Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:27

Babootje schreef:
Chaos schreef:
Als ze nog thuis geven.

Ze hebben je goed te pakken gehad.
Als koper heb je namelijk onderzoeksplicht. Door niet te laten keuren VOOR aankoop heb je die plicht verzuimd.

Mensen, lees het topic eens door. Paar pagina's geleden al vermeld dat dat de plicht van de verkoper- indien handelaar - boven die van de koper gaat.
TS heeft een aankoopcontract dus kan bewijzen dat ze het paard heeft gekocht van deze foute handelaar. DA heeft geconstateerd dat het chipnummer niet overeenkomt met het nummer dat op het aankoopcontract is vermeld. Dat op zich, is al genoeg reden om het koopcontract te ontbinden. Dat hij ook nog es kreupel is doet niet eens ter zake.

Wat TS nu (direct) moet doen is:
1.) Rechtsbijstandverzekering bellen voor jurist die kan helpen met de ontbinding van het koopcontract
2.) Verklaring van de DA vragen met constatering fout chipnummer en kreupelheid
3.) Schriftelijk melden aan handelaar dat ze de koop wil ontbinden (met meesturen van DA verklaring) en terugbetaling van het aankoopbedrag eisen. Let erop dat in het verzoek tot ontbinding van het koopcontract een termijn voor beantwoorden staat (maximaal 2 weken). Als hij daarop niet reageert kan de jurist verdere stappen nemen. In de tussentijd is TS wel verplicht het paard te houden en goed te verzorgen.

Haha.
Een handelaar mag niet oplichten.
Maar je hebt als koper nog steeds ten alle tijden je onderzoeksplicht.

Wij hebben hetzelfde gedoe gehad met een goedkope pony die we hebben gekocht en waarvan we dachten Och, laat het keuren maar. Dat hebben we geweten, een hoop operatiekosten en de koop kon niet teruggedraait worden daar wij zelf verzuimd hadden te onderzoeken. Doordat ik heb kunnen aantonen bij de advocaat dat de oude eigenaar wél op de hoogte was van de gebreken heeft oude eigenaar uiteindelijk de operaties betaald, we zijn nu hartstikke gelukkig met onze pony.

Ik wil daarmee dus zeggen: Wij kochten ook een paard met verborgen gebreken, zonder keuring. En wij hadden geen poot om op te staan. :)

LadyMadonna

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:33

maar goed, we krijgen van TS ook maar heel sumier duidelijkheid. Ok, het chipnr op de koopovereenkomst komt niet overeen met de chip die in het paard zit. Fouten maken is menselijk, wie zegt dat dit niet gewoon een typfout van de handelaar is geweest?

Overigens heb ik mijn shet bij aankoop ook niet laten keuren, maar wel chip laten controleren en toen kwamen we dus achter de 2 verschillende nummers

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:35

Babootje schreef:
Mensen, lees het topic eens door. Paar pagina's geleden al vermeld dat dat de plicht van de verkoper- indien handelaar - boven die van de koper gaat.
TS heeft een aankoopcontract dus kan bewijzen dat ze het paard heeft gekocht van deze foute handelaar. DA heeft geconstateerd dat het chipnummer niet overeenkomt met het nummer dat op het aankoopcontract is vermeld. Dat op zich, is al genoeg reden om het koopcontract te ontbinden. Dat hij ook nog es kreupel is doet niet eens ter zake.

Ben het gedeeltelijk met je eens.
Maar aangezien er direct bij de verkoop niet is gemerkt dat het chipnr niet klopt, lijkt het mij moeilijk te bewijzen dat het nu nog om hetzelfde paard gaat.
Ts kán theoretisch ook ondertussen een ander paard gekocht hebben én dan klopt idd het chipnr niet. Nu geloof ik de TS wel, maar het gaat om het bewijs....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:37

Maar dat is het moeilijke, bewijs het maar eens, haha.
Ik heb ook eens een paard gekocht dat gestolen bleek, was bij een grote handelaar maar die gaf toch mooi niet thuis, had zijn bedrijf failliet laten verklaren en was hem naar Amerika gepeerd voor een maand.

Nou, sta je dan met je goede gedrag, politie, advocaat en oude eigenaar.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:09

Wat een verwarrend verhaal tot zo ver, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:19

Tigra_ schreef:
@ hierboven er is volgens mij ook al meerdere keren gezegd hoe wil je het bewijzen. Via aankoop contract heb je een heel ander paard gekocht hoe wil je bewijzen dat dit het paard is wat verkocht is. Dat is het woord van de verkoper tegen de koper. Weet niet of je met deze veranderingen wat kan. Maar ben benieuwd wat de handelaar gaat zeggen.

