Trailer en rijbewijs B

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Trailer en rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:39

Blijkbaar wel :). En als je zelf gewoon logisch na blijft denken en je eigen combi aansluit op datgene wat op papier staat, maakt dat allemaal niet uit :).

Overigens denk ik niet dat je met 1 bekeuring je E eruit hebt ;). Kost toch een klein vermogen om 'even' je E te halen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:42

-Als jou auto zwaarder is dan de trailer + laadvermogen en samen onder de 3500kg mag je rijden met rijbewijs B.
-Is de trailer zwaarder + laadvermogen dan de auto, MAAR de auto mag het wel trekken (staat op kentekenbewijs) dan heb je E nodig.
-Is de trailer + laadvermogen zwaarder dan de auto mag trekken, DAN ben je in overtreding.
-Is de auto zwaarder dan de trailer + laadvermogen, maar boven de 3500kg, dan heb je rijbewijs E nodig.

Het hebben van geen E rijbewijs wordt gezien als rijden zonder rijbewijs waarvan de boete wordt bepaald door de rechter... en dat kan nog wel eens duur uitvallen

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:46

Veiligheid zou m.i. bovenaan moeten staan. Met een trailer rijden vereist wel wel wat ervaring, inzicht etc. Daarnaast is het super belangrijk dat je auto sterk genoeg is in "nood"-situaties. Ik zie combinaties op de weg, waar ik niet graag mee zou rijden. Bij het E-rijbewijs leer je ook hoe je om moet gaan met bepaalde verkeerssituaties. Ik ben blij dat ik het destijds gehaald heb; die kosten zij het m.i. dubbel en dwars waard.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:49

zap schreef:
Blijkbaar wel :). En als je zelf gewoon logisch na blijft denken en je eigen combi aansluit op datgene wat op papier staat, maakt dat allemaal niet uit :).
Overigens denk ik niet dat je met 1 bekeuring je E eruit hebt ;). Kost toch een klein vermogen om 'even' je E te halen.

En wie zegt dat datgene wat op papier staat klopt?
Ik durf een wedje te leggen dat het bij héél veel trailer niet klopt wat er op papier staat.
Zo is mijn trailer op papier het gewicht excl trapbescherming, reservewiel+houder en waarschijnlijk ook zonder tussenschot.

Dan zou je al met het zaakje over de weegbrug moeten om er zeker van te zijn dat het gewicht klopt.
Stel je rijd zonder E, krijgt of veroorzaakt een ongeval en dan blijkt dat je te zwaar bent en er eigenlijk toch niet mee had mogen rijden.
Dan sla je jezelf ook voor je kop, geen verzekering die uitkeert!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:22

Susy_Q schreef:
-Als jou auto zwaarder is dan de trailer + laadvermogen en samen onder de 3500kg mag je rijden met rijbewijs B.
-Is de trailer zwaarder + laadvermogen dan de auto, MAAR de auto mag het wel trekken (staat op kentekenbewijs) dan heb je E nodig.
-Is de trailer + laadvermogen zwaarder dan de auto mag trekken, DAN ben je in overtreding.
-Is de auto zwaarder dan de trailer + laadvermogen, maar boven de 3500kg, dan heb je rijbewijs E nodig.

Het hebben van geen E rijbewijs wordt gezien als rijden zonder rijbewijs waarvan de boete wordt bepaald door de rechter... en dat kan nog wel eens duur uitvallen

Mijn trailer weegt ongeveer 900kg leeg en heeft 1100kg laadvermogen. Opgeteld is dat 2000.
Een van mijn autos mag 1300kg. trekken. Toch ben ik niet in overtreding als ik hiermee rij. Rara?

