Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:00

Iedereen roept wel dat het paspoort nog soort van 'eigendom' bevestigd. Maar daar kom je echt niet ver mee.

Ik/ m'n moeder hebben 4 jaar geleden 2 paarden geërft, die wel ingeschreven stonden in het KWPN stamboek en deze papieren bezaten, maar nog geen paspoort + chips.
Ik kon zonder enig bewijs die paarden op mijn naam laten afschrijven, ze laten chippen en een paspoort met mijn naam als eigenaar aanvragen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:04

Trouwens even een vraagje;
is een pensionstalhouder juridisch gezien, inderdaad de houder van mijn paard?
Hij kan niet (zoals bijv. een huurder) naar goeddunken met mijn paard doen, wat hij wil, bijvoorbeeld erop gaan rijden. nee, hij voert uitsluitend werkzaamheden uit conform en binnen de pensionovereenkomst, die ik met hem heb.

Is daar eigenlijk jurisprudentie over?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:41

beantsje schreef:
Trouwens even een vraagje;
is een pensionstalhouder juridisch gezien, inderdaad de houder van mijn paard?
Hij kan niet (zoals bijv. een huurder) naar goeddunken met mijn paard doen, wat hij wil, bijvoorbeeld erop gaan rijden. nee, hij voert uitsluitend werkzaamheden uit conform en binnen de pensionovereenkomst, die ik met hem heb.

Is daar eigenlijk jurisprudentie over?

je moet het zo zien (heel oneerbiedig)... de regelgevers (EU enz) zien een manegehouder als de houder van paarden, zoals een varkensboer en of koeienboer houder is van varkens/koeien/slachtvee... daar is denk ik wel veel jurisprudentie over...

een koeienboer/varkensboer moet ook een administratie bijhouden, over ziekten, over medicatie enz enz... dit met name ter preventie van besmettelijke ziekten en voorkomen van vlees en melk welke ongeschikt is voor consumptie...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:47

dus pensionhouders/manegehouders zijn van nu af aan "paardenboeren" _O-

en een manege is nu een "boerderij-paarderij".... *\o/*

enne als de merries gemolken worden commercieel (gebeurd al her en der)... is het feest compleet en zegt de AID en EC zie je wel..., we wisten het wel.... *\o/*

bovendien lijkt het er op dat de overheid/eu meer grip willen hebben op pensionhouders, en dat men aantallen paarden precies wil weten, en men eigenaren willen dwingen allen een paardenpaspoort aan te schaffen, alle paarden moeten geregistreerd worden, er mogen geen "zwarte" paarden meer zijn en let maar op... straks gaan we paardenbelasting betalen en pensionhouders mogen niet meer cash pensiongeld beuren....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:04

Ik denk dat je daar de juiste redenatie te pakken hebt, TML. Paarden zonder paspoort of chip zijn al een aantal jaren not done, ik meen vanaf 2006 al. De regelgeving daaromtrent wordt alleen maar strenger en omvangrijker. De nieuwe melkkoe van Brussel en Den Haag is/wordt het paard, waardoor de hobby nog duurder en dus weer elitair wordt. Jammer, maar de centen moeten ergens vandaan komen.

Nog ff over het in bewaring geven van het paspoort, igv van beslaglegging (wat in de praktijk niet vaak gebeurt) bij je ph heb je zowieso een probleem, daar is het paspoort niet voor nodig. Concours; je plant dat vantevoren, schrijft je in, stuurt coupons op en dus vanaf nu regel je ook het paspoort. Da's gewoon een kwestie van gewenning. Bij vertrek naar andere ph of verkoop paard: waarom zou je ph je wel het paard en je andere spullen meegeven en niet het paspoort? Of ik het paspoort wel of niet heb, zolang er niet betaald is gaat er bij mij geen paard of spullen van het erf hoor. Eerst betalen en dan vertrekken, paard vind ik daarin veel belangrijker dan een paspoort.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:43

TheMagicLine schreef:
dus pensionhouders/manegehouders zijn van nu af aan "paardenboeren" _O-

en een manege is nu een "boerderij-paarderij".... *\o/*

enne als de merries gemolken worden commercieel (gebeurd al her en der)... is het feest compleet en zegt de AID en EC zie je wel..., we wisten het wel.... *\o/*

bovendien lijkt het er op dat de overheid/eu meer grip willen hebben op pensionhouders, en dat men aantallen paarden precies wil weten, en men eigenaren willen dwingen allen een paardenpaspoort aan te schaffen, alle paarden moeten geregistreerd worden, er mogen geen "zwarte" paarden meer zijn en let maar op... straks gaan we paardenbelasting betalen en pensionhouders mogen niet meer cash pensiongeld beuren....

