Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:15

Niet gedaan ik wilde mijn aankoop bedrag weer terug. Dus heb niet voor het paard gekozen, maar voor mijzelf.

reneetiejas

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:22

Ik vind toch nog steeds dat jij verantwoordelijk was voor het paard. En dat jij het beste moest doen voor het paard op dat moment! (dus...) Je had een baasje voor haar moeten zoeken! Eentje die geschikt was. En ik neem aan dat die hem ook koopt! Misschien wel voor iets minder. Maar je was toch al geld kwijt aan de handelaar. En handelaar zou bij mij de allerlaatste oplossing zijn. Gewoon weg omdat ik het zielig vind dat een paard zomaar weg moet. Ik snap wel dat dat paard een probleem word. Ze krijgt nergens de tijd om zich thuis te gaan voelen. Misschien is ze met inrijden wel veel geslagen ofzo... je had beter haar geschiedenis na kunnen trekken en dat duidelijk doorgeven bij je doorverkoop aan PARTICULIER!!!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:31

reneetiejas schreef:
Ik vind toch nog steeds dat jij verantwoordelijk was voor het paard. En dat jij het beste moest doen voor het paard op dat moment! (dus...) Je had een baasje voor haar moeten zoeken! Eentje die geschikt was. En ik neem aan dat die hem ook koopt! Misschien wel voor iets minder. Maar je was toch al geld kwijt aan de handelaar. En handelaar zou bij mij de allerlaatste oplossing zijn. Gewoon weg omdat ik het zielig vind dat een paard zomaar weg moet. Ik snap wel dat dat paard een probleem word. Ze krijgt nergens de tijd om zich thuis te gaan voelen. Misschien is ze met inrijden wel veel geslagen ofzo... je had beter haar geschiedenis na kunnen trekken en dat duidelijk doorgeven bij je doorverkoop aan PARTICULIER!!!

Dat is niet gebeurt. Heb ik niet gedaan. Wat nu moet ik gestraft worden het paard als nog terug kopen?
mensen krijgen ECHT leuke paarden in deze tijd niet eens verkocht dus waarom zou ik zo'n paard wel verkocht krijgen ja misschien voor niks... Maar nogmaals had ik dit over kunnen doen had ik weer precies hetzelfde gedaan.. ;)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:32

tja ik vind het dom!!
Dan moet je ook niet gaan zeuren over het welzijn van het paard.
Want dat had je allang zelf anders kunnen maken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:34

Wat wil je er aan doen,het paard hier zwart maken heeft weinig zin.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:37

Paard is door handelaar aan TS verkocht onder valse voorwendselen. TS brengt paard terug, want ze heeft iets anders gekregen dan de verkoper haar heeft verteld dat ze zou kopen. Nieuwe handelaar doet hetzelfde (paard-voor-zwaar-gevorderden verkopen voor een leuke net ingereden merrie, zonder het hele verhaal erbij), TS wil kopers beschermen tegen dit paard (en andersom) en wil in actie komen. En half (penny?)bokt valt over haar heen. Hallo! Volgens mij ligt de fout bij die handelaren hoor en niet bij TS. Dit is net zo iets als de politie de schuld geven van een misdrijf: volgens mij zijn het nog altijd de misdadigers die schuld hebben en niet de politie.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:38

Ok, punt is nu duidelijk volgens mij toch? Dan hoeven we het er verder niet meer over te hebben nu.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:50

Adrija schreef:
Paard is door handelaar aan TS verkocht onder valse voorwendselen. Nieuwe handelaar doet hetzelfde (paard-voor-zwaar-gevorderden verkopen voor een leuke net ingereden merrie, zonder het hele verhaal erbij.

