Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:41

Cinnepin schreef:
Ik heb niet over alles zelf doen, dat lukt met een baan niet, maar ik bedoel meer dat er mensen zijn die echt alles door stalhouder willen laten doen en zelf alleen komen om te rijden

Wie zijn dat dan? Ik ken ze niet, namelijk.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:47

Buxy schreef:
Cinnepin schreef:

Nou helemaal eens hoor, als alles voor je gedaan moet worden moet je er ook voor betalen, daar is niks geks aan.

Werk jij niet?

Waarom zou ik niet werken?
Ik heb gewoon een vaste baan van 40 uur bij mn werkgever.
Daarnaast een kleine pensionstal (6 paarden), 2 eigen paarden en daarnaast geef ik nog 2 avonden rijlessen.

Wij beginnen s morgens om half 7 met hooi voeren en s avonds om half 10 de laatste ronde. Oftewel werk genoeg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 01:02

Even over doe het zelf/aan huis/volpension.

Het lijkt dan soms te gaan om: ik hang dat extra voernet zelf wel op om 20.00.

Maar er zit heel veel werk in 'onzichtbare zaken' . Dat voer, dat is er 'gewoon' als je ergens in pension staan. Mijn broer is de afgelopen week dagelijks( ! ) aan het bellen met verschillende leveranciers, er is namelijk slecht aan hooi te komen.

Of, om 22.00 in de avond slaat een paard een waterbak van de muur waardoor je s'avonds de situatie veilig moet maken, in de ochtend de boel kan repareren en groot uitmesten. Klant komt aan om 10.00 in de ochtend en 'alles is gewoon.'

Je kan niet zwart/wit zeggen: een uur reistijd per dag win ik makkelijk terug. Want als je ze aan huis heb, moet je echt ineens een hoop doen waarvan je niet wist dat het erbij hoorde.

Ik kan mij alleen voorstellen dat het dan alles helemaal op je eigen manier kunnen doen, opweegt tegen het meer uren kwijt zijn. Dat is qua stress wel veel waard denk ik :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 03:33

Nee onder de streep zal het niet zo simpel zijn hoor, dat begrijp ik helemaal. Het is meer dat als ik 7 uur per week in de auto moet zitten, dat op op maandbasis maakt dat ik alleen voor stal nu al 28 uur kwijt ben aan reizen en ongeveer 150 euro brandstofkosten betaal daarvoor. Ik zou die uren en kosten heel graag investeren in andere taken en zaken. Het zijn gewoon allemaal punten die je meeweegt. Als mijn huidige stal hier om de hoek had zitten had ik het wellicht niet eens overwogen, want ik ben daar heel gelukkig, maar ik ben het zo eens met dat de impact van reistijd naar je paard niet onderschat moet worden. Zeker als je lichamelijk 1-0 achterstaat.

Dat dat regelmatig dat soort incidenten zijn die die extra tijd opvullen lijken me verder geen probleem. Tuurlijk, heel tijdrovend en stressvol, maar dat soort dingen horen erbij en maken het houden van paarden compleet denk ik. Dat je eerst staat de vloeken en tieren omdat dingen mis lopen, maar uiteindelijk je wel opgelucht en tevreden bent met hoe ze er weer bij staan. Zoiets beeld ik me dan maar in, want geen idee natuurlijk. :+

Maar de tijd zal het leren of ik ooit paarden aan huis mag hebben en of dat voor mij juist goed zal werken of dat ik na verloop van tijd terug verlang naar een stal waar veel geregeld wordt. Je weet het nooit van te voren natuurlijk. En de kans dat het ooit zo mag zijn is vrij klein, maar een mens mag dromen toch. :')

Ik heb trouwens echt groot respect voor wat stalhouders allemaal doen. Zeker degene die het fulltime doen en heel veel regelen. Het is echt een flinke klus en het lijkt me niet gemakkelijk om met zoveel mensen te dealen. Ben ook zo dankbaar voor alles wat wel geregeld wordt nu voor mijn paard en hoe hij weer wordt opgenomen in de dagelijkse bezigheden en wat er geregeld kan worden voor zijn blessure. Niet iedereen zal er ook op die manier naar kijken denk ik?