Zeker weten, zoals Marion ook al zegt zijn ze daar al flink mee bezig. (En wat betreft ergens moet het geld vandaan komen... ik heb met iemand de gemeentelijke begroting doorgenomen van mijn eigen gemeente, wat daar aan geld over de balk wordt gesmeten schieten de tranen van in je ogen.. dus dat soort dingen op landelijk niveau zal wel in de buurt komen van de graaiers bij de banken... dáár betaal ik mijn goeie geldje niet voor, dan moeten ze eerst maar eens de hand in eigen boezem steken ipv jan en alleman zijn hobby af te gaan pakken en té duur maken)

PciesTML, AID roept gelijk dat er écht wel te melken valt bij de paarden!!! :P }>

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:55

Marion71 schreef:
Ik denk dat je daar de juiste redenatie te pakken hebt, TML. Paarden zonder paspoort of chip zijn al een aantal jaren not done, ik meen vanaf 2006 al. De regelgeving daaromtrent wordt alleen maar strenger en omvangrijker. De nieuwe melkkoe van Brussel en Den Haag is/wordt het paard, waardoor de hobby nog duurder en dus weer elitair wordt. Jammer, maar de centen moeten ergens vandaan komen.

Ik betaal nu voor het registreren van een veulen net zoveel als een aantal jaren geleden zonder transponder...
Ja de vermeerderaars, die moeten nu betalen... 35 euro, voor een paspoort en transponder, waardoor het salamiveulen iets meer geld kost.
En als het bij de paardenhouder vast moet zitten op 35 euro, dan moet je je afvragen of je dan wel een paard kunt onderhouden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:18

Alane, ik heb het niet over nu maar over de toekomst. De regelgeving en registratie wordt omvangrijker en specifieker. Je kunt er vergif op innemen dat er straks een soort belasting komt, een ph die veel meer moet registreren en verantwoorden. Die doet dat ook niet voor niks en dus vindt je dat oa terug in je pensiongeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:41

het grote belasting verhaal, wordt al geroepen vanaf het moment dat de I&R regeling er kwam...
Ook bij beehouders... en het eindprodukt is niet zo heel veel duurder geworden daardoor.
En zie daarom ook niet waarom paarden dan gelijk een elitair zou moeten worden hierdoor...

Iedereen heeft het altijd alleen maar over de nadelen, en koffiedik kijkend naar de toekomst...

Als ik voor die paar euro meer, meer zekerheid heb voor mijn paarden... dan kosten ze maar een paar euro meer...

maar om nu te gaan paniekvoetballen en te als-en en te maar-en... of bang te zijn voor paardenbelasting, zadelbelasting...
Waarbij ik paardenbelasting nog niet eens zo gek vind... belasting betalen omdat je met je paard over de openbare weg gaat, ruiterpaden moeten ook onderhouden worden, berm onderhoud etc etc

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:03

We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn, Alane.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:12

Waar ik sta liggen de paspoorten ook bij de pensionhouder. Reden??? Als er iets gebeurt (ongeluk/door het draad noem maar op) en de noodslachter moet komen, kan die niks beginnen zonder paspoort!!! Hebben helaas die ervaring zelf gehad op stal. Paard heeft ff flink liggen lijden omdat er geen paspoort voor handen was............ Dus die regel is bij ons al jaren zo.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:46

Alane schreef:
het grote belasting verhaal, wordt al geroepen vanaf het moment dat de I&R regeling er kwam...
Ook bij beehouders... en het eindprodukt is niet zo heel veel duurder geworden daardoor.
En zie daarom ook niet waarom paarden dan gelijk een elitair zou moeten worden hierdoor...

Iedereen heeft het altijd alleen maar over de nadelen, en koffiedik kijkend naar de toekomst...