Pardon, maar een net ingereden paard hoort bij een zwaar gevorderde!
Dat zoveel ruiters tegenwoordig allemaal maar een jong paard willen (want goedkoper dan doorgereden en gaat langer mee blabla) neemt niet weg dat het een verkeerde paardkeuze is, en niet een verkeerd aanbod.
Als je geen problemen kunt oplossen die je kunt verwachten bij een jong paard, moet je er niet aan beginnen.
Je kunt niet uitgaan van de gedachte dat een lief jong paard dat vanzelf blijft. Een paard vorm je! Ook naar de verkeerde kant.
Wellicht is dit paard gewoon 7-8 maal gekocht door een ruiter M/V die niet alles in huis had om een jong paard te begeleiden naar goed rijpaard worden en hebben ze allemaal bijgedragen om een deel te verpesten. Dat nog steeds opgelost kan worden door de juiste ruiter voor zo'n paard.

Met name op de goedkope paarden komen de ruiters af die zichzelf zwaar overschatten. Ze zijn tegenwoordig gewoon te bereikbaar voor elke ruiter en handelaren spelen handig in op de wens voor een jong paard. Ik praat heus handelaren niet schoon, maar het blijft dat je als niet ver gevorderde ruiter niet aan een jong paard moet beginnen, of de risicos op de koop toe moet nemen.

Dit staat verder los van Ts, ik heb geen idee van haar rijkunst en ook niet waar het gedrag van het paard vandaan kwam. Ik kan alleen algemene uitingen doen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:56

Lusitana schreef:
Adrija schreef:
Paard is door handelaar aan TS verkocht onder valse voorwendselen. Nieuwe handelaar doet hetzelfde (paard-voor-zwaar-gevorderden verkopen voor een leuke net ingereden merrie, zonder het hele verhaal erbij.

Pardon, maar een net ingereden paard hoort bij een zwaar gevorderde!
Dat zoveel ruiters tegenwoordig allemaal maar een jong paard willen (want goedkoper dan doorgereden en gaat langer mee blabla) neemt niet weg dat het een verkeerde paardkeuze is, en niet een verkeerd aanbod.
Als je geen problemen kunt oplossen die je kunt verwachten bij een jong paard, moet je er niet aan beginnen.
Je kunt niet uitgaan van de gedachte dat een lief jong paard dat vanzelf blijft. Een paard vorm je! Ook naar de verkeerde kant.
Wellicht is dit paard gewoon 7-8 maal gekocht door een ruiter M/V die niet alles in huis had om een jong paard te begeleiden naar goed rijpaard worden en hebben ze allemaal bijgedragen om een deel te verpesten. Dat nog steeds opgelost kan worden door de juiste ruiter voor zo'n paard.

Met name op de goedkope paarden komen de ruiters af die zichzelf zwaar overschatten. Ze zijn tegenwoordig gewoon te bereikbaar voor elke ruiter en handelaren spelen handig in op de wens voor een jong paard. Ik praat heus handelaren niet schoon, maar het blijft dat je als niet ver gevorderde ruiter niet aan een jong paard moet beginnen, of de risicos op de koop toe moet nemen.

Dit staat verder los van Ts, ik heb geen idee van haar rijkunst en ook niet waar het gedrag van het paard vandaan kwam. Ik kan alleen algemene uitingen doen.

Tsja ik had er eerst probleempaard staan, heb er toen maar paard-voor-zwaar-gevorderden van gemaakt (om reacties als probleempaarden bestaan niet, te voorkomen). Maar Ik bedoel daarmee van die Annemarie-van-Toorn-achtige mensen die er een uitdaging in zien om aan de slag te gaan met zo'n merrie. (Als ik de berichten van TS beoordeel schat ik in dat ze wel overweg kan met een gemiddelde pas ingereden merrie).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:25

Adrija schreef:
Paard is door handelaar aan TS verkocht onder valse voorwendselen. TS brengt paard terug, want ze heeft iets anders gekregen dan de verkoper haar heeft verteld dat ze zou kopen. Nieuwe handelaar doet hetzelfde (paard-voor-zwaar-gevorderden verkopen voor een leuke net ingereden merrie, zonder het hele verhaal erbij), TS wil kopers beschermen tegen dit paard (en andersom) en wil in actie komen. En half (penny?)bokt valt over haar heen. Hallo! Volgens mij ligt de fout bij die handelaren hoor en niet bij TS. Dit is net zo iets als de politie de schuld geven van een misdrijf: volgens mij zijn het nog altijd de misdadigers die schuld hebben en niet de politie.

Dus de handelaar is fout? Omdat er geen 'eerlijk verhaal' zou worden gegeven? Wat is eigenlijk een 'eerlijk' verhaal? Stel er komt een geïnteresseerde man bij de handelaar. Paard wordt getoond, vrijlopend, ruiter erop, ziet er allemaal goed uit. Geïnteresseerde man vraagt verder over de achtergrond van het paard, handelaar vertelt dat paard door de vorige koper is teruggebracht. Omdat er wat problemen waren met rijden ('wat wil je ook hè, met een bloedpaardje en al die vrouwtjes die tegenwoordig denken dat ze alles kunnen rijden als ze één keertje de Z hebben gehaald'). Bovendien raakte dit vrouwtje ook nog zwanger en we weten allemaal wat dat met vrouwen doet. Handelaar zegt er ook nog bij dat hij het vrouwtje helemaal gelijk gaf dat ze het paard kwam terugbrengen en netjes haar geld heeft teruggegeven. Liegt die handelaar dan? Of kleurt die handelaar dan gewoon de feiten in zoals hij die beleeft, net zoals we allemaal doen? Volgens mij valt zo'n handelaar niet zomaar iets te verwijten, behalve misschien een vooroordeel over 'zwangere vrouwtjes'. Hij is er toch niet zelf bij geweest toen het paard raar deed en moet maar gewoon aannemen dat wat TS hem vertelde waar was. En dat de problemen die TS met het paard had aan het paard lagen en niet aan TS. Stel nou dat dit topic was geopend door de handelaar, economisch zware tijden en dan komt de zoveelste klant een paard terugbrengen omdat het onhandelbaar zou zijn. Wel heel toevallig dat deze klant ook net nu zwanger blijkt te zijn. Ze heeft zich natuurlijk gewoon bedacht. Eerst wilde ze een jong sportpaard, toen werd ze zwanger en durfde ze geen jong paard meer aan. Dan kun je erop wachten dat het een keer bijna misgaat en jawel, paard moet weg. En de handelaar is dan de sjaak, want als die het paard niet terugneemt gooit zo'n klant natuurlijk zo je goede naam te grabbel. Dus de handelaar betaalt TS en probeert het (medisch goedgekeurde!) paard opnieuw te verkopen. Want daar moet hij van leven.

Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar tenzij je het paard in kwestie kent of een onafhankelijke verklaring hebt dat de versie van het verhaal van TS helemaal waar is, vind ik het niet kloppen om de handelaar als 'schuldige' aan te gaan wijzen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

Mooi weergegeven Maura :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:53

reneetiejas schreef:
Nou persoonlijk zou ik als ik het geld had haar helpen.
Maar zoveel geld heb ik niet!

Gadverdamme wat een nare opmerking. Ts had ook het geld niet, lekker makkelijk praten zo.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:29

Citaat:
JJane schreef:
Wat ik nou niet begrijp. Dit paard is in ogen van ts heel gevaarlijk maar lichamelijk gezond. Zij doet hem terug krijgt haar geld en vind het raar dat de verkopende partij het paard weer te koop aan bied. En nu wil je er wat aan doen. Nou sorry hoor maar als ik een paard heb wat in mijn ogen gevaarlijk is voor elke ruiter (ook de goeie) dan maak ik een afspraak bij de dierenarts en laat hem inslapen. Dat is nu je verantwoordelijkheid naar het paard en andere mensen. Als jij dan op dat moment alleen aan je geld kan denken ben je in mijn opinie geen haar beter als de handelaar. Mischien is het hard en vind je het niet leuk om te horen maar we hebben het hier wel over een levend dier wat niet voor zichzelf kan beslissen.

