Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 06:35

We zijn nog niet veel verder, moeten even het een en ander uitzoeken nog wat we kunnen doen. Volgende week weet ik meer.

Het zou zo kunnen hoor dat hij daar gestaan heeft, er hebben namelijk in de 2 maand tijd tussen de verkoop en koop van de oude eigenaren en ons minstens 5 (!!) handelaren gezeten.
Wat is de naam van de meneer van de Stal Mcloud?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:51

je hebt pb... ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:50

cp112 schreef:
We zijn nog niet veel verder, moeten even het een en ander uitzoeken nog wat we kunnen doen. Volgende week weet ik meer.

Het zou zo kunnen hoor dat hij daar gestaan heeft, er hebben namelijk in de 2 maand tijd tussen de verkoop en koop van de oude eigenaren en ons minstens 5 (!!) handelaren gezeten.

in 2 maanden tijd?! dat is best raar!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:03

Jeetje, wat een verhaal....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:32

Bari schreef:
cp112 schreef:

in 2 maanden tijd?! dat is best raar!

Hoeft niet, mijn merrie heeft in een week bij 3 handelaren gestaan...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:12

Toch vreemd dat je nu uiteindelijk bij de stal van Mcloud uitkomt.
Ik weet nu hoe en waar het fout gegaan is met het paspoort van je paardje.
Zolang er in de EU geen kloppende database is met chipnummers, kan je geen enkel stamboek beschuldigen van fraude.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:20

Ariebren schreef:
Zolang er in de EU geen kloppende database is met chipnummers, kan je geen enkel stamboek beschuldigen van fraude.

Ik blijf in herhaling vallen vrees ik...
Het ICS had voordat het paard een paspoort + levensnummer kreeg, MOETEN controleren of er op dit chipnummer al een levensnummer uit was gegeven.. Dan hadden ze dit gezien, en de aanvrager door moeten sturen naar het Fjorden stamboek.

Waar en hoe en wat verder qua herkomst van het paard, deze fout van het ICS blijft overeind!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:22

Ariebren schreef:

Waar haal jij nu weer vandaan dat hij bij Mccloud vandaan komt??? Dat heb ik toch nergens gezegd, daar komt hij niet weg.
IK weet hoe het verhaal zit (Mariska_28 ook)
Als een apard een chipnummer heeft en deze word aangegeven bij een (NL!) stamboek dan hebben die te controleren of het chipnummer in gebruik is. Zo simpel is het en dit is niet gebeurd. Dit is dus wel degelijk Fraude.

Mariska_28 schreef:
Ik blijf in herhaling vallen vrees ik...
Het ICS had voordat het paard een paspoort + levensnummer kreeg, MOETEN controleren of er op dit chipnummer al een levensnummer uit was gegeven.. Dan hadden ze dit gezien, en de aanvrager door moeten sturen naar het Fjorden stamboek.

Waar en hoe en wat verder qua herkomst van het paard, deze fout van het ICS blijft overeind!

Sommige mensen zijn hard leers, laat ze maar lekker in de waan. Is net zoiets met stug volhouden dat je een paard hebt van weet ik hoeveel hoog. Hard leers, hard leers ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:53

ben je al inmiddels wat verder met rechercheren?

@ ariebren...vlgs mij heeft ze niet gezegt dat hij bij mc cloud wegkomt...hoe kom je erbij?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:10

Is er al meer bekend?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:37

Als je zonder blikken of blozen een nieuw paspoort (met nieuwe gegevens zoals geb. datum) bij een ander stamboek kan opvragen op een al bestaand chipnummer, dan heeft die hele chip geen enkele zin, lijkt mij zo. Het ICS zou dit toch echt moeten checken, anders wordt het wel heel eenvoudig om paspoorten kwijt te raken en een nieuwe aan te vragen met gegevens die voor jou net iets beter uitkomen..

Ik hoop dat je er uiteindelijk helemaal uit komt!

Hoe gaat het nu met de kreupelheid van het paard? (daarom was hij toch verkocht vanuit Terschelling??)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:51

Op het moment zijn we nog even niks verder. Moeten even wachten op oa rechtsbijstand e.d.

@Vanitymay; Precies, en daarom is het ook verplicht het chipnummer te controleren bij aanvraag van een paspoort. Zo kan er natuurlijk wel erg veel gesjoemeld worden ;)

Hij heeft hier nog geen seconde kreupel gelopen. Erg vreemd want op Terschelling had hij een jaar stilgestaan ivm kreupelheid maar ik heb er echt nog helemaal niks van gemerkt. Heb net de afgelopen 2 dagen weer lange buitenritten gemaakt, we dressuren veel samen en springen ook geregeld, maar nog steeds niets aan de hand *klopt af.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:59

Heb je al contact gehad met die persoon van het Fjordenstamboek? Hij zal ook wel niet blij zijn geweest denk ik?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:03

cp112 schreef:
Op het moment zijn we nog even niks verder. Moeten even wachten op oa rechtsbijstand e.d.

