Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:23

Nou, gister gelukkig meegemaakt dat een paard ook goedgekeurd kan worden op de röntgen!
Ik wil nog wel zeggen qua kosten v.d. keuring, shoppen loont. (Zeggen dat het contant betaald kan worden en je geen bonnetje hoeft ook ;-) ;-) )
Ik heb 6 klinieken gebeld, en tussen de duurste en de goedkoopste zat €175,-

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:15

Gefeliciteerd :D

Overigens nog een ander nadenketje over kosten:

Röntgenologisch laten keuren wordt zo duur gevonden en bij een goedkoper paard zou het dus ook om die reden onzin zijn.

Maar....
De dierenarts een keer écht nodig hebben voor iets wat uitgesloten had kunnen worden door die keuring, is toch ook best duur (zuur) zeg maar... :+
Nemen degenen die niet keuren dat risico dan maar?
Hoe doen jullie dat?
OCD-operatie is niet gratis.
Of bij artrose? Kosten dierenarts plus eventuele supplementen, mogelijk speciaal beslag en dan alleen als weidemaatje weg kunnen zetten, zijn volgens mij toch hoger dan de kosten van de röntgenologische keuring.
Slacht zou ook alleen maar geld kosten, wanneer je het aankoopbedrag tegenover de slachtprijs zet.

Uiteraard wederom met de opmerking erbij dat die keuring een momentopname is, niet alles kan uitsluiten en er nog genoeg andere problemen op je pad kunnen komen die natuurlijk nooit door een keuring worden uitgesloten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:49

En nog een nadenkertje.

Je hoeft voor een verzekering onder een bepaalt bedrag enkel klinisch te laten keuren.
Dus waarom zou je een paard van €2000,- röntgenologisch laten keuren?
Als hij inderdaad een jaren later kreupel is op zijn botten, krijg je van de verzekering toch weer die €2000,- uitbetaald bij afkeuring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:15

MiniBoots schreef:
En nog een nadenkertje.

Je hoeft voor een verzekering onder een bepaalt bedrag enkel klinisch te laten keuren.
Dus waarom zou je een paard van €2000,- röntgenologisch laten keuren?
Als hij inderdaad een jaren later kreupel is op zijn botten, krijg je van de verzekering toch weer die €2000,- uitbetaald bij afkeuring.

Je kan een paard dat je voor 2000 gekocht heb ook prima voor 4000 in de verzekering zetten. Dat is je eigen keus, je betaald wel meer premie uiteraard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:24

Ja, dat begrijp ik.
Maar als je enkel klinisch keurt kan je dat niet doen....
Dan zou je het risico kunnen nemen om een ''goedkoper'' paard te kopen.
En het risico lopen dat hij wel wat op zijn botten heeft, maar dan keert de verzekering uit.
Dus ja, wat is het risico dan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:24

Sizzle schreef:
Je kan een paard dat je voor 2000 gekocht heb ook prima voor 4000 in de verzekering zetten. Dat is je eigen keus, je betaald wel meer premie uiteraard.

Dan moet ie wel 4000 euro waard zijn, anders doet de verzekering het niet hoor.

En ik vind nog steeds dat het hier veel over geld gaat. Als blijkt dat een paard niet goed is en je bent er aan gehecht geraakt dan is dat geld toch bijzaak? Dan kan je hem laten afmaken en krijg je je geld. Oke, je kan dan een nieuw paard kopen, maar de ellende is dat toch niet waard vind ik.

Ik heb mijn paard laten keuren toen ze 1,5 was omdat ze de opfok in ging en ik haar zelf wilde gaan opleiden. Natuurlijk zijn foto's ook geen garantie, maar ik wist wel dat toen ik haar in de opfok deed dat ze goed was.

