Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:58

Cinnepin schreef:
Misschien krijg ik nu veel mensen over me heen hoor, maar waarom willen mensen al die service? Jouw paard moet gemest worden, jouw paard moeten dekens verwisseld worden, hij moet gevoerd worden, alles moet voor je gedaan worden. Ok je betaalt er dan voor, maar waarom neem je in godsnaam een paard als je alles door een ander wilt laten doen?

Nou helemaal eens hoor, als alles voor je gedaan moet worden moet je er ook voor betalen, daar is niks geks aan.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:00

Cinnepin schreef:
Misschien krijg ik nu veel mensen over me heen hoor, maar waarom willen mensen al die service? Jouw paard moet gemest worden, jouw paard moeten dekens verwisseld worden, hij moet gevoerd worden, alles moet voor je gedaan worden. Ok je betaalt er dan voor, maar waarom neem je in godsnaam een paard als je alles door een ander wilt laten doen?

Omdat er hier fulltime gewerkt moet worden om de beesten ook met basic tarief te kunnen houden... ik zou alles graag zelf doen en spring vaak zat bij, maar mijn baas wil ook wel wat aanwezigheid zeg maar :P hoewel door omstandigheden ik tegenwoordig toch weer halfpension heb, maar zelfs dat is al bijna niet te doen praktisch gezien.

Hier nog geen verhoging te horen gekregen, maar zal vast binnenkort komen...de nodige opmerkingen over btw tarieven en alles is weer veel duurder geworden kwamen al langs dus kan niet uitblijven. Tja, het is maar zo...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:24

Cinnepin schreef:

Omdat er maar heel weinig mensen kunnen leven van geld wat ze met hun paard verdienen. Of zeg je dat als je van 8 tot 5 werkt, je de zorg voor het paard daarna zou moeten doen en dan gewoon even geen voer tussen 07.00 en 18.00? Of alle paarden 24/7 buiten zonder toezicht?

Juist door mijn paard op een pensionstal te zetten, krijgt mijn paard méér zorg, dat is toch juist positief?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:32

Ik zit iedere dag bijna een uur in de auto om bij mijn paard te komen (en sommigen nog veel langer weet ik). Dichterbij huis kan ik niks passends vinden (voldoende buiten, voldoende ruwvoer, schuilmogelijkheden en iets van een bak, geen gekke eisen ofzo) l. Daarnaast moet ik natuurlijk werken, ben ik ook wel eens (helaas regelmatig) ziek en zijn er nog sociale verplichtingen waar ik eens heen moet. Mijn paard is echt mijn alles en hetgeen waar ik normaal gezien echt het plezier uithaalde, maar doordat ik elke dag moet gaan voor uitmesten en medicatie kan ik nooit een dag overslaan als ik me niet goed voel. Altijd maar dat uur in die auto moeten stappen of iemand moeten regelen vind ik best pittig. Als de stal dichtbij is, scheelt dat gewoon echt al tijd en energie op zo'n moment, maar helaas.

Dus nee ik zoek geen luxe in faciliteiten, ik zoek luxe in het feit dat ik heel graag mijn paard op een plek heb staan waar hij er ook tiptop bij zou staan als ik ter plekken omval. En daar wil ik prima voor betalen! Helaas zijn die plekken schaars. Het is of heel veel op stal en niet in kuddeverband en wel volpension of meteen de driedubbele hoofdprijs want ook 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, stapmolen, springtuin en solarium. Aan de andere kant zie ik dan meteen dat het meer op doe het zelf/samen basis is met veel diensten met soms tijden die onder werktijd vallen en sowieso dagelijkse stalklussen waardoor. Er is helaas weinig te vinden in het segment ertussen (volpension zonder al teveel luxe).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:33

Cinnepin schreef:

In mijn geval omdat ik fysiek de zware klussen (weide uitmesten) niet aankan. Dan heb je weinig andere keuze. Voeren doen de meeste staleigenaars liever zelf zodat alles op dezelfde moment eten krijgt. De verzorging naast mesten en voeren doe ik wel zelf.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:45

Omdat niet iedereen zn paard in de achtertuin kan zetten. Alsof het realistisch is fulltime zorg als je fulltime werkt op een doe het zelf stal.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:48

Die stallen zijn er weinig omdat dat als pensionhouder het bijna niet te doen is.. die werken er ook gewoon vaak naast..