Ik neem aan dat er bij het aankoopcontract een paspoort is meegeleverd of anderszins het paard is omschreven. Anders mag hij niet eens vervoerd worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:21

Babootje schreef:
Tigra_ schreef:
@ hierboven er is volgens mij ook al meerdere keren gezegd hoe wil je het bewijzen. Via aankoop contract heb je een heel ander paard gekocht hoe wil je bewijzen dat dit het paard is wat verkocht is. Dat is het woord van de verkoper tegen de koper. Weet niet of je met deze veranderingen wat kan. Maar ben benieuwd wat de handelaar gaat zeggen.

Ik neem aan dat er bij het aankoopcontract een paspoort is meegeleverd of anderszins het paard is omschreven. Anders mag hij niet eens vervoerd worden.

het paspoort was volgende handelaar "onderweg" :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:26

Chaos schreef:
Haha.

Wij hebben hetzelfde gedoe gehad met een goedkope pony die we hebben gekocht en waarvan we dachten Och, laat het keuren maar. Dat hebben we geweten, een hoop operatiekosten en de koop kon niet teruggedraait worden daar wij zelf verzuimd hadden te onderzoeken. Doordat ik heb kunnen aantonen bij de advocaat dat de oude eigenaar wél op de hoogte was van de gebreken heeft oude eigenaar uiteindelijk de operaties betaald, we zijn nu hartstikke gelukkig met onze pony.

Ik wil daarmee dus zeggen: Wij kochten ook een paard met verborgen gebreken, zonder keuring. En wij hadden geen poot om op te staan. :)

Bij een handelaar of bij een particulier? Want dat maakt nogal verschil.

http://www.paardenadvocaat.nl
Voorbeeld omtrent dwaling:
P. Slim biedt zijn springpaard aan G. Stal te koop aan. Stal gaat kijken en raakt erg geïnteresseerd. Het paard blijkt over een geweldig springvermogen te beschikken en ook Stal kan er erg goed mee overweg. Verder blijkt het paard naar aanleiding van een recentelijk uitgevoerde veterinaire keuring kerngezond. Stal vraagt nog aan Slim of het paard makkelijk de trailer ingaat, want hij wil geen 'toestanden' op een concours. Slim antwoordt hierop: "volgens mij wel". Stal besluit het paard te kopen en betaalt de koopsom. Voorts spreken partijen af dat het paard door Slim de volgende dag aan Stal geleverd zou worden.
Een maand nadat het paard geleverd is, besluit Stal om met het paard aan een concours deel te nemen. Het paard weigert echter om de trailer in te gaan. Stal en te hulp geschoten derden krijgen met geen mogelijkheid het paard in de trailer. Het paard raakt volledig in paniek. Stal probeert het de volgende week nog eens, maar ook hierbij wordt het gewenste resultaat niet bereikt. Van een medewerker van Slim hoort Stal dat Stal bij aflevering het paard een kalmeringsspuitje heeft gegeven. Stal is woedend en wil van de koopovereenkomst af.

In deze casus staat vast dat Slim behoorde te weten dat het 'makkelijk laden' voor Stal essentieel was. Weliswaar heeft Slim hieromtrent geen garantie gegeven, echter het had op zijn weg gelegen om in ieder geval te onderzoeken of het paard makkelijk de trailer in te krijgen was. Aan de andere kant kan gezegd worden dat Stal ook kon onderzoeken of het paard makkelijk de trailer in ging. Beide partijen hebben dus iets verzuimd. Bij dwaling prevaleert echter de mededelingsplicht van de verkoper, terwijl van de koper slechts enige onderzoeksactiviteiten verwacht mag worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:29

listiglistje schreef:
het paspoort was volgende handelaar "onderweg" :+

Tja dan is het verder van belang of TS getuigen heeft. Had ze iemand bij zich toen ze het paard kocht en had ze iemand bij zich toen ze hem vervoerde. Waren er mensen bij op stal bij aankomst van het paard. Is er met het paard geadverteerd? Etc, Etc.
En ja, toegegeven, TS was wel erg naief met haar aankoopactie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:53

TS geeft toch op de vorige pagina aan dat de foto's overeenkomen? Maar het is me niet duidelijk of ze nou de foto's bij de verkoop advertentie van de handelaar bedoeld (dan zou het identificatieprobleem opgelost zijn) of foto's van de eerdere eigenaar die ze nu gevonden heeft.
Die oudere eigenaar kan waarschijnlijk ook bewijzen dat die het paard weer aan de handelaar heeft verkocht. Daarnaast is er meestal wel een getuige die gezien heeft dat dit het paard is dat daar van het erf komt.

Bewijzen dat dit het gekochte paard is kan echt nog wel.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:00

heb je de betreffende handelaar inmiddels al gesproken?
wat zegt hij hiervan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:14

jiperdepip schreef:
heb je de betreffende handelaar inmiddels al gesproken?
wat zegt hij hiervan?

Dat vraag ik me ook af... we weet weet de beste man niet eens wat hij doorverkocht heeft... al blijft het paspoort verhaal vreemd.

TS hoe hebben jullie het paard eigenlijk vervoerd na de aankoop?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:22

hoi ik zou toch wel de vroige eigenaar inlichten die wil miosschien ook wel heeeeel graag weten wat er aan de hand is geheimhouden kan je problemen mee krijgen tis heel erg wat er gebeurd is maar dit gebeurd je hopelijk niet nog eens. heling is in nederland strafbaar volgens mijv valt dat hieronder al heb je dat niet expres gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:26

lopen we niet allemaal te hard van stapel?

TS opent een topic dat een paard kreupel loopt door rotstraal, dit had hij al bij de handelaar. Of nee, een dag na de handelaar heeft TS het opgemerkt, maar vervolgens geen actie richting handelaar. Vervolgens komt er een DA die zonder foto's kan zien dat het paard zeer waarschijnlijk HKO heeft (doe mij ook zo'n DA), vervolgens klopt het chipnummer niet met het nummer wat op de koop overeenkomst staat (typfout?). Paard heeft geen paspoort, dat was onderweg, tenzij je een PVE verklaring hebt mag het paard dan uberhaubt niet vervoert worden in NL, maar geld dat ook in belgie?
TS wil dat het paard terug gaat, maar nergens blijkt of er uberhaubt al contact is geweest met de handelaar, die wordt hier gelijk weg gezet alsof hij zich bewust schuldig maakt aan oplichting, en dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Nogmaals TS: Het zou fijn zijn als je eens wat duidelijkheid schept in het topic

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:28

Babootje schreef:
Chaos schreef:
Haha.
...

Bij een handelaar of bij een particulier? Want dat maakt nogal verschil.
Bij dwaling prevaleert echter de mededelingsplicht van de verkoper, terwijl van de koper slechts enige onderzoeksactiviteiten verwacht mag worden.

Maar aan wat voor soort dwaling is de handelaar nu schuldig?
Eigenaar heeft het paspoort nog niet, en kan dus niet de chip controleren. Wellicht staat het fout aangegeven op het aankoopcontract.
Daarbij heb ik ook wel eens een pony gehad met 2 chips, verder niks mee aan het handje. Naar mijn mening is het namelijk niet bekend dat de handelaar de pony bewust van ziekte of kreupelheid toch verkocht heeft. Rotstraal is meestal zo te verhelpen en niet iets om een paard op retour te doen, al zou ze het kunnen proberen via verborgen gebrek. Maar dan nog: hoe lang is de rotstraal er??

Dat is mijn punt, bewijs het allemaal maar eens, en misschien neemt de handelaar het paard wel zo weer terug. Ik vindt het een vaag verhaal.

Net als die DA die nav een buigproef hoefkatrolonsteking constateert. Als! het al zo is, wie zegt dan dat de handelaar daarvan af wist?? En toen maar eens aan hoe lang het er al zit, anders kan het nog weer vallen onder verborgen gebrek.

Maar dan nog iets:
Bij een handelaar mag je tot 6maand retour doen op een verborgen gebrek maar is de handelaar nog steeds verplicht tot ontbinden van de koop als de koper verzuimd heeft te onderzoeken???? Niet toch, of is dat weer in enkele gevallen wel andere niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:30

Toevoeging: Het enige vreemde aan de koop van het paard vind ik dat je het paspoort nog niet hebt. Maar wij hebben ook eens een voor ons bekende handelaar het paspoort laten nasturen, dus het kan.

