Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammie schreef:Ik begrijp je reactie eerlijk gezeg niet zo. En de vergelijking eigenlijk nog steeds niet. Ik ga er maar vanuit dat je een kattenliefhebber bent. De meeste katten eigenaren die ik ken laten hun kat buiten met de wetenschap dat ie aangereden kan worden.. Een kat kan ook zo overgereden worden als ie onverwacht oversteekt of te traag is met oversteken. En de gemiddelde automobilist rijdt gewoon stevig door. De meeste katten worden in het buitengebied aangereden, net buiten 't dorp of de stad.
Echter, er wordt niet gezegd dat de 'onnozele' automobilst dan maar moet kunnen doen wat ie wil, want hij weet niet beter.. Het is geen vrijbrief. Je moet er als weggebruiker met je paard wel rekening mee houden dat ze zo zijn. Sowieso houdt je plaats in het verkeer niet op bij het verstand van je medeweggebruiker. Je moet altijd zelf kunnen anticiperen, bij elke medeweggebruiker, of dit nu een voetganger, fietser of automobilist is.
cinn87 schreef:Hier komt het verlossende woord na alle heftige discussies
Net gebeld door mijn vriendin en die heeft contact gehad met de verzekering.
Ze stond er zelf ook van te kijken maar de verzekering zei letterlijk over de automobilist "Eigen schuld dikke bult ".
De verzekering gaat nu dus kijken of zij 100% vrijgesteld gaat worden en mocht dit niet lukken dan word het een 50% 50% zaak.
Tigra_ schreef:Lamar schreef:Ik hoop voor je vriendin dat ze de zaak wint en ik hoop dat die automobilist ervan heeft geleerd.
Sorry hoor maar een paard hoort gewoon niet te trappen.
Het is niet eerlijk om de schuld op de automobilist te schuiven.
En persoonlijk denk ik dat je nog wel zal horen van de verzekering van de eigenaar van de auto die zal het gaan verhalen op de verzekering van je vriendin. Denk niet dat je er zo makkelijk mee weg gaat komen.
kimmie261 schreef:ik heb zelf eens zo'n soort gelijk ongeval aan de hand gehad en toen was de uitkomst dat beide partijen "fout" waren,dus mijn verzekering heeft de helft van de schade aan de automobilist betaald en de andere helft is door zijn eigen verzekering betaald.
Brainless schreef:Maar dat haar verzekering niet wil betalen zegt niets over de wettelijke aansprakelijkheid.
Sammie schreef:Denk je? De gemiddelde niet-paardenkenner denkt dat elk paard bomproef is en naar zijn ruiter luistert. Schrikken doen ze noooit, er zit immers een mens op en zodra een paard geboren is kun je er mee rijden. Overschat de gemiddelde niet-paardenkenner alsjeblieft niet. Je kunt ze beter behandelen als complete 'nitwit' ipv ervanuit gaan dat ze vast op tijd remmen, ruimte geven en rustig optrekken/voorbij gaan. Je komt dan echt bedrogen uit.
LDRD schreef:Brainless schreef:Maar dat haar verzekering niet wil betalen zegt niets over de wettelijke aansprakelijkheid.
Zegt van alles over de aansprakelijkheid, aansprakelijkheid ís er namelijk.
De schadevergoedingsverplichting is maar de vraag omdat er 'eigen schuld' kán worden toegerekend.
En ik zie die (juridische) eigen schuld niet. Als ik deze meneer was nam ik geen genoegen met 50%.