Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:01

Ik heb ook het idee dat da steeds duurder worden.
Ik heb geen eigen paard, maar mijn zus heeft er een, en zij heeft zelf gewoon een potje.
Zelf heb ik katten, die heb ik allemaal verzekerd en maar goed ook!
Ik heb alle premies er al uit.
Ik denk alleen dat het bij paarden wel heel anders ligt.
Volgens mij is het daar niet altijd voordelig om te verzekeren, of je moet wel zoveel pech hebben.
Het is en blijft lastig, maar ik merk wel dat elk jaar de da kosten weer flink omhoog gaan.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:01

Duur ja idd. Gelukkig hoeven ze voor mijn paard al 2 jaar niet meer te komen, op de entingen na.
De laatste keer had hij een snee in zn hoofd, vrij diep.
Gaasje met schoonmaakspul, hechtdraad, wel geteld 3 hechtingen. En de voorrijkosten en dan was dat 205 euries.

Mijn spoedje van daarvoor, met een gat in zn hoef, hoop schoonmaakwerk en desinfecterende gel voor 2 wken smeren. Kwam maar op 87.....snap dr nooit wat van.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:02

Ik vind eigenlijk dat ze ook rekening moeten houden met de afstand wat betreft de voorrij kosten. Ik zit 3 minuten met de auto rijden vanaf de dierenarts. Kan er niet onder de man heen met mijn merrie anders deed ik dat wel. Maar voor die 3 minuten betaal ik wel rond de 50 voorrij kosten. Ik vind dat echt belachelijk.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:04

__Nathalie__ schreef:
Ik vind eigenlijk dat ze ook rekening moeten houden met de afstand wat betreft de voorrij kosten. Ik zit 3 minuten met de auto rijden vanaf de dierenarts. Kan er niet onder de man heen met mijn merrie anders deed ik dat wel. Maar voor die 3 minuten betaal ik wel rond de 50 voorrij kosten. Ik vind dat echt belachelijk.

Ja dat is ook wel veel geld. Aan de andere kant. Stel jij woont verder, dus meer km van de da vandaan. En je zou 50 euro moeten betalen, en iemand (omdat diegene toevallig dichterbij woont) moet voor hetzelfde maar een 10tje betalen. Dat zou dan ook niet helemaal eerlijk zijn toch?

tita

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:05

toevallig loop ik nu bij de da met mijn 4 katten sinds een week ze hebben schimmelen ik ben nu al 1000 euro kwijt en er komt nog meer imaverol aan 1 liter 135 euro en ook nog 2x een kweek dat is ong 550 euro

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:09

En toch scheelt het heel veel welke vee/dierenarts je hebt.
De ene hier in de buurt vraagt zelfs buiten gebied toeslag van 20,-.Ik had een hle goede en goedkope maar deze is per 1 januari gestopt met paarden,doet alleen nog kleine huisdieren.Nu heb ik een andere die ook goedkoop én goed is,gelukkig maar.We hebben ooit 2 nota's naast elkaar gelegd van een zelfde dierenarts met dezelfde entingen en medicijnen,en er zat zelfs verschil in prijs![niet veel hoor maar toch].Dat moet toch niet mogen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:12

@ Indomitable; hoge rekening!! Ik koop mijn medicijnen (voor zover mogelijk) trouwens via Internet, bijvoorbeeld bij Dochorse, scheelt soms wel 20% met de dierenarts.
@tita..wat doe je in g.n. met een LITER imaverol?? Ik koop voor mijn paarden een flesje van 100 cc en doe daar meestal toch wel een paar jaar mee (nu hebben wij niet vaak schimmel, maar voor en kat heb je toch maar een drupje nodig?)
@gohya: prijsverschillen zullen er altijd zijn omdat prijsafspraken verboden zijn (de zgn. vrije markt...). Van dezelfde dierenarts vind ik het wel vreemd, maar daar kun je toch gewoon over bellen? Ik zie ook wel eens wat raars - meestal is er wel een verklaring.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:13

zwenneke schreef:
__Nathalie__ schreef:

Ja dat is ook wel veel geld. Aan de andere kant. Stel jij woont verder, dus meer km van de da vandaan. En je zou 50 euro moeten betalen, en iemand (omdat diegene toevallig dichterbij woont) moet voor hetzelfde maar een 10tje betalen. Dat zou dan ook niet helemaal eerlijk zijn toch?