Dan kom je idd op een grote stal met meer luxe omdat het dan wel betaald wordt..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:17

Cinnepin schreef:

Omdat mijn paard niet aan huis kan staan hier (lees: op mijn balkon) en ik niet drie keer per dag naar stal kan rijden om te voeren.
Uitmesten en dekens verwisselen vind ik dan weer geen enkel probleem, ik ga toch elke dag naar mijn paard. Oh, ik ben wel dol op binnenbakken (ik kan niet tegen de brandende zon en houd niet van rijden in de regen), daar betaal ik graag wat meer voor.

Lughnassadh

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:27

Ruitje, ik heb idd geen warm water, ook geen behoefte aan, maar dat had ik bij het volpension ook niet. En dat voor toen 345 pm. En wij hebben gewoon licht en echt wel wat. Alleen alles heel basic. Maar ik geef niks om luxe. Het zegt niks over mijn budget of over wat voor type ruiter ik ben. Het zegt in mijn geval alleen iets over de waarde die ik hecht aan luxe voor mezelf. Niets dus.

Ik denk dat de meeste mensen zich in het grijze gebied bevinden in de praktijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 18:37

Ja, dat denk ik ook :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:57

Cinnepin schreef:

Ik werk 40-60 uur in de week en ik heb 2 jonge kinderen. Partner en vrienden willen me ook wel eens zien. Ik heb geen tijd om al die zaken op me te nemen en stallen naar m’n zin waren er niet in de buurt. Waarmee ik dan doel op paard vriendelijk, zodat ze ook buiten kwam. Ik wil met m’n paard bezig kunnen zijn en niet met de randzaken. Lukte mij geeneens om 7 dagen in de week te gaan. Mis het vreselijk hoor dus ik zou het zo weer doen :j maakt me volgens mij niet een mindere paardenhouder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:00

Buxy schreef:
Cinnepin schreef:

Nou helemaal eens hoor, als alles voor je gedaan moet worden moet je er ook voor betalen, daar is niks geks aan.

Werk jij niet?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:00

Cinnepin schreef:

Oh ik wil best alles zelf doen hoor.
Maar dat houdt in dat ik dan om 5:00/6:00 kom voeren, uitmesten en buitenzetten, zodat ik daarna naar mn werk door kan.
En daar zijn de meeste pensionhouders niet zo blij mee. :+

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:06

Toevallig ben ik dan weer zo'n gek die werkt (oke 32 uur geen 40) die paarden in eigen beheer heeft wat niet direct aan huis is (5 minutjes rijden, dus niet bijsters ver).
Ik ga sochtends voor werk heen voeren en mesten en savonds om weer te voeren en eventueel extra klus of wat met een pony doen. Het is te doen als je er een ritme in hebt. Ponys staan 24/7 buiten en krijgen meer dan genoeg voer in die 2 voerbeurten.
Ik heb op genoeg pension stallen gestaan waar ze ook zonder toezicht buiten staan due daar zie ik geen probleem in. En al zou ik ze aan huis hebben, snachts als ik slaap merk ik ook niks :+ ik lig gewoon in een halve coma snacht, een bom kan ontploffen zonder wakker te worden :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:10

Ligt natuurlijk ook aan je werktijden en reistijd.
Heb ook volpension gestaan. Zou best zelf hebben willen mesten maar dat was het aanbod daar niet. Op diverse plekken niet. Terwijl 1 maar een binnenbak had en kantine. De rest niet.
Voordat ik een eigen paard had deed ik juist weer heel veel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:13

hiphorse schreef:
Toevallig ben ik dan weer zo'n gek die werkt (oke 32 uur geen 40) die paarden in eigen beheer heeft wat niet direct aan huis is (5 minutjes rijden, dus niet bijsters ver).
Ik ga sochtends voor werk heen voeren en mesten en savonds om weer te voeren en eventueel extra klus of wat met een pony doen. Het is te doen als je er een ritme in hebt. Ponys staan 24/7 buiten en krijgen meer dan genoeg voer in die 2 voerbeurten.
Ik heb op genoeg pension stallen gestaan waar ze ook zonder toezicht buiten staan due daar zie ik geen probleem in. En al zou ik ze aan huis hebben, snachts als ik slaap merk ik ook niks :+ ik lig gewoon in een halve coma snacht, een bom kan ontploffen zonder wakker te worden :=

Ik heb ze ook heel mn leven zelf verzorgd toen ze op een paar minuten afstand stond. Maar sinds mn verhuizing 15-20 min zonder file en fulltime werken EN een druk bedrijf is het fysiek niet meer op te brengen (ook nog long covid) als je ook nog wat met vrienden wil doen en een rustmoment. Dan heb ik kog geen kinderen of partner.

