Paardenverzekering ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:42

wij zitten bij de equipe paardenvz in het uitgebreide paket. ik had erder nooit een paard verzekerd mijn laatste toen wel en ik had het geweten nog ook want merrie was doodziek geworden en moest ingeslapen. ik was blij dat ik haar verzekerd had. en nu heb ik m nieuwe paard ook gewoon meteen verzekerd.ik vind een goed ding dat dat kan. gezien ik ook de ziektekostenvz heb afgesloten worden 85 percent vergoed van gemaakte ziektekosten

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:09

@Bari: Fijn dat je zo tevreden bent met je verzekering. Alleen vergis jij je over de ziektekosten (je bent niet de enige hoor, in dit topic ben ik dit misverstand al regelmatig tegengekomen).

De percentage's vergoeding slaan altijd op de basisverzekering die uitkeert bij overlijden of blijvende ongeschiktheid, dus niet op de ziektekosten. Je ontvangt 85% vergoeding van de verzekerde waarde als je paard blijvend ongeschikt blijkt te zijn.
Wanneer je paard overlijdt door een ongeval of ziekte krijg je 100% van de verzekerde waarde uitgekeert.

daffie1986

Re: Paardenverzekering ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:50

De verzekerde waarde wordt uitgekeerd jah dat weet ik, maar als dat paard 25 jaar oud is en vanaf zijn 3de levensjaar verzekerd is geweest heb je dus altijd nog meer betaald als de verzekerde waarde of zie ik dat nou verkeerd? Ik weet niet hoeveel je meot betalen en in welke termijn en alles, maar vindt het ook wel leuk om mijn spaarrekening op die manier te zien groeien.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:54

@ Daffie: Stel dat je paard een verzekerde waarde heeft van 3000 euro en je hebt hem op de aller-uitgebreidste verzekering verzekert, dan betaal je 150 euro per jaar aan premie (ex ziektekosten).
Je kan je paard dan dus 20 jaar verzekerd hebben, zonder dat je de verzekerde waarde overschrijdt.

Maar zo zwart wit kan je het niet stellen.

De situatie van jezelf en je paard verandert in 20 jaar natuurlijk ook.
Misschien win jij wel de lotto, ik zou dan kunnen adviseren de verzekering op te zeggen.
Misschien is je paard een jaar of 9 en dus uit de gevaren zone om kinderziektes te ontwikkelen, ik zou je dan kunnen adviseren de dekking te verlagen.
Misschien blijkt je paard een enorm talent voor het één of ander te hebben, ik zou dan kunnen adviseren de verzekerde waarde te verhogen.

En zo zijn er nog vele situaties te bedenken, waardoor je je paardenverzekering zou moeten aanpassen. Met een verzekering moet je spelen. Veel mensen sluiten een paardenverzekering af en laten het verder op hun beloop. Ik merk dat daarom veel mensen uiteindelijk ontevreden zijn. ‘Te lang premie betaalt en eigenlijk voor niets’ hoor je vaak.

99% van de paardenverzekering wordt afgesloten via de zogenaamde direct writer (= directe verkoop van de verzekeringsmaatschappij aan de klant). Dit zijn over het algemeen grote maatschappijen die nadat de verzekering is afgesloten weinig meer aan klantcontact doen.
In hun ogen is het de verantwoording van de klant om veranderingen in zijn/haar situatie aan te geven.

Daarom: sluit je verzekering af bij een tussenpersoon, die kijkt regelmatig in je dossier houdt klantcontact en checkt of de verzekering nog nodig is, of up-to-date is :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:52

Cerize schreef:
@ Daffie: Stel dat je paard een verzekerde waarde heeft van 3000 euro en je hebt hem op de aller-uitgebreidste verzekering verzekert, dan betaal je 150 euro per jaar aan premie (ex ziektekosten).
Je kan je paard dan dus 20 jaar verzekerd hebben, zonder dat je de verzekerde waarde overschrijdt.

Maar zo zwart wit kan je het niet stellen.

Maar vertel er dan ook bij dat de meeste verzekeringen je buiten trappen wanneer het paard in de buurt van die 20 jaar komt!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:09

Bedankt voor de uitleg Cerize, maar dat verandert nog steeds niet mijn standpunt ben ik bang en ik heb idd ook altijd t idee dat dat wat ikke zegt nog waar is ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:31

daffie1986 schreef:
Bedankt voor de uitleg Cerize, maar dat verandert nog steeds niet mijn standpunt ben ik bang en ik heb idd ook altijd t idee dat dat wat ikke zegt nog waar is ook.