Pantykous

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 06:04

Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 06:32

ruitje schreef:
Even over doe het zelf/aan huis/volpension.

Het lijkt dan soms te gaan om: ik hang dat extra voernet zelf wel op om 20.00.

Maar er zit heel veel werk in 'onzichtbare zaken' . Dat voer, dat is er 'gewoon' als je ergens in pension staan. Mijn broer is de afgelopen week dagelijks( ! ) aan het bellen met verschillende leveranciers, er is namelijk slecht aan hooi te komen.

Of, om 22.00 in de avond slaat een paard een waterbak van de muur waardoor je s'avonds de situatie veilig moet maken, in de ochtend de boel kan repareren en groot uitmesten. Klant komt aan om 10.00 in de ochtend en 'alles is gewoon.'

Je kan niet zwart/wit zeggen: een uur reistijd per dag win ik makkelijk terug. Want als je ze aan huis heb, moet je echt ineens een hoop doen waarvan je niet wist dat het erbij hoorde.

Ik kan mij alleen voorstellen dat het dan alles helemaal op je eigen manier kunnen doen, opweegt tegen het meer uren kwijt zijn. Dat is qua stress wel veel waard denk ik :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Goed bewoord! Mensen hebben werkelijk geen idee!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 06:44

Nou ik heb wel een idee, daarom zou ik geen paarden aan huis willen. Je kunt nog geen weekendje weg zonder van alles te moeten regelen. Altijd dankbaar geweest voor de goede zorgen van mijn stalhouders in de loop der jaren!

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:00

Ik heb bij Ruitje op stal gestaan heel vroeger en heb ze nu aan huis. Hiervoor wel 300 km verderop verhuist.
Soms verlang ik inderdaad wel terug naar zo'n pensionstal. Je kan je paard pakken en echt met je paard bezig te zijn.
Ondanks dat ik geniet van de klussen zoals voeren, bak/weide slepen, paddock lostrekken e.d.
Maar ja, sta je net op het punt naar je werk te gaan, rolt er 1 bij het lint en trekt een stuk omheining mee.
Lig je ziek op bed heeft er 1 ondanks de goede omheining toch besloten het hooiweiland in te gaan.
Denk dat dat soort dingen echt worden onderschat.
Aan de andere kant heb ik hier 2 staan voor een prijs waar ik op een pensionstal nog geen 1 voor kwijt kan.
Maar ik snap wel waaruit de kosten bestaan voor een pensionstal.
Ruitje hier in de buurt is er volgens mij toch echt veel gehooid, ook voor paarden, maar ja weet niet hoe het met transportkosten zit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:05

prompter schreef:
Nou ik heb wel een idee, daarom zou ik geen paarden aan huis willen. Je kunt nog geen weekendje weg zonder van alles te moeten regelen. Altijd dankbaar geweest voor de goede zorgen van mijn stalhouders in de loop der jaren!

Dat moet ik ook, als ik een weekend weg ga. En sta op een pensionstal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:05

ruitje schreef:

Zo. Zeg jij dit even mooi!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:32

Heb het eerder gezegd aan huis is een way of Life.
En ik denk vanuit vol pension dat het voor vele tegenvalt.

Voor mij is juist omdat ik ziek ben aan huis wel fijn.
Oke heb vaak genoeg met tranen in de ogen de stallen gedaan omdat ik het perse wilde doen en niet aan mijn vriend overlaten.
Maar zo heb ik ook gewekt. Tranen op de parkeerplaats weg vegend.

Officieel mag ik niet autorijden met die medicatie. Naar werk heb ik dat wel gedaan. :o Sterker nog uwv vond dat ik dat moest.
En ik zou die dagen mijn paarden niet gezien hebben op pension.

Nu ben ik blij dat ik de auto niet meer in hoef.
Ik doe zo'n dagen niets met ze. Maar zie ze wel.
Dus ja je moet ze doen als je ziek bent. Maar dat went ook.

