Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:13

Citaat:
. En wel iets overdekts (bv longeer of stapmolen), zodat de paarden hun beweging krijgen als ze echt niet naar buiten kunnen vanwege het weer.

Overdekt hoeft toch niet?
Een goede paddock kun je ook met goede bodem leggen. Ook op klei.

Dit jaar hebben wij hier voor het eerst in 20 jaar plassen gehad, niets gedraineerd.
Dit heb ik op pension eerder ook gehad. Nooit echt plassen.
Dan kunnen ze gewoon naar buiten hoor.
Ze smelten niet van regen en wind.
En als er sneeuw is ook naar buiten en die met ijzers moet je een rubberen ring bij laten zetten en is het ook gewoon te doen.
Gelukkig heb ik ook altijd paarden gereden waarbij dat gedaan word, ja ook dure van boven een dikke ton...dus dat is ook alleen maar het idee van de eigenaar dat dat niet zou kunnen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:19

Wij hebben gehooid afgelopen week. Was de eerste x dit jaar ivm het slechte weer en het te natte land steeds..de opbrengst is dus te weinig waar we normaal gezien een jaar mee vooruit kunnen. We hebben al elders extra bij kunnen kopen. Dit kost wel veel duurder dan ons eigen uiteraard.
En stel ik bood pension aan dan ging de prijs dus ook omhoog ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:20

Wij hebben afgelopen winters hooguit 1 of 2 dagen paarden helemaal niet naar buiten kunnen doen door vorst. Die ook niet wegtrok uit de bodem in de middag. De andere dagen konden ze gewoon naar buiten, soms wat later en dus iets korter, soms op het 'harde' ipv het zand. En sommige mensen wilden dat niet en zetten paard in de stapmolen.
En de dagen dat die bodem zo slecht was was ook de bodem in de longeerbak bevroren ook al is die overdekt. :') de binnenbak was wel goed, want die is geïsoleerd, dus je kon wel rijden voor beweging. Hoewel ik dat niet helemaal prettig vind als het zo koud is en ze geen vrije beweging hebben.

Maar goed, ik stap dan ook aan de hand en zet ze niet in de molen. Heb veel liever goede paddocks en ruim weiland, dus geen kleine stukjes, dan een stapmolen.

Stallen in de buurt hebben of de ruimte al niet boor genoeg paddocks of doen de paarden al niet naar buiten met regen of als er maar iets vorst is geweest terwijl de bodem helemaal niet keihard is. Daar zou ik dus al nooit gaan staan, ook al hebben ze de meest geweldige bakken en faciliteiten voor de mens. Ik mis de 20x60 wel,maar ga liever 1 keer per week of maand ergens trainen en mijn paard verder op stal waar er meer ruimte is om paard te zijn.

Pantykous

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:25

Het is in bepaalde regio’s wel steeds moeilijker om iets te vinden maar plek is en die ook nog echt goede zorg aan het paard bied. Je kan soms wel ergens niet willen staan maar als er nergens plek is wordt het wel lastig.
Aan den lijve ondervonden toen ik naar Zuid-Holland verhuisde. Heb met m’n paard een jaar ergens gestaan waar het verre van ideaal was qua buiten staan onder andere.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:27

Ik heb een hengst en ik woon in Zuid Holland, dat is helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg waar zo'n dier ook lekker naar buiten kan. Met een merrie was dat toch een stuk makkelijker :).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:29

Pantykous schreef:
Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.

Waarom niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:32

prompter schreef:
Ik heb een hengst en ik woon in Zuid Holland, dat is helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg waar zo'n dier ook lekker naar buiten kan. Met een merrie was dat toch een stuk makkelijker :).

Ik heb een merrie en het is idd niet makkelijk in ZH. Wel als je de luxe wilt hebben, niet als je voor paardenwelzijn wilt gaan maar wel een paar minimale eisen hebt.

Want degene die er zijn staan bomvol haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:35

OleJon schreef:
Pantykous schreef:
Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.

Waarom niet?

Ik niet omdat ik echt een enorme zak geld zou moeten hebben om het zo voor elkaar te hebben wat voor mijn paard het beste is. En ook voor hulp inhuren. Mijn paard is veel gelukkiger in een kudde van minimaal 6 en om er nu 5 van mezelf bij te kopen :') Pensionklanten zou ik maar een enkeling willen, dus zak geld om het vol te kunnen zetten met eigen dieren. Plus alle aanpassingen die ik wil op een terrein. Gewoon een weiland met schuilstal is niet het beste voor de mijne en zeker niet in dit deel van het land.