Waarom niet? Je betaald voor de tijd die ze kwijt zijn aan reistijd en kosten. Neem aan dat voorrijd kosten daarvoor bedoeld zijn. Dus als je verder weg woont is het dan toch logies dat je meer moet betalen als ze meer tijd kwijt zijn?

Van dat geld wat ik betaal kunnen ze het meeste zo in de zak steken aangezien het ze noch tijd noch geld kost bij mij te komen, vind dat belachelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:16

Kendra schreef:
@ Indomitable; hoge rekening!! Ik koop mijn medicijnen (voor zover mogelijk) trouwens via Internet, bijvoorbeeld bij Dochorse, scheelt soms wel 20% met de dierenarts.
@tita..wat doe je in g.n. met een LITER imaverol?? Ik koop voor mijn paarden een flesje van 100 cc en doe daar meestal toch wel een paar jaar mee (nu hebben wij niet vaak schimmel, maar voor en kat heb je toch maar een drupje nodig?)
@gohya: prijsverschillen zullen er altijd zijn omdat prijsafspraken verboden zijn (de zgn. vrije markt...). Van dezelfde dierenarts vind ik het wel vreemd, maar daar kun je toch gewoon over bellen? Ik zie ook wel eens wat raars - meestal is er wel een verklaring.

Ik heb 4 katten die moeten alle om de 5 dagen gewassen worden..20ml op een liter water en het hele hele hele huis incl meubels, muren en vloeren moeten met die oplossing schoon gemaakt worden minimaal 1x per week komenden 8-10 weken dus 1 liter is al veels te weinig zal nog wel 1-2 flessen bijbestellen

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:17

__Nathalie__ schreef:
Waarom niet? Je betaald voor de tijd die ze kwijt zijn aan reistijd en kosten. Neem aan dat voorrijd kosten daarvoor bedoeld zijn. Dus als je verder weg woont is het dan toch logies dat je meer moet betalen als ze meer tijd kwijt zijn?

Van dat geld wat ik betaal kunnen ze het meeste zo in de zak steken aangezien het ze noch tijd noch geld kost bij mij te komen, vind dat belachelijk.

Ja dat is waar, maar ik vind dat er dan niet overdreven veel verschil in moet zitten. Of ze moeten een standaard bedrag voorrijkosten nemen, of per km betalen, maar dan niet dat er een verschil van 50 euro in zit. Bv 0,20 cent per km ofzo en dan standaard 10 euro voorrijkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:23

Bij onze dierenarts moet je de eerste keer voorrijkosten betalen. Mocht er verdere behandeling nodig zijn, dan hoef je geen voorrijkosten meer te betalen, vinden ze een stukje service van hunzelf.
Verder komen de kosten aardig overheen met de bedragen die ik hier zie.
Moet zeggen bij onze hond, die heeft de laatste tijd heel veel epilepsie gehad, hoefden we het consult elke keer niet te betalen. Aangezien hun ons elke keer lieten komen, omdat ze geen grip kregen op de situatie. Toch wel netjes, aangezien dat vaak niet het geval is.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:26

Stel je dierenarts zit 20 km van zijn praktijk bij een patient en jij, op 3km van de praktijk, belt dat de dierenarts moet komen, dierenarts komt. Wat betaal je dan aan voorrijkosten??

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:28

Rare discussie over voorrijkosten....ik vind het volstrekt logisch dat het basisbedrag voor iedereen gelijk is, ongeacht waar je woont. Beetje solidariteit mag er toch wel zijn? Verder geldt wat Margriet zegt; dierenartsen komen niet altijd rechtstreeks vanaf de praktijk naar jou...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:32

voorrijkosten hier in dld zijn 6 euro,verder vallen de rekeningen wel mee,maar ik heb in belgie 3 jaar gewoond,waar zo ong alle rekeningen zwart betaald werden,dat was pas echt goedkoop,enten belgie 10,- is hier 27,50 ...scheelt toch wel wat..

verder laat ik zeker alle honden hier behandelen,echt de prijzen zijn bijna gehalveerd aan wat nederlandse DA vragen...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:34

rensju schreef:
Jeetje belachelijk!! Hier (in Friesland) valt het dan reuze mee geloof ik...

ja hier in groningen ook

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:34

solidariteit voor een ander zn portomonnee?

