Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:26

blue_kim schreef:
maar sla dan in ieder geval de bovengenoemde adviezen niet in de wind.

Dat zal ik ook zeker niet doen ;) Ik heb een heel ervaren persoon [heeft een manege gehad en een paar toppaarden gefokt etc.] die meegaat.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:31

Gevorderd op een manege zegt niet zoveel. Ik reed vroeger in de meest gevorderde groep op onze manege, dacht ook wel een aardig stukje te kunnen sturen, maar oh, wat viel dat tegen toen ik bij een handelaar ging rijden. Na een tijdje voor de handelaar te hebben gereden en diverse andere bijrijdpaarden kocht ik zelf mijn pony. Ik was toen 17 jaar en had 10 jaar rijvervaring, waarvan de laatste jaren bijna dagelijks. Nou, daar heb ik echt wel mijn handen vol aan gehad aan het begin. En dan was mijn pony 15 jaar en echt superlief en vergevingsgezind. Ik zou met 2 jaar rijervaring ook gaan voor een paard dat gewoon al een flink stuk doorgereden is en niet net een hele poos heeft stilgestaan. Waarom zou je al beginnen met een risico? Voor hetzelfde geldt gaat het goed, maar de kans dat je er niet mee overweg kan is veel groter dan bij een paard dat gewoon dagelijks gereden wordt.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:36

mijn ouders hebben voor mij ook een paard gekocht wat 2 jaar stil had gestaan, dat kwam omdat de eigenaar zijn dochter er niet meer op reed. ik kon bij dat paard zo opstappen en wegrijden. daarna ben ik wel ongeveer 2x per week ( totaal 6x) wezen rijden bij die mensen. en het klikte. het paard was wel doorgereden en ze was al 14 jaar oud. maar bij mij heeft het geen problemen gegeven.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:44

2 jaar stilgestaan is ideaal!

Neem een proefperiode en een zeer ervaren, rustige ruiter.
Laat het paard eerst goed wennen aan zijn nieuwe omgeving en bouw het rustig op.

Het paardje heeft in die 2 jaar rustig de tijd gehad om te ontspannen. Ik denk dat je dit paardje zo'n paardje weer opnemen veel fijner is dan een paardje dat fout gereden is.
Wij hebben een 13 jarige merrie overgenomen die volledig fout gereden was, voor het minst schoot ze de lucht in. Gewoon maanden op de weide gezet zonder rijden, longeren, .. gewoon poetsen en voeren en verder lekker paard laten zijn.
Wij hebben er goede ervaringen mee, de merrie is volledig tot rust gekomen en zeer aangenaam te rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:59

annastasia schreef:
En als de prijs van 1750,- klopt voor een paard met deze afstamming (en potentieel fokpaard), dan moet je je toch wel even achter de oren krabben.

Da's precies mijn gedachte! In combinatie met het drachtig zijn geworden en lichamelijke problemen van de eigenaar word ik een beetje bang dat paard iets is gaan mankeren, in elk geval voor de sport is afgekeurd, daarna recreatief is gereden en toen naar de hengst gebracht. Ga je haar klinisch en röntgenologisch laten keuren? Bloedje trekken zou ik ook doen, niet alleen voor evt kwalen, maar ook om in te vriezen en later evt. verdovingen te kunnen aantonen.
Dit staat allemaal nog los van het feit dat ik me écht afvraag of je als 13-jarige met alleen manege-ervaring een dergelijk sport-gefokt paard moet willen kopen. Kan prima gaan hoor, maar zelf zou ik dan kiezen voor een paard dat de afgelopen 2 jaar onder de man is geweest...
TS, ik kan het me voorstellen dat je dit allemaal niet wilt horen. Ze is inderdaad erg mooi. Maar zodra je er of niet meer op kunt rijden omdat ze toch iets onder de leden blijkt te hebben, of ze helemaal niet zo braaf blijkt te zijn als de verkoper zegt, heb je een paard waar je alleen naar kunt kijken. Is ze dan ook nog zo leuk?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:14

Sientje schreef:
annastasia schreef:
En als de prijs van 1750,- klopt voor een paard met deze afstamming (en potentieel fokpaard), dan moet je je toch wel even achter de oren krabben.