Dus zoals pantykous zegr, alleen als je niet meer hoeft te werken en dus alle tijd en geld hebt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:39

Met een onwijs relaxte sociale ruin vond ik het hier al een chaos. Een hengst lijkt me helemaal ingewikkeld.. 8)7

Het is hier vooral lastig om goede passende groepshuisvesting te vinden in deze regio. Voldoende stallen met boxen en een paar uur paddock, maar echt veilige groepshuisvesting met goede schuilmogelijkheden en een stabiele kudde is er nauwelijks. En als het er wel is, is het of voor alleen IJslanders of voor hele sobere paarden qua voeding. Of je moet inderdaad heel veel diensten draaien al dan niet rond werktijd. Ben blij dat ik nu ergens sta waar het redelijk goed te doen is voor mij, maar daar nemen ze bijvoorbeeld weer geen merries aan voor groepshuisvesting. Ik weet dat heel veel mensen met merries daar weer van balen want die hadden daar ook graag gestaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 11:57

Conclusie: het is moeilijk :')

@Trieneke, onze leveranciers zeggen nu: ja de boeren hebben het in de schuur staan en willen er niet vanaf.

Ik denk dan: mooi verhaal.

Maar uiteindelijk als je 5 mensen belt en die rekenen allemaal de hoofdprijs....Dan word dat wel de nieuwe prijs.

Wat jullie hebben met pensionstalprijzen( ' is het dit wel waard maar welke keuze heb je anders' )

Dat heb ik met hooi inkopen, of een dak vervangen of of of...

Ik wil niet maar ik moet wel.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:00

[/quote]
Babootje schreef:
Buxy schreef:
Overdag staan ze buiten, dan hebben ze s zomers gras en s winters slowfeeders met hooi.
Wij voeren half 7 hooi, half 8 krachtvoer en dan naar buiten.

En dan rond 18 uur (s zomers vaak wat later) gaan ze naar binnen krijgen ze hooi en krachtvoer en rond half 10/10 uur laatste ronde hooi en krachtvoer.

Ben wel benieuwd. Is er toezicht op de paarden als jij naar je werk bent?

Hele dag land of paddock kunnen we ze hier niet bieden. In de paddocks bij ons wordt ook geen hooi gevoerd om gedonder te voorkomen. Er staan natuurlijk ook wel wat meer paarden dan jij prive op stal hebt.
Een privestal zou ik prima vinden, maar die hebben in de regel al geen goede trainingsfaciliteiten. Ik vind het belangrijk dat er regelmatig toezicht is op de paarden.
Verder vind ik het belangrijk dat er een goede rijbak is 20 x 60 liefst overdekt maar als dat niet kan wel het hele jaar door te rijden, dus goed gedraineerd met een goede bodem. Dat is ook belangrijk voor het paard. En wel iets overdekts (bv longeer of stapmolen), zodat de paarden hun beweging krijgen als ze echt niet naar buiten kunnen vanwege het weer. Als er een stapmolen is, vind ik het belangrijk dat deze overdekt is het liefst met een zandbodem voor de veiligheid. Verder een goede ruime goed geventileerde stal met voldoende stro en ruime hooiporties zodat ze niet zonder komen te staan. En een goede brok die wordt gevoerd.
Dit zijn geen luxe wensen, maar gewoon basis. Maar dit vind je niet vaak bij een privestal,

Persoonlijk vind ik een overdekte binnenbak van 20x60 en een overdekte logeer of stapmolen wel onder luxe vallen hoor :o

We hebben hier een buitenbak van 20x40 die nagenoeg altijd te rijden is, als hij niet te rijden is is er een binnenbak 5 min verder op en de rijvereniging 10 min, als je dan echt een dag niet kan overslaan qua rijden.
We hebben een stapmolen, niet overdekt maar ze zijn inderdaad niet van suiker.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:02

Moet wel zeggen dat wij dit jaar eigenlijk weinig problemen hebben gehad met hooi inkopen, tuurlijk was de ton prijs weer duurder als vorig jaar maarja dat is eigenlijk ieder jaar :Y)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:03

