wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:02

Ik ben het trouwens wel 100% met Guernica eens..

romsaf

Je wilde een mening...Dan geef ik je de mijne gebaseerd op al het voorgaande. Verkoop de Fjord, doe moeite om een goed tehuis te vinden en koop een braaf paard dat leuk kan springen. Persoonlijk ben ik van mening dat vooral de Fjord niet onder jou ambities moet lijden en zie ik de Fjord liever bij iemand die het dier helemaal geweldig vindt.

x_Anne_x

Het was ook een heel ander verhaal geweest als ze het geprobeerd had met de fjord en t was niet gelukt en ze wilde toch wel heel graag gaan springen. Dan had ik gezegd misschien moet je dan toch naar een ander paardje gaan kijken

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:03

dit is en blijft een probleem wat wij niet voor haar kunnen oplossen! heb t net al gezegd, ze moet kijken wat zwaarder weegt, emotionele waarde of het wedstrijd rijden. want als ik heel eerlijk moet zijn zou ik het liefst ook fjord wegdoen en iets anders er voor terug, maar de emotionele waarde bij de fjord zouden de keuze gewoon erg moeilijk maken voor mij persoonlijk

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:03

romsaf schreef:
Je wilde een mening...Dan geef ik je de mijne gebaseerd op al het voorgaande. Verkoop de Fjord, doe moeite om een goed tehuis te vinden en koop een braaf paard dat leuk kan springen. Persoonlijk ben ik van mening dat vooral de Fjord niet onder jou ambities moet lijden en zie ik de Fjord liever bij iemand die het dier helemaal geweldig vindt.

Wie zegt dat die fjord daar onder gaat lijden.
Misschien vind ie t wel super leuk om te gaan springen

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:04

romsaf schreef:

Je kan je eigen ambities ook aan de van het paard aanpassen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:04

maikeltje schreef:
Jippie, de L van Levenslang na jarenlang geploeter voor dat arme beest die waarschijnlijk veel liever bosritjes loopt. Vraag je eens af ten koste van wat ze die fjord moet houden. Je moet ook aan die pony denken, die doe je er hoogstwaarschijnlijk niet echt een plezier mee om 'm week in week uit mee te slepen naar de springles en de springwedstrijden. Fjorden hebben over het algemeen toch een wat ander temperament.

Wat zijn we weer lekker zwart wit zeg.
Fjorden kunnen niet springen en vinden het ook niet leuk, horen in de bossen en een bijv. kwpner vindt het wél leuk om 'week in week uit meegesleept te worden naar de springles en de springwedstrijden'?
:?

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:05

cyrano schreef:
romsaf schreef:

zou jij dat zelf kunnen? Ik niet nl
ik ben ook een wedstrijdruiter, maar mocht ik een paard hebben die dat niet leuk vinden, maar liever naar de bossen gaat, dan pech maar dan is het toch echt paard eruit.
Laatst bijgewerkt door Pannie op 18-02-09 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:06

cyrano schreef:
romsaf schreef:

Of het paard kan zn ambities delen met iemand die dezelfde ambities heeft.

En zij die van haar met een ander paaard

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:06

cyrano schreef:
Moet het makkelijk zijn dan? Het gaat toch uiteindelijk om de uitdaging op wat voor paard je ook start.

Nee dat hoeft niet :) . Maar paardrijden is al moeilijk genoeg, dus imo is er ook wel iets voor te zeggen om het jezelf niet moeilijker te maken dan noodzakelijk als je daar de mogelijkheid toe hebt.
En aangezien haar ambitie Z springen is (toch?), tsja, dat vind ik met een ervaren braaf leerpaard al moeilijk genoeg (daar ga ik liever onderdoor dan overheen :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:07

Precies. Geen paard is hetzelfde, als je gaat baseren wat een paard wil op de grond van ras is het einde zoek.
Als ze het echt een kans had gegeven, prima, dan had ik haar volkomen gelijk gegeven als de klik er niet was of als het gewoon niet lukte.
Maar om een hartstikke leuk bokkie weg te doen waar ook een behoorlijke emotionele waarde aan hecht omdat het, ik herhaal, misschien niet werkt gaat me gewoon wat te ver.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:07

@ Panie Ja, ik vind het paard belangrijker dan mezelf.
En er zijn veel meer en veel leukere manieren om lol met je knol te hebben dan wedstrijdsport alleen.