Kan me best voorstellen dat ze ook welleens niet rechtstreeks komen. Maar tot nu toe komen ze altijd van en gaan ze ook gelijk weer naar de praktijk. en dan vind ik dat gewoon veel te veel geld voor dat kleine kippe eindje :)

Ik hoop dat me trailer er is tegen de tijd dat ze geent moet worden dan kan ik daar heen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:45

Bj de kliniek waar ik bij zit is er meestal 1 DA op de kliniek en doet de andere de visites. De visites plannen ze zo dat ze zo min mogelijk hoeven te rijden en dat alles op een logische route ligt. Daarom is het naar iedereen ongeveer even ver rijden, ook al wonen sommigen verder van de kliniek af. Voor iedereen zijn de voorrijkosten dan ook het zelfde: (ongeveer) 35 euro.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:48

Horseware schreef:
Bj de kliniek waar ik bij zit is er meestal 1 DA op de kliniek en doet de andere de visites. De visites plannen ze zo dat ze zo min mogelijk hoeven te rijden en dat alles op een logische route ligt. Daarom is het naar iedereen ongeveer even ver rijden, ook al wonen sommigen verder van de kliniek af. Voor iedereen zijn de voorrijkosten dan ook het zelfde: (ongeveer) 35 euro.

En zo werkt het dus meestal! De afstand is voor iedereen hetzelfde. En zelfs als jij belt met een spoedje en de dierenarts van zijn route moet afwijken en dus langer onderweg zal zijn die dag blijven de voorrijkosten hetzelfde op die dag (en dan bedoel ik een normale werkdag geen weekenden, avonden etc)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:03

__Nathalie__ schreef:

Maar wie zegt dat de dierenarts altijd op de praktijk is. Hier hebben ze altijd vaste die rond rijden en die dus van de een naar de ander rijden. En dus van een heel stuk verder kan komen. Het is gewoon te lastig voor hun om te zeggen binnen 5 km zoveel binnen 10 km zoveel kost enorm veel tijd om te berekenen van waar ze vandaan komen end.
En zeker als je er maar tussendoor komt kan het zijn dat ze van een stuk verder moeten komen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:08

Ik vind het wel logisch dat ze een vast tarief hebben ongeacht waar je woont, maar soms is het wel zuur als de DA bij de buren is en vervolgens naar jou moet en hij mooi voor beiden de voorrijkosten berekend ;)
Wij hebben een melkveebedrijf en ondanks dat we een enorme DA rekening hebben elke maand weer, bellen we altijd als er iets is. We zullen nooit wachten tot het maandag is, of ochtend. Dat is zeer vervelend voor de portemonee, maar ik wil geen dieren houden als ik ze niet de hulp kan bieden die ze nodig hebben.
Voor de paarden probeer ik entingen e.d. te combineren met de maandelijkse bedrijfsbezoeken van de DA. Dat scheelt dan een keer voorrijkosten ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:30

Bij ons zijn er twee die visite's doen, en ze hebben gewoon beide een eigen gebied. Dus 1 DA hoeft niet helemaal van oost naar west oid, dus dat scheelt ook weer rijkosten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:45

daarom ga ik altijd lopend naar de kliniek om de inenting te halen 8-) en heb ik colasan op de weide liggen

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 01:05

Prijzig hé! Dat is hetgene waar ik mij zorgen over maak als ik denk aan mijn financiële toekomst. Heb momenteel nog geen paardje maar eens ik begin te werken gaat dat er zeker van komen. Alleen die dierenartskosten, daar ben ik écht bang voor.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:05

Kwam bij dit topic terecht omdat mijn paard net een hele dure dierenarts behandeling heeft ondergaan (totale rekening kliniek Lingehoeve zal uitkomen op Euro 2500.,- : klein diep wondje op bot, 2x onder narcose gespoeld). Ik was eigenlijk benieuwd wat een verzekering kosten, maar als ik het zo lees , was ik dan inmiddels ook al heel veel geld aan kwijt geweest.

Dan kreeg ik vandaag de rekening van mijn dierenars, mijn buurman. Hem mag ik dan zo wel even bedanken als hij langs komt om de hechtingen te verwijderen. Er zijn 3 visites gerekend : 2x 12.- en de laatste was gratis. Dan vind ik dan wel erg netjes. (En dan is hij zelfs vergeten de visite te rekenen die hij heeft afgelegd toen hij mijn paard naar de kliniek stuurde 8-)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:16

nou hier nog iemand die het duur vind worden...
Afgelopen jaar 2 paarden laten verdoven voor de tandarts = 100 euries, dit jaar 1 paard en was meteen 120,- kwijt.. niet normaal. En dat gewoon door de week en op afspraak zonder wachttijd. Pfff ben wel blij dat ik het kan doen maar je zult er maar over moeten twijfelen of nadenken of het kan. Heb er wel wat van gezegd maar wat helpt het...