En ook in een mitella en poot in het gips gaat dat alleen wat langzamer :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:42

Als ik een volledig ontzorgde plek volpension had gevonden dan had ik vast niet paarden aan huis willen hebben. Maar inderdaad nu kan ik ook eigenlijk nooit een weekendje weg, ben al jaren niet op zomervakantie geweest en als ik ziek ben moet ik alsnog gaan of wat regelen. Hij heeft toch elke dag om dezelfde tijd zijn medicatie nodig.. En er moet dagelijks gemest worden. Ontkom er niet aan. Soms kan ik het een dagje aan iemand anders overdragen, maar dat gaat ook niet zomaar. Zondag ga ik een dagje weg, maar moet ik van te voren eerst komen uitmesten en als ik terugkom moet ik nog haasten om die medicatie erin te stoppen. Zijn verzorger werkt zondag dus die kon helaas ook niet. Dat lijken me de voordelen van aan huis. Als je terugkomt van een weekendje ben je gelijk bij je paard en hoef je daar niet nog eens een uur extra voor in de auto te zitten. Of familie die kan bijspringen omdat het toch naast het huis zou zijn.

Wat denk ik nu ook heel erg meespeelt is dat hij een blessure heeft en hij nu al maanden stilstaat en het de vraag is of hij ooit nog de oude wordt. Aan huis zou ik hem toch gemakkelijker met pensioen kunnen zetten en er eentje bij nemen. Op een pensionstal gaat dat gewoon niet qua kosten en diensten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:48

Celebi, ik snap je idd wel.
Ik ga ben dan wel met vakantie geweest, twee keer.
Voor de eerste keer heb ik iets moeten regelen voor de paarden, tweede keer zijn ze mee geweest.

Maar wij zijn vaak twee keer per dag op stal. Ik ga, nu ik nog niet terug aan het werk ben, vaak op de fiets. Is een half uur enkele reis.
Of mijn vriend gaat tussen zn werk door met de auto.

Voor dingen als buiten zetten, binnen halen, uitmesten, zorgen dat we aanwezig zijn bij smid/da oid.
En juist door die reistijd gaat er heel veel tijd (en geld) in zitten.
In dat opzicht zou ik ze liever aan huis hebben. Dan zou ik bij wijze van wanneer mn eten in de oven staat, even paarden binnen kunnen zetten of kunnen voeren oid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:00

Pantykous schreef:
Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.

Dan wil je ze nog niet aan huis mits je heel fijn personeel hebt die alles doen zoals jij dat wil :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:09

Popstra schreef:
Pantykous schreef:

Dan wil je ze nog niet aan huis mits je heel fijn personeel hebt die alles doen zoals jij dat wil :D

Dat was een beetje de gedachte achter een dikke prijs winnen. Dan kun je nog eens wat uitbesteden :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:18

Babootje schreef:
Verboon in Schipluiden is ook niet om die reden gestopt.

Daar staan nog steeds mensen in pension, alleen via zo'n vage paardentrainster... Dus ze verhuren het per cluster afaik, minder gedoe met mensen en wel hetzelfde geld binnen gok ik?

Cinnepin schreef:
Ik heb niet over alles zelf doen, dat lukt met een baan niet, maar ik bedoel meer dat er mensen zijn die echt alles door stalhouder willen laten doen en zelf alleen komen om te rijden..Dan vraag ik me dus echt af, waarom heb je een paard? Je neemt toch ook geen hond om hem door de buurman uit te laten?

Tja als het paard verder wel goed verzorgd wordt, wat is het probleem precies?

Ik mest overigens wel zelf uit (want het scheelt me geld) maar het zou mij en mijn paard verder worst wezen als een ander het deed. Als je weinig tot 0 stalwerk doet wil het ook niet zeggen dat je alleen komt om te rijden.

prompter schreef:

Hier hetzelfde, ik moet er niet aan denken en super dankbaar dat het allemaal gedaan en geregeld wordt :j

Allemaal zaken zoals hooien en voer inkopen, lekkend dak vervangen of iets aan de bodems verbeteren, X of Y op het terrein fixen, nou mij niet bellen. Er mag ook wel een fors prijskaartje aan hangen, geen probleem.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:05

Ik heb ze altijd in eigen beheer gehad, en wil niet anders. Maar een paard hebben is anders dan een paard rijden.