Trouwens, is dit niet iets om naar uit te streven als 15 jarig meisje zonder springervaring ??
Afbeelding
(uit het profiel van amber gepikt)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:09

Je hecht veel waarde aan je Fjord en je bent gek op hem (neem ik aan?). Je hebt nog niet met hem echt gesprongen en hij is 4 en heeft geen wedstrijdervaring. Zoveel is die waarschijnlijk nog niet waard.

Is het voor jezelf geen mogelijkheid om hem een jaartje met springlessen mee te nemen? En te kijken hoe het zit? Je kan hem daarna altijd nog verkopen.

Dat een Fjord niet ver kan komen in de springsport ben ik aan de ene kant met je eens. Je ziet ze niet vaak en daardoor oordeel je sneller dat ze het niet kunnen (doe ik ook!) maar ik geloof er in dat je een paard niet op ras kan beoordelen. Als jou paard er schik in heeft komt dat vast wel goed :)

Je zei ook dat je angst had met je vorige pony. Kwam dat door een val ofzo? Of door een andere nare gebeurtenis?
Als dat zo is, is het mischien niet slim om met een groen dier te startte( ongeacht het ras!).
Ik denk dat je er spijt van krijgt als je hem verkoopt. Het is toch iets levends wat je van je oom hebt gekregen die overleden is.

Ik denk dat het het beste is, dat je bij jezelf nagaat. Of je deze pony wel echt wil? Of je het met deze pony wel durft? Of juist met een andere? Wat de voordelen zijn van jou Fjord of een ''sportpony'' en de nadelen?

x_Anne_x

Guernica schreef:
Precies. Geen paard is hetzelfde, als je gaat baseren wat een paard wil op de grond van ras is het einde zoek.
Als ze het echt een kans had gegeven, prima, dan had ik haar volkomen gelijk gegeven als de klik er niet was of als het gewoon niet lukte.
Maar om een hartstikke leuk bokkie weg te doen waar ook een behoorlijke emotionele waarde aan hecht omdat het, ik herhaal, misschien niet werkt gaat me gewoon wat te ver.

exactly my point :j

czarina

Vue schreef:
maikeltje schreef:
Jippie, de L van Levenslang na jarenlang geploeter voor dat arme beest die waarschijnlijk veel liever bosritjes loopt. Vraag je eens af ten koste van wat ze die fjord moet houden. Je moet ook aan die pony denken, die doe je er hoogstwaarschijnlijk niet echt een plezier mee om 'm week in week uit mee te slepen naar de springles en de springwedstrijden. Fjorden hebben over het algemeen toch een wat ander temperament.

Dit is inderdaad erg kort door de bocht. Wie zegt dat fjorden het niet leuk vinden. Er zijn voorbeelden genoeg dat fjorden het wel degelijk leuk vinden om te springen en het ook goed kunnen.
Vooral fjorden willen dolgraag werken voor hun baasje, en als je het vertrouwen hebt gewonnen gaan ze zelfs door het vuur voor je.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:10

dat is dus echt ieder voorzich. ik heb een doel voor ogen wat ik wil nastreven, en als paard niet aan die verwachting kan voldoen..dan is dat voor mij idd een reden om iets anders te zoeken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:10

Vue schreef:
maikeltje schreef:

Wat zijn we weer lekker zwart wit zeg.
Fjorden kunnen niet springen en vinden het ook niet leuk, horen in de bossen en een bijv. kwpner vindt het wél leuk om 'week in week uit meegesleept te worden naar de springles en de springwedstrijden'?
:?

Over het algemeen wel ja. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Vandaar ook dat ze springgerichte paarden fokken die hun bouw mee hebben en hun temperament. En daar valt een fjord over het algemeen niet onder.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:11

Pannie schreef:
cyrano schreef:

zou jij dat zelf kunnen? Ik niet nl
ik ben ook een wedstrijdruiter, maar mocht ik een paard hebben die dat niet leuk vinden, maar liever naar de bossen gaat, dan pech maar dan is het toch echt paard eruit.

Ja ik kan. De liefde voor mijn paarden gaat veel en veel verder dan de liefde voor mijn eigen ambities. Als hun gelukkig zijn ben ik dat ook.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:11

Pannie schreef:
dat is dus echt ieder voorzich. ik heb een doel voor ogen wat ik wil nastreven, en als paard niet aan die verwachting kan voldoen..dan is dat voor mij idd een reden om iets anders te zoeken.