Da's precies mijn gedachte! In combinatie met het drachtig zijn geworden en lichamelijke problemen van de eigenaar word ik een beetje bang dat paard iets is gaan mankeren, in elk geval voor de sport is afgekeurd, daarna recreatief is gereden en toen naar de hengst gebracht. Ga je haar klinisch en röntgenologisch laten keuren? Bloedje trekken zou ik ook doen, niet alleen voor evt kwalen, maar ook om in te vriezen en later evt. verdovingen te kunnen aantonen.
Dit staat allemaal nog los van het feit dat ik me écht afvraag of je als 13-jarige met alleen manege-ervaring een dergelijk sport-gefokt paard moet willen kopen. Kan prima gaan hoor, maar zelf zou ik dan kiezen voor een paard dat de afgelopen 2 jaar onder de man is geweest...
TS, ik kan het me voorstellen dat je dit allemaal niet wilt horen. Ze is inderdaad erg mooi. Maar zodra je er of niet meer op kunt rijden omdat ze toch iets onder de leden blijkt te hebben, of ze helemaal niet zo braaf blijkt te zijn als de verkoper zegt, heb je een paard waar je alleen naar kunt kijken. Is ze dan ook nog zo leuk?

Ik wil haar ook kilnisch & röntgenologisch laten keuren. En als ik het niet zou willen horen dan had ik hier geen topic moeten plaatsen xD Maar overal zit een kern van waarheid in dus ik onthoud het gewoon allemaal en ik ben toch nieuwsgierig naar wat andere mensen over denken ook al is het negatief.

Ulfeino

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:24

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat het paard gewoon stil heeft gestaan en dat de huidige eigenaar eerlijk is, mijn paard heeft ook wel eens een hele tijd stil gestaan ivm zwangerschap van mij en daarna gezondheids problemen van ons kindje.

Keuren is misschien niet verkeerd.

Ik zou het paard gewoon door de huidige eigenaar laten zadelen en daarbij goed kijken naar de reactie van het paard.
Daarna haar aan de longe zetten en kijken wat ze doet.
Mocht je er zelf niet gelijk op willen neem dan even iemand mee die veel ervaring heeft en dit wel aandurft.

Ga niet over 1 nacht ijs maar ga er 1 of 2 keer vaker naartoe, er een keer volledig onverwachts naartoe gaan is ook goed, dan hebben ze geen tijd om het paard (mochten ze niet eerlijk zijn) wat te geven of van te voren flink moe te longeren.

Heel veel succes :)

Neem alles op op video zodat je het thuis allemaal rustig nog eens kunt bekijken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:24

Ik heb de afstamming + foto gemist.... Even gezocht maar kan niets vinden. Op welke blz staat die info?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:26

Ulfeino schreef:
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat het paard gewoon stil heeft gestaan en dat de huidige eigenaar eerlijk is, mijn paard heeft ook wel eens een hele tijd stil gestaan ivm zwangerschap van mij en daarna gezondheids problemen van ons kindje.

Keuren is misschien niet verkeerd.

Ik zou het paard gewoon door de huidige eigenaar laten zadelen en daarbij goed kijken naar de reactie van het paard.
Daarna haar aan de longe zetten en kijken wat ze doet.
Mocht je er zelf niet gelijk op willen neem dan even iemand mee die veel ervaring heeft en dit wel aandurft.

Ga niet over 1 nacht ijs maar ga er 1 of 2 keer vaker naartoe, er een keer volledig onverwachts naartoe gaan is ook goed, dan hebben ze geen tijd om het paard (mochten ze niet eerlijk zijn) wat te geven of van te voren flink moe te longeren.

Heel veel succes :)

Neem alles op op video zodat je het thuis allemaal rustig nog eens kunt bekijken.