Vorig jaar heb ik een van mijn merries 2km van huis bij een vriendin op stal gehad om haar veulen af te spenen (die bleef thuis in de groep). Er werd binnen en buiten gezet, 3 dagen in de week werd er gemest en dik op gestrooid. In die maand heb ik echt zo veel gereden, die pony begon bijna te zuchten als ik erf op kwam :)) .
De dagen dat ik zelf moest mesten was ik in 5 minuten klaar, nog ff voerbakjes klaar zetten. Als ik niet ging rijden was ik met 10 minuten weer weg. Dat voelde zo enorm raar.

Thuis ben ik voor het werk al zeker een half uur bezig en dan heb ik stevig door gewerkt, maar alleen ff gevoerd en de 1e mest ronde gedaan.

Als ik zie wat de mijne thuis al kosten, niet op stal dus nauwelijks strooisel (inkoop, maar ook op de mesthoop). En dan de uren er nog bij. Dan snap ik niet hoe het uit kan. Zeker niet als je er maar 2 hebt, want er zijn natuurlijk kosten die niet (veel) meer worden als je er meer hebt zoals omheining enzo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:34

Ik ben nog nooit in 5 of 10 minuten weggeweest. Er wordt voor ons gemest, maar trekken alsnog elke dag de stal recht. Er wordt gevoerd, maar we doen alsnog zelf ook voeren. We hebben dan wel diensten met binnen halen, maar ook als we geen dienst hebben zijn we er altijd minimaal anderhalf uur oid. Ook zonder rijden, met rijden is het nog langer.
Het is ook gewoon een keuze, dat je alleen hoeft te rijden betekent niet dat dat het enige is wat mensen doen en ze verder niks zelf doen met het paard.

Ook al hebben we nog wel dingen die je zelf moet doen, zoals weiland of paddock mesten. Weiland regel je onderling met de andere eigenaren van de kudde zo'n 1 keer per week, paddock is wel met rooster tegelijk met het binnenhalen.
Maar goed, wij zorgen ook dat het allemaal beetje netjes is met zelf ook vegen, box schoonmaken en spinnenweb vrij, met schoonmaak dagen 1 of 2 keer per jaar waarbij we met alle klanten onkruid weghalen, alles schoon schrobben en weer netjes maken. Uit eigen initiatief, organiseren het zelf en stal vraagt er niet om.
Helpen met omheining maken als je ziet dat er iets stuk is. Pas als het ons zelf niet lukt vragen we de staleigenaar.

En ondanks dat het geen kleine stal is kan de eigenaar ook op vakantie, want we regelen alles gewoon. Enige waar er hulp voor geregeld werd waren de eigen en trainingspaarden. De voerbeurten werden ook geregeld, omdat alles tegelijk gevoerd moet worden, maar dat werd door klanten gedaan. Zo kunnen zij zelf ook gewoon naar les, op wedstrijd en hun eigen paarden trainen overdag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:47

Buxy schreef:
Cinnepin schreef:

Nou helemaal eens hoor, als alles voor je gedaan moet worden moet je er ook voor betalen, daar is niks geks aan.

Werk jij niet?

Buxy schreef:
Waarom zou ik niet werken?
Ik heb gewoon een vaste baan van 40 uur bij mn werkgever.
Daarnaast een kleine pensionstal (6 paarden), 2 eigen paarden en daarnaast geef ik nog 2 avonden rijlessen.

Wij beginnen s morgens om half 7 met hooi voeren en s avonds om half 10 de laatste ronde. Oftewel werk genoeg.

En dan is er iemand die overdag voert voor je neem ik aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:51

Fly_high schreef:
Babootje schreef:
Verboon in Schipluiden is ook niet om die reden gestopt.

Daar staan nog steeds mensen in pension, alleen via zo'n vage paardentrainster... Dus ze verhuren het per cluster afaik, minder gedoe met mensen en wel hetzelfde geld binnen gok ik?

