Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:54

Zara-pride schreef:
Ik vind het altijd super banketstaaf als ze paarden gewoon wegdoen omdat ze niet meer zo gezond zijn als ze ooit waren :S
Bij mij op de manege hadden ze ook 2 kreupele ponny's. Maar daar hebben we zelf gewon voor gezorgd.
In soest is ook zo'n pension centrum . .
Sommige mensen zijn gewoon dom !!!!!!

Xx, I love Zara (L)

en sommige Bokkers nog een beetje jong. ;)
Meis, niet iedereen heeft een pensioen (dat bedoel je in Soest) en daar mogen de paarden pas heen als ze twintig zijn. *D )
En niet iedereen heeft de ruimte van een manege.
Beetje offtopic maar mensen die hier het hardste schreeuwen dat het sjielugh is terwijl ze hun paard amper uit hun box van 3m bij 3m halen, het dier amper naar buiten komen vind ik helemaal geen recht hebben van spreken. :o

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:55

pmarena schreef:
De enige manier om slechte laatste jaren ècht te voorkomen is dan ook zelf je oude paard onder je hoede houden , en in het zicht zodat het niet verwaterd omdat je al je tijd in je nieuwe paard stopt... en de oude toch ineens weg blijkt te zijn van het "goede adres".

Steph86 : boosdoener , boosdoener.... in hoeverre het slecht is dat zeg ik niet , als het dier het nu echt goed heeft , dan is het goed.
Maar je weet pas of hij een tot op het laatst goed leven heeft gehad als hij overleden is. Ben jij er al die tijd om het in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat het dier in gelukkige omstandigheden zal sterven ? Dan heb je dus wel je verantwoordelijkheid genomen.

En als je voorheen elke dag een paar uur leuk met je paard bezig was , en hem nu amper meer ziet enkelt omdat hij "stuk" is , ja , dan is hij in zekere zin wel afgedankt ja. Vanwege "stuk zijn" je aandacht verleggen naar wat anders , is gewoon afdanken.

Maar zorg je ervoor dat het dier dan toch heel fijn terechtkomt , dan heb je wel je verantwoordelijkheid genomen en ben je goed voor het dier geweest , maar de feitelijke betekenis van het "afdanken" blijft in stand. Afdanken is immers het zelf niet meer interessant genoeg vinden en het aan iemand anders overdragen , en dat is wat je doet. Of het nu een positief of negatief effect heeft.

Het is een rot woord , dat klopt.

Ik heb gezocht naar een super nieuw huis/baasje voor hem waar hij tot zijn dood mag blijven.
Ik ben er nog niet weer heen geweest, hij staat namelijk in de buurt van Bilthoven en ik woon in de buurt van Enschede.
Wel heb ik nog steeds contact met zijn nieuwe eigenaar en die houdt me op de hoogte van hem en zijn vorderingen.
Ze heeft aan mij gevraagd toen ik hem daar bracht of ze mij moest inlichten als zijn einde is gekomen, hierop heb ik ja geantwoord, ze heeft zelfs aan me gevraagd of ik een voorkeur van de slacht had of toch liever inslapen.
Kortom ik ben nog steeds op de hoogte van hem en ja ik heb het er absoluut nog moeilijk mee wegens meerdere redenen ( antw kan via pb)
IK heb dan misschien wel afstand van hem gedaan maar in mijn ogen heb ik hem absoluut niet afgedankt.
Daarbij ondanks zijn ataxie is hij gezond, hij wordt nu recreatief gebruikt door haar ( bosritjes) ze heeft geen onnodige da kosten aan hem maar gewoon de standaard da kosten zoals enten etc.
Ik ben het gewoonweg niet eens met je wbt het afdanken, afdanken vind ik namelijk er niet meer naar om kijken omdat het paard bijv ziek is en maar verkopen omdat het je anders teveel gaat kosten, dat vind ik afdanken.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:56

Jij schrijft fijn! Ik geef je helemaal gelijk :)

pmarena schreef:
Een dier verkopen vind ik wel "raar" ja. Omdat het vaak zo makkelijk gaat. Het gaat niet om een ding , het is een dier hoor , ik vind het net een soort slavenhandel en ergens klopt het ook niet. En waarom verkoop je een dier ? Heb je er dan niet goed over nagedacht voordat je hem kocht ?