M.a.w; Jij moet ook nog maar even de FAQ lezen voor je weer zo'n antwoord geeft! ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:57

Even over het terugkeuren, ik heb alleen maar pony's van max 400kg en in onze bus mag 695kg aan lading. Als ik eens te rijden ga met mijn teruggekeurde 1 1/2 paardstrailer zit die bus echt niet vol. Dus zit ik altijd onder de 3500kg. Op papier èn in het echt.
Ik vind het wel mooi, zo'n maas in de wet. We hebben ook een tijd geprofiteerd van het grijze kenteken voor particulieren. Maar das weer een ander verhaal.
Over de veiligheid nog dit: ik rij alsof er een emmer vloeibaar goud achterin zit wat niet over de rand mag klotsen. (las het hier ergens) en rij ernaar.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:13

Amalarab schreef:
Even over het terugkeuren, ik heb alleen maar pony's van max 400kg en in onze bus mag 695kg aan lading. Als ik eens te rijden ga met mijn teruggekeurde 1 1/2 paardstrailer zit die bus echt niet vol. Dus zit ik altijd onder de 3500kg. Op papier èn in het echt.
Ik vind het wel mooi, zo'n maas in de wet. We hebben ook een tijd geprofiteerd van het grijze kenteken voor particulieren. Maar das weer een ander verhaal.
Over de veiligheid nog dit: ik rij alsof er een emmer vloeibaar goud achterin zit wat niet over de rand mag klotsen. (las het hier ergens) en rij ernaar.

Ik hoop dat je het simpelweg verkeerd hebt opgeschreven of ik het verkeerd begrijp.
Maar houd je er rekening mee dat bij rijbewijs B je wel rekening moet houden met de maximale theoretische gewichten, en niet het daadwerkelijk aanwezige gewicht.
Dus voor zowel de bus als de trailer moet je gewoon het maximale laadvermogen nemen in je berekening en daarmee onder de 3500 kg blijven.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:35

Wat een onzin dat je eerst maar je E moet halen voor je met een trailer gaat rijden.
Ik rijd zelf al heel lang met een auto en trailer zonder E rijbewijs.
(was gezakt) }:0
Heb daar zowel mijn pony's (shetjes, fjorden) en mijn paard van 1.80m in staan.
De trailer van ons hebben wij speciaal daarvoor terug laten keuren, zodat hij op papier minder mag trekken zodat we onder die 3500 kilo blijven.
Als we de trailer zouden verkopen en hij zou opnieuw gekeurd worden zou die dus meer mogen trekken dan er nu staat.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:02

HTM schreef:
Wat een onzin dat je eerst maar je E moet halen voor je met een trailer gaat rijden.
De trailer van ons hebben wij speciaal daarvoor terug laten keuren, zodat hij op papier minder mag trekken zodat we onder die 3500 kilo blijven.
Als we de trailer zouden verkopen en hij zou opnieuw gekeurd worden zou die dus meer mogen trekken dan er nu staat.

Nu mag ik misschien even heel vervelend overkomen. Maar het feit dat je het geprobeerd hebt en bent gezakt doet geen belletje bij je rinkelen dat je eigenlijk nog niet zo goed met een trailer overweg kan(/kon)?
Een examinator laat je niet voor niets zakken.
Dat je nu alsnog met een dergelijke combinatie de weg op gaat, legaal of niet, doet niets af aan het feit dat je bepaalde dingen niet goed doet. Dit kan iets simpels zijn zoals niet achteruit kunnen rijden, maar ook belangrijkere dingen zoals het inschatten van bochten en in je spiegels kijken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:04

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar ik had een aansluitende bemerking.
Ik las onlangs in de krant dat je in heel Europa vanaf 2012 voor ELKE aanhangwagen (dus ook onder de 750 kg of wat het ook is) een BE zou moeten gaan halen. Ik weet niet of het waar is en of er nog iemand wat van gehoord heeft? Maar ik geef het maar mee...
Ik heb trouwens vorig jaar mijn BE gehaald, was niet zo simpel (lees: ik kan gewoon niet zo goed parkeren ;-)) maar ik ben wel héééél blij dat ik hem heb. De keren dat ik word tegengehouden met trailer (nou ja, zonder ook) zijn niet op één hand te tellen.
Heeft me trouwens een 750 euro gekost, voor de geïnteresseerden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:26

stefanvi schreef:
HTM schreef:

Nu mag ik misschien even heel vervelend overkomen. Maar het feit dat je het geprobeerd hebt en bent gezakt doet geen belletje bij je rinkelen dat je eigenlijk nog niet zo goed met een trailer overweg kan(/kon)?
Dat je nu alsnog met een dergelijke combinatie de weg op gaat, legaal of niet, doet niets af aan het feit dat je bepaalde dingen niet goed doet. Dit kan iets simpels zijn zoals niet achteruit kunnen rijden, maar ook belangrijkere dingen zoals het inschatten van bochten en in je spiegels kijken.