Ja heb ik ook gezien. Maar ik had wel begrepen dat dit wel gaat sluiten. Ze adverteert nog wel. Heel vaag ja.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:55

Overdag staan ze buiten, dan hebben ze s zomers gras en s winters slowfeeders met hooi.
Wij voeren half 7 hooi, half 8 krachtvoer en dan naar buiten.

En dan rond 18 uur (s zomers vaak wat later) gaan ze naar binnen krijgen ze hooi en krachtvoer en rond half 10/10 uur laatste ronde hooi en krachtvoer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:58

Als je thuis doodziek bent of zwaar rugpijn zul je het ook moeten doen. Links of rechtsom moet je, ook als je een dag van huis bent. Het is allemaal niet zo simpel als sommige denken. Wat doe je met een week sneeuw, wel niet buiten? Wij moeten over een heel lang pad naar achteren. Je bent continu risico's en opties aan het afwegen en aan het plannen. Je moet inderdaad voer halen, hooi halen, vlas bestellen en thuis zijn want anders zetten ze het op de oprit en zoek het maar uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:02

Ik heb ze aan huis gehad en ik denk dat als je veel ruimte en grond hebt het dan wel ideaal is. Alsnog zorgen maar dan kun je bv ipv iedere 6 weken hooi/stro halen voor een heel seizoen dat doen. Ik vond het enorm veel werk en deed echt minder met mijn paarden dan in pension. Zeker in de winter met vroeg donker en laat licht was het best afzien met een baan erbij. Aan de andere kant heb je wel weer een betere band met je paarden omdat je ze zoveel ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:07

Buxy schreef:
Overdag staan ze buiten, dan hebben ze s zomers gras en s winters slowfeeders met hooi.
Wij voeren half 7 hooi, half 8 krachtvoer en dan naar buiten.

En dan rond 18 uur (s zomers vaak wat later) gaan ze naar binnen krijgen ze hooi en krachtvoer en rond half 10/10 uur laatste ronde hooi en krachtvoer.

Ben wel benieuwd. Is er toezicht op de paarden als jij naar je werk bent?

Hele dag land of paddock kunnen we ze hier niet bieden. In de paddocks bij ons wordt ook geen hooi gevoerd om gedonder te voorkomen. Er staan natuurlijk ook wel wat meer paarden dan jij prive op stal hebt.
Een privestal zou ik prima vinden, maar die hebben in de regel al geen goede trainingsfaciliteiten. Ik vind het belangrijk dat er regelmatig toezicht is op de paarden.
Verder vind ik het belangrijk dat er een goede rijbak is 20 x 60 liefst overdekt maar als dat niet kan wel het hele jaar door te rijden, dus goed gedraineerd met een goede bodem. Dat is ook belangrijk voor het paard. En wel iets overdekts (bv longeer of stapmolen), zodat de paarden hun beweging krijgen als ze echt niet naar buiten kunnen vanwege het weer. Als er een stapmolen is, vind ik het belangrijk dat deze overdekt is het liefst met een zandbodem voor de veiligheid. Verder een goede ruime goed geventileerde stal met voldoende stro en ruime hooiporties zodat ze niet zonder komen te staan. En een goede brok die wordt gevoerd.
Dit zijn geen luxe wensen, maar gewoon basis. Maar dit vind je niet vaak bij een privestal.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-08-24 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:08

@Fitzroy
Dat is zeker zo. :j
Wij hebben hooi van eigen land, in een jaar als dit geeft dat ook echt stress.
Maar gelukkig fijne 1e snede en die krijgen ze ook het hele jaar.
Je weet wat je voert.
En geen getrut om in bijvoorbeeld januari weer aan goed hooi te komen.
Ik moet er zelf niet aan denken eigenlijk alles net te klein te hebben.
Hooi van eigen land hoeft zeker niet, maar wel de plek om het voor een jaar rond op te slaan
Dat scheelt zoveel in kosten ook. Want bij de meeste gaat de prijs echt wel een stuk omhoog.

Maar dat geldt ook met vlas, paar pallets tegelijk kopen geeft vaak wel korting per pak.