Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:Verder vraag ik me af wat iedereen verstaat onder een "sportpaard", om eerlijk te zijn verwacht ik dat paarden in een prijsklasse boven de 7000 euro al door de verkopende partij op de foto zijn gezet. Dan kun je als koper daar naar kijken (je da ernaar laten kijken) en daarna besluiten of je zelf nog foto's wilt laten maken. Die eerste ronde foto's zitten gewoon berekend in de verkoopprijs van het paard en het lijkt me logisch dat de verkopende partij er geen behoefte aan heeft om nog eens 4x diezelfde kosten te gaan betalen. Maar ik denk ook dat de verkopende partij zelf conclusies zal trekken uit gemaakte foto's.
flitzz schreef:Waratje schreef:Verder vraag ik me af wat iedereen verstaat onder een "sportpaard", om eerlijk te zijn verwacht ik dat paarden in een prijsklasse boven de 7000 euro al door de verkopende partij op de foto zijn gezet. Dan kun je als koper daar naar kijken (je da ernaar laten kijken) en daarna besluiten of je zelf nog foto's wilt laten maken. Die eerste ronde foto's zitten gewoon berekend in de verkoopprijs van het paard en het lijkt me logisch dat de verkopende partij er geen behoefte aan heeft om nog eens 4x diezelfde kosten te gaan betalen. Maar ik denk ook dat de verkopende partij zelf conclusies zal trekken uit gemaakte foto's.
En dit is dus wat ik bedoel, een van mijn paarden die in de hogere prijsklasse valt is inmiddels al 3x klinisch en rontgenlogisch gekeurd. Er is 3x een postitief koopadvies afgegeven. Maar iedere nieuwe aspirant koper verwacht dat de verkoper het paard wel even opnieuw laat keuren. En daar pas ik dus voor, dat deze nieuwe koper niet akkoord gaat met een "ouder keuringsrapport" kan ik ook nog snappen. Maar het geeft de aspirant koper wel een indicatie hoe het paard is. Dat ze dan een nieuwe keuring "eisen" prima, en in dit geval zeg ik dan dat deze keuring ongeacht de uitslag geheel op hun eigen kosten is.
__Nathalie__ schreef:wat een onzin. Er zijn altijd dingen die je niet aan de buiten kant kunt zien of merken die er wel zitten en later voor problemen kunnen zorgen.
Heeft niks met ondeskundigheid te maken.
Niet alles is gewoon te zien of te merken van de buitenkant
vorame schreef:Ik heb het idee dat het vroeger was, goed keuring koper.
Afkeuring verkoper.
Dat was bijna een ongeschreven regel.
Tegenwoordig is het vaker kosten koper.
Ik kan me voorstellen dat je bij een paard tot ongeveer 4000 zegt kosten koper.
Maar alles daarboven vind ik toch dat de verkoper ook wel waar voor zijn geld mag geven.
Zelf zet ik ze zelf al op de foto voor de verkoop.
Ik wil weten wat ik verkoop.
Kunnen daar later ook geen misverstanden over ontstaan als er niet gekeurd zou worden door kopende partij en het paard zou later niet goed zijn.
Willen kopers opnieuw foto's is het bij mij wel kosten koper.
vorame schreef:Dat is al veel eerder aan gegeven dat als er een goede keuring bij zit dat het dan kosten koper is.
Maar wat ik me hier afvraag waarom het paard dan niet verkocht is als er al 3 keer een volledige keuring bij zit.
ikke schreef:Dat klopt, maar de manier waarop jij vervolgens met het paard omgaat, is wel voor zeker 90% bepalend of het paard er last van gaat krijgen en/of zelfs andere afwijkingen gaat ontwikkelen.
Je kunt keuren tot je een ons weegt, op omgang valt niet te keuren.........
dorothea schreef:ikke schreef:Dat klopt, maar de manier waarop jij vervolgens met het paard omgaat, is wel voor zeker 90% bepalend of het paard er last van gaat krijgen en/of zelfs andere afwijkingen gaat ontwikkelen.