Been there.........

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:01

[quote="ikke]Maar vertel er dan ook bij dat de meeste verzekeringen je buiten trappen wanneer het paard in de buurt van die 20 jaar komt![/quote]

Naar buiten trappen is weer zwaar van je overdreven Ikke. Maar ik vind het inderdaad niet verstandig om een 'normaal' paard lang te verzekeren. Hoop dat je dat uit mijn vorige posts hebt begrepen.

Maar jij bent zo anti-verzekering. Heb je dat bij alle verzekeringen of alleen bij paardenverzekeringen.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat verzekeringsmaatschappijen op de één of andere manier winst moeten maken? Het zijn geen overheidsinstellingen hoor.......

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:03

ikke schreef:
daffie1986 schreef:

Been there.........

Wat Ikke zegt, slaat op iemand die zich niet goed heeft laten adviseren. En helaas zijn er maar al te veel mensen die een paardenverzekering afsluiten zonder onafhankelijk advies te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:35

Cerize schreef:
ikke schreef:
Maar vertel er dan ook bij dat de meeste verzekeringen je buiten trappen wanneer het paard in de buurt van die 20 jaar komt!

Naar buiten trappen is weer zwaar van je overdreven Ikke. Maar ik vind het inderdaad niet verstandig om een 'normaal' paard lang te verzekeren. Hoop dat je dat uit mijn vorige posts hebt begrepen.

Oh, dus het eenzijdig vanuit de maatschappij opzeggen van een verzekering omdat het paard een zekere leeftijd heeft bereikt is een "normale actie" in jouw ogen??
Cerize schreef:
Maar jij bent zo anti-verzekering. Heb je dat bij alle verzekeringen of alleen bij paardenverzekeringen.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat verzekeringsmaatschappijen op de één of andere manier winst moeten maken? Het zijn geen overheidsinstellingen hoor.......

Verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of dragen. Moeilijker is het niet.....

Het probleem is dat de meeste paardenverzekeringen worden afgesloten op basis van (aangepraatte) angst, niet op een realistische afweging van risico's.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 05:44

maar wie beslist of iets realistisch is of aangepraatte angst?
dat is weer voor iedereen anders.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 06:22

Cerize schreef:
@Bari: Fijn dat je zo tevreden bent met je verzekering. Alleen vergis jij je over de ziektekosten (je bent niet de enige hoor, in dit topic ben ik dit misverstand al regelmatig tegengekomen).

De percentage's vergoeding slaan altijd op de basisverzekering die uitkeert bij overlijden of blijvende ongeschiktheid, dus niet op de ziektekosten. Je ontvangt 85% vergoeding van de verzekerde waarde als je paard blijvend ongeschikt blijkt te zijn.
Wanneer je paard overlijdt door een ongeval of ziekte krijg je 100% van de verzekerde waarde uitgekeert.

nej ik vergis me niet, want zodra ik kosten van behandeling maak moet ik een formulieren invullen en dan opsturen naar de VZ en word het grootste gedeelde uitbetaald voor de ziektekosten, ik heb dan ook niet een basis vz afgesloten maar dus ook voor ziektekosten.en het is dan 85 % van de behandelingskosten,de rest moet ik betalen.heb onlangs nog een ziek paard gehad, formulieren binnengekregen die de DA moet invullen over de behandeling en terugstuurd naar de VZ, die berekend wat ik van hun uitgekeerd krijg voor de gemaakte kosten.binnen 14 dagen stond het op m rekening.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:48

@ Ikke: Wil je mijn woorden niet verdraaien aub. Ik heb gezegd dat ik het niet verstandig vind om een 'normaal' paard jarenlang in dezelfde vorm te blijven verzekeren.
Nog even wat uitleg:
Je paard wordt nooit uit de verzekering 'geschopt', na het bereiken van een bepaalde leeftijd krijg je een aanbod van de maatschappij. Meestal wordt de verzekerde waarde verlaagd of een andere dekking voorgesteld.
Overigens staat dit in de verzekeringsvoorwaarden die je ontvangt wanneer je de verzekering afsluit of kan downloaden op de site van de maatschappij (of tussenpersoon!), dus je bent hier van tevoren van op de hoogte.