Alsof het een auto is. :roll:

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:12

IniminiLover schreef:
omdat mijn oom is overleden vond mijn opa het moeilijk om hem weg te doen en heeft hem aanmij gegeven

Ik snap je hoor... een fjord is niet echt een paardje wat je in gedachten hebt om de springsport verder in te gaan. Maar alleen al om bovenstaande quote zou ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen.
Je vertelde dat je zus meerdere paarden heeft (even daar gelaten waarom jij niet meerdere mag en zij wel), kan je niet op een paardje van haar springlessen gaan volgen en dan wedstrijden gaan doen?

Ik heb hetzelfde als jij... heb een pony bijna kado gekregen... pony van 1.30 (ik ben 1.82). Ik kan er dus niet op rijden. Ik heb ook vaak gedacht (en soms nog wel eens) "ik verkoop haar en koop een paard waar ik zelf meer mee kan". Maar ik kan dat echt niet iover mijn hart verkrijgen. Ik ben zo aan haar gehecht en er is zoveel plezier wat ik uit haar haal. Als ik de verzorgmeiden zie rijden en springen vind ik dat al geweldig. Daarbij het grondwerk samen met haar kan ik erg genieten. Een veulentje er bij fokken is mijn grootste droom en haar voor de kar beleren lijkt me geweldig.

Ik heb nu 2 geweldige verzorgpaardjes waar ik wel lekker mee kan rijden. Dus dat maakt het helemaal goed.

Dus ik zou gewoon lekker met je fjord gaan tutten, beetje rijden e.d. en misschien wel een kleiner meisje nemen die hem rijdt. En dan zelf lekker met 1 van je zus haar paardjes aan de slag gaan.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:13

Vue schreef:
Pannie schreef:

zo mag het dan misschien wel overkomen, maar wil niet zeggen dat ik geen barst om mijn paard geef want dat doe ik wel. maar iedereen heeft een ander doel, de ene wil presteren, de ander alleen lol hebben.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:14

Vue schreef:
Pannie schreef:

Nja dat zou betekenen dat sommige mensen ook op een grotere "auto" overstappen als ze naar de paarden gaan. AUTOSPORT :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:14

czarina schreef:
maikeltje schreef:

Dit is inderdaad erg kort door de bocht. Wie zegt dat fjorden het niet leuk vinden. Er zijn voorbeelden genoeg dat fjorden het wel degelijk leuk vinden om te springen en het ook goed kunnen.
Vooral fjorden willen dolgraag werken voor hun baasje, en als je het vertrouwen hebt gewonnen gaan ze zelfs door het vuur voor je.

Ik denk hier juist aan die fjord, zou jij als fjordenliefhebber (aan je profiel te zien) toch moeten kunnen begrijpen. Ik zeg niet dat ze niet werkwillig zijn, niets kwaads over fjorden hoor. Maar een springpaard ervan maken is in mijn ogen wel even iets anders dan zo af en toe een sprongetje omdat ie het zo leuk vindt. :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:15

maikeltje schreef:
Over het algemeen wel ja. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Vandaar ook dat ze springgerichte paarden fokken die hun bouw mee hebben en hun temperament. En daar valt een fjord over het algemeen niet onder.

Ja, dat doen mensen ja. Kijken naar wat zij zelf leuk vinden ipv wat het paard leuk vindt.
Geloof me, al die doorgefokte kwpn bommen vinden er geen kloot aan om dag in dag uit rondjes in de bak te lopen voor het grapje wat wij dressuur noemen.

Evenmin als paarden het leuk vinden om over hindernissen van anderhalve meter heen te bouncen, omdat wij dat grappig vinden. Maar da's een ander verhaal, ik dwaal af.

Gewoon lekker kijken wat je paardje doet en leuk vindt. Wie weet heeft hij hartstikke schik in het springen en komen jullie samen een heel eind :)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:15

Citaat:
Ja ik kan. De liefde voor mijn paarden gaat veel en veel verder dan de liefde voor mijn eigen ambities. Als hun gelukkig zijn ben ik dat ook

Niet iedereen is hetzelfde...
Voor de ene staat ambitie hoger dan het paard.
Mij prima hoor.
Als het met je paard niet meer gaat en je echt wel de ambitie hebt om hogerop te gaan... Waarom niet