Als je een kind hebt dat niet helemaal is wat je ervan verwachtte of hoopte dan doe je het toch ook niet weg maar maak je er het beste van.

Kun je dat niet en zijn jouw wensen zo enorm belangrijk vergeleken met de behoeftes van het paard , dan kun je hem beter wegdoen ja , dan kan het dier elders een baasje treffen dat het WEL waardeert. Niemand heeft er wat aan als het baasje het paard niet waardeert.

Waar komt dat ineens vandaan , dat iemand zou denken dat een paard een mens harder nodig heeft dan andere paarden :?
Ik zie dat nergens staan hoor :P

Het geheel is juist zo belangrijk. Andere paarden waar sociale diepgang mee bereikt kan worden , maar met een mens is dat ook wel fijn.

Kinderen die van pleeggezin naar pleeggezin gaan vinden dat vaak ook niet zo geweldig , al zijn die mensen misschien allemaal wel heel leuk en lief.
Gewoon het feit dat je niks "vasts" hebt dat doet de diepgang de das om.

Als mensen denken dat ze het goed doen , wil het nog niet zeggen dat ze dat ook DOEN ;)
Vaak weten mensen hun eigen straatje aardig schoon te praten en hun geweten prima te sussen.

Zo van : mijn ouwetje moest weg want ik had hem niks meer te bieden , ik heb hier maar 5 stallen en die staan allemaal vol , waar moet hij dan staan ??
Of : ik kan geen 2 paarden betalen en m'n nieuwe paard staat al in mijn stal...
Lekker makkelijk , eerst dat ouwe paard eruit halen , bewust wat nieuws erin zetten , en dan het voor jezelf recht gaan lopen praten dat je geen geld of plek hebt :P

Feit blijft toch dat je je verantwoordelijkheid niet neemt en niet zelf het pensioen van je paard verzorgd , maar het lot van het dier in andermans handen legt en het dier dus "afstoot" en maar hoopt dat het goedkomt. Niet vanwege tijdgebrek , niet vanwege geld- of ruimte-gebrek , maar omdat het dier plaats moet maken voor een nieuwe tijdelijke topper.

Dat is gewoon niet netjes naar het oude paard toe.

Als een kerel van 50 zijn op zich hele fijne vrouw en kinderen opzij zet , met wie die het gewoon leuk had en was gewoon een fijn gezin , en ervandoor gaat met een jong ding van 20 omdat hij zijn vrouw toch een beetje hangerig gaat vinden na 3 zwangerschappen en de jaren gaan tellen , dan spreken we schande :P

Of als een werkgever een werknemer van 60 , die al vanaf zijn 25e daar goed zijn werk doet , ineens ontslaat met een belachelijke reden waardoor het pensioen flink in de problemen komt... zo zijn er nog meer situaties van profiteren van de beste jaren en daarna "afdanken".

Gelukkig houden veel mensen hier dan nog wel een heel stikt oogje in het zeil dat het ECHT wel goed gaat met het dier , dat is dan nog het minste dat je kan doen +:)+

Ook als je toch niet klikt en geen manier kan vinden om het voor allebei toch leuk te maken , neem dan tenminste de moeite en je verantwoordelijkheid door er een zo goed mogelijk plekje voor te zoeken , en het dier niet aan de eerste de beste mee te geven zodat je weer geld en een lege stal hebt voor een ander paard....

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:59

detour schreef:
Zara-pride schreef:
Ik vind het altijd super banketstaaf als ze paarden gewoon wegdoen omdat ze niet meer zo gezond zijn als ze ooit waren :S
Bij mij op de manege hadden ze ook 2 kreupele ponny's. Maar daar hebben we zelf gewon voor gezorgd.
In soest is ook zo'n pension centrum . .
Sommige mensen zijn gewoon dom !!!!!!