Als ik voor die paar euro meer, meer zekerheid heb voor mijn paarden... dan kosten ze maar een paar euro meer...

maar om nu te gaan paniekvoetballen en te als-en en te maar-en... of bang te zijn voor paardenbelasting, zadelbelasting...
Waarbij ik paardenbelasting nog niet eens zo gek vind... belasting betalen omdat je met je paard over de openbare weg gaat, ruiterpaden moeten ook onderhouden worden, berm onderhoud etc etc

Bang? Nee. Zin om nog meer aan Den Haag te betalen zodat die heren en dames over mijn rug kunnen graaien? Nee. Pertinent Neee. De hondenbelasting was toch ook zo mooi bedoelt om de overlast van de honden terug te dringen?? Ik heb bij een gemeente gewerkt, en dat soort "potjes" worden écht niet gebruikt waar ze voor uitgevonden zijn hoor. Dus als er al een paardenbelasting komt zie ik het er echt niet van komen dat er dan ineens mooie ruiterpaden aangelegd gaan worden en onderhouden, net zo min als al die ideele ideeen van de hb.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:07

HummerTime schreef:
Waar ik sta liggen de paspoorten ook bij de pensionhouder. Reden??? Als er iets gebeurt (ongeluk/door het draad noem maar op) en de noodslachter moet komen, kan die niks beginnen zonder paspoort!!! Hebben helaas die ervaring zelf gehad op stal. Paard heeft ff flink liggen lijden omdat er geen paspoort voor handen was............ Dus die regel is bij ons al jaren zo.....

Hoezo dan wachten op het paspoort??? Beest ligt te lijden dan kan ie toch gedood worden... dan komt paspoort maar even wat later, dan maar niet slachten maar euthanaseren. De chip is later ook uit te lezen.
Want ik neem aan dat de eigenaar bepaalt of er geslacht wordt of niet, dus die moet toch gecontacteerd zijn op dat moment? Dan is die verantwoordelijk voor het aanwezig zijn van het paspoort en als paspoort er niet is is het ook zijn verantwoording om het paard niet te laten lijden. Of denk ik nou zo gek?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:24

Dat begrijp ik ook niet Cissy. Dat valt bij mij onder de noemer 'onnodig lijden'.
Een noodslachting is zowieso uit de tijd, begreep ik van een bevriende koeienboer. De wijze waarop dat tegenwoordig moet, is niet om aan te zien en de gemiddelde boer is wel wat gewend....

Wel of geen paspoort, in geval van nood wordt er bij mij op stal geeutaniseerd. Noodslachting is weliswaar aan de eigenaar, maar niet bij mij op stal. Zal wel stom zijn, maar zo denk ik erover. Overigens, ik heb met elke eigenaar afzonderlijk afspraken gemaakt igv nood en ik kan de eigenaar niet bereiken. Tot welk bedrag aan acute da-handelingen mag ik gaan en als het daarboven komt en niet behandelen betekent lijden voor het paard dan wordt zij/hij geeutaniseerd. Natuurlijk een andere discussie dan wel of geen paspoort bij de ph laten, maar ook geen onbelangrijke.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:41

HummerTime schreef:

Bij ons op de boerderij worden geen noodslachtingen gedaan, is not done... en hier staat behoorlijk wat vee behalve de paarden! Ken geen enkele boer hier in de wijde omgeving waar anno 2009 noodslachtingen worden gedaan. Ik gruwel van de gedachte om met paarden op een penstionstalling te staan waar een paard ter plekke wordt geslacht (noodslachting), ik zou daar direct vertrekken... maar ja ieder zijn mening en die kunnen nu eenmaal verschillen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:47

Citaat:
Wel of geen paspoort, in geval van nood wordt er bij mij op stal geeutaniseerd. Noodslachting is weliswaar aan de eigenaar, maar niet bij mij op stal. Zal wel stom zijn, maar zo denk ik erover. Overigens, ik heb met elke eigenaar afzonderlijk afspraken gemaakt igv nood en ik kan de eigenaar niet bereiken. Tot welk bedrag aan acute da-handelingen mag ik gaan en als het daarboven komt en niet behandelen betekent lijden voor het paard dan wordt zij/hij geeutaniseerd. Natuurlijk een andere discussie dan wel of geen paspoort bij de ph laten, maar ook geen onbelangrijke.