Ze staat nog te koop voor het zelfde bedrag 3500 euro kan je zo het telefoonnummer geven.
Misschien als jij het zo goed weet moet jij haar kopen en kijken wat je er mee kan en of je haar in moet laten slapen?

Ik ging kijken voor een leuk braaf jong paard om dressuur mee te rijden. Ik ging niet kijken voor een paard die zulke dingen vertoont en misschien wel ingeslapen of als fokmerrie gebruikt moest worden...

Dus als je het zo bekijkt heb ik voor mijn geld gekozen ja..

Het is jou keuze geweest. Je kan verwachten dat mensen er anders over denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:30

Magrathea schreef:
reneetiejas schreef:
Nou persoonlijk zou ik als ik het geld had haar helpen.
Maar zoveel geld heb ik niet!

Gadverdamme wat een nare opmerking. Ts had ook het geld niet, lekker makkelijk praten zo.

Het geld niet hebben of het geld er niet voor OVER hebben, zijn twee verschillende dingen.
En gezien de opmerkingen van de TS eerder in het topic denk ik dat ze het geld er niet voor OVER had.
Van Reneetiejas alleen maar heel eerlijk om er niet aan te beginnen als ze de middelen er niet voor heeft.
Zouden meer mensen moeten doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:13

Oh. Goh, zag ik het even verkeerd.

Als ik namelijk niet de capaciteiten, tijd, geld en middelen heb om een 'slecht' paard weer op de rails te helpen, maar toch graag een paard wil, en ik zie een paard te koop staan dat voldoet aan mijn wensen, dan moet ik Goh maar helemaal geen paard nemen?

Ik doel nu vooral op het gebrek aan tijd en capaciteiten.. Want dan kan je volgens mij half bolt wel dwingen hun paard f te staan.

Begrijp me niet verkeerd, het is fantastisch dat er mensen zijn die de zorg voor deze paarden op zich willen en kunnen nemen, maar ts geeft al aan daar niet één van te zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:25

Half bokt zou ook idd waarschijnlijk helemaal geen eigen paard moeten hebben, dan waren er niet zoveel topics over de problemen waar ze mee worstelen.

Nogmaals, er zijn er veel te veel die aan een jong paard beginnen en verachten dat alles "vanzelf" wel goed gaat en anders hang je er toch gewoon een slof om "voor de veiligheid". Dat zegt al genoeg over de kennis van de ruiters die met jonge paarden aan de slag gaan. Tel daar bij op de gruwelplaatjes die voorbij komen in HAW die ze zelf trots tonene als mooi, en het feit dat ze met een 3 jarige als starten en snel opschieten naar de L, en je kunt toch wel nagaan dat de kennis en kunde eigenlijk niet zo hoog is als dat men zichzelf inschat.

En kijk eens bij paarden en ponies gevraagd, iedereen wile en gegarandeert bomproef makkelijk paard dat wel geweldige capaciteiten moet hebben. Ze staan er niet bij stil dat een goede ruiter bijna elk paard gewoon bomproef maakt en dat een bomproef paard bij een nerveuse ruiter plots niet zo bomproef meer hoeft te zijn.

Een paard is geen kant en klaar product. Het reageert op wat je er mee doet en hoe je dat doet en is soms aan redelijk grote verandering onderhevig, zeker op jonge leeftijd, en zou niet in handen mogen komen van leken.
Maar goed, het gebeurtm, niks aan te doen, maar dat veranderd niet het feit dat idd veel mensne eigenlijk geen paard zouden moeten hebben.