En ik weet ook wel dat het geen garantie is dat het ook goed blijft gaan, maar je kan er toch ellende mee voorkomen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:30

Als ik een paard van €1200 euro koop ben ik toch gek om hem zowel klinisch als röntgenologisch laat keuren.
Dan betaal ik bijna net zoveel voor de keuring als voor het paard!!
En €2000,- euro vind ik daarvoor ook een te laag bedrag ''eigenlijk''.
Ik vind de bedragen die de verzekeringen aanhoud eigenlijk wel een goede richtlijn.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:40

MiniBoots schreef:
Als ik een paard van €1200 euro koop ben ik toch gek om hem zowel klinisch als röntgenologisch laat keuren.
Dan betaal ik bijna net zoveel voor de keuring als voor het paard!!
En €2000,- euro vind ik daarvoor ook een te laag bedrag ''eigenlijk''.
Ik vind de bedragen die de verzekeringen aanhoud eigenlijk wel een goede richtlijn.

Weet niet of je er ervaring mee hebt, maar weet je wat een complete keuring kost? (Dus klinisch en 22 röntgen foto's)
Denk dat je de kosten VEEL te hoog inschat.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:44

Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van wat je ermee wilt gaan doen.
Als ik een 3 jarige koop die ik echt verder de sport in wil hebben en later ook eventueel als sportpaard wil verkopen kan ik het dier beter laten keuren. Je kijkt of het paard (voor zoverre een rontgenkeuring dingen uit kan sluiten) het aankan, maar naar mijn gevoel nog meer of je het paard ook een beetje kan verkopen als het wel goed in de sport loopt.

Doordat de markt erg verzadigd is, is een paard met een kleine bemerking namelijk zo goed als onverkoopbaar als ik het zo om me heen hoor. Het dier hoeft er helemaal geen last van te hebben, maar bij een aankoopkeuring weet je in ieder geval dat het paard daar goed was. :)

Naar mijn idee is het toch iets anders als je het paard recreatief gaat gebruiken. De belasting is minder en het verkoop-probleem ook. Ook zullen veel paarden die met dit doel gekocht worden langer bij de eigenaar blijven en is de opbrengst (om het kort door de bocht te zeggen) minder belangrijk. Natuurlijk zijn de kosten bij eventuele problemen wel even groot, maar ik blijf bij mijn standpunt dat het echt maar een fractie is wat je uit kan sluiten. Ben benieuwd of er cijfers zijn van de reden van afkeuring en hoeveel daarvan door een aankoopkeuring voorkomen hadden kunnen.

Vind het trouwens ook een ander verhaal bij een 3 jarig ongetraind paard als bij een ouder paard die op niveau loopt en nooit problemen heeft gehad. Als een leerling van mij een 15 jarig Z paard wil kopen (als leerpaard) voor niet al te veel geld en dat dier loopt als een trein vind ik een rontgen aankoopkeuring minder belangrijk als bij een jong dier waar een ruiter grootste plannen mee heeft.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:45

Nou ik meerdere paarden laten keuren in mijn leven...dus dan heb ik waarschijnlijk een dure dierenarts :D
120 voor klinisch €350-€400 voor röntgen.
Kijk het is niet net zo veel als het paard, zo bedoelde ik het ook niet letterlijk.
Maar ik vind het in verhouding gewoon te veel.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:47

trisca schreef:
Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van wat je ermee wilt gaan doen.
Als ik een 3 jarige koop die ik echt verder de sport in wil hebben en later ook eventueel als sportpaard wil verkopen kan ik het dier beter laten keuren. Je kijkt of het paard (voor zoverre een rontgenkeuring dingen uit kan sluiten) het aankan, maar naar mijn gevoel nog meer of je het paard ook een beetje kan verkopen als het wel goed in de sport loopt.

Dit is ook de rede dat ik in dubio sta, omdat ik er weldegelijk mee de sport in ga.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:49

Ok. Ik heb idd 350 betaald (klinisch plus röntgen).
Ik dacht maar zo, een OCD operatie is even duur, of je nou een paard van 12.000 euro hebt, of 1 van 750 euro.