Ik kon geen bochtje achteruit }:0
Maar ik heb eerst met een lege trailer geoefend voordat ik met de volle de weg op ging.
En ik moet wel netjes rijden, want anders wil mijn fjordje er niet meer in.
Als je te hard over een rotonde gaat, te hard remt of optrekt, dan krijg ik de fjord niet meer geladen en tot nu toe wil hij nog altijd graag met mij mee.
achteruit rijden, achteruit inpakeren enz gaat inmiddels ook, en ik kan het beter dan menig ander.

Voor mijn E rijbewijs had ik op maandag 4 uur achter elkaar les, en dinsdags 3 uur, uurtje pauze en toen examen.
Dit was voor mij iets te veel. Na twee uur lessen was ik moe, en kwam ik geen steek meer verder.
Ik denk als ik nu zou afrijden dat ik hem met gemak haal.
Ook had ik nog nooit met een aanhanger gereden toen ik ging lessen (ook niet met een kleine)

Maar ik denk dat ik beter rij dan sommige anderen die wel een E-rijbewijs hebben.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:46

Een dergelijke reactie was te verwachten :+

HTM schreef:
Als je te hard over een rotonde gaat, te hard remt of optrekt, dan krijg ik de fjord niet meer geladen en tot nu toe wil hij nog altijd graag met mij mee.

Dat is niet iets wat je met je rijbewijs te maken heeft en hier ook niet geleerd krijgt. Met een paard dien je je rijstijl (heel behoorlijk) aan te passen t.o.v. het 'normale' rijden met een aanhanger. Dat jouw paard nog steeds altijd (graag) mee wil, geeft aan dat dit waarschijnlijk wel goed zit.

HTM schreef:
achteruit rijden, achteruit inpakeren enz gaat inmiddels ook, en ik kan het beter dan menig ander.

Wedje doen? Ik rijd hele dagen met aanhangers achteruit, in totaal wel enkele uren per dag :D
Zowel met de auto, trekker als vrachtwagen.

HTM schreef:
Maar ik denk dat ik beter rij dan sommige anderen die wel een E-rijbewijs hebben.

Iedereen denkt van zichzelf dat hij beter rijdt dan een ander. Maar ik denk dat je voornamelijk degenen bedoelt die E 'erbij gekregen' hebben?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:34

sflj schreef:
Susy_Q schreef:

Mijn trailer weegt ongeveer 900kg leeg en heeft 1100kg laadvermogen. Opgeteld is dat 2000.
Een van mijn autos mag 1300kg. trekken. Toch ben ik niet in overtreding als ik hiermee rij. Rara?

M.a.w; Jij moet ook nog maar even de FAQ lezen voor je weer zo'n antwoord geeft! ;)

Ok, ga jij mij dan eens vertellen hoe dat mag..
Tenzij jou auto een patrol is welke zelf ook 2000 kg weegt..
Dan mag het. MET E rijbewijs dan.
Maar ben benieuwd naar je antwoord.
En waar kan ik die FAQ vinden?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:38

Susy_Q schreef:

als je E hebt mag je wel degelijk een trailer trekken waarvan de mtm hoger is dan de auto als maximaal trekgewicht heeft, mits je de trailer uiteraard niet zwaarder belaad dan het maximale trekgewicht.
Dat is wat bedoeld wordt.
Zoals jij het hebt neergezet komt het over alsof je een trailer met een mtm van 2000 kg helemaal niet met een auto met een maximaal trekgewicht van 1300 kg mag trekken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:39

stefanvi schreef:
Een dergelijke reactie was te verwachten :+

HTM schreef:

Dat is niet iets wat je met je rijbewijs te maken heeft en hier ook niet geleerd krijgt. Met een paard dien je je rijstijl (heel behoorlijk) aan te passen t.o.v. het 'normale' rijden met een aanhanger. Dat jouw paard nog steeds altijd (graag) mee wil, geeft aan dat dit waarschijnlijk wel goed zit.