Toen onze paarden vroeger op stalling stonden maakten wij duidelijke afspraken met PH, PH wist telnr van onze DA en van ons, PH wist wat wij wilden en tot welk bedrag wij aan DA kosten garant stonden: wist DA overigens ook. En ook afspraken over eventuele euthanasie. Zo is voor een ieder duidelijk hoe het zit en dat geeft veel rust bij alle partijen. PH kreeg van ons ook paspoorten als er geent moest worden en wij er niet bij konden zijn.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:09

TheMagicLine schreef:
HummerTime schreef:

Bij ons op de boerderij worden geen noodslachtingen gedaan, is not done... en hier staat behoorlijk wat vee behalve de paarden! Ken geen enkele boer hier in de wijde omgeving waar anno 2009 noodslachtingen worden gedaan. Ik gruwel van de gedachte om met paarden op een penstionstalling te staan waar een paard ter plekke wordt geslacht (noodslachting), ik zou daar direct vertrekken... maar ja ieder zijn mening en die kunnen nu eenmaal verschillen.

Dus als jouw paard een ongeluk krijgt op of rond de stal, niet meer te redden is, en kan niet meer vervoerd worden, dan laat jij hem eerst wegslepen???????????? Nee dat is lekker diervriendelijk!!!!! Noodslacht houdt niet in dat het dier ter plekke gevild wordt hè.... Het wordt ter plekke gedood. Maar dat lijkt me logisch, maar goed misschien niet voor iedereen? Hier bel je namelijk in zo'n geval de "noodslachter" die het paard uit zijn lijden verlost.

Van het paard in kwestie was de eigenaar op dat moment niet direct aanwezig/te bereiken. En het paspoort moest gewoon aanwezig zijn.

Ik ben niet verantwoordelijk voor de regels die een noodslachter maakt, of die wettelijk geregeld zijn! Ik pas me aan zodat mij en mijn paard dit niet zal overkomen. Ik heb gewoon mijn paspoort op pension liggen en als er iets met mijn paard gebeurt weet de pensionhouder hoe te handelen en hoeft mijn paard niet te kreperen totdat ik van mijn werk/huis/vakantie(!) aan kom kakken........

Maar goed, inderdaad, meningen kunnen verschillen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:40

dan wordt het begrip noodslachting verkeerd gebruikt, een DA kan ook noodslachten of ter plekke doden in dat geval.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:43

cissy schreef:
dan wordt het begrip noodslachting verkeerd gebruikt, een DA kan ook noodslachten of ter plekke doden in dat geval.

Zo noemen ze het hier...... Paard wordt dan namelijk ook direct meegenomen door de noodslachter..... Ik heb ook nergens gezegd dat het paard ter plekke geslacht wordt toch?? Alleen dat de noodslachter (= een persoon) komt......... ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:35

Breghje schreef:
Bang? Nee. Zin om nog meer aan Den Haag te betalen zodat die heren en dames over mijn rug kunnen graaien? Nee. Pertinent Neee. De hondenbelasting was toch ook zo mooi bedoelt om de overlast van de honden terug te dringen?? Ik heb bij een gemeente gewerkt, en dat soort "potjes" worden écht niet gebruikt waar ze voor uitgevonden zijn hoor. Dus als er al een paardenbelasting komt zie ik het er echt niet van komen dat er dan ineens mooie ruiterpaden aangelegd gaan worden en onderhouden, net zo min als al die ideele ideeen van de hb.

Het is volgens de wet verboden om belasting op/over een dier te heffen muv een hond. De hondebelasting is een gemeentelijke belasting en stamt nog uit de tijd dat honden gebruikt werden als oa trekdier...
toen bestond er ook nog de paardenbelsting, en nu eigenlijk nog steeds.. wordt alleen nu motorvoertuigenbelasting (of is die naam inmiddels ook al weer gewijzigd? ) genoemd.

Als men die wet zou wijzigen dat er wel belasting zou mogen worden geheven op paarden, dan hadden ze dat al veel eerder kunnen doen immers worden oa runderen als langer onderworpen aan de I&R regeling, en zou het ook mogelijk zijn om belasting te heffen op/over koeien, runderbelasting, schapenbelasting etc etc...