Iets overdekt is heerlijk als het slecht weer is.
Hier nooit gehad tot de afgelopen paar jaar en nu wil ik het niet meer missen. Het is wel luxe, maar ik vind het voor bepaalde keuzes noodzaak. Bijvoorbeeld een vroeg veulen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 12:12

Buxy schreef:
Moet wel zeggen dat wij dit jaar eigenlijk weinig problemen hebben gehad met hooi inkopen, tuurlijk was de ton prijs weer duurder als vorig jaar maarja dat is eigenlijk ieder jaar :Y)

Wij zoeken voor 109 paarden hooi in een vrij specifieke kwaliteit( goede kwaliteit maar super arm) omdat we overwegend dikkies hebben staan :D
Onze doorloopsnelheid is natuurlijk mega en op dat soort aantallen is de prijs ook echt een ding wel.

Misschien zijn onze eisen te moeilijk, kan ook :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:17

MyWishMax schreef:
prompter schreef:

Ik heb een merrie en het is idd niet makkelijk in ZH. Wel als je de luxe wilt hebben, niet als je voor paardenwelzijn wilt gaan maar wel een paar minimale eisen hebt.

Want degene die er zijn staan bomvol haha

Hier twee ruinen in Zuid Holland.

Liefst heb ik ze zomer en winter hele dagen buiten. Maar dan wel ergens waar ze niet in kniehoge blubber staan. En waar de stallen ook schoon zijn wanneer ze er wel in moeten (wil ik ook best zelf doen). En ivm werktijden moet er ook verlichting zijn, anders kunnen we de hele winter niks.

En dat heb je hier in de omgeving dus gewoon niet. Niet wat aan al mn wensen voldoet iig. We staan voor nu wel prima, gelukkig. Schone stallen, voldoende ruwvoer en iig een groot deel van het jaar komen ze hele dagen buiten.
Volgend jaar verhuizen ze naar een 24/7 buiten plek in Zeeland. Vind ik toch wel een heel fijn idee, maat hebben we echt mazzel mee gehad dat we zoiets konden vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:27

Celebi schreef:
Met een onwijs relaxte sociale ruin vond ik het hier al een chaos. Een hengst lijkt me helemaal ingewikkeld.. 8)7

Het is hier vooral lastig om goede passende groepshuisvesting te vinden in deze regio. Voldoende stallen met boxen en een paar uur paddock, maar echt veilige groepshuisvesting met goede schuilmogelijkheden en een stabiele kudde is er nauwelijks. En als het er wel is, is het of voor alleen IJslanders of voor hele sobere paarden qua voeding. Of je moet inderdaad heel veel diensten draaien al dan niet rond werktijd. Ben blij dat ik nu ergens sta waar het redelijk goed te doen is voor mij, maar daar nemen ze bijvoorbeeld weer geen merries aan voor groepshuisvesting. Ik weet dat heel veel mensen met merries daar weer van balen want die hadden daar ook graag gestaan.

Dat is voor mij het grootste issue, heb mijn paard met alle liefde 24/7 buiten maar er moet wel volop gevoerd worden wat weer lastig is want 24/7 buiten = recreatie = dikke koudbloeden :')

Kort door de bocht wellicht maar het klopt in de grote lijnen echt wel, net wat ruitje over haar eigen stal vertelt.

Nu wel een super fijn plekje waar we al 2 jaar staan naar volle tevredenheid maar dus wel en fors bedrag t.o.v minpunten zoals geen warm water uit de kraan, geen kantine oid en geen verlichting buiten. Het went wel ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:29

Ja de winter vind ik wel een ding hier. En als het ergens in de winter iets beter is, is het juist in de zomer weer echt niet geschikt. Of vanwege andere redenen.
Ik wil wel gewoon dekens op mogen doen en ijzers als dat nodig is. Plus dat ze de ruimte moeten hebben, goede bodem in de bak.