Nogmaals totaal los van TS, die ik niet ken, dus daar ga ik ook geen oordeel over geven.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:54

Het is een afschuwelijke opmerking hoor. Het is de realiteit.
Als je het geld niet hebt of er niet voor over hebt. Dan moet je het gewoonweg niet doen.
Ik zelf heb veel ervaring met jonge paardjes. Ik rijd namelijk al 2 jaar jonge paardjes van 3 a 4 in.
Dus ik kom echt niet zomaar met onzin aanzetten hoor. Ik heb een keer een paard gehad. Precies zoals in de beschrijving stond. Ik heb er een half jaar over gedaan om weer volledig te vertrouwen in mensen terug te krijgen. Het heeft enorm veel tijd in beslag genomen. Ik heb daarna nog een een half jaar gezocht naar een goede ruiter die bij haar past. En die heb ik na een half jaar gevonden. Nu rijd het paardje in het bos, wedstrijden alles. Dus al die tijd is niet voor niets geweest. Ik vind gewoon dat het paard hier niet de dupe had mogen zijn. Het is niet eerlijk van de handelaar. Maarja je kunt zoiets eenmaal van een handelaar verwachten. Maar ik wil alleen zeggen dat ikzelf net als bij mijn paardje net zolang heb gezocht naar de juiste ruiter zodat ze zeker een fijn leven kon lijden. Inmiddels is dat 1,5 jaar geleden. Het paardje is nu 6 of 7 het gaat heel goed met haar en nieuwe eigenaar en paard zijn heel hecht samen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:07

Als je een half jaar al een enorme tijd vindt dan heb je echt een eitje gehad aan de rehabilitatie, een paard wat echt flink ver heen is daar heb je soms jaren voor nodig om die weer volledig te laten functioneren.

@magrathea, zoals ik eerder al opmerkte heeft TS voor een godsvermogen aan dekjes liggen, voor dat geld had ze ook echt een paard kunnen kopen, dus het is meer een kwestie van er geen geld voor over hebben. Als jij een brave 4 jarige met leuk papier en ook nog netjes ingereden voor 3500 euro denkt te kunnen kopen, dan klopt er al iets niet aan je redenatie, als ze zo goedkoop zijn bij een handelaar dan is er vaak al wat mee..... Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitte tref je soms dit soort dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:14

EEh, paard is terug naar de handelaar, dus het topic mag dicht?
Denk je dat ze daarmee nu echt uit de verkoop gaat of wordt aangeboden met een eerlijk verhaal?
Dus wat is er opgelost aan de gehele situatie?

Een paard van 4 dat al 6 maal is gewisseld van eigenaar, kan je toch verwachten dat een paard daar het een en ander aan over houdt. Vaak is zo'n dier gewoon verkloot en is het 9 van de 10 keer niet aan het paard te wijten en rofessionele stal of niet, dat is geen garantie voor het correct omgaan met paarden lijkt me.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:14

Zolang het je eigen paard niet meer is, heb je er niks meer over te vertellen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:16

Gaat het trouwens daadwerkelijk om de 4 jarige Rhodium merrie, genaamd Dante bij stal van den Hurk?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:26

tjah sorry ts maar ik vind dit net zoals mensen die een hond willen verkopen die kinderen bijt of gewoon in huis niet spoort...
ik vind dat je als eigenaar van het paard zijnde voor het paard had moeten kiezen en niet voor jezelf. jij zadelt een ander met het probleem op van dat paard.
sorry ts maar ik vind dat je had moeten kiezen om dat paard naar de eeuwige weides te brengen al was t inslapen of slacht maar een ander met een probleem op t zadelen vind ik steilloos...want je zei zelf al het dier had al meerdere eigenaren gehad omdat hij niet spoort..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:33

Inslapen is nergens voor nodig, er is heus wel een eigenaar voor dat beestje die het weer op het rechte pad krijgt. Inslapen is wel heel makkelijk gezegd zo 8)7. Geldt ook voor een hond, zoek daar iemand voor die WEL weet hoe ze ermee om moeten gaan, maar beter gezegd, ga eerst bij jezelf te rade voordat je een hond of paard koopt waarvoor je de kennis en ervaring niet hebt.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:02

hyppolyte schreef:
Als jij een brave 4 jarige met leuk papier en ook nog netjes ingereden voor 3500 euro denkt te kunnen kopen, dan klopt er al iets niet aan je redenatie, als ze zo goedkoop zijn bij een handelaar dan is er vaak al wat mee..... Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitte tref je soms dit soort dieren.

