Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:54

DAT heb ik nergens gezegd :) Maar een slechte verzorger zal ik mij niet noemen, ik wil namelijk graag mijn verzorgpaard mijn verzorgpaard houden en zal mij dan ook aan de regels houden en openstellen om dingen bij te leren en zo goed mogelijk voor het paard te zorgen.
Onder een slechte verzorger versta ik dan wat anders, maar ik wil in ieder geval mijn best er voor doen en mij daar ook voor inzetten, dat vind ik namelijk er ook gewoon bijhoren.
En ik denk echt wel dat er zo meerdere verzogsters/bijrijdsters te zijn.

Met een goed gesprek zorg je ook al dat het vrijblijvende er af gaat, en als eigenaar je oren en ogen goed openhouden, dan valt het ook direct op als er iets niet is gedaan of iets opeens anders is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:57

x_Marr schreef:
Met een goed gesprek zorg je ook al dat het vrijblijvende er af gaat, en als eigenaar je oren en ogen goed openhouden, dan valt het ook direct op als er iets niet is gedaan of iets opeens anders is.

Mijn ervaringen zijn helaas dat een goed gesprek niet altijd werkt. En ik wil niet constant in de gaten moeten houden of alles wel goed gedaan wordt, ik wil de bijrijder gewoon kunnen vertrouwen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:01

Als ik een paard bij rijd zonder daarvoor te betalen wil dat niet zeggen dat ik geen plichten heb. Je maakt immers afspraken. Als we afspreken dat ik 2 keer per week kom dan zal ik ook moeten komen.
Oók als ik eens geen zin heb of het regent of mijn band is lek. De afspraak is vaak ook dat je als bijrijder geen regie hebt. Daar heb je je toch aan te houden, ook als je soms andere ideeën hebt dan de eigenaar over wat het beste zou zijn voor het paard.

Dat ik er verder ook veel plezier aan beleef wil nog niet zeggen dat mijn moeite en tijd (en reiskosten!) gelijk niks meer waard zijn. Mijn tijd en moeite worden uitbetaald in plezier en de mogelijkheid te leren. De eigenaar krijgt een betrouwbare ondersteuning die zorg en tijd uit handen neemt maar de regie bij de eigenaar laat. Een win-win situatie dus.

Om daarvoor te laten betalen vind ik nogal afbreuk doen aan de wederkerigheid van de relatie. Tenzij je echt alles mag doen met het paard en meer regie krijgt (dus ook glitterknalroze halster kopen ;)). Maar dan praat je eigenlijk meer over een leaseconstructie.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:05

Waves schreef:
Als ik een paard bij rijd zonder daarvoor te betalen wil dat niet zeggen dat ik geen plichten heb. Je maakt immers afspraken. Als we afspreken dat ik 2 keer per week kom dan zal ik ook moeten komen.
Oók als ik eens geen zin heb of het regent of mijn band is lek. De afspraak is vaak ook dat je als bijrijder geen regie hebt. Daar heb je je toch aan te houden, ook als je soms andere ideeën hebt dan de eigenaar over wat het beste zou zijn voor het paard.

Dat ik er verder ook veel plezier aan beleef wil nog niet zeggen dat mijn moeite en tijd (en reiskosten!) gelijk niks meer waard zijn. Mijn tijd en moeite worden uitbetaald in plezier en de mogelijkheid te leren. De eigenaar krijgt een betrouwbare ondersteuning die zorg en tijd uit handen neemt maar de regie bij de eigenaar laat. Een win-win situatie dus.

Om daarvoor te laten betalen vind ik nogal afbreuk doen aan de wederkerigheid van de relatie. Tenzij je echt alles mag doen met het paard en meer regie krijgt (dus ook glitterknalroze halster kopen ;)). Maar dan praat je eigenlijk meer over een leaseconstructie.

Ik zie het zo: iemand mag mijn paard gebruiken om te rijden. De minder leuke klusjes hoeven niet door de bijrijder gedaan te worden. Dan mag er in mijn ogen best een kleine vergoeding tegenover staan. Zorg en tijd worden in mijn geval niet uit handen genomen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:09

xxappiexx schreef:
x_Marr schreef:

Mijn ervaringen zijn helaas dat een goed gesprek niet altijd werkt. En ik wil niet constant in de gaten moeten houden of alles wel goed gedaan wordt, ik wil de bijrijder gewoon kunnen vertrouwen.

Helaas kun je vertrouwen niet kopen ;)
Er kunnen ook dingen met je paard gedaan worden die je niet wilt terwijl je geld vraagt. Misschien iets minder snel, maar het is geen vrijwaarde.
Dat zou ok wel heel naief zijn om dan direct de betalende bijrijdster wel te vertrouwen en de niet betalende niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:12

x_Marr schreef:
xxappiexx schreef:

Helaas kun je vertrouwen niet kopen ;)
Er kunnen ook dingen met je paard gedaan worden die je niet wilt terwijl je geld vraagt. Misschien iets minder snel, maar het is geen vrijwaarde.
Dat zou ok wel heel naief zijn om dan direct de betalende bijrijdster wel te vertrouwen en de niet betalende niet.

Dan ben ik maar naief, maar mijn ervaringen met niet betalende verzorgers zijn gewoon niet goed. Je kunt vaak niet van ze op aan. En dan wil ik niet zeggen dat alle niet betalende verzorgers zo zijn, maar die ik heb gehad waren wel zo.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:15

xxappiexx schreef:
Ik zie het zo: iemand mag mijn paard gebruiken om te rijden. De minder leuke klusjes hoeven niet door de bijrijder gedaan te worden. Dan mag er in mijn ogen best een kleine vergoeding tegenover staan. Zorg en tijd worden in mijn geval niet uit handen genomen.

Ik denk bij bijrijden echt aan voor een langere periode een verbintenis aan gaan. Met vaste dagen en afspraken waar je je als bijrijder ook aan moet houden. Wat jij de minder leuke klusjes noemt vind ik daar gewoon bij horen (zou niet eens willen als ik verder niks hoefde te doen naast rijden).

Maar als jij verder niet teveel verwacht van je bijrijder en ook geen vaste afspraken ofzo verwacht dan is dat een andere situatie. Dan verhuur je je paard dus in feite voor een uur rijden wanneer het jullie beiden zo uitkomt. Je noodzaak voor een bijrijder is waarschijnlijk ook niet zo hoog dan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:39

Waves schreef:
Je noodzaak voor een bijrijder is waarschijnlijk ook niet zo hoog dan.

Wauw, en dat na 7 pagina's! :D haha

En hier bedoel ik niets mee hoor. Ik vind het grappig dat je de eerste bent die eindelijk doorheeft dat ik niet afhankelijk ben van een bijrijder.

Anya

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:41

Ik heb een mederuiter voor mijn paard.
Ik vraag daarvoor geen geld.
We hebben goede afspraken.
En ik vind het belangrijk dat een mederuiter kan rijden, overlegt met mij over wat we tegenkomen. Waar hulpen eventueel uit elkaar lopen en dat weer afstemmen en dat ze les hebben en houden.

Voor het overige is mijn paard op de dagen dat zij mijn paard doet, van haar. Als je dat niet vertrouwt, moet je er niet aan beginnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:58

Anya schreef:
Voor het overige is mijn paard op de dagen dat zij mijn paard doet, van haar. Als je dat niet vertrouwt, moet je er niet aan beginnen.

Ik vertrouw dat wel hoor, als ik de persoon kan vertrouwen heb ik er geen problemen mee om mijn paard aan haar over te laten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:15

Waves schreef:
xxappiexx schreef:

Ik denk bij bijrijden echt aan voor een langere periode een verbintenis aan gaan. Met vaste dagen en afspraken waar je je als bijrijder ook aan moet houden. Wat jij de minder leuke klusjes noemt vind ik daar gewoon bij horen (zou niet eens willen als ik verder niks hoefde te doen naast rijden).

Maar als jij verder niet teveel verwacht van je bijrijder en ook geen vaste afspraken ofzo verwacht dan is dat een andere situatie. Dan verhuur je je paard dus in feite voor een uur rijden wanneer het jullie beiden zo uitkomt. Je noodzaak voor een bijrijder is waarschijnlijk ook niet zo hoog dan.

dat is ook wel een beetje wat ik bv in gedachten had en daarom dat ik er wel iets voor zou vragen. ik doe liever de verzorging zelf (ik heb toch meerdere paarden te voeren en weet dat ik er lastig van zou worden als ik zie dat de bijrijder bv helemaal geen drollen gewipt heeft of enkel snelsnel wat hooi over de draad gemikt heeft :o ) ).
ik zou verder de bijrijder ook zn zin laten doen. kom rijden wanneer je wilt, doe er grondwerk mee als je dat leuk vind, doe maar... je zou dan ook de enige zijn die er mee rijdt; tenzij ik echt op voorhand laat weten dat ik bezoek heb dat graag eens mee een wandeling gaat maken met mij en mijn pony...
vrij spel en geen klusjes lijkt me toch wel een kleine bijdrage waard?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:18

xxappiexx schreef:
Waves schreef:

Ik rijd ook alleen, hoef geen klusjes te doen en betaal niets. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:22

merensje schreef:
Ik zou in ieder geval nooit willen dat ze eigen spullen voor mijn paard gaan gebruiken, ben het eens met bovenstaande wat dat betreft

Ik had nog een mooi gewassen sjabrak liggen wat nog prima te gebruiken valt op het paard wat ik nu rijd. Maar, ik leg het er niet zomaar op, ik vraag het eerst :)

Nou blijkt mijn verzorgpaard volgende week jarig te zijn, dus zei zijn eigenaar dat het een leuk verjaarscadeau is voor hem! :D Dat vind ik dan wel weer erg leuk!

Maar had de eigenaar het niks gevonden, was het sjabrak net zo makkelijk weer de kelder ingegaan! :D

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:09

Wij vragen 50,- p/m en dan mag ze 2/3x in de week rijden, in het bos etc. wat ze maar wil. Ze hoeft verder geen stalklusjes enzo te doen en dit vinden we meer dan redelijk.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:17

Hier in de regio is het gebruikelijk de stallingskosten te delen door 30/31 en X het aantal dagen wat de bijrijder het paard doet.
In deze regio zit je al gauw aan 300 euro per maand, dus reken maar uit..
Hoefsmid/dierenarts kosten zijn voor de eigenaar.

Ik vind zelf een bijdrage heel redelijk; zij willen graag rijden, en als ze een paard huren of een manegeles volgen kost dat ook geld.
Een manegeles kost hier al gauw 17.50 per uur, en omgerekend (bij stalhuur van 300euro) kost een paard houden 10 euro per dag.
Voor die 10 euro kun je uren met het paard bezig zijn, ipv 1 uurtje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:19

Rebeccatjuh schreef:
Hier in de regio is het gebruikelijk de stallingskosten te delen door 30/31 en X het aantal dagen wat de bijrijder het paard doet.

Ik vind zelf een bijdrage heel redelijk; zij willen graag rijden, en als ze een paard huren of een manegeles volgen kost dat ook geld.
Een manegeles kost hier al gauw 17.50 per uur, en omgerekend (bij stalhuur van 300euro) kost een paard houden 10 euro per dag.

Maar een manege is een bedrijf. Als jij een paard hebt dan heb je een bijrijder waarschijnlijk zodat je meer tijd overhoudt voor andere dingen, dat is dan toch al een win-winsituatie? Niet om er ook nog eens geld uit te slaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:38

Fiffill schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Maar een manege is een bedrijf. Als jij een paard hebt dan heb je een bijrijder waarschijnlijk zodat je meer tijd overhoudt voor andere dingen, dat is dan toch al een win-winsituatie? Niet om er ook nog eens geld uit te slaan.

vind jij jouw opmerking nou echt serieus?
denk je dat een paarden eigenaar er een slaatje uitslaat bij een bijdrage voor het rijden op haar paard?
beetje vreemde gedachte hoor

maar er word altijd gedacht vanuit jouw oogpunt, de eigenaar van paard is veel geld kwijt per maand
en een bijrijdster vind dat zij gratis op dat paard mag rijden omdat die vind dat ze de eigenaar een gunst verleend

en dit zal altijd zo blijven.
daarom zijn dit soort topics altijd met grote tegenstellingen

als jij niet voor een paard wil betalen,reageer dan niet op adv waarin dat wel gevraagd word

er zijn ook mensen zat die wel hun paard gratis ter beschikking stellen

en ook de term Lease klinkt bij veel beter dan bijrijdster/verzorgster,waarom weet ik niet maar als je een paard verleased is het vaak wel normaal [ was in een oud topic waar dit gezegd werd, dat bij lease wel normaal is om bij te dragen ]

ik heb altijd betalende bijrijdsters gehad,op mijn nieuwe paard gebeurd dat niet hij is daar niet geschikt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:45

Maar bij lease krijg je ook zeggenschap over het paard. als bijrijder niet. Als ik bijrijder ben en de eigenaar heeft vakantie en wil/kan zelf de heleweek rijden. Ga ik daar mee akkoord. Zodra ik er voor moet betalen. Wil ik ook mijn rechten. En als ik lease mag ik ook dekjes en peesjes en de hele zooi kopen voor het paard. Als bijrijder kan dat alleen met toestemming

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:51

Het is jou paard. Jij hebt, omdat je een bijrijder zoekt, er minder tijd voor. Maar je wilt er wel geld voor hebben?

Of verkopen die knol, of geen vergoeding vragen.

Komop zeg, het is toch de bedoeling dat je de bijrijder helpt? Voor wat hoort wat ;)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:17

Tallie1979 schreef:
merensje schreef:
Ik zou in ieder geval nooit willen dat ze eigen spullen voor mijn paard gaan gebruiken, ben het eens met bovenstaande wat dat betreft

Ik had nog een mooi gewassen sjabrak liggen wat nog prima te gebruiken valt op het paard wat ik nu rijd. Maar, ik leg het er niet zomaar op, ik vraag het eerst :)

Nou blijkt mijn verzorgpaard volgende week jarig te zijn, dus zei zijn eigenaar dat het een leuk verjaarscadeau is voor hem! :D Dat vind ik dan wel weer erg leuk!

Maar had de eigenaar het niks gevonden, was het sjabrak net zo makkelijk weer de kelder ingegaan! :D

Ik quote m zelf even door:
ik had nog een situatie in mijn achterhoofd met niet-passende bitjes en dat soort ellende. Of borstels die al overal waren geweest zonder schoonmaakbeurt tussendoor.
Daar zat ik even aan te denken en daarom reageerde ik zo.
Er zijn ook heel veel mensen die wel hun verstand gebruiken en een mooie, schone sjabrak gebruiken ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:19

Nicam schreef:
Die van ons helemaal niets. Wij zijn veel te blij dat wij een hele goeie hebben gevonden. Soms denk ik wel eens...zouden we haar niet moeten betalen? Ze is haar gewicht in goud waard... :D

helemaal mee eens.
ik zou er bij zeggen dat alleen als ze iets stuk maakt of kwijt maakt het moet vergoeden, maar dat lijkt me niet meer dan normaal

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:22

Mijn bijrijdster betaald ook niets , ik ben al erg blij dat ze het af en toe even overneemt.

Ik heb altijd het gevoel dat als ik er geld voor ga vragen ik die gene een stukje van mijn paard geef en dus inspraak.

Nu mag ze hem rijden en heeft verder nergens inspraak in.

Toch heb ik wel getwijfeld er iets voor te vragen maar ivm met bovenstaande reden heb ik dat dus niet gedaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:24

Ik vraag ook niks, heb het wel overwogen, omdat ik niet echt een verzorger nodig heb, maar het leuk vind om een ander ermee blij te maken en het straks wel makkelijk is met mijn jonge paard erbij.
Zelf heb ik ook nooit betaald en dat ben ik ook zeker niet van plan geweest.
Het is misschien voor de eigenaar fijn dat hij wat centen in zn zak houdt, maar dan moet je geen paard kopen of een goedkopere stal zoeken.

Wat ik wel 'eis' is dat ze afspraken nakomt en 1x per maand een les neemt bij mijn instructrice.

Kan me overigens wel vinden in Mirgino's verhaal!
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 01-06-10 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:24

tootje71 schreef:
Mijn bijrijdster betaald ook niets , ik ben al erg blij dat ze het af en toe even overneemt.

Ik heb altijd het gevoel dat als ik er geld voor ga vragen ik die gene een stukje van mijn paard geef en dus inspraak.

Nu mag ze hem rijden en heeft verder nergens inspraak in.

Toch heb ik wel getwijfeld er iets voor te vragen maar ivm met bovenstaande reden heb ik dat dus niet gedaan.

En dat vind ik dus ook. Zodra ik voor een paard betaal wil ik ook mijn "rechten" en dus inspraak. Dan deel je eigenlijk een paard. Ipv dat het jou paard is als eigenaar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:25

mirgino schreef:
Fiffill schreef:

vind jij jouw opmerking nou echt serieus?
denk je dat een paarden eigenaar er een slaatje uitslaat bij een bijdrage voor het rijden op haar paard?
beetje vreemde gedachte hoor

maar er word altijd gedacht vanuit jouw oogpunt, de eigenaar van paard is veel geld kwijt per maand
en een bijrijdster vind dat zij gratis op dat paard mag rijden omdat die vind dat ze de eigenaar een gunst verleend

en dit zal altijd zo blijven.
daarom zijn dit soort topics altijd met grote tegenstellingen

als jij niet voor een paard wil betalen,reageer dan niet op adv waarin dat wel gevraagd word

er zijn ook mensen zat die wel hun paard gratis ter beschikking stellen

en ook de term Lease klinkt bij veel beter dan bijrijdster/verzorgster,waarom weet ik niet maar als je een paard verleased is het vaak wel normaal [ was in een oud topic waar dit gezegd werd, dat bij lease wel normaal is om bij te dragen ]

ik heb altijd betalende bijrijdsters gehad,op mijn nieuwe paard gebeurd dat niet hij is daar niet geschikt voor.

Waarom zou je er wel geld voor vragen? Als je de kosten van een paard niet zelf kan betalen moet je geen paard nemen.
Lease is iets anders, dan is het paard voor een deel van jou. Daar betaal je dan ook voor. ;)
Ik zou een bijrijder nooit laten betalen. Ik help hem/haar en hij/zij helpt mij. Dat vind ik al goed genoeg, zodra je geld gaat vragen trekt de verhouding scheef.