zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:44

ikke schreef:
MartineC1711 schreef:
En duurder :Y)

Behalve als je combi niet blijkt te kloppen tijdens een controle :list: :$

Of als je een ongeluk veroorzaakt op het moment dat je met zo'n combi rond rijdt!
Wanneer je dan ook nog iemand invalide rijdt ofzo, kun je het helemaal schudden en wordt het pas echt duur! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:43

Hilli schreef:
Gaat het niet om de eerste afgiftedatum? Die verandert toch niet als je je RBW verlengt? Net als de mensen die hun E nog cadeau hebben gekregen.

Nee, je krijgt een nieuw rijbewijs en met dat nieuwe rijbewijs mag je geen aanhanger rijden die zwaarder is dan 3500kg. Je hebt dan minimaal C1-E nodig.
Maak je niet druk daarover, de gemiddelde particulier wil helemaal geen aanhanger boven 3500kg TMM. Je moet dan een aangepaste reminrichting hebben, elk jaar APK en de aanhanger mag alleen met die ene auto gereden worden; je krijgt namelijk alleen goedkeuring op de combi van auto + trailer.

Hilli

Re: zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:23

Dank voor de toelichting, ikke +:)+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:27

Buhelo: ik snap je best wel.. Ik ging ook op eigen terrein met mijn vader oefenen met achteruit rijden,bochtje achteruit enzo.. Maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen.. En als je het geld voor een aantal lessen niet over hebt dan vind ik zelf persoonlijk dat je gewoon niet moet rijden.. Als je op eigen terrein kan oefenen en je kunt zo goed rijden met trailer.. koop je toch alleen een examen.. Kost je misschien 200,- ofzo en dan heb je je rijbewijs ;) geen gezeik meer met wat je wel en niet mag.. En daarbij van die lessen heb ik echt wel geleerd en dat doet iedereen!! het is er niet voor niks..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:24

ikke schreef:
Maak je niet druk daarover, de gemiddelde particulier wil helemaal geen aanhanger boven 3500kg TMM.

Helemaal mee eens, dat de gemiddelde paardensporter daar niet me te maken krijgt, maar wel vreemd dat de regels dus gaan veranderen voor de huidige bezitters van het BE rijbewijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:43

ikke schreef:
Hilli schreef:
Gaat het niet om de eerste afgiftedatum? Die verandert toch niet als je je RBW verlengt? Net als de mensen die hun E nog cadeau hebben gekregen.

Nee, je krijgt een nieuw rijbewijs en met dat nieuwe rijbewijs mag je geen aanhanger rijden die zwaarder is dan 3500kg. Je hebt dan minimaal C1-E nodig.
Maak je niet druk daarover, de gemiddelde particulier wil helemaal geen aanhanger boven 3500kg TMM. Je moet dan een aangepaste reminrichting hebben, elk jaar APK en de aanhanger mag alleen met die ene auto gereden worden; je krijgt namelijk alleen goedkeuring op de combi van auto + trailer.

Weet je dat zeker? Ik heb vrijdag nog RDW gebeld, maar die zeiden dat het wel behouden bleef? (nu zijn de telefonisten daar niet onfeilbaar, maar toch).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:58

hollywood86 schreef:
ikke schreef:

Weet je dat zeker? Ik heb vrijdag nog RDW gebeld, maar die zeiden dat het wel behouden bleef? (nu zijn de telefonisten daar niet onfeilbaar, maar toch).

Als je goed leest, staat er dat de rechten om te rijden met een aanhanger >3500kg TMM vervallen zodra je je rijbewijs laat verlengen.
In het verleden is dit ook gebeurt met campers. Vroeger mocht je camper meer 3500kg TMM wegen en mocht je er toch op B-rijbewijs mee rijden. Hoe die regel precies zat, weet ik niet, maar daar is toen in de camperwereld ook best wat gedoe over geweest.

Daarnaast zijn wij er nog niet zo slecht aan toe; ze hebben de Duitsers en de Britten veel harder gepakt; daar mocht je vroeger op je B-rijbewijs tot 7500kg TMM rijden! Dat is nu dus meer dan gehalveerd, naar 3500kg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:59

Hm, dat zou goed balen zijn als dat doorgaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:06

hollywood86 schreef:
Hm, dat zou goed balen zijn als dat doorgaat.

Waarom? Jij hebt zo'n B-E opleggersetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:20

Zelf niet, maar het is wel gemakkelijk als ik er ook gewoon mee mag rijden. De enige optie om veel paarden zonder C te kunnen vervoeren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:00

Leorah :

dat klopt wel, het gewicht telt en of de aanhanger geremd is,, wanneer de aanhanger niet geremd is mag je het zonder E rijbewijs trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:04

bello2005 schreef:
Leorah :

dat klopt wel, het gewicht telt en of de aanhanger geremd is,, wanneer de aanhanger niet geremd is mag je het zonder E rijbewijs trekken.

Want ongeremde aanhanger is max 750kg TMM.........

En voor degenen die zich wellicht afvragen waar die 4250kg vandaan komt; 3500kg +750kg = 4250kg. Immers, de huidige regels staan ALTIJD een aanhanger van 750kg TMM toe, ook als de auto een eigen TMM van 3500kg heeft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:09

Ìk rij nu ook al een flink jaar zonder E met de trailer. Overigens heb ik 3x afgereden en ben 3x gezakt om rotstreken(niet netjes achteruit en recht voor een garagebox staan, niet snel genoeg achteruit rijden en meer van die dingen) en daar zo vreselijk onzeker over geworden dat ik eerst maar gewoon ben gaan rijden. Ben er overigens ook mee aangehouden(steekproefsgewijs) en mocht gewoon verder rijden met deze combinatie...

Maar als ik het goed begrijp moet je wel een aanvullend examen doen? Kun je dan niet net zo goed je E gewoon gaan halen? Dan ben je sowieso klaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:13

ijssnuiver schreef:
Ìk rij nu ook al een flink jaar zonder E met de trailer. Overigens heb ik 3x afgereden en ben 3x gezakt om rotstreken(niet netjes achteruit en recht voor een garagebox staan, niet snel genoeg achteruit rijden en meer van die dingen) en daar zo vreselijk onzeker over geworden dat ik eerst maar gewoon ben gaan rijden. Ben er overigens ook mee aangehouden(steekproefsgewijs) en mocht gewoon verder rijden met deze combinatie...

Maar als ik het goed begrijp moet je wel een aanvullend examen doen? Kun je dan niet net zo goed je E gewoon gaan halen? Dan ben je sowieso klaar.

Nu nog wel, zeer waarschijnlijk moet je vanaf 2013 twee keer op examen voordat je een volwaardig E-rijbewijs hebt.
Hoewel dit nergens exact zo staat, zou ik er vooralsnog niet vanuit gaan dat je vanuit B in een keer B-E kunt gaan halen in de nieuwe situatie.......

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:16

ikke schreef:
ijssnuiver schreef:

Nu nog wel, zeer waarschijnlijk moet je vanaf 2013 twee keer op examen voordat je een volwaardig E-rijbewijs hebt.
Hoewel dit nergens exact zo staat, zou ik er vooralsnog niet vanuit gaan dat je vanuit B in een keer B-E kunt gaan halen in de nieuwe situatie.......

Ik wacht het allemaal wel af :) .
Ben sowieso van plan om dit jaar nog mijn E te gaan halen, maarja heb wel een heel stuk faalangst gecreëerd..(ontopic, dus zal er verder niet op doorgaan)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:34

Zullen die mensen met die Goosenecks blij mee zijn.. Die mogen nu ineens C1-E gaan halen als ik het goed begrijp.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:22

Hilli schreef:

Ja dat is idd ook mijn vraag!
Heb je al die moeite gedaan om je BE te halen en dan zouden die rechten per 2013 komen te vervallen :=

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:39

hele topic doorgelezen maar word er nog geen steek wijzer van,
misschien wel blond.

dit zijn de gegevens van mijn auto.

Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig 1.815 kg
Laadvermogen 700 kg
Toegestane maximum massa voertuig 2.515 kg
Massa rijklaar 1.915 kg
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd 750 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 3.500 kg
- middenas geremd 3.500 kg

mijn trailer weegt :
leeg 750 kg
laadvermogen is 1350.

mag ik dit in 2013 dan trekken zonder be met 2 paarden er in?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:39

marjoleinft schreef:
hele topic doorgelezen maar word er nog geen steek wijzer van,
misschien wel blond.

dit zijn de gegevens van mijn auto.

Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig 1.815 kg
Laadvermogen 700 kg
Toegestane maximum massa voertuig 2.515 kg
Massa rijklaar 1.915 kg
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd 750 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 3.500 kg
- middenas geremd 3.500 kg

mijn trailer weegt :
leeg 750 kg
laadvermogen is 1350.

mag ik dit in 2013 dan trekken zonder be met 2 paarden er in?

TMM* auto 2515kg + TMM* trailer 2100kg = 4615kg. Daar heb je nu B-E rijbewijs voor nodig en straks nog steeds.

TMM* = Toegestane Maximum Massa = ledig gewicht + laadvermogen.