Onzin, half mp staat vol met 4 jarige voor een stuk minder dan 3500.
Of dat wel of niet goed is laat ik in het midden.

Ts krijgt veel ellende over zich heen nu, maar ergens kan ik haar keus begrijpen.
Wat niet zegt dat ik het ook op die manier zou aanpakken !
Een paard wat niet aan je verwachting voldoet mag je terug brengen naar de
handelaar, iets wat TS ook gedaan heeft. Ja, de een had er jaren tijd en geld in
gestoken, de ander kijkt het even aan en brengt het paard terug.
Het valt mij op dat de meeste bokkers dit noooit zo hadden gedaan, die hadden
allemaal jaren geinvesteerd......beetje schijnheilig. Waar komen al
die "probleem" paarden van tegenwoordig dan toch vandaan ??
Ik denk dat TS gehoopt heeft dat dit paard met een eerlijk verhaal en
beschrijving naar een nieuwe baas zou gaan, naar iemand die weet waar
hij/zij aan begint. Natuurlijk is dit niet zo, zo zit de paardenwereld helaas
niet in elkaar.Iets wat TS best had kunnen weten maar niet goed
over heeft nagedacht. Maar goed,TS is/was zwanger van 2 kindjes en heeft een
duur paard waar ze op dat moment niks mee kan....dus elke maand honderden
euro's weg terwijl die kinderkamer toch echt af moet !! Een braaf en lief paard was
om die reden vast niet weggegaan omdat TS daar wel plezier aan had beleefd.

Ach, hoe dan ook, het paard is de dupe, maar dit is niet geheel alleen aan de
TS te verwijten, ze is immers ook maar eens mens, en die maken nou eenmaal fouten !

Nu maar hopen dat het paard door dit topic bij de juiste mensen terecht gaat komen toch.

Tot slot, TS, laat het los, je kunt hier niks meer aan doen, behalve
jezelf toespreken dit nooit meer zo te doen.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:19

@hyppolyte. Ik werk op een stal waar ze allemaal paarden halen. Dat paard waar ik het over had die stond op het punt om door de dierenbescherming in beslag genomen te worden. Ze was helemaal mager, vel over been, ze trapte en beet naar iedereen. Het had net zoveel eigenaars gehad! Zelfs de eigenaar die ze nu heeft had zoiets van ja renee wat moet ik nu doen. Ik zei als je het geduld hebt komt het goed ik weet het zeker. Half jaar of iets langer later hebben wij haar opnieuw gereden. Met veel geduld uiteindelijk gelukt. Toen dat allemaal goed ging is ze verkocht. Die reed er wedstrijden mee, nu wil ze hem doorverkopen voor winst. Maar dat wilde wij niet hebben dus die eigenaar van nu heeft haar terug gekocht week geleden. En nu staat ze weer hier. Ik rijd haar nu nog steeds, ik leer haar springen en in het bos lopen. (springen gaat al super goed, en in het bos dribbelt ze nog een beetje maar dat komt er wel uit want dat doet ze alleen als ze alleen in het bos is maarja dat moet ze ook leren) Ik doe vrijheidsdressuur met haar ze doet alles heel leuk mee en ze heeft er plezier in. Ik hoop alleen heel erg voor het paard dat die de juiste eigenaar treft! Net als ik met pebbles een mooie haflinger. (half jaar is lang als je dan pas het probleem gevonden hebt hoor!) (zijn zeker allang mensen die haar allang in hadden laten slapen of laten slachten. Maar ik weet niet hoe dat met jullie zit maar ik ga geen jong gezond dier slachten/inslapen als het niet hoeft.)