Xx, I love Zara (L)

en sommige Bokkers nog een beetje jong. ;)
Meis, niet iedereen heeft een pensioen (dat bedoel je in Soest) en daar mogen de paarden pas heen als ze twintig zijn. *D )
En niet iedereen heeft de ruimte van een manege.
[b][b]Beetje offtopic maar mensen die hier het hardste schreeuwen dat het sjielugh is terwijl ze hun paard amper uit hun box van 3m bij 3m halen, het dier amper naar buiten komen vind ik helemaal geen recht hebben van spreken. :o
[/b][/b]

Nogmaals off-topic ;) Dan zou ik dus helemaal geen paard willen kopen (als hij alleen maar op stal kan staan). Vind ik echt zielig! Vind het al erg als die van mij maar 2 of 3 uurtjes in de wei kunnen staan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:00

Ik heb gezocht naar een super nieuw huis/baasje voor hem waar hij tot zijn dood mag blijven.
Ik ben er nog niet weer heen geweest, hij staat namelijk in de buurt van Bilthoven en ik woon in de buurt van Enschede.
Wel heb ik nog steeds contact met zijn nieuwe eigenaar en die houdt me op de hoogte van hem en zijn vorderingen.
Ze heeft aan mij gevraagd toen ik hem daar bracht of ze mij moest inlichten als zijn einde is gekomen, hierop heb ik ja geantwoord, ze heeft zelfs aan me gevraagd of ik een voorkeur van de slacht had of toch liever inslapen.
Kortom ik ben nog steeds op de hoogte van hem en ja ik heb het er absoluut nog moeilijk mee wegens meerdere redenen ( antw kan via pb)
IK heb dan misschien wel afstand van hem gedaan maar in mijn ogen heb ik hem absoluut niet afgedankt.
Daarbij ondanks zijn ataxie is hij gezond, hij wordt nu recreatief gebruikt door haar ( bosritjes) ze heeft geen onnodige da kosten aan hem maar gewoon de standaard da kosten zoals enten etc.
Ik ben het gewoonweg niet eens met je wbt het afdanken, afdanken vind ik namelijk er niet meer naar om kijken omdat het paard bijv ziek is en maar verkopen omdat het je anders teveel gaat kosten, dat vind ik afdanken.[/quote]

meid, je stelt je kwetsbaar op, hier, en dat vind ik bewonderingswaardig want Bokt is héél vlug met haar oordeel! :(:)
Afdanken? nee, imo heb jij gedaan wat je voor je diertje kon, niemand kent jouw omstandigheden dus laat ze lekker praten hoor, al trek ik het me ook wel aan. Laten we er gewoon boven staan. Ze bedoelen het vast niet rot! *D

Als je ziet hoe snel soms paarden worden afgemaakt terwijl ze met een half jaar rust weer kunnen opknappen, dan vind ik dat soms erg triest. :o

Ieder zijn ding.
Laatst bijgewerkt door detour op 30-01-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:00

Nogmaals off-topic ;) Dan zou ik dus helemaal geen paard willen kopen (als hij alleen maar op stal kan staan). Vind ik echt zielig! Vind het al erg als die van mij maar 2 of 3 uurtjes in de wei kunnen staan![/quote]

Hier nog eentje, dan wil ik echt geen paard. :o

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:03

Ik ken het probleem.. heb er zelf voor gestaan, en toen ook erg lang nagedacht.
Het ging om een pony die een serieus ongeluk gehad had.. lichamelijk was het mogelijk om af en toe een stapritje met deze pony te maken, maar geestelijk.. het was een heel heet paardje.
Die stapritjes eindigden steevast in een zeer gefrustreerd paard, en een ruiter met blauwe plekken.

Ik heb hem nog een poosje op de wei laten staan, maar als er andere paarden uit gehaald werden om te werken ging meneer door de draad..

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dit paardje te laten slachten.. ik was bang dat als ik em weg deed als recreatiepaardje dat hij het handelscircuit in zou gaan.. en dat vond ik veel erger dan de dood..

detour

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:04

FC, misschien is dit dier wel beter af zo, hoe hard het ook klinkt..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:06

Het heeft me heel veel pijn gedaan, maar ik denk achteraf dat ik de goede keuze gemaakt heb.
Mijn ouders (ik woonde toen nog thuis) stonden ook volledig achter me.. dat maakte het iets dragelijker..

Maar het heeft heel lang geduurd voor ik hier overheen was..

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:08

Om dieren met je kinderen te vergelijken gaat me toch iets te ver............. :o :o

Er kunnen heel veel redenen zijn om een dier weg te moeten doen.
Je slechter geworden gezondheid,
Je slechter geworden inkomen,
Schulden die je af moet betalen,
Minder tijd hebben omdat je een drukkere baan hebt gekregen,
En alle bovenstaande redenen bij elkaar! :+

Als je kinderen hebt, krijg je steun en hulp als je zoiets overkomt, NIET als je een dier hebt!!!! :(:)

Als een dier een nieuw lief baasje krijgt, is er niks verkeerds aan..........
Een kind kan denken en kijkt anders tegen het feit aan, als ie in een pleeggezin moet verblijven door de een of andere reden!
NIET te vergelijken................. :?

joyce B

Lovely schreef:
Maar er zijn dus wel heel veel 'betrouwbare adresjes' waar men na een tijdje die afgekeurd, gepensioneerde paarden toch weer aan het werk zet en als dat eventjes goed gaat, gaan ze weer de handel. Zolang er mensen zijn die dit soort paarden kopen, blijft die handel bestaan.

Klopt, maar moet er daarom meer geld betaald worden voor het paard dan het waard is?
Zou beter zijn als mensen hun paard dan niet meer weg doen maar "uitlenen" of met betaald pensioen sturen, of naar de slacht brengen of af laten maken (om het hard te zeggen) Maar ik snap niet waarom mensen die hun paard niet meer kunnen gebruiken er ook nog op moeten verdienen om hem kwijt te raken. Eigenlijk zou je geld toe moeten krijgen om zulke paarden nog een paar mooie pensioenjaren te geven.

die handel in afgekeurde paarden is wel een probleem. Vroeger kreeg een paard een A als het afgekeurd was door de verzekering, dat was zichtbaar, maar er zitten natuurlijk ook veel paarden bij die niet via een verzekerking in het circuit komen en toch ook niet meer gezond zijn.

Mijn pony is ook niet gezond, mankeert van alles aan, maar is recreatief nog wel rustig te rijden (niet kreupel, vrolijk en vind het leuk wat te doen, maar houd het niet meer zo lang vol, wordt straks ook 18) Geen haar op mijn hoofd die er voor zou kiezen hem in te ruilen voor een jonger, gezond exemplaar. Heb er nu wel een paard bij, maar ook een kneusje (wist ik dankzij keuring) en als ik meer wil dan rijd ik dus paarden van anderen bij, maar deze paarden gaan niet de handel in. Bij beide aan vorige eigenaar beloofd dat ze bij mij oud mogen worden. Maar goed, als je weet dat een dier niet 100% is, dan ga je er echt niet een hoog bedrag voor neerleggen... Dat vind ik niet reeel.

Steph86

@ Detour, je hebt gelijk wbt dat kwetsbaar opstellen.
Ik weet dat ik er boven moet staan, maar als er mensen zijn die zeggen dat ik een paard heb afgedankt wegens een situatie wat hun niet eerlijk vinden voor het paard, ja dan gaan mijn nekharen recht over eind staan omdat ik weet dat ik naar de beste oplossing heb gezocht.. En dan schiet ik in de verdediging..
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 30-01-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:09

Als je je paard via een adoptieregeling afstaat dan kost het idd geld en krijg je er niks voor.. Maar als je weet dat het dier gegarandeert op zwart wit, voortreffelijk mag leven tot het sterft, si dat het toch waard?..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:10

Steph86 schreef:
@ Detour, je hebt gelijk wbt dat kwetsbaar opstellen.
Ik weet dat ik er boven moet staan, maar als er mensen zijn die zeggen dat ik een paard heb afgedankt wegens een situatie wat hun niet eerlijk vinden voor het paard, ja dan gaan mijn nekharen recht over eind staan omdat ik weet dat ik naar de beste oplossing heb gezocht.. En dan schiet ik in de verdediging..

Zij weten de ins en outs niet, laat ze kletsen, joh. :(:)

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:12

@steph86;

Ik ken het gevoel. Ik voelde me ook "aangevallen" door het woord afdanken. Maar voor mijn gevoel is dat ook helemaal niet het geval.

In dit geval was en is het gewoon de beste oplossing

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:15

@ Detour, je hebt nogmaals gelijk!

@ Littlemouse, wij begrijpen elkaar tenminste!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:16

detour schreef:
Als je je paard via een adoptieregeling afstaat dan kost het idd geld en krijg je er niks voor.. Maar als je weet dat het dier gegarandeert op zwart wit, voortreffelijk mag leven tot het sterft, si dat het toch waard?..

Weet je dat dan zo zeker???? :o
Er zijn nu eenmaal op deze wererd mensen die dingen doen die niet mogen en niet kunnen, dus zekerheid heb je NOOIT!:+
Al staat het zwart op wit, er bestaat nog zoiets als fraude of oplichting............. :o
Je kan dan wel naar de politie, maar die kunnen ook n iks.......onze wetten zijn daar nog niet streng genoeg voor......... ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:29

Ik heb ook een paardje waar ik niet veel meer mee kan doen.
We reden voorheen altijd wedstrijden. Lekker in de bak rijden, lekker over het strand scheuren enz...

Nu heeft zij 3 peesblessures achter de rug en na de bevalling van haar dochter een soort van bekkeninstabiliteit.
Gelukkig is zij wel weer steeds beter gaan lopen, maar in de bak rijden dat gaat niet meer.

Ik rijd nu alleen nog maar buiten met haar, ik kan geen zadel meer op, dus rij op een bear-backpad. Maar we hebben de grootste
lol saampjes.
De ene dag loopt ze beter dan de andere dag, dus de ene dag draven en galoperen we, de andere dag is het minder en doen we lekker stappen.
Ze is mijn alles, dus wil haar echt neit kwijt.

Ze is er altijd voor mij geweest, met wedstrijden enz.. en nu ben ik er voor haar.
Ze is lekker met de VUT en mag daar lekker van genieten!!!

Met haar dochter rijd ik nu lekker in de bak en ga ik tzt weer wedstrijden rijden.
Gelukkig heb ik er ook het geld voor om 2 paarden te houden!!
Hoewel ik wel van mening ben dat mensen soms erg snel hun paard afdanken, alsof het verlopen koekjes zijn ;(
Niet allemaal over 1 kam scherend!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:37

En toch he...

Mijn vos van 14 is inmiddels een half jaar aan het revalideren van een zeer ernstige peesblessure. Of ik er ooit weer op kan rijden (anders dan een stapritje) is nog niet bekend, maar een 'sportpaard' zal het hoogst waarschijnlijk nooit meer worden. Maakt mij niet uit, daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik heb hem gekocht omdat gewoon ik heel erg graag een paard wilde en op hem direct verliefd was. Die liefde is alleen maar gegroeid en nu ik niet kan rijden is die liefde zeker niet minder of over. Ik heb voor hem gekozen zowel in goede als slechte tijden.

Of hij nou recreatiepaard of grasmaaier wordt, mijn paard gaat dus echt nooit naar een andere eigenaar. We staan nu op een luxe pensionstal met alle 'sportfaciliteiten'. Wellicht dat ik straks met hem moet verhuizen naar een stal met meer uitrij- en/of weidemogelijkheden, geen probleem en waarschijnlijk nog goedkoper ook. Natuurlijk gaat hij een keer dood, maar ik hoop door ouderdom en met mij aan zijn zijde zodat ik hem nog 1 keer kan bedanken voor al zijn jaren vriendschap.

Omdat ik zo over mijn paarden denk en voel, kan ik me er dus gewoon echt niks bij voorstellen dat iemand zijn vriendje verkoopt of wegdoet alleen omdat hij niet meer rijdbaar is. Mijn paard gaat het bij een ander niet beter krijgen, ik zorg er zelf voor dat hij bij mij het beste krijgt. Dat heb ik hem met heel mijn hart beloofd en daar moet hij op kunnen rekenen, ook als hij geen rijpaard meer is.

Dus wordt ik altijd een beetje verdrietig van die advertenties waarin oude of geblesseerde paarden worden aangeboden. Dan denk ik 'weet je nog hoe blij en trots je was toen hij/zij voor het eerst bij jou op stal aankwam, of toen jullie samen je eerste winstpunt reden, of hoe hij/zij altijd hinnikt als je de stal inkomt...'

Maar ja... Ik zal wel een oude emotionele penny zijn... :D
Laatst bijgewerkt door Nexus op 30-01-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:40

Nexus schreef:
Dus wordt ik altijd een beetje verdrietig van die advertenties waarin oude of geblesseerde paarden worden aangeboden. Dan denk ik 'weet je nog hoe blij en trots je was toen hij/zij voor het eerst bij jou op stal aankwam, of toen jullie samen je eerste winstpunt reden, of hoe hij/zij altijd hinnikt als je de stal inkomt...'

Maar ja... Ik zal wel een oude emotionele penny zijn... :D

Nee hoor,
Ik sluit me aan bij de oude emotionele penny-club. :D
Ben het er helemaal mee eens.

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:53

Doe mij dan ook maar bij die club ;) .
Ik heb mijn inmiddels 22 jarige ruin inmiddels 12 jaar. En nu wordt hij toch wel echt oud, zeker nu met die kou is hij heel stijf en we kunnen 's avonds qua rijden niet veel meer dan door de bak stappen met een klein, stijf drafje om hem een beetje aan de gang te houden.
Ik heb geen geld en vooral tijd voor een 2e paard. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Dan maar een paar jaar geen wedstrijden etc. Hoewel het echt af en toe wel kriebelt.
Ik heb het geluk dat ik hem op de zelfde pensionstal waar hij al stond, anders neer heb kunnen zetten. IPV een box van 4 bij 3, staat hij nu met een merrie in een grote loopstal met uitloop. Daarnaast zoveel mogelijk in een zandpaddock en zomers in het land.
Als dat niet gekund had had ik een ander plekje voor hem gezocht, ipv rijmogelijkheden meer buitenmogelijkheden zeg maar. Maar gelukkig hoefde het niet.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:55

Nexus, dan zal ik ook wel een ouwe penny :7 zijn, want ik ben het geheel met je eens. Mijn oudje geniet nu in een rusthuis bij mijn in de buurt waar ik hem 1 a 2 keer per week bezoek. Dat kost mij € 150,- per maand en dat heb ik er graag voor over. Jarenlang heeft hij voor mij gewerkt, nu doe ik iets voor hem, gewoon omdat ik van hem hou :+: . Het afstaan van paarden die oud of geblesseerd zijn gaat mij veel te makkelijk tegenwoordig. Kan je niet meer rijden? Hup weg ermee en op naar de volgende. Ik zie het meer als een ander opzadelen met jouw ellende, gewoon omdat iemand er geen moeite meer voor wil doen. Puur alleen omdat er niet meer gereden kan worden wordt er geen tijd en vooral geen geld meer gestopt in een afgekeurd of bejaard beestej. Daar bedoel ik niemand hier specifiek mee, maar in het algemeen word je echt doodgegooid met die advertenties. Ik bedoel dus ook niet die gevallen waarbij beide partijen blij zijn met een dergelijk paard als gezelschapspaardje. Maar ik denk dat zulke plekjes nu eenmaal niet voor het oprapen liggen en in dat geval hoort een eigenaar imo zijn verantwoordelijkheid te nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:57

Ik ook :j

En het woord "afgedankt" heeft gewoon als betekenis :
iets dat voor jezelf niet goed genoeg (meer) is , doorschuiven naar een ander.

En dat is toch precies wat je doet ? Je kunt het op een voor het paard positief uitpakkende manier doen en dat is heel schappelijk , maar het feit blijft dat je het doet omdat het dier niet meer goed genoeg is om bij jou te blijven.

Als je het dier wel had gehouden als hij nog "goed" was , dan doe je het dus weg omdat hij niet "goed" meer is , en dat is gewoon precies de betekenis van afdanken.

Omdat het woord zo'n negatief gevoel heeft lijkt dat misschien niet te kloppen als je toch je best hebt gedaan voor een fijn nieuw thuis , maar het feit dat blijft , het dier is weggegaan omdat het niet meer bij je paste.

Snap dat jullie het een vervelend woord vinden , maar ik ben bang dat het strikt genomen toch echt wel klopt....en als je echt achter je beslissing staat dan hoef je je daar toch verder niet rot over te voelen...? Als je weet dat je ondanks dat "afdanken" toch een fijn plekje voor je paard hebt geregeld ?

Jij hebt het "afgedankt" maar er wel voor gezorgd dat een ander het opgevangen heeft , kan veel slechter aflopen dan dat ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:00

frescoro: ik heb het geluk dat wij op een hit-actief-stal staan, dus mijn lieverd kan ook hele dag rond lopen.
Alleen maar beter voor ze.

Hmmmmm t wordt al lekker gezellig op de oude penny-club :D
(huiskamer-ideetje :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:04

Zwart op wit stelt ook weinig voor als er geen notaris bij heeft gezeten, dus dat is ook zo dun als vloeibare boter. Wat al eerder gezegd is: als je afstand hebt gedaan van je paard en er niet meer voor zorgt (financieel), dan heb je er niets meer over te zeggen. Dat is dus ook gelijk het nadeel van zulke 'goede afspraken': garantie tot de deur en daarna discussieren met de bouvier.