na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:10

Wendy1978 schreef:
Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

heb je hier een voorbeeld foto van toevallig???

Ik ga even voor je zoeken en anders maak ik er vanavond zelf even 1

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:12

En is het inmiddels al gelukt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:13

Zonnetje81 schreef:
Ik dacht het jij zei ut :P

2 mensen 1 gedachte :')

Priya

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:13

Ik ben ook wel benieuwd...!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:13

Nou ja, anoniem is het topic toch al niet (we zijn gesignaleerd;) ) Het is mijn bijrijdpaard wat mee mocht van de eigenaar op ponykamp van onze stal.
De eigenaresse is een hele lieve meid, die erg verstandig met paarden omgaat. Zij heeft een trailerlaadcursus gedaan met het paard. Er zijn nooit zulke problemen als nu geweest, het paard is echt een lief dier wat nooit ergens moeilijk over doet. Gewoon bomproof enzo. Wij staan hier gewoon van te kijken. We hebbenal vaak op de monty roberts manier het laden geoefend, en we kregen haar er altijd in (de aanhouder wint) zonder gemep of getrek. Wat ik wel weet, is dat het paard door de fokker de vrachtwagen in geslagen toen ze naar de huidige einaresse ging. Maar dat was toen ze 2 was, en nu is ze 9. Ze heeft daarna vaak zat op een normale manier in de trailer gestaan. Kijk, makkelijk ging het niet, maar ze ging er uit eindelijk in zonder omhoog komen enzo. Dat willen we juist voorkomen ivm haar schoft die vroeger gebroken is.
Ik mag van de eigenaresse van de zomer een weekje weg met het paard, ik ga zeker hulp vragen voor ik daar aan durf te beginnen... Wat een drama! Kon ik maar bij haar zijn!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:14

http://i366.photobucket.com/albums/oo10 ... opia/b.jpg
Het is zeg maar dit idee maar dan heeft je paard dus geen bit in en haal je hem gewoon onderlangs door het halster! Niet blijven trekken als ie in protest gaat maar gewoon vragen en weer los, zodat ie de druk voelt!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:21

Arianna1983 schreef:
Nou ja, anoniem is het topic toch al niet (we zijn gesignaleerd;) ) Het is mijn bijrijdpaard wat mee mocht van de eigenaar op ponykamp van onze stal.
De eigenaresse is een hele lieve meid, die erg verstandig met paarden omgaat. Zij heeft een trailerlaadcursus gedaan met het paard. Er zijn nooit zulke problemen als nu geweest, het paard is echt een lief dier wat nooit ergens moeilijk over doet. Gewoon bomproof enzo. Wij staan hier gewoon van te kijken. We hebbenal vaak op de monty roberts manier het laden geoefend, en we kregen haar er altijd in (de aanhouder wint) zonder gemep of getrek. Wat ik wel weet, is dat het paard door de fokker de vrachtwagen in geslagen toen ze naar de huidige einaresse ging. Maar dat was toen ze 2 was, en nu is ze 9. Ze heeft daarna vaak zat op een normale manier in de trailer gestaan. Kijk, makkelijk ging het niet, maar ze ging er uit eindelijk in zonder omhoog komen enzo. Dat willen we juist voorkomen ivm haar schoft die vroeger gebroken is.
Ik mag van de eigenaresse van de zomer een weekje weg met het paard, ik ga zeker hulp vragen voor ik daar aan durf te beginnen... Wat een drama! Kon ik maar bij haar zijn!

Is ze vaker ook echt onderweg geweest met jullie en had de chauffeur al eerder met dit paard gereden?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:22

Toch moet er een oplossing komen om hem van locatie B terug naar A te krijgen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:23

Rijgedrag van een chauffeur kan angst voor de trailer weer doen aanwakkeren....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:25

Cassidy schreef:
Rijgedrag van een chauffeur kan angst voor de trailer weer doen aanwakkeren....

dat is ook waarom ik vroeg of de chauffeur al eerder met dit paard gereden heeft ;) eigenlijk is er geen andere mogelijkheid dan dat de chauffeur niet netjes gereden heeft of gewoon te onervaren is. dus zo ie zo als het gelukt is een andere chauffeur regelen kan geen kwaad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:27

Is denk ik wel heul kort door de bocht.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:31

maar het kan een reden zijn geweest voor het gedrag nu.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:31

Zo eerst het hele topic door gelezen of deze optie al genoemd is, maar niet gevonden!

Clickertraining met je paard.
wordt o.a. door Tinley gegeven.(ook andere methoden hoor!)
Hierbij gaat het nl niet om de verhouding eigenaar/paard, maar wat een paard ervoor over heeft om zijn doel te bereiken.
Clickeren is natuurlijk bekend bij honden, maar schijnt bij paarden ook heel goed te werken.
Je werkt dan met targets, verder info bij Tinley informeren.