@Vanitymay; Precies, en daarom is het ook verplicht het chipnummer te controleren bij aanvraag van een paspoort. Zo kan er natuurlijk wel erg veel gesjoemeld worden ;)

Hij heeft hier nog geen seconde kreupel gelopen. Erg vreemd want op Terschelling had hij een jaar stilgestaan ivm kreupelheid maar ik heb er echt nog helemaal niks van gemerkt. Heb net de afgelopen 2 dagen weer lange buitenritten gemaakt, we dressuren veel samen en springen ook geregeld, maar nog steeds niets aan de hand *klopt af.

ik hoop van harte dat je straks meer weet....en rechtszaken mbt hippisch recht...pffff dat kan langdradig worden. er zal altijd wel iemand zijn die de boel belazerd en vieze was gaat wassen....wij hebben op dat moment ook een zaak aan het lopen. maar dat is helaas off topic. heel erg veel suc6! enne laat ons ff weten als je wijzer bent!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:08

Wat een verhaal, hopelijk weet je straks meer.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:28

Ben ook wel benieuwd hoe dit af gaat lopen, succes ermee.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:03

www.depaardenadvocaat.nl dhr wensing is een man met veel ervaring op gebied van hippisch recht. mschn heb je hier wat aan?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:27

Bedankt voor de site Bari! :j

@Mariska: Die man heb ik nog niet gesproken nee. We zijn eerst even met een ander aspect van de zaak bezig maar daar kan ik zo niet veel over kwijt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:56

Voordat ik mijn Tinker kocht, heeft een heerschap van het fjordenstamboek een 2e chip gezet en een paspoort geregeld. Waarin mijn Tinker 6 jaar jonger was. Dit is door de PVE "onderzocht", want... dit kon toch echt niet zomaar! Zij kwamen tot de conclusie, dat de 1e chip was weggezakt. Ze hebben mijn paard nog nooit van dichtbij gezien en gaan alleen uit van wat de chipper zegt. De 2 chips zitten namelijk naast elkaar, zijn heel duidelijk aanwezig en de chipper wist natuurlijk van niks.
Ik hoop dat er (door instantie's) nu eens goed geken word waar, of door wie de fouten gemaakt worden, anders heeft het chippen ed helemaal geen nut en is het echt alleen geldklopperij.
Heb je al contact gehad met de PVE?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:31

Bari schreef:
http://www.depaardenadvocaat.nl dhr wensing is een man met veel ervaring op gebied van hippisch recht. mschn heb je hier wat aan?

Stephan Wensing is een zeer deskundig man, hij weet goed in te schatten of dat je een haalbare zaak hebt of niet. Daarlangs is hij ook laagdrempelig, hij spreekt de "paardentaal" oftewel je hoeft niet zoveel uit te leggen als bij een advocaat die niets afweet van paarden en het Hippisch Recht, dit laatste is in een rechtzaak zeker een grote plus.

Stephan behandeld erg veel zaken op hippisch vlak, zie ook de zaak Spielberg!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:40

Of FloortjeM hier op Bokt.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:36

Hoe gaat het nu? Zijn jullie al wat verder met het uitzoek werk?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:49

Het is alweer even geleden en ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie al verder zijn gekomen in dit verhaal.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:22

ik ook.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:43

cp112 schreef:
Hoihoi,

Even een lang verhaal, wij hebben afgelopen november een tinker gekocht bij XX, hartstikke leuk beest, super braaf, paspoort erbij en gechipt, zag er prima uit. Eenmaal thuis ook niks aan de hand. Nu werd ik enige tijd geleden op bokt benaderd door iemand die hem herkende, zij reed vaak bij een verhuurbedrijf op Terschelling en daar kwam hij vandaan, naar enig zoeken heb ik via hyves de vorige eigenaar gevonden en inmiddels contact met haar gezocht.
In het 1e berichtje dat zij mij stuurde schreef ze het volgende.

''Wij hebben hem denk ik ongeveer 10 jaar gehad, wij hebben hem gekocht en toen was hij volgensmij 11 jaar oud, hij komt bij een vrouw vandaan die ook op Terschelling woont en die heeft hem ook een aantal jaar gehad! Het laatste jaar heeft hij alleen maar kreupel gelopen, vandaar dat hij ook weg is gegaan.''

Dus al met al zou hij nu ergens in de 20 moeten zijn, zo op en/of rond de 25. Nu hebben wij hem gekocht als 11, inmiddels 12 jarig paard! Hier klopt dus iets niet.

De vorige eigenaresse verteld ook dat zij hem in 2005 gechipt hebben en toen bij het fjordenstamboek ingeschreven hadden, dit omdat het goedkoper was (heb ik wel vaker gehoord) Op zijn paspoort die wij hebben is hij ICS ingeschreven. Ook werd ons bij de koop verteld dat hij recent gechipt was en er daarom een nieuw paspoort bij zat. Hier klopt dus geen f*ck van.

Nu kwam ik net op de site chipnummer.nl
Daar zijn chipnummer ingevoerd en er komen 2 resultaten, de1e van het fjordenstamboek en de 2e van het ICS. MAAR bij beide staat een ander levensnummer... ??? :? Nu weet ik niet goed wat een levensnummer voor functie heeft maar het lijkt mij dat dat niet klopt.

Ook nog iets vreemds, volgens de vorige eigenaar heet hij Flanagan, en is ook zo ingeschreven. In het paspoort dat wij hebben staat er FlanNagan.

Wat moet ik nu doen? Het ICS of fjordenstamboek bellen en naavraag doen?
Vanmiddag gaan wij naar de DA dus kunnen altijd even vragen of hij kan controleren of de chip inderdaad welin Guus zit maar denk dat dat wel klopt.
Ik wil alles op papier hebben zodat duidelijk word wat zijn leeftijd is, is dit dus wel ergens in de 20 gaan wij terug naar XX want dan wil ik mijn geld terug.

Iemand die kan helpen of iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Groetjes,
Chantal

Dit had je moeten doen voordat je hem kocht. Altijd eerst alles controleren. Juist het chipnummer. Daar is die nu juist voor. Leeftijd kon je ook zelf controleren, door hem in de mond te kijken.
Je hebt waarschijnlijk geen been om op te staan!