[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:48

Sybelle schreef:
Een Daihatsu Feroza? Dat is ook benzine. Ik heb er naar gekeken omdat ik vond dat mijn diesel wel duur in wegenbelasting werd en ik nu veel thuis werk. Maar na even rekenen scheelde het krap 20 euro. En nu ik een maand in mijn moeders 1:17 benzine boodschappenwagentje rijd word ik steeds ongelukkiger bij de tank. Ik ben er achter dat ik met mijn diesel helemaal niet slechter af ben. En ik rijd maar iets van 300 km per week.

Een diesel die onder bestelauto valt is ook goedkoper in de wb dan een personenauto, Anneke. Misschien is een bus(je) een optie?

Ehm, dat verschil is voor de particulier enkel de provinciale opcenten die je niet betaald. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:59

Afgelopen vrijdag voor het eerst een stuk gereden met trailer en paard achter onze rechtsgestuurde Pajero Sport, V6 3.0 benzine. We noemen hem liefkozend Het Beest, en zo gedraagt hij zich ook voor de trailer: paard was enigszins onrustig in de trailer en dat merk je nauwelijks. Ligt heerlijk op de weg, trekt weg alsof er niks achter hangt en rijdt gewoon super :j We hebben hem puur gekocht als trekauto en maken er af en toe tochtjes mee voor de lol. Heerlijke werkauto!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:02

ikke schreef:
Ehm, dat verschil is voor de particulier enkel de provinciale opcenten die je niet betaald. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/

Het scheelt voor mij evengoed een paar tientjes. Als ik in een personenauto met het gewicht van mijn bus rijd ben ik 375 per kwartaal kwijt. Nu is het 304. Wat evengoed zuur is als je eerst leuk grijs kenteken mocht rijden. Maar goed, fietsen is beroerder...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:59

Nado schreef:
@ Eric, jammer zeg. Ik was al bang dat het niet ging lukken. Het is eigenlijk geen 1 3/4 maar een brede 1 1/2, maar daar geldt al 75 kg voor, dus dan houdt het gewoon op. Welke auto (ervan uitgaande dat ik geen geldboompje in de tuin heb staan) zou jij aanraden voor 1 1/2 paards trailer + 2 ijslanders die ook goed geschikt is om verder in te rijden? Ik denk dat ik hooguit 1x per maand met trailer op pad zal gaan en meestal met 1 paard, alleen wil mogelijkheid voor 2 open houden.

hoeveel wegen 2 ijslanders ongeveer?

en om gericht te zoeken is inderdaad budget, max km stand e.d belangrijk om te weten.

2misty2

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:48

Heeft er iemand ervaring met de Volvo V40 T4? Heb nu een Suzuki Vitara , maar wil toch iets hebben wat beter en makkelijker trekt. Maar moet ook voor alle dagen een fatsoenlijke auto zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:58

Bedankt voor het meedenken alvast!

Ja, Eric, ik zat ook al aan een Ford Mondeo te denken. Die mogen 1800 kg trekken. Maar wat jij zegt, is het het waard als ik niet vaak op stap ga. Aan de andere kant, als ik een trekauto heb, dan zie ik mezelf veel vaker met de trailer weg gaan...

Budget is 6000-8000 euro, tweedehands dus. Liever niet meer dan 100,000 km gelopen.

Loulou, 2 IJslanders wegen ong 800 kg samen. Dat is vrij ruim gerekend, de meesten zijn wat lichter. Voor de zekerheid wil ik 850 kg aanhouden, voor als ik zware/grote paarden zou meenemen. Dan kom ik dus uit op 1450 kg incl. trailer op papier. Aangezien ik maar 1 IJslander thuis heb staan en nog een pony van 280 kg, zal ik heel weinig aan dit max gewicht zitten.

Ik zag ook een leuke citroen C4 te koop, veel ruimte maar minder lengte. Die mag 1537 kg trekken. Voldoende dus. Kan alleen niets over kogeldruk vinden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:47

Sybelle schreef:
Een Daihatsu Feroza? Dat is ook benzine. Ik heb er naar gekeken omdat ik vond dat mijn diesel wel duur in wegenbelasting werd en ik nu veel thuis werk. Maar na even rekenen scheelde het krap 20 euro. En nu ik een maand in mijn moeders 1:17 benzine boodschappenwagentje rijd word ik steeds ongelukkiger bij de tank. Ik ben er achter dat ik met mijn diesel helemaal niet slechter af ben. En ik rijd maar iets van 300 km per week.

Een diesel die onder bestelauto valt is ook goedkoper in de wb dan een personenauto, Anneke. Misschien is een bus(je) een optie?

een vito van 5jr oud heb je alvoor 5000

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:36

Mijn keuze is ondertussen ook gemaakt, ik ga voor een Land Rover Freelander. Deze mogen 2000 kilo trekken en dat zou dus absoluut geen enkel probleem zijn met mijn merrie die max 450 kilo weegt. Deze avond gaan we alvast naar een 6 jaar oude diesel kijken, dus duimen dat deze goed in orde is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:43

De freelander is een fijne auto, ik hoop voor je dat het in order is..

Mijn vriend rijd met onze trailer met een volvo v70 2.5 diesel en mijn vader heeft een citroen c5.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:01

Zooist schreef:
Heeft er iemand een BMW5 serie voor de trailer?
En wat zijn de ervaringen daarmee?

Ik heb eerder een 525tds (M5) voor de trailer gehad. 2-paards westfalia Jupiter + 1 grote KWPN'er er in, dat ging (bijna) net zo soepel als de range rover die ik nu voor de trailer heb. 1 paard kan prima, 2 grote paarden zou ik persoonlijk niet doen, dan liever aan de (echte) 4x4.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:14

papagroom schreef:

nou, ik denk het niet.... ja of je hebt een afgeragde 108 en die wil je niet voor de trailer hebben...
en als je er wel een weet die goed is wil ik het ook weten, die van mij is aan vervanging toe :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:20

cissy schreef:
papagroom schreef:

nou, ik denk het niet.... ja of je hebt een afgeragde 108 en die wil je niet voor de trailer hebben...
en als je er wel een weet die goed is wil ik het ook weten, die van mij is aan vervanging toe :)

heb vorige week net eentje gekocht ...5jr oud 115000 km 5000 ex btw..110CDI...

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:51

Ik ga hier ook even op in haken.
Wel leuk om te lezen dat er zoveel verschillende soorten auto's voor de trailers geplaatst worden.
Ik heb er zelf ook wel iets leuks voor staan.
Ik heb een Dodge D350 pick-up crewcab longbed. Lekker lange benaming.
Deze auto heeft een V8 5,9L blok erin liggen welke +/-300 pk geeft.
De motor loopt op LPG en is gelukkig een oldtimer bouwjaar is 1985.
Nu betaal ik er geen wegenbelasting voor maar wanneer dit wel zo zou zijn zou het mij +/- 900 euro per kwartaal gaan kosten.
Doordat deze auto 6 meter lang is heb ik een geweldige wegligging.
Ik kan zo'n auto van harte aanraden :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:40

DTF schreef:

Mwahh... Hou het wel bij de Vito en Terrano die beide een net/acceptabel verbruik hebben met twee paarden erachter.
En beide rijden ook super. Met een heel nette wegligging.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:43

Frank schreef:
DTF schreef:

Mwahh... Hou het wel bij de Vito en Terrano die beide een net/acceptabel verbruik hebben met twee paarden erachter.
En beide rijden ook super. Met een heel nette wegligging.

Brandstof verbruik is maar 1 op 3 met trailer.
In normaal daglijks gebruik zo'n 1 op 3,5 en op lange afstand 1 op 4 (is dan wel zonder trailer)
Auto rijd op LPG dus dat scheelt dan weer.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

Da's leuk. Als je in Amerika of Canada woont...
In Nederland is het eigenlijk gewoon overdone...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:11

papagroom, als je er nog eentje weet..... en dan wel ex BTW graag :)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:15

Frank schreef:

Waarom overdone?
Ik zie mezelf niet in een dinkytoy rijden zoals er al genoeg rond rijden.
Geef mij dan maar een echte auto ipv een koekblik :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:18

DTF schreef:
Frank schreef:

Waarom overdone?

Het formaat van de auto is geen garantie voor het rijkunstig inzicht van de bestuurder...........

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:52

ikke schreef:
DTF schreef:
Waarom overdone?

Het formaat van de auto is geen garantie voor het rijkunstig inzicht van de bestuurder...........

Ikke, het lijkt er bijna op dat DTF met het formaat van zijn auto een 'te kort'-koming op een ander vlak tracht te compenseren... :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:58

Ikke en EP :=
Ik heb gisteren een VW passat gekocht. Na heel wat grote midddenklassers te hebben vergeleken, kwam deze als beste uit mijn vergelijking. Nu heb ik een Seat Leon, op zich niet verkeerd, maar de auto had het toch zwaar met de trailer!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:42

Mootje, welke motor steekt er in die Seat Leon en had je er een tweepaards of 1,5 paards voor?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:44

Seat leon had een getunede 1.9 TDI 81 kW.
De 1.5 paards is op papier 1300 en op de weegbrug zo'n 1240 kg ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:46

Leg dat laatste eens uit...... op papier 1300 kg en op de weegbrug 1240 kg??? dat is een heeeeeeele zware trailer! Haal je nu niet wat doorelkaar?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:47

Ik heb het over het gewicht met inhoud hè? Rijden met een lege trailer is een beetje onzinnig ;)