En ik ben het ook eens met Snoevie: een realistische afweging van risico's is zeer persoonlijk en voor iedereen anders.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:49

Bari schreef:
Cerize schreef:

nej ik vergis me niet, want zodra ik kosten van behandeling maak moet ik een formulieren invullen en dan opsturen naar de VZ en word het grootste gedeelde uitbetaald voor de ziektekosten, ik heb dan ook niet een basis vz afgesloten maar dus ook voor ziektekosten.en het is dan 85 % van de behandelingskosten,de rest moet ik betalen.heb onlangs nog een ziek paard gehad, formulieren binnengekregen die de DA moet invullen over de behandeling en terugstuurd naar de VZ, die berekend wat ik van hun uitgekeerd krijg voor de gemaakte kosten.binnen 14 dagen stond het op m rekening.

Hé wat apart, dan kan je eigen risico best hoog worden dus. Welke verzekering is dat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:05

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik heb liever mijn eigen potje en dat is ook aangeraden door mijn eigen financiele man. Het had me ook heel wat onnodige centen gekost, want hij is kerngezond. En dan zal je net zien, heb ik hem voor koliek verzekerd, wordt hij kreupel, om maar wat te noemen ;) . Nee hoor, dat zie ik helemaal niet zitten. :n

Als je een gezond paard hebt, kun je ook zelf maandelijks geld opzij zetten. Ik vind het wat anders als je een paard hebt, die al iets heeft. Zo heb ik een vriendin met een halfblind paard en die heeft haar verzekering er al dik uit. En voor crematie vind ik het ook nog wel een overweging waard, maar dat is dan ook alles, wat mijn persoonlijk betreft. :)

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:22

Ik moet toch zeggen dat ik het erg prettig vind om een verzekering achter de hand te hebben.
Het geeft mij de vrijheid niet lang na te hoefen denken en de dierenarts te bellen. Dan te kijken of er genoeg in mijn reservepotje zit.
Of in mijn geval een extra foto te laten nemen.
En ookal heb ik niet veel met mn merrie, haal ik elke keer toch wel weer mn premie eruit.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:28

Ik heb mijn paard ook in de verzekering, mijn vorige paard zat daar niet in, en helaas heb ik daar wel van geleerd...
Iig voor zo'n bedrag, mocht er wat gebeuren dat ik nog een 'potje' achter de hand heb om weer opzoek te gaan naar wat nieuws.
Dus toen ik hem kocht heb ik hem gelijk met recent keuringrapport in de verzekering gegooid.

bovendien vind ik het wel een fijn gevoel dat hij verzekerd is,
hij is (zo uit mijn hoofd) verzekerd in het B-tarief, voor Dood, diefstal, brand, ongevallen en beperkte ziektekosten.
dat houd in als hij met spoed geopereerd moet worden oid, hij daar ook voor verzekerd is, aangezien ik simpelweg zelf gewoon geen duizende euro's kan ophoesten, en je daar dan al gauw aan zit met operaties ed.

Dus ja je betaald er wel een klap geld voor jaarlijks, maar toch ik vind het wel een fijn idee :)
Mijn paard is trouwens bij de Efo verzekerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:24

Cerize schreef:
@ Ikke: Wil je mijn woorden niet verdraaien aub. Ik heb gezegd dat ik het niet verstandig vind om een 'normaal' paard jarenlang in dezelfde vorm te blijven verzekeren.
Nog even wat uitleg:
Je paard wordt nooit uit de verzekering 'geschopt', na het bereiken van een bepaalde leeftijd krijg je een aanbod van de maatschappij. Meestal wordt de verzekerde waarde verlaagd of een andere dekking voorgesteld.
Overigens staat dit in de verzekeringsvoorwaarden die je ontvangt wanneer je de verzekering afsluit of kan downloaden op de site van de maatschappij (of tussenpersoon!), dus je bent hier van tevoren van op de hoogte.

En ik ben het ook eens met Snoevie: een realistische afweging van risico's is zeer persoonlijk en voor iedereen anders.

Lieve schat, als ik even terug ga zoeken heb ik ongetwijfeld de papieren nog wel liggen waarin glashard wordt gesteld dat de verzekering BEËINDIGD wordt bij het bereiken van de 22-jarige leeftijd. Lijkt mij een typisch geval van buitenschoppen om leeftijdsredenen.
de meesten die hier een paard verzekeren geven als één van de redenen op om een bedrag te hebben voor een nieuw paard bij overlijden. Mooie boel, heb je jarenlang betaald, wordt het risico op overlijden serieuzer, gaat het verzekerde bedrag omlaag!!

