[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:03

Ja meggie dat bedoel ik. Al ik persoonlijk gewoon voorstanden voor je E halen dan ben je altijd ingedekt zolang de auto het mag trekken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:16

Klopt, alleen heeft niet iedereen de middelen om E te gaan halen en een hoop nemen de gok of wachten af wat de veranderingen in de wetgeving gaan doen. Ik heb ook alle rijbewijzen die ik nodig heb en vond het fijn om goede uitleg te krijgen hoe en wat als je op pad gaat met een aanhanger achter je auto, heb een hoop nuttige tips gekregen van de instructeur en hoef nu niet meer te stuntelen als ik achteruit moet rijden of ergens moet parkeren met de trailer erachter.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:19

daarom! dat vond ik ook! heel toevallig was mijn examinator ook een paarden man dus ook van hem nog een hoop tips gehad! En het is toch wel fijn dat iemand tegen je zegt dat het verantwoord is om te gaan rijden

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:58

ik heb het laadgewicht laten verlagen via de RDW. was geen keuring voor nodig hoor.

En mijn auto kon het toen trekken (de suzuki) en mijn pony mocht er qua gewicht in. totaal gewicht vd trailer+laadvermogen was dan 1030 dacht ik, en hij kan 1450 trekken. Dus niet een net-net combi toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:19

Marcella_e schreef:
Silly1972 schreef:
Ik wil niet weten wat zoiets kost haha.

Maar niemand ervaringen met de mitshubitshi outlander?

Weet wel al (het is een diesel) dat de wegenbelasting 570,- p.m. is. Voor mij ronduit onbetaalbaar! hahaha gelukkig kan hem lenen! :j

Dat is duur? weet niet welk type je dan hebt, maar hier is hij 457 per kwartaal, maar gaat geen diesel worden, maar benzine/LPG en dat scheelt een hoop

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:30

Hallo allemaal, sorry dat ik even kom binnenvallen! Wilde vragen of iemand hier ervaring heeft met een 1.5 paard trailer achter een Nissan tino? Als ik het goed heb kan deze auto max 1250 trekken. Met een 1.5 paards trailer en een E-pony zou dit moeten kunnen toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:31

Marcella_e schreef:
FahyaFemke schreef:
Ik reed met een Suzuki Vitara met mn 1,5 paardstrailer. Die mogen 1450 trekken, en de trailer was teruggezet op totaal 1040 ofzo dus kon je ook nog zonder E met de combinatie rijden (vitara weegt ook zoiets).

Met mijn trailer hoef ik niet per se op zoek naar een auto die 1600 kan trekken. 1300 is prima. ik rijd met een pony in de trailer dus geen zwaargewichten.

dat kan maar dan moet je terug laten wegen. Als je E hebt hoeft dat weer niet.

Maar stel je auto mag 1500 trekken en je hebt een trailer die max laadgewicht heeft van 1600 kg, moet je hem dan terugkeuren naar die 1500?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:00

chantalhaf schreef:
Hallo allemaal, sorry dat ik even kom binnenvallen! Wilde vragen of iemand hier ervaring heeft met een 1.5 paard trailer achter een Nissan tino? Als ik het goed heb kan deze auto max 1250 trekken. Met een 1.5 paards trailer en een E-pony zou dit moeten kunnen toch?
Theoretisch wel, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan:
- De toegestane kogeldruk van de trekhaak dient > 75 kg te zijn.
- De chauffeur dient over rijbewijs BE te beschikken, ofwel
- De auto weegt zelf ook minimaal 1250 kg EN de trailer is teruggekeurd tot een MTM van 1249 kg.

Of het in de praktijk ook leuk is hangt af van:
- om welke motorvariant het gaat: heb je genoeg koppel en vermogen om de trailer met E-pony erin een beetje leuk van zijn plek te krijgen?
- Ledig gewicht, lengte wielbasis en lengte achteroverhang van de auto, dit mbt. het risico op slingeren/scharen bij ongunstige omstandigheden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:12

Silly1972 schreef:
Marcella_e schreef:

dat kan maar dan moet je terug laten wegen. Als je E hebt hoeft dat weer niet.