Komt nog bij dat ik vanwege gezondheid wat extra eisen heb om te zorgen dat ik überhaupt nog wel iets kan doen. Hoe graag ik ook zou willen, ik kan niet hele jaar door buiten bezig zijn en kan geen hele zware mestdiensten draaien. Of überhaupt diensten met veel lopen want de meeste paarden en terreinen zijn niet rolstoelvriendelijk :')

In de zomer ben ik hier tevreden, in de winter zorgen wij zelf dat ze er extra uitkomen naast de standaard paddock tijd. En ik haal paard bijvoorbeeld niet uit de paddock om die volle uren te geven die ze heeft. Uit het land liever ook niet, maar daar staan ze langer. Daar haal ik haar bijvoorbeeld wel uit op de dag dat stal vroeg sluit en je dus na weiland niks meer kan doen qua tijd. Verder hebben we wel rekening te houden met lessen dus bepaalde dagen zijn 'verplicht' een vrije dag omdat de binnenbaan bezet is vanaf tijd dat ze binnenkomen tot vrij laat. Maar dat js mijn probleem vanwege in winter niet buiten kunnen rijden, want dat kan wel gewoon. Maar goed, het zijn 2 dagen waarbij dat dus lastig is, 1 dag waar ik wel terecht kan maar iets later en de rest heb je gewoon de tijd om eromheen te rijden zonder probleem. Mijne mag niet meer gelogeerd worden, anderen longeren vaak op die late les dagen, want die bak is wel overdekt haha. Heb daar wel eens in gereden maar niet ideaal haha.

Maar idd, je ziet ook vaak dat het voer zo wisselt :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:32

Daar heeft de mijne ook gestaan. Vind het echt een hele fijne stal, mooie faculteiten, groepshuisvesting met een schuilstal. Absoluut geen modderbende. Maar helaas viel mijn oudje daar gewoon af. Ik had het arme ruwvoer onderschat denk ik voor zijn leeftijd. En dat terwijl hij nu juist weer te dik staat en ik eigenlijk dacht dat hij juist iets armer wel beter zou verdragen. Nu staat hij trouwens eerder te dik vanwege een blessure en niks kunnen doen wat ook weer lastig is.

Mis het daar bij ruitje soms nog steeds hoor. Vooral hoe die ouwe daar elke dag languit lag te snurken in het zachte zand. Was echt heerlijk om te zien. <3

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:47

OleJon schreef:
Pantykous schreef:

Waarom niet?

Om alle redenen die net genoemd zijn. Veel zorgen, veel tijd, weinig vrijheid om ‘gewoon’ lekker voor de ontspanning bezig te zijn. Daar heb ik echt geen trek in met een drukke baan en een jong gezin.

Ben uiteindelijk hier bij iemand aan huis met een heel kleinschalig pension terecht gekomen. Niks overdekt, wel de bak 98% van de tijd goed te rijden. En hele lieve eigenaren :j

Paarden dagelijks naar buiten, ook in slecht weer. Dat kan prima zoals DP zegt. En ik vind bij bagger weer een ochtend of middag naar buiten ook lang zat, paarden doorgaans ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:06

Babootje schreef:
Buxy schreef:
Overdag staan ze buiten, dan hebben ze s zomers gras en s winters slowfeeders met hooi.

En dan rond 18 uur (s zomers vaak wat later) gaan ze naar binnen krijgen ze hooi en krachtvoer en rond half 10/10 uur laatste ronde hooi en krachtvoer.

Hele dag land of paddock kunnen we ze hier niet bieden. In de paddocks bij ons wordt ook geen hooi gevoerd om gedonder te voorkomen. Er staan natuurlijk ook wel wat meer paarden dan jij prive op stal hebt.
Een privestal zou ik prima vinden, maar die hebben in de regel al geen goede trainingsfaciliteiten. Ik vind het belangrijk dat er regelmatig toezicht is op de paarden.
Verder vind ik het belangrijk dat er een goede rijbak is 20 x 60 liefst overdekt maar als dat niet kan wel het hele jaar door te rijden, dus goed gedraineerd met een goede bodem. Dat is ook belangrijk voor het paard. En wel iets overdekts (bv longeer of stapmolen), zodat de paarden hun beweging krijgen als ze echt niet naar buiten kunnen vanwege het weer. Als er een stapmolen is, vind ik het belangrijk dat deze overdekt is het liefst met een zandbodem voor de veiligheid. Verder een goede ruime goed geventileerde stal met voldoende stro en ruime hooiporties zodat ze niet zonder komen te staan. En een goede brok die wordt gevoerd.
Dit zijn geen luxe wensen, maar gewoon basis. Maar dit vind je niet vaak bij een privestal.

