de trailer weggaan, je zou die maar 10 op stal hebben, dan moet je dus als stalhouder iedere week voor 10 mensen zorgen dat je thuis bent en het paspoort klaar hebt liggen. Je hebt eigenlijk niet veel keus, paspoorten moeten, in veel gevallen, echt op een plek liggen die voor zowel stalhouder als eigenaar toegankelijk is, en dat maakt het meteen inbraakgevoeliger.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:46

Bewijs dat iemand het onderhoud van een paard betaald is het bankafschrift, ik zet bij de overboeking altijd de namen van mijn paarden en de maand waarvoor ik betaal. Ik betaal ook voor ieder paard apart, zou houd je duidelijkheid voor alle partijen.

Als je paarden aan huis hebt ben je eigenaar van alle paarden behalve die waarvoor je een pension vergoeding ontvangt.

Onze stalhouder is niet vaak samen met zijn vrouw van huis en heeft een gedeelte van zijn huis, enorme villa, verhuurd o.a. aan een stalgenoot. Overdag is een gedeelte van het huis altijd toegankelijk, moet je wel langs de honden durven, bekenden durven dat, vreemde denken wel 3x na. Als ze 's nachts weg zijn is er oppas in huis die dan de verantwoording over de dieren heeft, dus mijn paspoorten zijn altijd bereikbaar als je weet waar je moet zoeken.
Ik zou geen vertrouwen hebben in een pensionhouder die weg gaat zonder adequate zorg voor de dieren en zijn bedrijf te regelen.
Hier heeft nog nooit iemand een probleem gehad met paspoort, trailer o.i.d. Er is een groot onderling vertrouwen en samenwerking.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:49

Ibbel schreef:
TolineS schreef:

Paspoort is géén koopcontract of kwitantie en dús geen eigendomsbewijs. Al ga je op je kop staan, alleen een contract of kwitantie geldt voor de wet als eigendom. Ik kan er ook niets aan doen, maar zó is het en niet anders.

Maar een koopcontract is heel makkelijk na te maken. Bedoel als ik nu even raar gezegd een paard jat. Ik haal vervolgens een koopcontract van internet vul deze in. Zet daar een naam op van iemand die daar aan mee wil werken en deze is "verkoper". Alles ingevuld datum end. Handtekeningen eronder. Hoe moet je dat dan oplossen?
De meeste mensen gaan voor zoiets niet naar een notaris dus hoe zit dat dan eigenlijk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:52

En daar verdienen advocaten en strafpleiters nou hun geld mee.
Ja dat kan en ja dat is moeilijk te weerleggen. Zie mijn eerste zin.

"Verkoper" moet natuurlijk wel ook weer kunnen aantonen dat het paard van hem was en dat hij het recht had het te verkopen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:58

Ibbel schreef:
En daar verdienen advocaten en strafpleiters nou hun geld mee.
Ja dat kan en ja dat is moeilijk te weerleggen. Zie mijn eerste zin.

"Verkoper" moet natuurlijk wel ook weer kunnen aantonen dat het paard van hem was en dat hij het recht had het te verkopen...

Nou ik betwijfel of je je paard terug krijgt. Als ik het paard legaal gekocht heb kunnen ze mij volgens mij nooit verplichten om het paard terug te geven zo werkt het in ieder geval wel met bepaalde zaken. Laats nog gebeurd met een quad in de buurt. Hij was terug gevonden maar legaal verkocht dus krijg je hem niet terug.
Maar goed het is ook niet waterdicht dus ik persoonlijk vraag me af hoeveel zo'n koopcontract voorstelt. Zeker als er al enige tijd verstreken is. Officieel ben je weer eigenaar geloof ik als je 6 maanden of langer voor het paard hebt gezorgd/betaald.
Maar goed dit gaat wat offtopic.
Denk dat we maar gewoon moeten hopen dat ze nooit gejat worden. Want je hebt verrekte weinig in te brengen als het wel gebeurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:00

Dat is absoluut waar :j Zeker als het paard (of de auto, of wat dan ook) te goeder trouw is gekocht door een derde. Zie dan maar eens dat je je handel terug krijgt :j

Die 6 maanden betaald hebben voor een paard is trouwens een broodje aap. Dat staat nergens in geen enkele wet.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:02

Geld een gewoon thuis uitgetyped contract ondertekent door koper en verkoper dan ook? Of moet het echt officieel zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:07

Ibbel schreef:
Dat is absoluut waar :j Zeker als het paard (of de auto, of wat dan ook) te goeder trouw is gekocht door een derde. Zie dan maar eens dat je je handel terug krijgt :j

Die 6 maanden betaald hebben voor een paard is trouwens een broodje aap. Dat staat nergens in geen enkele wet.

Ik weet niet of het officieel in de wet staat. Maar het is wel iets wat ze volgens mij logischer wijs wel meewegen. Zegt toch iets al hoewel je dan als echte eigenaar dan ook nergens staat met je rekeningen die je betaald hebt mocht het paard weg gehaald zijn en je geen koopcontract hebt. Bedoel ik zou dan niet eens aangifte kunnen doen dat men paard weg gehaald is want dan heb ik ook geen bewijs dat ze van mij is.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:09

Wij hebben het paspoort gewoon zelf. Wel hebben ze alles op de pc volgens mij. Kweet het niet.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:23

Ik sta sinds kort op een nieuwe pensionstal en de eigenaar heeft contact gehad over de paspoorten wel of niet op stal te houden. Het moet idd aan de eigenaar van stal gegeven worden, maar ze gaan ook akkoord met een kopie van je paspoort. De voorkant van je paspoort, waar dus alle gegevens instaan van je paard + chipnummer e.d., en een kopie van de inentingen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:25

Das een goeie tip Marsha!

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:31

Ja, dat vind ik ook Luziream. Ik vind het gewoon geen prettig idee om het origineel aan de eigenaar af te geven, niet dat ik hun niet vertrouw, maar heb het altijd in huis liggen. En ze gaat zelf ook akkoord met kopieen, omdat ze er dus al contact over heeft gehad dat het goed is.
Op andere stallen heb ik nooit mijn paspoort hoeven in te leveren, of kopieen. Ik wist er ook helemaal niets vanaf!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:15

Heb net even met mijn schoonvader/staleigenaar gehad waar mijn pony staat. Hij heeft een paar jaar geleden bij een controle van de AID (heeft ook een boerderij) idd gehad dat hij de paspoorten van de pension paarden (ongeveer 35 paarden) niet had. Hij heeft toen aangegeven dat het niet te doen is alle paspoorten te hebben omdat veel mensen ze niet af willen geven en zo. Hij wou wel eventueel een kopie van de paspoorten vragen. Ze snapte het probleem en zouden overleggen en hem er over terug bellen. De volgende morgen rond 9 uur al antwoord dat het op meerdere plekken een probleem was en dat ze akkoord gaan met een kopie en afgelopen jaar is er weer controle geweest en het was in orde.

Dus een kopie is voldoende. Dit heeft de AID tegen mijn schoonvader/staleigenaar gezegd.