Maar stel je auto mag 1500 trekken en je hebt een trailer die max laadgewicht heeft van 1600 kg, moet je hem dan terugkeuren naar die 1500?

lager je auto moet namelijk zwaarder zijn dan de trailer en max laadvermogen (alleen als geen E hebt he) heb je wel E dan telt het gewicht van de trailer en het daadwerkelijk geladen vermogen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:13

tig jaren lang nissan patrol ervoor gehad, nu de overstap naar chevrolet k30 gemaakt
das appeltje eitje voor die wagen hihi

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:15

@chantalhaf: de Volvo die ik tot twee jaar terug had was een 440 die 1200 mocht trekken. Die deed het prima, een 1.5-paards met E-pony... als er niet te veel van 'm werd gevraagd. Naar de kliniek 10 km verderop en ook heen en weer over de A1 naar de Veluwe was geen probleem, maar ik had er niet mee naar Zuid-Limburg willen gaan bijvoorbeeld. Heb er ook maar weinig de trailer mee versleept, alleen als er geen andere trekauto voorhanden was. Verder sluit ik me aan bij Eirikur.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:18

das toevallig, zoek functie gebruikt om te kijken welke auto's de bokkers van tegenwoordig gebruiken voor hun trailers, en dan is er een algemeen topic!

Als het financieel haalbaar is, gaan wij volgend jaar voor de nieuwe ford focus, en of de hyundai i40.
Beide auto's mogen 1500 kilo trekken,
Het heeft verder geen haast, paardje is pas een jaar oud, maar aangezien wij via financial lease zitten en volgend jaar onze auto moeten gaan inleveren (en nee achter een fordje KA past geen trailer :') ) is het toch wel handig om mij alvast een beetje in te lezen over de mogelijkheden :) (al duurt het nog een jaar!)
Ennn belangrijkste, ik moet ook mijn E gaan halen, al gaan er verhalen de rondes, dat je die vanaf volgend jaar (of het jaar erop?) niet meer nodig hebt?

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:40

Iemand van jullie ook ervaring met de Ford Kuga? Wij hebben er één aangeschaft (2e hands), een 4 x 4 en is een diesel. Hij mag
2000 of 2100 kg trekken. Er komt een 1,5 paards trailer achter. De auto krijgen we volgende week pas.
Hiervoor hadden we een opel zafira. Deze combinatie mocht wel maar gaf ons toch niet zo'n fijn gevoel. Liever iets meer reserve wat betreft de trekkracht.
De kuga zie je niet zo heel vaak, maar we zijn er echt voor gevallen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:51

ivy_power89 schreef:
das toevallig, zoek functie gebruikt om te kijken welke auto's de bokkers van tegenwoordig gebruiken voor hun trailers, en dan is er een algemeen topic!

Als het financieel haalbaar is, gaan wij volgend jaar voor de nieuwe ford focus, en of de hyundai i40.
Beide auto's mogen 1500 kilo trekken,
Het heeft verder geen haast, paardje is pas een jaar oud, maar aangezien wij via financial lease zitten en volgend jaar onze auto moeten gaan inleveren (en nee achter een fordje KA past geen trailer :') ) is het toch wel handig om mij alvast een beetje in te lezen over de mogelijkheden :) (al duurt het nog een jaar!)
Ennn belangrijkste, ik moet ook mijn E gaan halen, al gaan er verhalen de rondes, dat je die vanaf volgend jaar (of het jaar erop?) niet meer nodig hebt?

De regels veranderen volgend jaar (daar is ook een topic over) maar ik heb vooralnog niet de indruk dat het daar zoveel beter van wordt. Voorlopig blijf ik bij mijn advies om dit jaar je E-rijbewijs te halen. Scheelt je een hoop gereken en binnen is binnen.......