Overdekte 20x60 banen, overdekte stapmolens etc zijn toch helemaal geen basiswensen? Dan vraag ik me af wat jij luxe vindt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:43

DuoPenotti schreef:
Citaat:
. En wel iets overdekts (bv longeer of stapmolen), zodat de paarden hun beweging krijgen als ze echt niet naar buiten kunnen vanwege het weer.

Overdekt hoeft toch niet?
Een goede paddock kun je ook met goede bodem leggen. Ook op klei.

Dit jaar hebben wij hier voor het eerst in 20 jaar plassen gehad, niets gedraineerd.
Dit heb ik op pension eerder ook gehad. Nooit echt plassen.
Dan kunnen ze gewoon naar buiten hoor.
Ze smelten niet van regen en wind.
En als er sneeuw is ook naar buiten en die met ijzers moet je een rubberen ring bij laten zetten en is het ook gewoon te doen.
Gelukkig heb ik ook altijd paarden gereden waarbij dat gedaan word, ja ook dure van boven een dikke ton...dus dat is ook alleen maar het idee van de eigenaar dat dat niet zou kunnen :)

Ik heb het niet over regen en wind, maar als het glad is vind ik het een risico. Gelukkig hebben we het niet vaak in NL maar als het vriest en ijzelt vind ik het wel fijn om mijn paarden toch beweging te kunnen geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:48

Babootje schreef:
Buxy schreef:

Dit zijn geen luxe wensen, maar gewoon basis. Maar dit vind je niet vaak bij een privestal.

Poekkie schreef:
Overdekte 20x60 banen, overdekte stapmolens etc zijn toch helemaal geen basiswensen? Dan vraag ik me af wat jij luxe vindt?

Overdekte stapmolen vind ik wel basis voor de veiligheid van de paarden (om te voorkomen dat ze uitglijden in de molen) Is me 1 x overkomen toen stond ik er gelukkig bij en kon ik op de stopknop drukken; dat wil je echt niet.
20 x 60 bak is misschien geen basis maar wel nodig voor Z en hoger. Anders moet je buiten de deur gaan trainen op je proeven. Daar heb ik geen zin in en geen tijd voor om de paarden ook voor training op te laden. Dat redden we niet in de tijd die we hebben om onze paarden te rijden. Verder moeten we al genoeg weg (voor smid, wedstrijden, etc). Dus het is geen overbodige luxe.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 13:56

Ik denk dat je aan dit topic al ziet dat iedereen andere wensen heeft, dat is toch ook helemaal prima? En ik denk dat weinig mensen staan op een stal die het 100% doet zoals je zou willen...

Maar als je ze aan huis hebt is het ook niet 100% zoals je wil.

Je moet alleen zelf bedenken wat je de belangrijkste pijlers vind denk ik...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:58

[/quote]
Babootje schreef:
Buxy schreef:

Dit zijn geen luxe wensen, maar gewoon basis. Maar dit vind je niet vaak bij een privestal,

Buxy schreef:
Persoonlijk vind ik een overdekte binnenbak van 20x60 en een overdekte logeer of stapmolen wel onder luxe vallen hoor :o
We hebben hier een buitenbak van 20x40 die nagenoeg altijd te rijden is, als hij niet te rijden is is er een binnenbak 5 min verder op en de rijvereniging 10 min, als je dan echt een dag niet kan overslaan qua rijden.
We hebben een stapmolen, niet overdekt maar ze zijn inderdaad niet van suiker.

Ik probeer even uit te leggen waarom ik het basis vind: 20 x 60 is nodig als je vanaf Z traint. Niet overdekte stapmolens zijn op klinkers en dat geeft risico op uitglijden.

Verder nog de vraag die ik had gesteld. Is er toezicht overdag bij jou op stal? Vind ik nogal belangrijk en ook wel echt een basisvoorwaarde.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:03

Bij de basis denk ik puur aan passende voeding, buiten kunnen staan, contact met soortgenoten en een droge ligplek. Qua faciliteiten zou water, licht en een plek om redelijk jaarrond te rijden/longeren het zijn denk ik.

Ik zou denken dat het hebben van een stapmolen al een vorm van luxe is.

Grappig inderdaad hoe iedereen dat anders ziet.