Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
beantsje schreef:Trouwens even een vraagje;
is een pensionstalhouder juridisch gezien, inderdaad de houder van mijn paard?
Hij kan niet (zoals bijv. een huurder) naar goeddunken met mijn paard doen, wat hij wil, bijvoorbeeld erop gaan rijden. nee, hij voert uitsluitend werkzaamheden uit conform en binnen de pensionovereenkomst, die ik met hem heb.
Is daar eigenlijk jurisprudentie over?
TheMagicLine schreef:dus pensionhouders/manegehouders zijn van nu af aan "paardenboeren"![]()
en een manege is nu een "boerderij-paarderij"....![]()
enne als de merries gemolken worden commercieel (gebeurd al her en der)... is het feest compleet en zegt de AID en EC zie je wel..., we wisten het wel....
bovendien lijkt het er op dat de overheid/eu meer grip willen hebben op pensionhouders, en dat men aantallen paarden precies wil weten, en men eigenaren willen dwingen allen een paardenpaspoort aan te schaffen, alle paarden moeten geregistreerd worden, er mogen geen "zwarte" paarden meer zijn en let maar op... straks gaan we paardenbelasting betalen en pensionhouders mogen niet meer cash pensiongeld beuren....
Marion71 schreef:Ik denk dat je daar de juiste redenatie te pakken hebt, TML. Paarden zonder paspoort of chip zijn al een aantal jaren not done, ik meen vanaf 2006 al. De regelgeving daaromtrent wordt alleen maar strenger en omvangrijker. De nieuwe melkkoe van Brussel en Den Haag is/wordt het paard, waardoor de hobby nog duurder en dus weer elitair wordt. Jammer, maar de centen moeten ergens vandaan komen.
Alane schreef:het grote belasting verhaal, wordt al geroepen vanaf het moment dat de I&R regeling er kwam...
Ook bij beehouders... en het eindprodukt is niet zo heel veel duurder geworden daardoor.
En zie daarom ook niet waarom paarden dan gelijk een elitair zou moeten worden hierdoor...
Iedereen heeft het altijd alleen maar over de nadelen, en koffiedik kijkend naar de toekomst...
Als ik voor die paar euro meer, meer zekerheid heb voor mijn paarden... dan kosten ze maar een paar euro meer...
maar om nu te gaan paniekvoetballen en te als-en en te maar-en... of bang te zijn voor paardenbelasting, zadelbelasting...
Waarbij ik paardenbelasting nog niet eens zo gek vind... belasting betalen omdat je met je paard over de openbare weg gaat, ruiterpaden moeten ook onderhouden worden, berm onderhoud etc etc
HummerTime schreef:Waar ik sta liggen de paspoorten ook bij de pensionhouder. Reden??? Als er iets gebeurt (ongeluk/door het draad noem maar op) en de noodslachter moet komen, kan die niks beginnen zonder paspoort!!! Hebben helaas die ervaring zelf gehad op stal. Paard heeft ff flink liggen lijden omdat er geen paspoort voor handen was............ Dus die regel is bij ons al jaren zo.....
HummerTime schreef:Waar ik sta liggen de paspoorten ook bij de pensionhouder. Reden??? Als er iets gebeurt (ongeluk/door het draad noem maar op) en de noodslachter moet komen, kan die niks beginnen zonder paspoort!!! Hebben helaas die ervaring zelf gehad op stal. Paard heeft ff flink liggen lijden omdat er geen paspoort voor handen was............ Dus die regel is bij ons al jaren zo.....
Citaat:Wel of geen paspoort, in geval van nood wordt er bij mij op stal geeutaniseerd. Noodslachting is weliswaar aan de eigenaar, maar niet bij mij op stal. Zal wel stom zijn, maar zo denk ik erover. Overigens, ik heb met elke eigenaar afzonderlijk afspraken gemaakt igv nood en ik kan de eigenaar niet bereiken. Tot welk bedrag aan acute da-handelingen mag ik gaan en als het daarboven komt en niet behandelen betekent lijden voor het paard dan wordt zij/hij geeutaniseerd. Natuurlijk een andere discussie dan wel of geen paspoort bij de ph laten, maar ook geen onbelangrijke.
TheMagicLine schreef:HummerTime schreef:Waar ik sta liggen de paspoorten ook bij de pensionhouder. Reden??? Als er iets gebeurt (ongeluk/door het draad noem maar op) en de noodslachter moet komen, kan die niks beginnen zonder paspoort!!! Hebben helaas die ervaring zelf gehad op stal. Paard heeft ff flink liggen lijden omdat er geen paspoort voor handen was............ Dus die regel is bij ons al jaren zo.....
Bij ons op de boerderij worden geen noodslachtingen gedaan, is not done... en hier staat behoorlijk wat vee behalve de paarden! Ken geen enkele boer hier in de wijde omgeving waar anno 2009 noodslachtingen worden gedaan. Ik gruwel van de gedachte om met paarden op een penstionstalling te staan waar een paard ter plekke wordt geslacht (noodslachting), ik zou daar direct vertrekken... maar ja ieder zijn mening en die kunnen nu eenmaal verschillen.
cissy schreef:dan wordt het begrip noodslachting verkeerd gebruikt, een DA kan ook noodslachten of ter plekke doden in dat geval.
Breghje schreef:Bang? Nee. Zin om nog meer aan Den Haag te betalen zodat die heren en dames over mijn rug kunnen graaien? Nee. Pertinent Neee. De hondenbelasting was toch ook zo mooi bedoelt om de overlast van de honden terug te dringen?? Ik heb bij een gemeente gewerkt, en dat soort "potjes" worden écht niet gebruikt waar ze voor uitgevonden zijn hoor. Dus als er al een paardenbelasting komt zie ik het er echt niet van komen dat er dan ineens mooie ruiterpaden aangelegd gaan worden en onderhouden, net zo min als al die ideele ideeen van de hb.
Citaat:Het is volgens de wet verboden om belasting op/over een dier te heffen muv een hond. De hondebelasting is een gemeentelijke belasting en stamt nog uit de tijd dat honden gebruikt werden als oa trekdier...
toen bestond er ook nog de paardenbelsting, en nu eigenlijk nog steeds.. wordt alleen nu motorvoertuigenbelasting (of is die naam inmiddels ook al weer gewijzigd? ) genoemd.
Als men die wet zou wijzigen dat er wel belasting zou mogen worden geheven op paarden, dan hadden ze dat al veel eerder kunnen doen immers worden oa runderen als langer onderworpen aan de I&R regeling, en zou het ook mogelijk zijn om belasting te heffen op/over koeien, runderbelasting, schapenbelasting etc etc...
Niet alle belasting die binnenkomt via de motorvoertuigen wordt alleen maar voor wegen gebruikt...
Ik schreef enkel en alleen dat ik het op zich niet zo raar idee vind, wanneer er belasting geheven zou worden opdat er dan eindelijk eens geld binnenkomt van die mensen die gebruik maken van de ruiterpaden/bermen/bos etc
nickyu schreef:Citaat:Als ik voor die paar euro meer, meer zekerheid heb voor mijn paarden... dan kosten ze maar een paar euro meer...
en wat voor zekerheid heb je dan nu meer ...
Citaat:dat wanneer er een paard opduikt zonder paspoort en wel een chip dat de identiteit te achter halen is of wanneer een paard 2 transponders heeft deze terug te vervolgen zijn (topic alweer vergeten van het paard met de 2 transponders? en ja ja jij hebt de uitzonderlijke verhalen etc etc)