Ik wil nog wel zeggen qua kosten v.d. keuring, shoppen loont. (Zeggen dat het contant betaald kan worden en je geen bonnetje hoeft ook

Ik heb 6 klinieken gebeld, en tussen de duurste en de goedkoopste zat €175,-
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MiniBoots schreef:En nog een nadenkertje.
Je hoeft voor een verzekering onder een bepaalt bedrag enkel klinisch te laten keuren.
Dus waarom zou je een paard van €2000,- röntgenologisch laten keuren?
Als hij inderdaad een jaren later kreupel is op zijn botten, krijg je van de verzekering toch weer die €2000,- uitbetaald bij afkeuring.
Sizzle schreef:Je kan een paard dat je voor 2000 gekocht heb ook prima voor 4000 in de verzekering zetten. Dat is je eigen keus, je betaald wel meer premie uiteraard.
MiniBoots schreef:Als ik een paard van €1200 euro koop ben ik toch gek om hem zowel klinisch als röntgenologisch laat keuren.
Dan betaal ik bijna net zoveel voor de keuring als voor het paard!!
En €2000,- euro vind ik daarvoor ook een te laag bedrag ''eigenlijk''.
Ik vind de bedragen die de verzekeringen aanhoud eigenlijk wel een goede richtlijn.
trisca schreef:Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van wat je ermee wilt gaan doen.
Als ik een 3 jarige koop die ik echt verder de sport in wil hebben en later ook eventueel als sportpaard wil verkopen kan ik het dier beter laten keuren. Je kijkt of het paard (voor zoverre een rontgenkeuring dingen uit kan sluiten) het aankan, maar naar mijn gevoel nog meer of je het paard ook een beetje kan verkopen als het wel goed in de sport loopt.
Wendy_Komen schreef:Ok. Ik heb idd 350 betaald (klinisch plus röntgen).
Ik dacht maar zo, een OCD operatie is even duur, of je nou een paard van 12.000 euro hebt, of 1 van 750 euro.
En idd, mocht hij wel een bemerking hebben zonder dat je het weet en je moet hem weer een keer verkopen, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.
trisca schreef:ze moeten wel meer hebben dan een bemerking voor ze worden afgekeurd door de verzekering hoor
MiniBoots schreef:Wendy_Komen schreef:Ok. Ik heb idd 350 betaald (klinisch plus röntgen).
Ik dacht maar zo, een OCD operatie is even duur, of je nou een paard van 12.000 euro hebt, of 1 van 750 euro.
En idd, mocht hij wel een bemerking hebben zonder dat je het weet en je moet hem weer een keer verkopen, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.
Dan word hij afgekeurd en krijg ik geld van de verzekering.
Citaat:120 voor klinisch €350-€400 voor röntgen
trisca schreef:Het lijkt inderdaad een nieuwe trend te zijn om de kopers op te laten draaien voor de kosten van een keuring..
trisca schreef:daar ben ik het niet helemaal mee eens Waratje.
Als het paard te koop staat voor 2000 euro en de kosten van de keuring zijn voor de koper, heeft de koper die 400 euro uitgegeven als het paard niet goed is. De verkoper heeft nog steeds een paard tekoop voor 2000 euro en kan hopen dat de volgende koper het risico loopt. Helaas worden de resultaten van een keuring nog niet gekoppeld aan het chipnummer in een databank en is de kans best klein dat de nieuwe koper voor exact dezelfde kliniek gaat.
Als het paard te koop staat voor 5000 euro en de eigenaar niet moeilijk doet over een keuring en het dier is niet goed heeft de koper de kosten gemaakt en moet daarna eerlijk zijn over de bemerkingen en met de prijs naar beneden (zeer waarschijnlijk). Hij is dief van zijn eigen portemonee als hij het paard nogmaals laat keuren op zijn kosten.
Al met al is het gewoon een risico voor een koper om op te draaien voor een keuring van een paard waar je de geschiedenis niet van kent. Het kan maar zo dat je 2 of 3 keer een keuring betaald en nog steeds geen paard hebt! Dat risico zou ik niet nemen...
Bovendien; in de huidige marktsituatie ben je als verkoper toch blij met elke mogelijke koper? Laat je het dan afhaken doordat de koper niet wil betalen bij afkeuring? Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen paard?