En idd, mocht hij wel een bemerking hebben zonder dat je het weet en je moet hem weer een keer verkopen, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:51

Wendy_Komen schreef:
Ik dacht maar zo, een OCD operatie is even duur, of je nou een paard van 12.000 euro hebt, of 1 van 750 euro.

En idd, mocht hij wel een bemerking hebben zonder dat je het weet en je moet hem weer een keer verkopen, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.

Dan word hij afgekeurd en krijg ik geld van de verzekering.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:53

stel je koopt nu een paard zo groen als gras en ziet er niet uit. Jij ziet er wel iets in, maar de huidige eigenaar hoeft er niet veel geld voor. Ik zou het paard dan wel laten keuren omdat je het dier op gaat leiden en er veel geld en tijd in investeert. Je kan het dier dan nu misschien voor 3000 euro kopen, maar als je het paardje straks M of Z hebt lopen en je wilt er meer als 5000 voor vragen zal hij echt op foto moeten...

Tenzij je het risico wilt lopen dat je dan weer terug moet naar de aankoopprijs lijkt het me wel verstandig om het dier te laten keuren. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:54

ze moeten wel meer hebben dan een bemerking voor ze worden afgekeurd door de verzekering hoor ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:56

trisca schreef:
ze moeten wel meer hebben dan een bemerking voor ze worden afgekeurd door de verzekering hoor ;)

Ja, hij moet inderdaad dan niet meer geschikt zijn voor ''sport'' of gewoon te rijden...daar zou ik me dan in moeten verdiepen.
Maar inderdaad ik wil er wel de sport mee in...dus röntgen keuren blijft ook mijn voorkeur houden.
Alleen bij afkeuring de rekening betalen...daar heb ik weinig zin in haha!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:02

MiniBoots schreef:
Wendy_Komen schreef:

Dan word hij afgekeurd en krijg ik geld van de verzekering.

En dan heb je bv een jaar lang energie ,geld en emotie in een paardje gestopt voor niets. Hechten doe je er toch ook aan.
En dat beetje extra geld vind ik het zeker waard! Hoef je niet bij een kreupele pas te denken: "och, zou die wel OC/OCD of spat oid hebben...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:04

Citaat:
120 voor klinisch €350-€400 voor röntgen

Bij onze dierenarts is klinsch geloof ronde de €60,00(blijkbaar word er op veel adressen voortaan per minuut geteld vanaf het moment van vertrel tot) In Horst zit net zo'n dure....
Rontgenlogisch is bij ons Someren het duurste maar voor sommige verzekeringen moet je het bij hen laten doen. €600,00 voor 16 of 18 foto's door zo'n mobile zoals ik al aangaf €175,00 voor exact dezelfde duidelijke foto's.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:04

Dat is ook zo Wendy!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:56

Het lijkt inderdaad een nieuwe trend te zijn om de kopers op te laten draaien voor de kosten van een keuring.. Vind het een beetje moeilijk. Aan de ene kant snap ik het wel dat mensen die een paard voor weinig geld aanbieden niet het gedoe en het risico willen lopen van een rontgen keuring (vaak de wat oudere garde uit de tijd dat paarden boven de 10.000 gulden pas gekeurd werden) maar aan de andere kant kan je dan het paard wel keer op keer aanbieden en hopen dat er iemand is die het dier zonder rontgen keuring koopt. Zo zullen er vast ook wel paarden aangeboden worden waarvan de eigenaar best weet dat het dier iets op foto heeft en ze het gewoon weer proberen....

Ikzelf haak heel snel af bij dit soort verkopers. Het is wel dat als ik een paard aanbied die zeer recent rontgen gekeurd is de kosten van een nieuwe keuring voor de koper zijn en dat ik graag van te voren afspraken wil hebben wat ze van de rontgenkeuring verwachtten. :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:01

Dat is ook zo Trista..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:13

trisca schreef:
Het lijkt inderdaad een nieuwe trend te zijn om de kopers op te laten draaien voor de kosten van een keuring..