Daarnaast heb ik tot op heden nog maar van twee maatschappijen de voorwaarden op het net kunnen vinden, de rest wil ze je wel toesturen (moeten ze wel, staat in de wet!).
Ik hoor niemand hier vermelden dat de verzekering zowel plafonds voor vergoeding per geval als jaardeclaratie hanteerd; verklaar je nader..........

Wat die realistische afweging betreft: 70% is te herleiden op de wijze van houden en omgang........

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:10

Ikke: jammer dat jij dit topic zo probeert te manipuleren en zo ontzettend negatief bent (hoewel ik het wel weer positief vind dat je mij een lieve schat noemt :(:) ).

Ik heb al eerder gezegd: verzekeringsmaatschappijen moeten gewoon winst maken. De premie die de één betaalt is misschien voor niets, omdat hij/zij nooit schade maakt. Terwijl de ander zoveel schade maakt dat hij/zij de betaalde premie ruim terug verdient. Van tevoren weet je nooit tot welke groep je zal horen. That’s life in verzekeringsland. Zo blijft de balans in evenwicht en de premie dus betaalbaar.

Vergelijk het eens met een autoverzekering. Die betaal je toch ook ieder jaar. Mijn buurvrouw heeft jarenlang nog nooit schade gereden, terwijl ik al drie auto’s in de prak gereden heb en netjes uitbetaald heb gekregen. Zo moet je het ook zien met een paardenverzekering. Is toch logisch?

Je paard verzekeren is een persoonlijke afweging en moet iedereen voor zichzelf beslissen. Het helpt wel als je van tevoren goed op de hoogte bent van de voorwaarden. En als je in de loop van je verzekerig ondersteund wordt door een goede adviseur. Direct verzekeren bij de maatschappij is best risicovol omdat zij geen klantcontact houden en dus niet inspelen op veranderingen in je omstandigheden.

De maatschappijen waar ik zaken mee doe hebben de verzekeringsvoorwaarden gewoon op hun site staan. Voor de grap heb ik nog even op twee andere sites gekeken en ook daar zijn ze gewoon te downloaden. Welke maatschappij bedoel jij?

Ben ook heel benieuwd welke verzekeraar paarden uit de verzekering ‘schopt’ zoals jij dat noemt. Over welke verzekeraar heb jij het?

Ik hoop dat je me nu een beetje hebt begrepen en niet meer zo in de wilde weg blijft schreeuwen. Want het kost me best veel tijd om jouw uitspraken te nuanceren en die tijd besteed ik liever aan mijn klanten :D .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:46

mensen spreken ook over als je paard gezond is hoef je niet te verzekeren,maar ik heb juist zoiets van; niets is 100% te voorspellen,daarom ben ik wel blij met mij verzekering.

ieder zn ding!als je spaarpot groot genoeg is voor een uitgave als een koliekoperatie,prima toch

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:50

Ik ben ook verzekerd, gelukkig maar anders was ik allang falliet geweest. Ik kocht een gezond paard, maar na een jaar of 2 ging meneer van alles mankeren. De laaste rekening was 1600 euro.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:52

Snoevie schreef:
mensen spreken ook over als je paard gezond is hoef je niet te verzekeren,maar ik heb juist zoiets van; niets is 100% te voorspellen,daarom ben ik wel blij met mij verzekering.

ieder zn ding!als je spaarpot groot genoeg is voor een uitgave als een koliekoperatie,prima toch

_/-\o_ helemaal mee eens.

Mijn spaarpot is niet zo groot, dus dan vind ik dit een mooie oplossing, iig een stuk zekerheid achter de hand :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:53

Ik heb mijn hond ook verzekerd, je weet maar nooit.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:04

wel even over het Buitenschoppen uit de VZ...zover ik weet is dat niet zo, tenminste bij onze vz gaat het zo dat na bereiken van de 20 jarige leeftijd je niet meer het hele aankoopbedrag terugkrijg, pcz weet ik niet hoe het zit maar het paard is en blijft toch echt gewoon verzekerd hoor. ook al word ie 30. wat er nog verder veranderd weet ik zo niet uit m hoofd, maar er word wel iets aangepast vanaf een bepaalde leeftijd, hier dan vanaf 20 jaar. dan is ie vlgs mij ook niet meer all risk verzekerd maar gewoon basis.dacht ik. maar je paard blijft toch wel verzekerd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:25

Waarom gaan sommige mensen er van uit dat hun paard gezond blijft, dat kan je toch nooit weten?