Je kunt keuren tot je een ons weegt, op omgang valt niet te keuren.........
Waarom geef je mij nou het gevoel dat ik niet goed met mijn paard zou omgaan? Dat ik 'm binnen drie weken naar het Z wil rijden? Zoals ik in mijn allereerste post al aangaf: het gaat me om wie er opdraait voor de kosten van röntgenologisch keuren, niet wie er opdraait voor de kosten van klinisch keuren. Ik blijf bij mijn mening dat je echt vanaf de buitenkant niet kan zien of een paard bepaalde gebreken vertoont aan de benen/botten. En dan kan ik nog zo voorzichtig rijden, als er iets mis is aan de binnenkant, dan komt dat onherroepelijk een keer naar boven. En dat kan best nog wel eens járen duren, maar ik wil niet beginnen met een paard dat al een 'sterk verhoogd' risico loopt!
__Nathalie__ schreef:Een ocd die gaat zwerven daar kun je al ruiter niks aan doen hoor, maar daar kan je paard wel last van krijgen, en een ocd is aan de buiten kant niet te zien.
Jij doet net of alles aan de ruiter/koper ligt maar dat kan natuurlijk niet altijd kloppen

ikke schreef:__Nathalie__ schreef:Een ocd die gaat zwerven daar kun je al ruiter niks aan doen hoor, maar daar kan je paard wel last van krijgen, en een ocd is aan de buiten kant niet te zien.
Jij doet net of alles aan de ruiter/koper ligt maar dat kan natuurlijk niet altijd kloppen
Ik doe niet alsof; ik constateer het feit dat omgang en wijze van houden van het paard voor meer dan 90% bepalend is voor de fysieke gezondheid van dat paard. Dit verzin ik niet, dit kun je uit vrijwel alle onderzoeken naar paardenwelzijn concluderen.
Dat sommigen daar niet blij mee zijn, kan ik niet helpen, de waarheid is soms hard.
__Nathalie__ schreef:natuurlijk worden mensen kritischer als ze meer betalen.
Dat is met alles zo! En broek van 20 euro vind je het prima als die 3 maanden mee gaat een broek van 100 euro verwacht je toch dat die minstens het dubbele mee gaat. Dus daar verwacht je ook meer van.
Bij een sportpaardje van 3000 euro verwacht ik minder als een sportpaardje van 7000. Dat is toch ook logies?
Alane ik bedoel ook niet dat elk goedkoop paard wat mankeerd ik bedoel dat je bij een goedkoop paard er niet van uit "mag" gaan dat hij 100% goed is. natuurlijk zijn die er wel.
ikke schreef:Sterker nog, als je maar lang genoeg wacht, gaan ze eraan dood! Je loopt wel het risico te moeten wachten tot ze 30 zijn, maar dat terzijde........
Wat jij vervolgens doet, wil doen en vooral, dat is jouw zaak. Zolang je maar beseft dat de wijze van omgang en houden forse invloed heeft op de fysieke gezondheid van je paard, linksom of rechtsom. Dat is een feit, niet mijn mening.
Mede in dat licht blijf ik erbij dat met name röntgen-onderzoek op kosten van de (potentiële) koper gaat.
Ik doe niet alsof; ik constateer het feit dat omgang en wijze van houden van het paard voor meer dan 90% bepalend is voor de fysieke gezondheid van dat paard. Dit verzin ik niet, dit kun je uit vrijwel alle onderzoeken naar paardenwelzijn concluderen.
Dat sommigen daar niet blij mee zijn, kan ik niet helpen, de waarheid is soms hard.
bulck schreef:We hebben nog maar met een paard problemen gehad, omdat onze da op het keuringsverslag een 2 x1tje gegeven had en de hunne een 2x 2tje.