HTM schreef:

Wedje doen? Ik rijd hele dagen met aanhangers achteruit, in totaal wel enkele uren per dag :D
Zowel met de auto, trekker als vrachtwagen.

iemand die voor het werk met een aanhanger rijdt versla ik niet, helaas.
rijdt zelf maar 1 a 2 keer per week met de aanhangen en met mooi weer niet, dan rijd ik er liever op.
zover is het niet rijden.
en vrachtwagen hoef ik niet te doen, dat kan ik niet hoor...
Grote bus enz kan ik wel (denk ik :P )

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:18

stefanvi schreef:
HTM schreef:

of zoals ik examenstress..
is de lessen kon ik prima rijden, maar bij een examen doe ik spontaan vanalles fout :o

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:30

stefanvi schreef:
Amalarab schreef:

Ik hoop dat je het simpelweg verkeerd hebt opgeschreven of ik het verkeerd begrijp.
Maar houd je er rekening mee dat bij rijbewijs B je wel rekening moet houden met de maximale theoretische gewichten, en niet het daadwerkelijk aanwezige gewicht.
Dus voor zowel de bus als de trailer moet je gewoon het maximale laadvermogen nemen in je berekening en daarmee onder de 3500 kg blijven.

Yep en dat blijf ik op papier ook! Ik heb idd rekening gehouden met het max. laadvermogen.
Bus: Toegestane maximum massa voertuig 2.485 kg
Trailer: Toegestane maximum massa voertuig 1.010 kg

Ik ga heus nog weleens E halen maar nu nog niet. Eerst gebruik maken van deze maas in de wet, die nog niet eens helemaal zeker per 2012 gaat verdwijnen. Dan komt er nieuwe regelgeving die nog een beetje ingewikkelder is, ben er nog niet uit hoe het zit! :?
En idd examenstress speelt ook een beetje mee :P , maar ook dat het geld voor het examen nu eerst in een trailer is gestoken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:37

Amalarab schreef:

en wat is dan het eigen gewicht vd trailer?
Ik vraag me dan toch ook af hoe zwaar dat paard van 1.80m is....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:22

cissy schreef:
Amalarab schreef:

Mijn paard van 1.80m weegt niet veel meer dan mij fjord van 1.30 m....
Maar ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel de trailer enz is, maar het mag, en zolang het mag rijd ik zo rond
tot ik een keer tijd teveel heb en mijn E-rijbewijs ga halen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:25

dat is gewoon onmogelijk..
stel dat je paard 500 weegt (en dat is niet veel) dan zou de trailer 510 kilo wegen, dat lijkt me toch ook wel erg weinig.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 01:03

Hoe kom je bij die getallen?
De trailer die ik rijd mag maximaal 1150 kilo of zo.
Daarvoor heb ik een oude volvo die het net trekken mag, die zelf ook niet te veel weegt, maar meer dan de trailer.
Mijn paard zal ong 600 tot 650 kilo wegen (de fjord weegt idd 500 kilo, is gewogen op de kliniek) die trailer zal niet meer dan 500 kilo wegen, tis maar een 1,5 paards.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:31

cissy schreef:
Amalarab schreef:

520kg en ik heb alleen maar pony's!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:06

Susy_Q schreef:
sflj schreef:

Ik mag er zelfs nog een pony in vervoeren van maximaal 400kg zonder een bekeuring te riskeren! ;)
En inderdaad moet ik wel een E rijbewijs hebben. Maar verder is het geen probleem hoor.
Omdat het werkelijke gewicht niet over die 1300kg komt.

De FAQ kun je bovenaan vinden onder "Transport, Afspraken en Overige"

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:12

sflj schreef:
Ik mag er zelfs nog een pony in vervoeren van maximaal 400kg zonder een bekeuring te riskeren! ;)
En inderdaad moet ik wel een E rijbewijs hebben. Maar verder is het geen probleem hoor.
Omdat het werkelijke gewicht niet over die 1300kg komt.

De FAQ kun je bovenaan vinden onder "Transport, Afspraken en Overige"

Met B rijbewijs gaat het om het gewicht op papier.
Voor het werkelijke gewicht heb je je E nodig :)
Zonder je E ben jij dus niet verzekerd en zal je dus flink de sjaak zijn als er iets gebeurd :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:14

Heb jij überhaupt gelezen wat ik schreef?