Kim1507 schreef:
Hilli schreef:

Ja dat is idd ook mijn vraag!
Heb je al die moeite gedaan om je BE te halen en dan zouden die rechten per 2013 komen te vervallen :=

Nee, de rechten vervallen niet; de enige wijziging met het nieuwe rijbewijs B-E is dat de TMM auto 3500kg + TMM aanhanger 3500kg = 7000kg. Wanneer je combinatie, in welke vorm dan ook, meer weegt dan deze 7000kg heb je minimaal C1 E rijbewijs nodig. Degenen die nu een B-E rijbewijs hebben, behouden ALLE rechten, ook om met combi's zwaarder dan 7000kg te rijden, totdat ze hun rijbewijs gaan verlengen. Na die verlenging geldt de maximale waarde van 7000kg voor het combinatiegewicht.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:14

ikke schreef:
ijssnuiver schreef:

Ik schrik me wild: heb gister mijn E gehaald (in 1 keer :o en ik ben nog wel een blonde jonge vrouw :+ ). Nu lees ik dus dit, help!!
Hopelijk heb ik het niet voor 'niets' gehaald, al lijkt het me heel erg dom om zonder lessen zomaar met een trailer te gaan rijden.
De berichten van "Ikke" maken mij wel weer een beetje vrolijk! Hoezo zou je dan in 2013 2 keer examen moeten doen?
Kan ik hieraan de conclusie verbinden dat het juist wel goed is dat ik nu net mijn E heb gehaald? Was even bang dat het weggegooid geld was...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:16

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:22

MeFlower schreef:
Kan ik hieraan de conclusie verbinden dat het juist wel goed is dat ik nu net mijn E heb gehaald? Was even bang dat het weggegooid geld was...

Ja tuurlijk!! Die ervaring nemen ze je NOOIT meer af :P Gefeliciteerd hoor!! +:)+

Citaat:
Gunstiger rechten

De nieuwe regels zijn het gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. Als dat gebeurd is, gaan de regels in vanaf 19 januari 2013. Mensen die op deze datum al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.
Staat dus niks over het verlengen en het verliezen van de rechten? (andere link doet t niet...)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:30

Loetie84 schreef:
MeFlower schreef:

Ja tuurlijk!! Die ervaring nemen ze je NOOIT meer af :P Gefeliciteerd hoor!! +:)+

Citaat:
Gunstiger rechten

De nieuwe regels zijn het gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. Als dat gebeurd is, gaan de regels in vanaf 19 januari 2013. Mensen die op deze datum al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.
Staat dus niks over het verlengen en het verliezen van de rechten? (andere link doet t niet...)

Dat staat dus in die andere link. Enkele pagina's terug staat een werkende versie. Het klopt dat je rechten na 2013 gewoon blijven bestaan; totdat je je rijbewijs laat verlengen!!

MeFlower schreef:
Ik schrik me wild: heb gister mijn E gehaald (in 1 keer :o en ik ben nog wel een blonde jonge vrouw :+ ). Nu lees ik dus dit, help!!
Hopelijk heb ik het niet voor 'niets' gehaald, al lijkt het me heel erg dom om zonder lessen zomaar met een trailer te gaan rijden.
De berichten van "Ikke" maken mij wel weer een beetje vrolijk! Hoezo zou je dan in 2013 2 keer examen moeten doen?

Ik denk dat je er verstandig aan gedaan hebt om je B-E nu te halen.

Na jan 2013 heb je B+ voor "kleinere" aanhangwagens en B-E voor alles wat je niet met B+ mag rijden. Ik zou er vooralsnog maar niet vanuit gaan dat je in de nieuwe situatie, na jan 2013, in een keer van B naar B-E kunt stappen, zonder de B+ tussenstap te maken.
Het staat nog nergens beschreven, maar de gang van zaken rondom C1 en C-rijbewijs (dito D-rijbewijs) belooft niet veel goeds........

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:50

Als ik het zo lees op de site die hierboven vernoemt word.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... f2013.aspx
(Klik onder op de volgende link)
Dan zie je dit hieronder. Dus zover ik het nu kan zien, verandert er helemaal niets.
En mag je straks net zo goed, geen (2-) paardstrailer rijden. (Ja een ligt combi met zwaardere auto, zonder boven de 3500 uit te komen).

BE (Oude situatie)
Voertuig: trekkend voertuig van categorie B
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: praktijkexamen (en in bezit van rijbewijs B)
Aanhanger: meer dan 750 kg

BE (Nieuwe Situatie)
Voertuig: trekkend voertuig van categorie B
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: praktijkexamen (en in bezit van rijbewijs B)
Aanhanger of oplegger: maximaal 3.500 kg

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:57

Of het waar is weet ik niet, maar ik heb ook horen zeggen dat je (weet niet precies wanneer) bij het afrijden van je B rijbewijs meteen je E rijbewijs erbij krijgt.