Bedankt voor de tips! We gaan haar [als alles goed is] zo wie zo op proef nemen dus dan kan ik zien of indd alles wat ze hebben gezegd over haar wel eerlijk is. Zaterdag gaan we er weer heen en daarna gaan we even verder kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:21

wuswa schreef:
Ik heb de afstamming + foto gemist.... Even gezocht maar kan niets vinden. Op welke blz staat die info?

Pagina 2. Combinatie van foto en papier geeft zwaar te denken voor een 13-jarige met maar 2 jaar manege-ervaring. Dit gaat alleen maar goed als deze merrie TS "adopteert" en dat is niet iets wat heel veel voorkomt.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:22

Waratje schreef:
wuswa schreef:

Pagina 2. Combinatie van foto en papier geeft zwaar te denken voor een 13-jarige met maar 2 jaar manege-ervaring. Dit gaat alleen maar goed als deze merrie TS "adopteert" en dat is niet iets wat heel veel voorkomt.

Lees eens goed ;) Ik heb 4 1/2 ervaring

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:34

Excuus, maar 4,5 jaar manege-ervaring is echt weinig bij een dame als deze....
Het paard vind ik persoonlijk zeer aansprekend, maar ik weet heel zeker dat ik hier niet mee om had kunnen gaan met mijn manege-ervaring. Nu zou ik haar gerust aandurven, maar 20 jaar geleden waarschijnlijk niet en toen was ik al ruim ouder en 'ervarener' dan jij nu ;)
Wat ik zeg, als ze je 'adopteert' kan het goed gaan, anders zou ik vooral verder zoeken naar een gemakkelijker paard. Een paard heb je als hobby en kenmerk van hobby is dat het leuk is.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:38

Waratje schreef:
Excuus, maar 4,5 jaar manege-ervaring is echt weinig bij een dame als deze....
Het paard vind ik persoonlijk zeer aansprekend, maar ik weet heel zeker dat ik hier niet mee om had kunnen gaan met mijn manege-ervaring. Nu zou ik haar gerust aandurven, maar 20 jaar geleden waarschijnlijk niet en toen was ik al ruim ouder en 'ervarener' dan jij nu ;)
Wat ik zeg, als ze je 'adopteert' kan het goed gaan, anders zou ik vooral verder zoeken naar een gemakkelijker paard. Een paard heb je als hobby en kenmerk van hobby is dat het leuk is.

Dan hoop ik dat ze me "adopteert" _/-\o_
Maar ik ga er zaterdag heen en dan kijken we wel verder.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:55

1750 is een normale prijs voor deze leeftijd, verder kan het paard weinig. En het zal dan wel een mooie afstamming zijn (maar waar vind ik de moederlijnen? en de predikaten van de merries in de stamboom?) Verder had het paard zelf geen predikaat dus meer is zo'n dier niet waard. Ook niet voor de fok.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:10

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:11

Laatst bijgewerkt door wuswa op 28-12-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:14

Mengelmoesje dus, Engels Volbloed, Holsteiner en Selle Francais :D
Even over de hele lijn, ik vind dit een paard wat nogal hoog in het bloed staat. En dat vind ik een bezwaar voor iemand van 13 jaar.
Wat me ook opvalt is, dat de merrielijn wel vol predikaten zit. En dan vraag ik mij af wat er met dit paard zelf aan de hand is, dat het niet sterwaardig was.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:17

Helemaal mee eens! Ik zou de verkoper zeker vragen waarom het paard geen ster is geworden. De merrielijn is verder 'niet verkeerd' (foktechnisch). Over de rijdbaarheid van het paard kan ik niets zeggen. Lijkt mij op het eerste gezicht 'lastig bloed'....