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:55

Thnks voor de uitleg en reacties! Het zal ook iniet voor lange afstanden zijn, hooguit voor zo nu en dan een wedstrijdje in de buurt. Eirikur: daar ga ik even achteraan of we aan die voorwaarden voldoen dank je wel!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:58

Marcella_e schreef:
lager je auto moet namelijk zwaarder zijn dan de trailer en max laadvermogen (alleen als geen E hebt he) heb je wel E dan telt het gewicht van de trailer en het daadwerkelijk geladen vermogen

Ik heb mijn E dus ik mag gewoon een auto met max trekgewicht van 1500kg een trailer van 1600kg laadgewicht trekken. Daadwerkelijk gewicht komt ruimschoots onder de 1500 kg nl.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:08

Ivy, met een klein beetje oefenen heb je binnen een dag je E binnen, hoeft niet zo duur te zijn als je het bv via vakantieveilingen doet, en je bent dan een stuk zekerder met rijden, en dat gepuzzel met gewichten enzo heb je dan ook niet meer dus dat scheelt een hoop.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:22

Silly1972 schreef:
Marcella_e schreef:

Ik heb mijn E dus ik mag gewoon een auto met max trekgewicht van 1500kg een trailer van 1600kg laadgewicht trekken. Daadwerkelijk gewicht komt ruimschoots onder de 1500 kg nl.

ja als je maar niet boven die 1500 kg komt die je mag trekken.

Dus stel jouw trailer is 500 kg en je pony 400 kg kom je op 900 kg en mag je met een E rijbwijs rijden. Het kan alleen zo zijn dat als de politie twijfeld dat je een weegbrug op moet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:33

Silly1972 schreef:
Ivy, met een klein beetje oefenen heb je binnen een dag je E binnen, hoeft niet zo duur te zijn als je het bv via vakantieveilingen doet, en je bent dan een stuk zekerder met rijden, en dat gepuzzel met gewichten enzo heb je dan ook niet meer dus dat scheelt een hoop.

Ja weet ik :j
En ik heb in het verleden wel met aanhangers gereden (met menwagens, niet te vergelijken maar wel kwa manier van sturen)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:14

@rumpleteaser Ik heb een golf diesel die trekt het ook fijn en is ook zuinig, met trailer rijd ik ongeveer 1 op 15 zonder 1 op 19 :) De mijne mag 1400kg trekken.

Wat betreft terug keuren en E rijbewijs: Ik heb de trailer terug laten keuren naar 1200kg mn auto weegt 1201 en mag 1400 trekken. Ik heb geen E rijbewijs (mag zo rijden met combinatie). Ik heb wel veel met trekkers en grote kippers gereden en ben dan ook wel handig met achteruitrijden en anticiperen op ander verkeer. Mijn vader is de eerste keer mee geweest (die heeft alle rijbewijzen) en heeft me nog een paar kleine tips gegeven wbt schakelen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:53

hmmm tips mbt schakelen?

Vertel? :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:59

@ MarjanB: dank je wel voor de tip!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:00

Mercedes 280 automaat voor een 1,5 paardstrailer. Ledig gewicht auto 1400kg, max gewicht trailer 1300kg (teruggekeurd). Mag hem dus zonder bE trekken. Eerst flink veel rijden zonder paard erin zodat het went om op de spiegels te rijden. Dan paard erin en jezelf inbeelden dat je op het dak van de auto staat en dus voorzichtig moet zijn met remmen en optrekken ed. :D

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:04

Sjira schreef:
jezelf inbeelden dat je op het dak van de auto staat en dus voorzichtig moet zijn met remmen en optrekken ed. :D

Kostelijk en een goede voorstelling van feiten bovendien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:59

MarjanB schreef:
@rumpleteaser Ik heb een golf diesel die trekt het ook fijn en is ook zuinig, met trailer rijd ik ongeveer 1 op 15 zonder 1 op 19 :) De mijne mag 1400kg trekken.

Wat betreft terug keuren en E rijbewijs: Ik heb de trailer terug laten keuren naar 1200kg mn auto weegt 1201 en mag 1400 trekken. Ik heb geen E rijbewijs (mag zo rijden met combinatie). Ik heb wel veel met trekkers en grote kippers gereden en ben dan ook wel handig met achteruitrijden en anticiperen op ander verkeer. Mijn vader is de eerste keer mee geweest (die heeft alle rijbewijzen) en heeft me nog een paar kleine tips gegeven wbt schakelen.

Nah, en dat noem jij zuinig??? Ik had met een T5 en 2 ton aan de haak betere cijfers en dat ding was zeker niet overmaats gemotoriseerd..........