Niet alle belasting die binnenkomt via de motorvoertuigen wordt alleen maar voor wegen gebruikt...
Ik schreef enkel en alleen dat ik het op zich niet zo raar idee vind, wanneer er belasting geheven zou worden opdat er dan eindelijk eens geld binnenkomt van die mensen die gebruik maken van de ruiterpaden/bermen/bos etc

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:25

Citaat:
Het is volgens de wet verboden om belasting op/over een dier te heffen muv een hond. De hondebelasting is een gemeentelijke belasting en stamt nog uit de tijd dat honden gebruikt werden als oa trekdier...
toen bestond er ook nog de paardenbelsting, en nu eigenlijk nog steeds.. wordt alleen nu motorvoertuigenbelasting (of is die naam inmiddels ook al weer gewijzigd? ) genoemd.

Als men die wet zou wijzigen dat er wel belasting zou mogen worden geheven op paarden, dan hadden ze dat al veel eerder kunnen doen immers worden oa runderen als langer onderworpen aan de I&R regeling, en zou het ook mogelijk zijn om belasting te heffen op/over koeien, runderbelasting, schapenbelasting etc etc...

Niet alle belasting die binnenkomt via de motorvoertuigen wordt alleen maar voor wegen gebruikt...
Ik schreef enkel en alleen dat ik het op zich niet zo raar idee vind, wanneer er belasting geheven zou worden opdat er dan eindelijk eens geld binnenkomt van die mensen die gebruik maken van de ruiterpaden/bermen/bos etc

helemaal mee eens, maar in Den Haag en de EU veranderen ze verordeningen, wetten en regels alsof het toverballen zijn :+ dus van enige rechtszekerheid wat betreft wetgeving nu en die van morgen is in ons landje en in de EU geen sprake, morgen of volgend jaar jagen ze er in Den Haag rustig een "maatregel van bestuur" door ivm paardenpaspoorten, paardenbelasting of ze bereiden een wet voor (dat duurt iets langer dan een maatregel van bestuur).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:40

Paardenpaspoort is bij ons niet van belang wat betreft euthanasie, zegt DA dat het moet en wij kunnen er ons in vinden dan wordt een paard zsm geëuthanaseerd met of zonder paardenpaspoort.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:02

Citaat:

en wat voor zekerheid heb je dan nu meer ... 8-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:42

nickyu schreef:
Citaat:

en wat voor zekerheid heb je dan nu meer ... 8-)

Mischien handig om de gehele reactie te quoten... dat was op het koffiedikkijk stukje van iemand anders, die schreef dat alles duurder zou worden als de regels strakker zouden worden....
Als er een strakkere regelgeving komt, en de verplaatsing van paarden beschreven staat, wat nu eigenlijk al gebeurd als mensen wedstrijden rijden, 1 doorslag naar de KNHS, 1 doorslag bij de vereniging, KNHS houdt een administratie bij van de wedstrijden... dan zou bij een uitbraak van een ziekte er alleen maar voordelen aan kleven dat men weet wat de paarddichtheid is in een bepaald gebied, wat de verplaatsingen zijn geweest. En als een pensionhouder dan meerwerk heeft en dit doorberekend, dan kost het mij een paar euro meer per maand, wat me dan weer een stukje zekerheid geeft...

en de zekerheid die ik nu heb is dat paard en papier bij elkaar horen en ik dit simpel zonder tussenkomst van derden kan controleren :D
dat wanneer er een paard opduikt zonder paspoort en wel een chip dat de identiteit te achter halen is of wanneer een paard 2 transponders heeft deze terug te vervolgen zijn (topic alweer vergeten van het paard met de 2 transponders? en ja ja jij hebt de uitzonderlijke verhalen etc etc)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:10

Citaat:
dat wanneer er een paard opduikt zonder paspoort en wel een chip dat de identiteit te achter halen is of wanneer een paard 2 transponders heeft deze terug te vervolgen zijn (topic alweer vergeten van het paard met de 2 transponders? en ja ja jij hebt de uitzonderlijke verhalen etc etc)

Alane, wij hebben ook 1 paard met 2 transponders, 1 uit de USA en 1 NL transponder... toen paardje een NL paspoort kreeg bleek transponder USA niet meetbaar en kreeg ze een nieuwe transponder... maar.. later bleek de oude transponder het toch te doen... in haar paardenpaspoort staat nu alleen haar NL transponder genoteerd... maar de ene keer meet je de ene en andere keer de andere transponder... als dit paard ooit op een pensionstalling zou staan kun je de gekste toestanden krijgen met AID controles...