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:20

Foktechnisch zit ik ook niet met zo'n merrielijn in de maag. Echt niet. Wel met dat de merries voor deze allemaal minimaal ster zijn. Het was niet mijn keus geweest om dit voor mijn dochter aan te schaffen toen ze dertien jaar was. Die had toen ongeveer dezelfde ervaring als dit meisje en is nog jaren gelukkig geweest met een klein paard, beetje lomp en massief, zonder een spat bloed.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:23

Ik heb wel eens gehoord dat Sultan niet de makkelijkste nakomelingen geeft (zelf geen ervaring mee). Als eerste eigen paard zou ik ook zeker voor een andere afstamming kiezen!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:38

Dat verhaal doet inderdaad wel de ronde. Ik heb dit ook vaker gehoord.
TS, je zou deze vragen eens moeten stellen aan de verkoper.
-waarom het paard geen predikaten heeft, is ze trouwens wel stamboek of is het een veulenboekpapier? ik kan de foto van het papier niet goed zien namelijk.
-waarom is dit paard alleen maar recreatief gereden.
-waarom is er verder niks mee gedaan nadat ze is ingereden en een beetje recreatief is doorgereden.

Reden dat ik dit vraag, is het volgende.
Wij hebben zelf een merrie uit een goeie merrielijn, zelf is ze keur. Kortgeleden nam er iemand contact op, die ons adres viavia had gekregen. Die kon er een een zuster van kopen. Zelfde moeder, andere vader. En hij wilde wat meer informatie.
Wij waren verbaasd, omdat dit zusje ooit naar de verzekering is gegaan. (rugproblemen die medisch waren en dit paard was niet te rijden) Het gaat nu dus ook over een paard uit een erg goeie merrielijn, waar verder ook niks mee is gedaan. En die niet verder is gekomen dan stamboek. Dus kijk alsjeblieft uit wat je doet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:00

Ze is zeker stamboek. Je kunt de afbeelding vergroten zodat je dat kan lezen en ook de gegevens van de fokker (Krauth uit Ulestraten). Ff googlen leert dat dit een fokker is die vaker veulens heeft. Ook heeft het springpaardenfonds een paard aangekocht dat door deze fokker gefokt is. Is de verkoper de fokker???

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:06

Bedankt, ik ben niet zo handig met links enzo. !!
Als de fokker niet de verkoper is, zou ik die ook bellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:41

Tjong...
dat jullie 'brood' zien in die merrielijn...

Ik zie stamboek x stamboek x dan pas wat predikaten. Uit een merrielijn die nagenoeg niets heeft gebracht anders dan hier en daar wat 'ster'. Maar ook de vaders: Haarlem op wacht, Gran Corrado kwalijk erkend, Sultan niet vrij van dispuut. Neem dan ook nog het exterieur van de merrie mee in je overwegingen... Dan staat er in mijn bescheiden opinie geen Fok-merrie, maar gewoon een merrie waarmee je een veulentje kunt krijgen. Hoe 'Prok' is de merrie? Wat is haar toegevoegde waarde in de moderne fokkerij? Ik zou er niet verder mee willen.

En voor een 13 jarige dochter kocht ik een geschikter paard. Ook wel voor € 1.750 ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:53

Ik vind het ook wel apart wat iedereen van die afstamming en twee foto's afleest over het karakter van dit paard. En een Garanco zou dan wel heel geschikt zijn? Alsof die bekend staat om het doorgeven van een fijn karakter :7 . Misschien is het een heel braaf dier hoor, maar dat kan net zo goed gelden voor het paard die de TS op het oog heeft. Zoveel zegt afstamming ook weer niet.
Neem een ervaren iemand mee om te kijken, bespreek hiermee je wensen en denk er daarbij aan dat je wellicht in de toekomst nog wedstrijdambities krijgt die je nu nog niet hebt. Zorg dat als je haar koopt dat je daarna altijd goede begeleiding hebt. Ga bijvoorbeeld in het begin 2-3 keer in de week lessen bij een goede instructeur, zodat je meteen goed op weg wordt geholpen. En natuurlijk goed laten keuren (met bloedafname) en die proeftijd goed op papier zetten. Wij kunnen hier op Bokt toch niet zien hoeveel ervaring je echt hebt en hoe de combinatie gaat klikken.