Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:26

De regel is duidelijk, maar als niemand zich er in verdiept :?
Als iemand met alleen een B-rijbewijs wil rijden dan vind ik dat diegene ook volledig op de hoogte moet zijn van hoe en wat.

Daarom hoop ik nog steeds dat er zeer binnenkort toch echt eens het E-gebeuren verplicht wordt voor alles >750 kg.
Liever €500,- betalen voor je E-rijbewijs dan je leven betalen omdat je een ongeval hebt gehad wat door de verzekering niet wordt vergoed, toch?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:48

Heb je helemaal gelijk in. Sowieso vind ik eigenlijk dat het wel verplicht mag worden. Je rijdt wel met levende have.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:49

mellamoshan schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Sowieso vind ik eigenlijk dat het wel verplicht mag worden. Je rijdt wel met levende have.

Ook dat,

Maar al staat er niet iets levends in, grote ladingen zijn ook gevaarlijk voor andere weggebruikers :).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:53

Amber_ schreef:
mellamoshan schreef:

Ook dat,

Maar al staat er niet iets levends in, grote ladingen zijn ook gevaarlijk voor andere weggebruikers :).

Die andere weggebruikers interesseert het al niet dat er een paard achterin staat, laat staan dat die combinatie niet zo 1,2,3 tot stilstand komt. Wat mij betreft moet het e rijbewijs verplicht worden als je uberhaupt met een kar, trailer oid erachter gaat rijden en bij het gewone rijbewijs verplichten eens met zware trailercombinatie te rijden, zodat ze tenminste dan weten hoe het aanvoelt met minstens 1400 kg achter je auto te rijden. Er wordt zó weinig rekening mee gehouden, veel mensen hebben er gewoon geen besef van. ;)

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:02

ik heb even het topic een beetje doorgelezen. Aangezien ik opzoek ben naar een geschikte wagen voor een 2paards trailer.
als ik het goed begrepen heb moet ik vooral letten op de PK en hoeveel de wagen mag trekken?
Misschien een domme vraag, maar stel dat een sportieve wagen voldoende PK heeft en zwaar genoeg is, kan die in principe een trailer trekken dan? ( ik heb altijd gedroomd van een bwm 118d, daarom mijn vraag)
Het beste is natuurlijk een terreinwagen, maar deze zijn duurder in verzekeringen enz. zijn dat grote verschillen tegen over een personenwagen dan?

grtz

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:11

motorisch telt het koppel meer dan de pk's. Een BMW 118d heeft genoeg motorvermogen om zelfs een goed gevulde tweepaards trailer prima van z'n plek te krijgen. Hij mag het alleen lang niet trekken denk ik... Een 520d denk ik wel, mits je een trailer hebt die niet al teveel kogeldruk heeft. Als ik me niet vergis deden die dingen 2000/100 kg.

Perrokai

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:42

Frank het was een voorbeeld, niet op alle slakken zout leggen.. er bestaan ook nog caravans, die wegen zat en mogen 300 kilo bijladen.

Een bestelbusje/combi er voor geeft dus extra problemen met maximale ladingsvermogen, een personenwagen veel minder en daar word nooit naar gekeken zelfs zo lang het een personenwagen is en op je kenteken geen max. laadvermogen staat van je auto......
Bel de rijkspolitie eens....die weten het ook niet exact....haha....werd drie keer doorverbonden indertijd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:55

Totdat je een ongeluk hebt en de verzekering er bij komt kijken.
Zou toch mooi l*llig zijn als je dan je hele leven kunt gaan betalen.......................

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:21

Als er op je kenteken geen max. laadvermogen van je auto word vermeld hoef je hem er ook niet bij op te tellen en word je er ook achteraf niet op afgerekend.

Maar ben het volledig met je eens dat er een duidelijkheid moet komen en dat mensen eerst eens nadenken en het ook snappen voordat ze in een auto met aanhanger stappen. Want je bent idd niet verzekerd zoals ik al zei. En ik zie hier niet anders....auto's die heel de trailers niet mogen trekken, mensen met 2 paards trailers en alleen B. Het rijdt hier af en aan. En in Nl heb je het waarborgfonds, hier niet, als je hier iemand invalide rijdt is ie niet alleen invalide (wat erg zat is) maar kan ie nog geen droog brood eten voorlopig. Tenzij de veroorzaker geld heeft of een huis of iets, dan kunnen ze nog een tijdje door.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:25

Ik kom even binnenvallen...

Heb het topic doorgespit en ben een beetje in de war geraakt...

We zijn op zoek naar een auto om straks een trailer mee te trekken. De auto zal een SW worden die niet al te groot en zwaar is. We hebben pas 2 auto's geprobeert, een Peugeot 206 SW 1,6 16v op lpg/benzine en een Renault Megane Tour 1,6 16v ook op lgp/benzine. Bij de Peugeot staat er in de papieren een kogeldruk van 50kg, en bij Renault een kogeldruk van 75.

Ik snap dat het dan veiliger/beter te rijden is met de Renault maar mijn vraag is dus... Wat voor trailer kan ik er dan achterhangen?

Ik zou graag met mijn paardje op pad gaan als ik straks mijn B+E rijbewijs heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:32

Sharon_Jims schreef:
Ik kom even binnenvallen...

Heb het topic doorgespit en ben een beetje in de war geraakt...

We zijn op zoek naar een auto om straks een trailer mee te trekken. De auto zal een SW worden die niet al te groot en zwaar is. We hebben pas 2 auto's geprobeert, een Peugeot 206 SW 1,6 16v op lpg/benzine en een Renault Megane Tour 1,6 16v ook op lgp/benzine. Bij de Peugeot staat er in de papieren een kogeldruk van 50kg, en bij Renault een kogeldruk van 75.