Hou je er wel rekening mee dat degenen die niet moeilijk doen over de kosten van de keuring die keuring al ruimschoots in de vraagprijs hebben verwerkt? Stel ik heb een paard waarvan ik vind dat het een 2000 euro zou moeten opbrengen, dan kan ik hem/haar gewoon te koop zetten met keuringen kosten koper voor een vraagprijs van zo'n 2500 euro OF ik hang er een prijslapje aan van 5000 euro en doe niet moeilijk over de kosten van een keuring. Waar betaal je als koper meer voor die keuring? :)*

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:24

@Waratje
Dat klopt toch niet wat jij zegt.
Want als die afgekeurd word hebben ze toch het paard niet verkocht en wel de keuring betaald.
En bij goedkeuring betaald de koper..Dus begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:26

daar ben ik het niet helemaal mee eens Waratje.

Als het paard te koop staat voor 2000 euro en de kosten van de keuring zijn voor de koper, heeft de koper die 400 euro uitgegeven als het paard niet goed is. De verkoper heeft nog steeds een paard tekoop voor 2000 euro en kan hopen dat de volgende koper het risico loopt. Helaas worden de resultaten van een keuring nog niet gekoppeld aan het chipnummer in een databank en is de kans best klein dat de nieuwe koper voor exact dezelfde kliniek gaat.

Als het paard te koop staat voor 5000 euro en de eigenaar niet moeilijk doet over een keuring en het dier is niet goed heeft de koper de kosten gemaakt en moet daarna eerlijk zijn over de bemerkingen en met de prijs naar beneden (zeer waarschijnlijk). Hij is dief van zijn eigen portemonee als hij het paard nogmaals laat keuren op zijn kosten.

Al met al is het gewoon een risico voor een koper om op te draaien voor een keuring van een paard waar je de geschiedenis niet van kent. Het kan maar zo dat je 2 of 3 keer een keuring betaald en nog steeds geen paard hebt! Dat risico zou ik niet nemen...

Bovendien; in de huidige marktsituatie ben je als verkoper toch blij met elke mogelijke koper? Laat je het dan afhaken doordat de koper niet wil betalen bij afkeuring? Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen paard?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:30

trisca schreef:
daar ben ik het niet helemaal mee eens Waratje.

Als het paard te koop staat voor 2000 euro en de kosten van de keuring zijn voor de koper, heeft de koper die 400 euro uitgegeven als het paard niet goed is. De verkoper heeft nog steeds een paard tekoop voor 2000 euro en kan hopen dat de volgende koper het risico loopt. Helaas worden de resultaten van een keuring nog niet gekoppeld aan het chipnummer in een databank en is de kans best klein dat de nieuwe koper voor exact dezelfde kliniek gaat.

Als het paard te koop staat voor 5000 euro en de eigenaar niet moeilijk doet over een keuring en het dier is niet goed heeft de koper de kosten gemaakt en moet daarna eerlijk zijn over de bemerkingen en met de prijs naar beneden (zeer waarschijnlijk). Hij is dief van zijn eigen portemonee als hij het paard nogmaals laat keuren op zijn kosten.

Al met al is het gewoon een risico voor een koper om op te draaien voor een keuring van een paard waar je de geschiedenis niet van kent. Het kan maar zo dat je 2 of 3 keer een keuring betaald en nog steeds geen paard hebt! Dat risico zou ik niet nemen...

Bovendien; in de huidige marktsituatie ben je als verkoper toch blij met elke mogelijke koper? Laat je het dan afhaken doordat de koper niet wil betalen bij afkeuring? Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen paard?

Precies, jij zegt wat ik bedoel haha!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 19-08-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt