Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:37

beantsje schreef:
kimmie88 schreef:
Cap ed be ik het ook mee eens, omdat jij als staleigenaar uiteindelijk toch aansprakelijk gestelt kan worden. helaas al een keer meegemaakt op een vorige stal

Daar ben ik heel nieuwschierig naar....kan je daar wat meer over zeggen? Ik zou niet weten hoe ik iemand anders aansprakelijk kan stellen als ik zonder cap van mijn eigen paard afstuiter als ik zelf aan het rijden ben zonder les of zo.

Als jij op het terrein van TS valt....en je krijgt letsel daardoor... Kan je TS aansprakelijk stellen.
Hoe bizar het ook is, het kan.
Ookal staat er op het erf een bordje met: betreden op eigen risico, dat is niet zo..

Wij hebben het een aantal jaren terug opgezocht om bepaalde redenen.
Toen bleek dus dat jij als staleigenaar wel degelijk min of meer verantwoordelijk bent voor de ruiter.

Nog zo iets:
Heb je een waakhond op je terrein....
Bordje op het terrein: betreden op eigen risico.
Hond bijt kind, ouders van kind klagen eigenaar van hond aan en staan in hun gelijk.
Zo'n bordje betekend helaas niet al te veel.

Ik zelf zou er nooit opkomen om dan iemand aan te klagen, omdat er staat betreden op eigen risico, maar zo'n bord is eigenlijk voor een groot deel nep, zeg maar.
Ik kan bijna overal zo'n bord kopen, net als ieder ander.
Dat zou dus kunnen betekenen, dat iedereen, overal zo'n bord ophangt en dat je dus alles betreedt op eigen risico...
Terwijl dat onjuist is.

Ik weet even niet meer precies waar en hoe wij dat tondertijd gevonden hadden,maar als ik het vind, zal ik het zeker even hier zetten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:59

Ik neem aan dat je dit contract zelf hebt opgesteld?

Het probleem met dit contract is dat hij ontbonden kan worden op grond van bepaalde regels die je hebt opgesteld (bv betreden weide op eigen risico) als dit rechtelijk gezien niet mogelijk is kan het contract ontbonden worden. Het verneukenatieve met contracten is dat elke fout het contract ongeldig kan maken, wees dus zo slim even met een notaris om tafel te zitten om zo heel veel problemen te voorkomen.

En versoepel het contract, ik zou mijn paard ook niet bij jou stallen. Ik wil graag zelf bepalen waneer mijn paard naar de hoefsmid moet, wat hij eet, van wie ik les krijg. Een ontworm schema vind ik zelf meer dan logisch, maar teveel ontwormen ga je alleen maar problemen mee krijgen.

Het verplichten van het rijden met cap zou ik erin houden, als jij aansprakelijk voor enig letsel dan vind ik zeker dat jij dat ook mag gaan verplichten. Maar goed, ik ben algemeen er voor dat een verzekerings maatschapij dat ook mag, geen cap.. niet verzekerd.

suuzepuus

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:12

benfan..... lees eerst het topic eens door....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:43

kimmie88 schreef:
Als jij op het terrein van TS valt....en je krijgt letsel daardoor... Kan je TS aansprakelijk stellen.
Hoe bizar het ook is, het kan.
Ookal staat er op het erf een bordje met: betreden op eigen risico, dat is niet zo..

Wij hebben het een aantal jaren terug opgezocht om bepaalde redenen.
Toen bleek dus dat jij als staleigenaar wel degelijk min of meer verantwoordelijk bent voor de ruiter.

Nog zo iets:
Heb je een waakhond op je terrein....
Bordje op het terrein: betreden op eigen risico.
Hond bijt kind, ouders van kind klagen eigenaar van hond aan en staan in hun gelijk.
Zo'n bordje betekend helaas niet al te veel.

Ik zelf zou er nooit opkomen om dan iemand aan te klagen, omdat er staat betreden op eigen risico, maar zo'n bord is eigenlijk voor een groot deel nep, zeg maar.
Ik kan bijna overal zo'n bord kopen, net als ieder ander.
Dat zou dus kunnen betekenen, dat iedereen, overal zo'n bord ophangt en dat je dus alles betreedt op eigen risico...
Terwijl dat onjuist is.

Ik weet even niet meer precies waar en hoe wij dat tondertijd gevonden hadden,maar als ik het vind, zal ik het zeker even hier zetten

Toch is dat een andere situatie. Als ik op het terrein van TS val door de staat van het terrein, heb je een punt. W.b. die hond: hond is eigendom van eigenaar en daarom is eigenaar aansprakelijk voor alle schade die hond toebrengt. Appeltje eitje.
Het paard is echter eigendom van de ruiter (in dit geval) en schade toegebracht door het paard is de aansprakelijkheid van de eigenaar van het paard, niet van de terreineigenaar.
Stel ik neem mijn eigen hond mee naar mijn paard op de pensionstal en hondje bijt mijzelf, mag ik dan ook de staleigenaar aansprakelijk stellen?
Ook het volgende zou leuk zijn; ik val van mijn paard in de bak van mijn stalhouder, stel ik mijn stalhouder aansprakelijk. Stuiter ik van mijn paard in bos van Natuurmonumenten, dan stel ik Natuurmonumenten aansprakelijk.

ik denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt. het zou helemaal kloppen als de ruiter een paard van de stalhouder zou rijden, maar da's een heel ander verhaal.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:02

Bij ons was het (toen nog) manege. Misschien dat dat de reden van de hond was...
Maar zal vd week even weer gaan zoeken waar ik het ond over de cap. Zal het dan zeker hier neer zetten.
Als ik het toen verkeerd begrepen heb, zal ik dat ook toegeven, maar anders hebben stalhouders hier op bokt misschien wel wat aan in de toekomst

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:14

elke maand ontwormen niet een beetje veel?
en les van eigen instructrice is wel logisch.. en dat bekappen is dat niet je eigen zaak, hoewel het logisch is dat je je paard niet langer dan 3 maanden onbekapt laat staan..

maar voor de rest ziet het er wel goed uit volgens mij!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:16

Degene die de weidegang huurd mag niet de wei met andere paarden betreden..

Ik vind dat zelf een beetje te...
Stel jouw paard staat daar met zijn voet in het draad...
Er is niemand, dan zal zij toch jou weide in moeten om je paard te helpen.

Je zou kunnen zeggen dat het niet mag zonder noodzaak.
En een puntje:
Met overleg is veel mogelijk...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:18

daantjuhhh schreef:

En een puntje:

Ik neem aan dat iedereen wel snapt dat in geval van nood iets anders geldt, maar willen jullie aub het topic doorlezen.
TS heeft al aangegeven dat er geen huurder meer op haar terrein komt, dus dat dit contract niet doorgaat

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:29

kimmie88 schreef:
daantjuhhh schreef:

En een puntje:

Ik neem aan dat iedereen wel snapt dat in geval van nood iets anders geldt, maar willen jullie aub het topic doorlezen.
TS heeft al aangegeven dat er geen huurder meer op haar terrein komt, dus dat dit contract niet doorgaat

Ja ik ga 6 pagina's doorlezen...

Dan moet er maar een update in de titel met pagina komen te staan hoor! :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:19

Lante schreef:
Ik heb besloten de onderhuurder niet over te nemen. Sneu voor hen, maar veel te veel gedoe wat mij betreft; ik wil baas zijn in mijn eigen wei. Bedankt voor de tips en opmerkingen, jullie hebben mijn ogen geopend! ;)

Ik heb al een paar keer gevraagd of ze een slotje op dit topic willen zetten, maar helaas.......

Het is inderdaad zo dat wanneer een huurder in mijn wei van haar paard valt, omdat (ze zegt) dat mijn paard rond ging rennen en haar paard daarvan schrok ik dus wel aansprakelijk gesteld kan worden. Een contract dat je zelf opstelt staat nooit boven de wet, d.w.z. dat alles wat bij de wet geregeld en vastgelegd is nooit teniet gedaan kan worden door wat voor contract of wat voor bepaling dan ook.

Dat was voor mij de reden om geen huurder in mijn wei toe te laten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:31

Goede beslissing hoor TS.
Kan het mij helelmaal voorstellen. geeft denk ik ook veel meer rompslomp dat je in eerste instantie kan bedenken.

@Daantjuhh.
Waarom zou je niet salles doorlezen? Dan had je ook gezien dat er overal update's stonden van het contract en later ook dat TS had besloten geen huurder te nemen.
En er hoeft dan helemaal geen update in de titel te staan. Die zou dan iedere dag verandert moeten worden.
Beetrje raar dat als je ergens in wil reageren, dat je niet de moeite neemt om alles door te lezen.
Dit voorkomt onnodige of nutteloze posten van berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:36

Ik lees ook wel eens de eerste pagina van een langer topic en de twee laatste pagina's, dan ben je vaak ook redelijk op de hoogte. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:43

Ook dan was er te zien geweest dat je geen huurder meer neemtv ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:38

Frozen schreef:
Ik vind dat iemand zelf mag bepalen hoevaak diegene ze paard/pony bekapt moet worden b.v..
Ik heb b.v een fries ,en die hoeven van haar groeien voor geen meter..plus dat er misschien mensen zijn die het zelf doen,of dat hun vriend/man weet ik het altijd doet..

en welke wormenkuur het paard moet krijgen ,ik vind dat moet iedereen zelf bepalen..

met cap rijden als je ouder bent dan 18,ik vind dat moet iemand zelf bepalen op die leeftijd...

en wat al eerder gezegt is ,kwa lesgeven moet iedereen zelf weten wie en wat..

en dat er niemand bij de andere paarden mag komen vind ik wat overdreven,als je iemand niet vertrouwt,dan moet je geen land verhuren vind ik...

en ik vind dat diegene 70 euro moet betalen,maar wat krijgt diegene er voor terug?

water zelf vullen,zelf de mest opruimen ,je bent zelf aansprakelijk voor alle dingen die er maar te vinden zijn...

en zo kan ik nog wel even door gaan:P

Voor die 70 euro is er water en ruwvoer, de huur van de wei, gebruik van rijbak...
Reken maar eens uit wat dat stuk wei aan hypotheekrente kost per maand... En dan nog het onderhoud en de investeringen in omheining...

Ik las nu net ook dat je er van af ziet...
Ook wel logisch.
Als je ziet wat mensen verwachten voor dat weinige geld en op welke manier er soms gereageerd wordt, dan is stalling/weidegang aanbieden een ondankbaar iets. Je kunt het eigenlijk nooit iedereen naar de zin maken en tegelijkertijd jezelf lijkt het wel...
Op je eigen plek wil je je zelf prettig voelen en je niet hoeven te ergeren aan dingen die anders gaan dan waar je zelf achter staat. Dat kan ik me heel goed inleven. Verder is overleg over van alles en nog wat wat betreft verzorging etc. natuurlijk veel fijner dan een zeer uitgebreid contract...

Veel plezier met je eigen terrein Lante!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:00

Dank je wel! :)