Ik snap dat het dan veiliger/beter te rijden is met de Renault maar mijn vraag is dus... Wat voor trailer kan ik er dan achterhangen?

Ik zou graag met mijn paardje op pad gaan als ik straks mijn B+E rijbewijs heb.

Die Megane zou qua kogeldruk een 1,5-paards kunnen trekken ,its ook het toegestane trekgewicht voldoende is, maar of die 1,6 ook een beetje vermogen en vooral koppel op het asfalt legt, dat vraag ik me toch wel af......

Die 206 moet je niet eens overwegen, dan ben je echt een gevaar op de weg, los van het feit dat ie het waarschijnlijk ook niet mag trekken.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-02-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:34

Heb een beetje op de megane gegoogled.
Je hebt een koppel van 152 nM bij 4200 tpm.
Dit is niet echt comfortabel rijden.

Waarom geen 1.8, 1.9 of 2.0?
Een 1.6 vindt ik zelf altijd maar zo zo.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:39

Dit waren ook nog maar de eerste proefritjes tot nu toe, we zijn nog aan het kijken wat het wordt.

De 206 mag max 2485 kg trekken de Renault weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:44

Sharon, ik denk niet dat het klopt dat een 206 2485 kg mag trekken.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:50

Ik bedoelde de combinatie mag niet meer zijn dan in totaal 2485 kg.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:53

De 206 mag ws. 1100 kg trekken en de 1.6 16V van Renault heeft GEEN koppel onderin. Op zich trekt ie het wel, maar dan zal je door moeten trappen. Als je een kleine Renault-benzinemotor wil hebben die er geschikt voor is >> 1.2 TCE... Weet alleen niet of die al in de megane geleverd is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:55

Sharon_Jims schreef:
Dit waren ook nog maar de eerste proefritjes tot nu toe, we zijn nog aan het kijken wat het wordt.

De 206 mag max 2485 kg trekken de Renault weet ik niet.

Dat lijkt me stug. Als ik op Autotrader de specs van een Peugeot 206 SW 1,6 opzoek, vind ik een MTM Ahw. geremd van 1100 kg. Aangezien een beetje 1½-paards trailer snel rond de 700 kg weegt, kun je er dan dus maximaal nog een C-pony in stoppen, en alleen nog maar als-tie niet te dik is.

2485 kg als max. treingewicht is wel iets om rekening mee te houden. Het ledig gewicht van de 206 SW 1,6 is nl. 1048 kg. Rijklaar gewicht is ca. 100 kg. meer. Tel daar die 1100 van je trailer bij op, zit je op ca. 2250. Betekent dat je er nog maar met z'n tweeën plus spullen in kan om het treingewicht niet te overschrijden.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:05

Hmm dat is niet bijster veel... Dat is ook weer niet de bedoeling.

Ach we hebben de tijd om rustig een auto te zoeken die bij ons past en een degelijke trailer met paard moet kunnen trekken! :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:11

annastasia schreef:
De regel is duidelijk, maar als niemand zich er in verdiept :?
Als iemand met alleen een B-rijbewijs wil rijden dan vind ik dat diegene ook volledig op de hoogte moet zijn van hoe en wat.

Daarom hoop ik nog steeds dat er zeer binnenkort toch echt eens het E-gebeuren verplicht wordt voor alles >750 kg.
Liever €500,- betalen voor je E-rijbewijs dan je leven betalen omdat je een ongeval hebt gehad wat door de verzekering niet wordt vergoed, toch?

Als het goed is, wordt dat in 2012 ingevoerd, maar van mij mag het nu al!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:15

Sharon_Jims schreef:
Hmm dat is niet bijster veel... Dat is ook weer niet de bedoeling.

Ach we hebben de tijd om rustig een auto te zoeken die bij ons past en een degelijke trailer met paard moet kunnen trekken! :D

Ik heb net een Saab 9-3 gekocht, mag 1600 trekken, 75 kg kogeldruk, 150 pk en 240nm.

Geen supergrote auto, niet al te veel wegenbelasting en rijdt 1 op 11.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:16

Nou, ik heb met een auto die 1100 mocht trekken weleens een lege trailer getrokken en het zweet stond 'm op zijn motorkapje, ik zou daar dus nooit iets zwaarders mee trekken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:23

Precies, ik haalde laatst mijn nieuwe trailer op met mijn vaders auto,(mijne moet nog binnenkomen), die mag 900 kg trekken trailer weegt ongeveer 650 kg (op papier minder), maar dat doe ik echt nooit meer, was doodsbenauwd, slingerend en wel! En hij was gewoon leeg de trailer.
het waaide wel behoorlijk, maar toch moet je normaal kunnen rijden

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:24

bij mij gaat er een lelijke eend voor, die trekt een 2 paards trailer gaat echt prima soms ga ik alleen achteruit.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:43

Hier een hyundai terracan 2002, nou moet ik ze niet door elkaar gaan halen, maar dacht 110 PK (ik haal altijd KW en PK's door elkaar) De auto is gekeurd tot maximaal 3500 Kg trekvermogen en heeft een 110 kg trekhaak. Eigen gewicht is bijna 2200 :+
Deze auto trekt onze 2paards met gemak. Met mijn B mag ik dus alleen de 750 aanhangwagentjes trekken ;( al heb ik wel eens met lege trailer gereden :oo

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:32

Hihi... doe je zó je best om 't goed te doen, haal je ze toch nog door elkaar. De Terracan 2.9 CRDi heeft 110 kW / 150 pk @ 3600 rpm. Max. koppel is een stevige 345 Nm @ 1800 rpm. Daar kan wel een karregie achter idd.