Weer edit: Babootje: Hoezo spreek je van foute handelaar? Weet jij al meer als ik of heb ik over feiten heen gelezen?
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-03-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:33

stef schreef:
lopen we niet allemaal te hard van stapel?

TS opent een topic dat een paard kreupel loopt door rotstraal, dit had hij al bij de handelaar. Of nee, een dag na de handelaar heeft TS het opgemerkt, maar vervolgens geen actie richting handelaar. Vervolgens komt er een DA die zonder foto's kan zien dat het paard zeer waarschijnlijk HKO heeft (doe mij ook zo'n DA), vervolgens klopt het chipnummer niet met het nummer wat op de koop overeenkomst staat (typfout?). Paard heeft geen paspoort, dat was onderweg, tenzij je een PVE verklaring hebt mag het paard dan uberhaubt niet vervoert worden in NL, maar geld dat ook in belgie?
TS wil dat het paard terug gaat, maar nergens blijkt of er uberhaubt al contact is geweest met de handelaar, die wordt hier gelijk weg gezet alsof hij zich bewust schuldig maakt aan oplichting, en dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Nogmaals TS: Het zou fijn zijn als je eens wat duidelijkheid schept in het topic

inderdaad duidelijkheid zou fijn zijn, ik zou dan ook graag willen weten hoe het gesprek is verlopen met de beste handelaar

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:43

Het is wel heel duidelijk dat we niet alle informatie krijgen, dat maakt het wel spannend allemaal. Ben benieuwd hoe dit afloopt!
Verschilt het paspoort 1 cuijfer of is het compleet anders?
Kloppen de aftekeningen met het paspoort- hebben we ook geen antwoord op
wat zegt de vorige eigenaar- hebben we ook al geen antwoord op!

Was zoiets niet vorige week op tv bij Oplichters of zo?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:04

ben wel beetje benieuwd wat de handelaar te zeggen heeft.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:37

Volgens mij zegt- ie tot nu toe heel weinig, anders hadden we het wel gehoord....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:10

we weten helemaal niet of de handelaar uberhaubt gecontacteerd is, of de kans gekregen heeft normaal zijn verhaal te doen

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:37

jamiroquai schreef:
Volgens mij zegt- ie tot nu toe heel weinig, anders hadden we het wel gehoord....

speculeren heeft weinig zin

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:49

jiperdepip schreef:
speculeren heeft weinig zin

Als de TS dan een keer duidelijkheid zou geven en geen halve verhalen, dan hoeft er ook niet gespeculeerd te worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:02

Chaos schreef:
Maar aan wat voor soort dwaling is de handelaar nu schuldig?
Eigenaar heeft het paspoort nog niet, en kan dus niet de chip controleren. Wellicht staat het fout aangegeven op het aankoopcontract.
Daarbij heb ik ook wel eens een pony gehad met 2 chips, verder niks mee aan het handje. Naar mijn mening is het namelijk niet bekend dat de handelaar de pony bewust van ziekte of kreupelheid toch verkocht heeft. Rotstraal is meestal zo te verhelpen en niet iets om een paard op retour te doen, al zou ze het kunnen proberen via verborgen gebrek. Maar dan nog: hoe lang is de rotstraal er??

Dat is mijn punt, bewijs het allemaal maar eens, en misschien neemt de handelaar het paard wel zo weer terug. Ik vindt het een vaag verhaal.

Net als die DA die nav een buigproef hoefkatrolonsteking constateert. Als! het al zo is, wie zegt dan dat de handelaar daarvan af wist?? En toen maar eens aan hoe lang het er al zit, anders kan het nog weer vallen onder verborgen gebrek.

Maar dan nog iets:
Bij een handelaar mag je tot 6maand retour doen op een verborgen gebrek maar is de handelaar nog steeds verplicht tot ontbinden van de koop als de koper verzuimd heeft te onderzoeken???? Niet toch, of is dat weer in enkele gevallen wel andere niet?

Ja geloof me dat is ie wel, want de meldingsplicht van de verkoper gaat boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de wet ervan uitgaat dat de verkoper een deskundige is (handelaar) op basis van zijn vak. En de koper is dat niet. Anders ligt het bij 2 particulieren (verkoper/koper) dan weegt de onderzoeksplicht zwaarder

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:05

Sowiso, een paard kopen waarvan het paspoort nog onderweg is, zou je al aan het denken moeten zetten. Een handelaar zorgt toch voor een pas als hij een paard verkoopt. Hij weet zelf ook dat je een paard niet moet vervoeren...