Gelukkig heb ik het bij die van mij niet nodig, de trailer is zijn 2e stal voor zijn gevoel.
Gaat er altijd los op en af, met touwtje om de nek, mocht hij een keer haperen dan even stem verheffen en hij loopt er zo op.
Zijn moeder heb ik helaas wel een terug moeten rijden/wandelen, maar eens en nooit weer. :(
Keer erop even flink druk op de ketel gezet (trailer tegen de muur, haar opgesloten tussen muur trailer en mij en toch flinke tik verkocht), sindsdien was wijzen naar de zweep voldoende om mevrouw te overtuigen dat ik het echt meende. Longe was geen optie bij haar, want dan ging ze als een idioot achteruit slaan (kende ze schijnbaar al).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:32

Op een gegeven moment bereik je dat t paard al zo gesloten wordt als je naar de trailer toeloopt dat een andere trailer iig beter is. Imo is veel te lang doorgegaan en is het nu weer een heel drama.
Sederen, rust geven zodat dat goed inwerkt en een vreemde trailer met vreemde laders en dan moet het paard erop.
Thuis zou ik het meteen weer oppakken naar dan goed. Wat een ellende zeg.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:32

Zonnetje81 schreef:
Is denk ik wel heul kort door de bocht.

wat is er anders nog mogelijk gezien het paard voor de heenweg er (redelijk) gewoon op loopt, en vervolgens absoluut niet meer de trailer op te krijgen is?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:33

De chauffeur heeft vaker met dit paard gereden, ze is twee keer met het paard op ruitervakantie geweest. De chauffeur heeft zelf ook niet een gemakkelijk paardje, dus die rijdt echt heel rustig en goed. Ze heeft veel ervaring met trailerrijden zeg maar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:33

Ooh ik lees net dat het e book van Eddy modde klaar us over trailerladen ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:34

het paardje wil gewoon niet weg daar ;) ze houdt zeker meer van de bossen dan van het strand. Het is vreemd terrein daar waar ze geladen wordt, de andere paarden zijn allemaal al weg. Geen idee of daar nog andere paarden lopen. Het zal vast wel.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:35

Mijn optie helpt nu wel niet, maar is een optie voor als ze weer thuis is.

Schiet het laden inmiddels al op?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:37

ik weet niet of het al gelukt is..

maar mijn vriendin laad haar paard door een longeerlijn over de balk vooraan in de trailer te halen.. deze maakt ze dan vast aan het halster en het uiteinde houdt ze zelf vast terwijl ze naast de klep staat (links).. ze trekt de longeerlijn dan aan waardoor hij druk voelt.. zodra hij gaat lopen haalt ze de druk eraf (en met druk bedoel ik niet gelijk hard trekken) en aan de zijkant sluit ze hem dan op dat hij er niet af stapt en drijft hem als het ware van achteren naar voren en als je de trailer aan de rechter kant langs de muur zet kan hij er daar ook niet naast.. ze gebruikt evt een nog een zweepje om hem aan te tikken (niet slaan!) omdat ie nogal eigenwijs is maar als je paard anstig is dan kan je dit natuurlijk beter niet doen..
ze laat hem dus eigenlijk gewoon zelf die trailer inlopen

zelf heb ik ook altijd problemen gehad mijn paard en dat resulteerde uiteindelijk in dat ik gewoon niet meer wegging met de trailer.. 10 jaar later toen ik ineens met mn paardje naar utrecht moest had ik ineens geen keus.. en wat denk je.. in 1x de trailer op.. de band die ik met haar had opgebouwd gaf haar zoveel vertrouwen om toch met mij die onwijs enge trailer in te gaan.. wel samen (liep echt naast haar hoofd) maar zonder lijnen/zwepen/muren/iemand die achter liep..
dan zie je toch dat paarden een hoop willen doen als je maar vertrouwen.. dus laat in ieder geval degene die het paard het meest vertrouwd in ieder geval het paard de trailer oplopen..

belangrijk is in ieder geval om niet te haastig te werk te gaan.. en je geduld niet verliezen ook al is dat moeilijk.. en er zelf vertrouwen in te hebben dat het gaat lukken

en daarna thuis regelmatig gaan oefenen zonder dat je daadwerkelijk weggaat is denk wel handig en dan evt met goede hulp van buitenaf

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:38

10 uur lang??? M.i. beetje veel van het goede.

Mijn ervaring is dat de betreffende trailer ook een grote rol speelt bij het laden van een moeilijk paard. Is de trailer groot genoeg? Is hij licht van binnen? Stoot hij zijn hoofd niet? Sommige paarden laden beter op een 2-paards of juist niet. Of gaan makkelijker met een ander paard mee. Maar ook de rijstijl van de chauffeur kan een enorme rol spelen.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:40

arianna met wie heb jij daar contact ?
en op welke manier wilde jij op bokt (onder je eige naam)anoniem blijven dan :P?
je schreef: 'Nou ja, anoniem is het topic toch al niet (we zijn gesignaleerd;) ) '

en hoe kom je erbij dat Babs niet bang is nu opeens?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:42

Hai, gisteravond hebben Selmah en ik dit topic gestart, omdat we benieuwd waren naar de meningen van andere bokkers.
Met Selmah heb ik een paar keer gebeld. Die zegt dat ze niet bang is. Dus... Vandaar die wijsheid.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:43

daar is bokt toch voor, vrijblijvend om andermans ideeen vragen? ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:44

naadjuuuh schreef:
dus laat in ieder geval degene die het paard het meest vertrouwd in ieder geval het paard de trailer oplopen..

DIt kan ook fout zijn daarom lieten wij weleens iemand die het paard niet kon met haar lopen die niet wist dat ze vervelend was. Zelf kan je gaan dubben wat je dus echt niet moet doen want dat merken ze.

Maar hopelijk staat het diertje er al in
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 11-05-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt