ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:04

Op een vakantie boerderij waar ik wel eens kom, staan een aantal paarden. Ik was altijd al gek geweest op een paard genaamd Tuesday, een springpaard dat werkelijk zó lief en zó aanhankelijk was. Normaal laadde ik Tuesday in de trailer, maar op het tijdstip dat Tues echt de trailer in moest, was ik net twee andere paarden, Miss Carlot en Kissed Prince, naar de wei aan het brengen. Omdat ik altijd heel strikt ben in het in/uit laden van de paarden, had de eigenaar er weinig verstand van- ik deed het toch altijd. Behalve toen dus, helaas. Het domste wat je ooit kunt doen, is gebeurt toen ik weg was. De eigenaar dacht dat hij het paard er alvast in kon zetten, terwijl de trailer nog niet aan de auto vast stond. Hij liep met Tuesday de loopplank op toen ik net terugkwam met Miss Carlot, die toch terug naar stal ging ipv de wei (een paard dat haar niet mag stond al in de wei). Toen ik zag wat er daar gebeurde heb ik Miss bij iemand in haar handen gedrukt en ben ik er naar toe gerend, helemaal in paniek. Zoiets zie je toch? Wat er gebeurde, ik wenste dat ik het nooit had gezien! Na 14 lentes had ik voor mijn leven best veel gezien, maar dat.... Toen Tues en de eigenaar (ik noem hem eventjes O.) verder voorin de trailer kwamen en O. Tues vast wou zetten, kwam al het gewicht op de voorkant van de trailer. De trailer maakte een rare draai en kantelde op zijn zij. Je hoorde vanuit de trailer geschreeuw en angstig gehinnik en geschop. Zo snel als ik kon heb ik het paard eruit gehaald. Hoe weet ik niet, op zo'n moment lukt het gewoon. Tues was helemaal in paniek. De wedstrijd waar we heen zouden gaan, konden we vergeten. Net zoals de rest van zijn springcarriere... Nooit is Tues meer in een trailer gegaan. Inmiddels is Tuesday overleden door nog een stomme fout van de eigenaar. Ik ben direct na Tues dood weggegaan bij de eigenaar- zoiemand verdient geen paarden zoals Tuesday, Miss Carlot en Kissed Prince. Hij had in totaal na Tues' dood nog 4 paarden. Overigens allemaal afgepakt door anderen, die net als ik, vonden dat O. nooit meer paarden mocht hebben. O. zal nooit meer paarden mogen houden, dan zou het weer fout gaan.

Dus mijn tip:
GA NOOIT ZONDER AUTO ERVOOR IN DE TRAILER Boos!
Je paard houdt een trauma over aan de gevolgen en zal nooit meer in de trailer gaan- of je moet echt een durfal hebben..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:06

Huertecilla schreef:
Je mag op de snelweg rijden als je 60 kán en er is geen minimumsnelheid vanwege wind, hellingen, regen, mist, sneeuw etc.
Van Amsterdam tot Algeciras rijden´s zomers tallozes voertuigen fors langzamer dan 80. In NL, in België, in Frankrijk, in Duitsland en óók in Spanje. Dat is in al die landen toegestaan zo lang de daklast, kogelbelasting, voertuiggewicht, treingewicht etc,. niet overschreden wordt.

Als iemand in de sloot springt, spring jij er dan achteraan??
Huertecilla schreef:
Je wíl wellicht iets niet begrijpen Ikke. Dat onbegrip is niet exclusief voor jou helaas. Dat gaat bij het verhogen van de maximum snelheid alleen maar groter worden.
Je mág 80 met een aanhanger, dat hoéft niet Pling

hc

Waarom zou ik geen 80km/h rijden??
Ik krijg nog altijd geen antwoord waarom onkunde (als in onveilig om 80km/h te rijden) wordt afgewenteld op de zogenaamd ontoereikende techniek van de combinatie??
Je weet wel: het zicht in NL is onder normale omstandigheden 10km. Aangezien ik niet geloof in overstekende bomen, hoewel ik dat weleens heb meegemaakt, en ook niet in uit de lucht vallende voorwerpen, waarom zou ik dan niet gewoon 80km/h kunnen rijden op de snelweg?? Heeft dat te maken met de techniek? Leg dat eens uit in de context van een Land Rover Discovery V8, chauffeur met 1.000.000+ vlieguren en 2000kg trailer aan de haak. Wat is het dat ik de afgelopen acht jaar zo onverantwoordt ben bezig geweest??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:15

Haha! En vanaf mei 2009 mag je gewoon legaal met de vrachtwagens mee en riskeer je geen boete meer want de maximum snelheid voor aanhangers gaat van 80 naar 90.

Persoonlijk vind ik dat een hele goede zaak. Ik rijd regelmatig achter een kennisje aan die zich exact aan de snelheid op de teller houdt. Bij elke vrachtwagen die passeerd zie je de combinatie een zwieper maken en het paard springen in de trailer. Juist omdat het paard gaat hupsen durft zij niet harder omdat ze al een keer geschaard op de vluchtstrook heeft gestaan na zo'n actie.

Als achterliggende auto probeer ik wel te helpen door zelf dicht tegen de wegas te rijden zodat vrachtwagens met een grotere afstand langs haar heen gaan maar eigenlijk rijd ik liever zelf met dat paard en dan een paar kilometer per uur harder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:16

ikke schreef:

Dat is de vraag niet Ikke. De vraag is waarom wel?
Als iedereen in de sloot spring, spring jij er dan achteraan?

Snelheid bepaalt de ernst van de gevolgen bij een ongeval. Prima reden om zo hard te rijden als jij voor jouw combinatie onder de gegeven omstandigheden veilig acht. Als dat 70 is, is dat 70. Dat is geen gevaar op de weg. Het gevaar zijn de haasters. Geef díe een veeg uit de pan dan! Of telt dat alleen als je met jouw paard op de openbare weg rijdt en dan vindt dat jij het recht heb om op het fietspad te rijden omdat er door ánderen op de weg dan ineens wél te hard gereden word?!

Goederen vervoer over de weg, vrachtwagens, zijn een compromis met de verkeersveiligheid vanwege het economisch belang.
Laat dit in vredesnaam geen drogreden zijn om bestuurders te dwingen de máximum snelheid te rijden, in de sloot te springen om geen andere reden dan dat anderen daarin willen springen.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:26

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Dat is de vraag niet Ikke. De vraag is waarom wel?
Als iedereen in de sloot spring, spring jij er dan achteraan?

Snelheid bepaalt de ernst van de gevolgen bij een ongeval. Prima reden om zo hard te rijden als jij voor jouw combinatie onder de gegeven omstandigheden veilig acht. Als dat 70 is, is dat 70. Dat is geen gevaar op de weg. Het gevaar zijn de haasters. Geef díe een veeg uit de pan dan! Of telt dat alleen als je met jouw paard op de openbare weg rijdt en dan vindt dat jij het recht heb om op het fietspad te rijden omdat er door ánderen op de weg dan ineens wél te hard gereden word?!

Goederen vervoer over de weg, vrachtwagens, zijn een compromis met de verkeersveiligheid vanwege het economisch belang.
Laat dit in vredesnaam geen drogreden zijn om bestuurders te dwingen de máximum snelheid te rijden, in de sloot te springen om geen andere reden dan dat anderen daarin willen springen.

hc

Wat is er mis met een Land Rover Discovery V8??
Denk jij nu werkelijk dat je iemand met 1.000.000+ vlieguren nog de les moet lezen over hoe verkeer in elkaar zit??
Waar zit die onveiligheid dan?? LEG UIT GVD!!!

Schei uit met de flauwekul om alle mogelijke onzin erbij te halen om de onkunde van de chauffeur af te wentelen op de techniek van de auto. Kom eens met TECHNISCHE FEITEN!! Waarom zou ik op een totaal verlaten snelweg met 10km+ zicht niet gewoon veilig 80km/h kunnen rijden? Waarom kan ik niet gewoon veilig met de stroom mee 80km/h rijden?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:27

Blijf aardig tegen elkaar en houd het netjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:29

Anne_GTI schreef:
Haha! En vanaf mei 2009 mag je gewoon legaal met de vrachtwagens mee en riskeer je geen boete meer want de maximum snelheid voor aanhangers gaat van 80 naar 90.

Persoonlijk vind ik dat een hele goede zaak. Ik rijd regelmatig achter een kennisje aan die zich exact aan de snelheid op de teller houdt. Bij elke vrachtwagen die passeerd zie je de combinatie een zwieper maken en het paard springen in de trailer. Juist omdat het paard gaat hupsen durft zij niet harder omdat ze al een keer geschaard op de vluchtstrook heeft gestaan na zo'n actie.

En precies DAT is de reden waarom de snelheid van 80km/h naar 90km/h gaat. Dit soort moraalridders is het feitelijke gevaar op de weg, waar HC zo graag omheen draait. Als je gewoon met de stroom mee rijdt, 90km/h op jouw teller, dan ga je feitelijk 82 - 83 km/h en rijdt je met de stroom vrachtwagens mee. That's it, that's all..........

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:29

Verplichte trailerkeuring zou goed zijn, zeker om de bodem eens goed te bekijken.

Ook ik heb een keer bijna een trailerongeluk meegemaakt omdat iemand niet voor me kon invoegen en daarom op de rem ging en direct achter mijn auto wilde invoegen. Hij zag de trailer gelukkig net op tijd maar ik heb flink gevloekt.

Afstand houden en je snelheid aanpassen is belangrijk. Ik probeer een beetje met de vrachtwagens mee te rijden en zit dan tussen de 75 en 90 km/uur. Verder vertik ik het tegenwoordig om ruimte te maken voor invoegers (of er moet echt veel ruimte zijn op de 2e baan en bijv een vrachtwagen die wil invoegen). Maar mijn ervaring is dat ze 80 op de invoegstrook blijven rijden terwijl iedere normale personenauto 120 kan. Dus even gas en ze zijn me voorbij. Maar meestal trappen ze op hun rem en gaan ze achter me invoegen en daarna pas inhalen en 120 rijden. Gelukkig heb ik tegenwoordig een vrachtwagentje (mag dus vaak niet eens naar de 2e baan) en kunnen ze dus de trailer niet over het hoofd zien).

Ik ben wel vrijwel altijd alleen op pad. Anders kom ik nergens. Maar wel met EHBO-spullen en reserve halsters-touw en deken.
En natuurlijk een mobiel.

Bij slecht weer is het jammer maar dan rijd ik inderdaad langzamer. Degene die harder willen halen maar in om daarna tegen de eerste boom te parkeren. Vooral wind en geluidsschermen vind ik erg verraderlijk. Goed vooruit kijken naar het eerdere verkeer dan kan je de vlagen vaak al zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:40

ikke schreef:
Waarom zou ik op een totaal verlaten snelweg met 10km+ zicht niet gewoon veilig 80km/h kunnen rijden? Waarom kan ik niet gewoon veilig met de stroom mee 80km/h rijden?

Dit zijn twee TOTAAL verschillende omstandigheden Ikke Pling

Verder zijn plotseling verandere omstandigheden niets onzekers op zich.

Als jij als ervaren chauffeur een trailer van 2 ton met een Disco V8 met 80 over een lege en overzichtelijk vlakke snelweg trekt is er niets aan de hand.

In druk verkeer met de strrom mee rijden is een utopie; er verandert continue van alles waar jij op moet reageren. Hoe minder flexibel jouw mogelijkheden zijn hoe meer noodzaak om daarop te anticiperen en jouw rijsnelheid aan te passen.
Met meer dan 100% achter de wagen heb je veel minder mogelijkheden dan met 85%.

hc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:57

Toch gaat kan je nooit zoveel tussenruimte houden dat je op een veilige manier op tijd tot stilstand kan komen. Zelf stoplichten zijn vaak al een probleem.
In drukte vooral goed spiegelen zodat je weet waar je heen kan, voldoende afstand, piept er iemand tussen dan maar weer je gas loslaten tot de afstand weer ok is.
En in druk verkeer maar rustig op de 1e baan blijven hangen, meestal zit daar een vluchtstrook naast zodat er iets meer ruimte is in geval van een noodstop. Ook kan je veel beter het overige verkeer voor je zien. En het is meestal de langzaamste baan (maar wel de meest vloeiende).
Bij aankomende filevorming rustig gas terug en rekening proberen te houden met de idioten die er op het laatste moment nog af willen.
En nog kan je niet overal op voorbereid zijn en zit je soms met kromme tenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:16

DendroFleur schreef:
En nog kan je niet overal op voorbereid zijn en zit je soms met kromme tenen.

Pling

Het is een zekerheid dat er onverwachte dingen zúllen gebeuren. Hoe drukker hoe meer.

Wat mij opvalt is de misrepresentaie over het veilig 90 in de imaginaire 'stroom' meerijden.
Tot er een centraal geregelde cruise-controll is waar je op aanpikt is er geen 'stroom', maar een zich met onvoorspelbaar variërende snelheid voortbewegende zich individueel willekeurig gedragende kluwe verkeersdeelnemers.
Ik wil zélf bepalen hoe krom míjn tenen zijn in de harmonica met baanwisselaars in de werkelijk wereld.

hc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:35

Toch heb ik vaak het gevoel dat ik in een stroom rij. Zeker op de 1e baan tussen vrachtwagens. Die rijden vrij gelijkmatig en auto's die invoegen willen er vaak snel tussenuit zodat de ruimte voor je vrij leeg blijft. En rijden ze 80 dan rij ik 80, maar als ze 90 rijden vind ik het ook prima.
Wel heb ik zelf een hekel als de snelheid te laag wordt. Bij 70 moet ik al terugschakelen omdat hij het anders te zwaar krijgt. Daarom zorg ik voor een tunnel dat ik ruimte voor me krijg, zodat ik hem soepel naar beneden kan laten lopen en bij het steigen gas bij kan geven zodat ik er zeker met 80 uitkom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:55

DendroFleur schreef:
Toch heb ik vaak het gevoel dat ik in een stroom rij. Zeker op de 1e baan tussen vrachtwagens. Die rijden vrij gelijkmatig en auto's die invoegen willen er vaak snel tussenuit zodat de ruimte voor je vrij leeg blijft.

Jij rijdt met wat jij voldoende afstand tussen de vrachtwagens.
Er voegt iemand in tussen jou en de vrachtwagen voor je. De afstand welke jij nu houdt is dan de helft geworden. Minder snelheid geeft een kortere remweg = kleiner probleem door invoegers.
Lastig punt.
Ik kan me nog een antwoord herinneren van een automobilist die een opmerking kreeg over onvoldoende afstand houden; 'Wat wil je nu??? Dat ik achteruit rij??!!'
Het resultaat is dat jij je continue aanpast, aan dit in- en uitvoegen.

Vor de tunnel ga je van het gas, hoogje af maak je snelheid, hoogje op verlies je weer = varieer jij zelf jouw snelheid om naar jouw idee prettiger uit te komen.

Jij illustreert de harmonica van veranderende omstandigheden, de illusie van een 'stroom' in wat drukker verkeer.

hc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:41

Ja, maar met 80 naar beneden betekent dat ik met 60 bovenkom. Dat houdt helemaal alles op. Liever dat ze dus voor de file zien dat ik langzamer ga en ze me gaan inhalen dan dat ze aan het einde van de tunnel opeens op hun rem moeten.

En minder snelheid is leuk maar met 70 km ben ik vind ik zelf een gevaar op de snelweg. Tenminste als het niet druk is en bij goede weersomstandigheden. Anderen verwachten dan niet dat je heel langzaam rijdt. Heb het zelf ook wel als er iemand langzaam rijdt dat ze opeens veel sneller dichterbij zijn dan ik dacht.

En inderdaad varieert mijn snelheid steeds als het verkeer erom vraagt. Maar ik hoef vrijwel nooit te remmen en ik ga er dan vanuit dat de paarden daar geen last van hebben. Beter dan dat ik steeds moet wisselen van baan of ergens te dicht op rij en bij het minste of geringste moet remmen. Moet zeggen dat ik wel dichterop sommige invoegers rij omdat ik hoger zit en er overheen kan kijken. Je merkt meestal vrij snel of iemand op de baan blijft hangen of er zo snel mogelijk vanaf wil.

Ik heb zelf het gevoel op deze manier gelijkmatig te rijden. Dus wel varierend in snelheid maar wel geleidelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:29

Ik heb geen ervaring met een Mondeo voor een paardentrailer, kan daar dus niks over zeggen.

Ik vind het vrij logisch dat je je in het verkeer aan de omstandigheden aanpast (de combinatie en het gewicht & aard van de lading waar je mee rijdt valt daar dus ook onder Knipoog Als mijn vrachtauto leeg is rij ik ook anders dan wanneer ik met een vloeibare lading met een treingewicht van 50000kg onderweg ben. Knipoog ) maar onder normale omstandigheden, als het verkeer gewoon doorrijdt, d.w.z. de personenauto's rond 120 en vrachtwagens tegen de 90, ben je m.i. met 60km/u. een gevaar op de snelweg en hoor je daar niet thuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:12

Het wordt wel steeds duidelijker waar de oorzaak van veel ongelukken ligt Vork

Het blauwe forum:
Wat betreft het gevaar op de weg is Artikel 5 vn Het WvW niet zo makkelijk toe te passen, want je hoéft maar 60 te kunnen en er is geen minimum rijsnelheid.
Tegen op een lege snelweg 60 rijden zal worden opgetreden terwijl daar geen verkeer gehinderd wordt doch er is dan geen aanleiding. Dan kan je inderdaad ook gewoon 80-90 rijden.
Op een drukke weg met dynamisch verkeer zal niet snel over rustig rijden wat opgemerkt worden; 65-70 is núl onderwerp.
Bij bochten, tunnels, viaducten, in- en uitvoegzones waar van baan gewisseld wordt of op delen waar het verkeer regelmatig opstroopt is het alleen maar normaal.
Je mág 80; het is niet verplicht.

hc

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:08

Dus is dat een minimale snelheid die je moet kunnen rijden

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:29

Oke... Als we uit de discusie zijn, kan iemand het me nog even uitleggen, ik snap er ondertussen niks meer van..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:33

Huertecilla schreef:

eeehhh,.. ik weet het, ik weet het..... niet voorzeggen... eheh...Mensen die met 60km pu over de snelweg sukkelen? En daardoor ergenis veroorzaken bij medeweggebruikers?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:26

yarrah schreef:
Huertecilla schreef:

eeehhh,.. ik weet het, ik weet het..... niet voorzeggen... eheh...Mensen die met 60km pu over de snelweg sukkelen? En daardoor ergenis veroorzaken bij medeweggebruikers?

Gebrek aan kennis, kunde en ervaring.

Je kunt geen risicobeslissing nemen als het risico niet kent.

Rijden met een trailer begint met en is een aaneenschakeling van risicobeslissingen.

Jouw opmerking wat betreft de ergernis en de snelheid is een goed voorbeeld. 60 is wat erg weinig doch 80 op de teller rijden, wat volgens Ikke een ergerljke moraalridder van de bestuurder maakt, is zeg 75-80. Je mág maar 80.
Wanneer je straks 90 zou mogen is dat 12% sneller. De potentiële gevolgen van een ongeval nemen toe met het kwadraat van de snelheid.

Treedt op tegen chauffeur die onvoldoende afstand houden, - die het verkeer in gevaar brengen door domme inhaalacties.
De bestuurder die zich bewust is van de risicos en niet te hard rijdt is OK dan!
Erger jij je aan 'moraalridders' die keurig doen wat ze horen te doen = 80 op de teller rijden, dan hoor je niet in het verkeer; dat is een levensgevaarlijke mentaliteit.
Blijf bedenken dat de maximum snelheid een MAXIMUM is. Je mág dat rijden INDIEN de omstandigheden dit toelaten. Dat hoeft niet en heel vaak laten de omstandigheden dit níet toe. Dat de meeste bestruurders dan tóch maximaal snel of net een beetje sneller rijden geeft aan dat ze geen benúl hebben van de risicos.
Je hoéft geen 80. Straks als je 90 mag, hoef je nog steeds geen 80. Als je 70 rijdt is er geen blauw wat je zal aanhouden.
Bepaal zelf maar hoeveel risico jij jouw paarden laat lopen daar kwetsbaar achterin, zonder veiligheidsgordel of klapzak in een rattenval. Dat is wat jíj bepaalt met jouw keuze over met welke combinatie, wanneer, waar, hoe hard te rijden. Niemand anders.

Ik blijf het heel amusant vinden dat hier verschillende ruiters om het hardst schoppen tegen 75 op de snel weg rijden terwijl de ruiterij ook op de fietspaden meent te mogen rijden omdat op secundaire wegen de maximumsnelheid gereden wordt.....
Snelheid van gemotoriseerd vervoer is een potentiële doodsoorzaak voor paarden. Of dat nu in de aanhanger is of langs de weg.

Kortom: grootste oorzaak = onbenul.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:39

Othello_ schreef:
Oke... Als we uit de discusie zijn, kan iemand het me nog even uitleggen, ik snap er ondertussen niks meer van..

Het is erg eenvoudig Othello.

Op het moment mág je 80 met een aanhanger MITS de omstandigheden dit toelaten.
In dynamisch verkeer; wisselende snelheid, in- en utvoegen, hoor je te anticiperen en snelheid te matigen.
In normaal verkeer valt 70 op de snelweg niet onder Artikel 5 van de WvW.

Dit verandert niet als binnenkort de maximum snelheid naar 90 gaat.

Risico = kans x gevolgen.
De kans neemt toe met de drukte, dynamiek en snelheid.
De gevolgen nemen toe met het kwadraat van de snelheid.

Maak je keuze zelf Othello.
Wanneer dat veilig kan mág je máximaal 80 en straks 90.
Je moét geen 80 (of 90).
Je moet wel je snelheid mátigen bij toenemende risicos en 70 valt niet onder Artikel 5. Niet nu, niet straks.
Er is niet voor niets geen minimum rijsnelheid.

Je kan wel besluiten drukke wegen of drukke moment te vermijden. Dat is uiteraard veiliger.
Het állerveiligste is... niet gaan.
De omstandigheden bepalen de risicos. Kén ze, weeg ze af.
Ga je het verkeer in, dan stet je jouw paarden bloot aan risico. Ga je druk verkeer in, dan neemt dat risico toe. Naarmate jij sneller rijdt neemt het risico exponentieel toe.
Maak risicobeslissingen BEWUST en zorg dat je flexibel en adequaat kan reageren op wat zál gebeuren.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:42

maar HC, als dat betekend dat ik gas moet geven om uit een moeilijke situatie weg te komen dan moet ik dat toch doen dan? ook al betekend dit dat ik even pakmbeet 100 rij?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:17

Dat is een vraag van een motorrijder Kim. Dáármee heeft dat zin.
Met een paardentrailer is dat een dermate grote uitzondering dat dit geen melding behoeft.
Met 2000 kilo achter een auto van 2400 kilo is de acceleratietijd van die 4400 kilo van 80 naar 100 de euh.... langzaamste actie welke je kan ondernemen Haha! Dit ALS de combinatie dat al haalt.
Verder blijft dat je het risico vergroot. Je remweg neemt toe, je controle neemt af en de ernst van de gevolgen neemt met het kwadraat van de snelheid toe.

De meest combinaties zijn aanmerkelijk ongunstiger. Eerder met 2000 kilo achter 1800 kilo en marginaal motorvermogen. Een voorbeeld van zonder aanloop de 80 niet halen een tunnel uit kan je hiervoor lezen.

Het antwoord is dus NEE. Anticiperen; vermijden, langzamer rijden, ontwijken.

Hetzelfde geldt voor slingeren van de aanhanger. Gasgeven kán stabiliteit geven doch alleen als je een héél krachtige én zware trekker hebt en dan nog maakt het de situatie meestal erger én de snelheid groter = ernst van de potentiële gevolgen.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:21

hihi Lachen je hebt gelijk Lachen

maargoed, ik pas me aan aan het verkeer op de rechterbaan.......... en zo zorg ik voor zo veel mogelijk veiligheid als is in combinatie rij, dat is soms wat harder dan 80, soms wat zachter.......... met altijd genoeg afstand op mijn voorganger, en als dan een of andere soepkip zijn auto persee in die afstand moet plaatsen......... dan laat ik weer gas los tot ik de gewenste afstand weer heb......

wat dat betreft ben ik een redelijk truttige chauffeur met een combinatie........ en heb ik nooit haast...... alle tijd van de wereld Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:40

KiWiKo schreef:
wat dat betreft ben ik een redelijk truttige chauffeur met een combinatie........ en heb ik nooit haast...... alle tijd van de wereld Lachen

Lovers

Vanmorgen Bor en Richelle naar het vliegveld gebracht. Was de eerste langere trip ermee dus gelijk de teller van de nieuw auto gecontroleerd: Is bij 80 te accuraat om een verschil te meten en wijkt bij 120 2% naar boven af.
Waarschijnlijk is de snelheidsmeter accurater dan de combinatie aflezing en rechter voet....

hc