Dat verhuizen heb ik onderschat. Zeker als je erna doodziek wordt.

Dus alles ligt aan je leven en je prioriteiten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:16

Ik heb niet over alles zelf doen, dat lukt met een baan niet, maar ik bedoel meer dat er mensen zijn die echt alles door stalhouder willen laten doen en zelf alleen komen om te rijden..Dan vraag ik me dus echt af, waarom heb je een paard? Je neemt toch ook geen hond om hem door de buurman uit te laten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:18

Cinnepin schreef:
Ik heb niet over alles zelf doen, dat lukt met een baan niet, maar ik bedoel meer dat er mensen zijn die echt alles door stalhouder willen laten doen en zelf alleen komen om te rijden..Dan vraag ik me dus echt af, waarom heb je een paard? Je neemt toch ook geen hond om hem door de buurman uit te laten?

Nja, als je daar extra voor wilt betalen, dan heeft de staleigenaar daar weer verdiensten aan.
Ik zie het punt niet. Los van dat ik zelf rijden niet zo boeiend vind dat dat het enige is wat ik met mn paard zou willen doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:18

Ik zou om die reden ook dolgraag ooit paarden in eigen beheer willen houden, maar wel aan huis en niet ergens waar ik dan alsnog heen moet. Dat zou ik dan weer niet trekken denk ik. Juist even snel in je slippers en pyjama bij wijze van spreken alles nakijken en weer naar binnen lijkt me heel fijn. Zeker op mijn 'slechte' dagen. Geen uren reistijd meer per week. De tijd die de verzorging dan extra kost win ik bijna weer terug uit de auto.

Nou scheelt het dat 5 minuten rijden wel echt goed te overzien is. Ik merk dat ik nu wel echt aan de max zit met 25 minuten enkele reis voor dagelijks te gaan naast werk. In de spits is het geregeld langer namelijk en het kost zoveel tijd, geld en energie die ik dolgraag steek in een betere verzorging voor het paard. :j

Heb ook een tijd een minuut of 5 van mijn huis af gestaan en dat trok ik echt aanzienlijk beter. Maar daar lag ik weer elke nacht wakker omdat hij regelmatig heel wat uren zonder eten stond 's nachts op een kale paddock. :=

Dus ja helemaal eens met wat hierboven staat over het onderschatten van de reistijd en de impact daarvan, zeker als je lichamelijk dan ook achteruit gaat. Maar blijven staan dichterbij was ook geen oplossing. Dus hopelijk ooit heel dichtbij aan huis. <3

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:21

Cinnepin schreef:

Wedstrijden rijden, poetsen, verzorgen, buitenritten, knuffelen. Genoeg te doen hoor in die 2-3 uur dat ik er was op een doordeweekse dag. Ik deed wel vaak omdat ik laat was de paarden de laatste ronde hooi voeren, dan hoefde de stalhouder er niet meer uit.

En een paard met een hond vergelijken slaat als een banketstaaf op een drumstel. Paard zit er niet zo mee als je een paar dagen niet komt hoor, als ie met z’n vriendjes buiten staat.

Maar goed, ik vraag me ook af waarom jij je dit af moet vragen. Als de beesten goed verzorgd worden en de stalhouder betaald is het helemaal prima toch :D
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 29-08-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:21

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten, ik begrijp het alleen niet zo goed...Vroeger heb ik ook wel in vol pension gestaan, maar eigenlijk vind ik dat maar saai. Het is MIJN paard en wil graag zoveel mogelijk zelf doen. Zo verwacht ik bijvoorbeeld echt niet dat een stalhouder voor mij dekens gaat wisselen of hem in een stapmolen zet. Dat soort dingen bedoel ik eigenlijk meer. Of een keer een paar drollen scheppen...

Ok ik heb makkelijk praten, ik sta op een doe het zelf stal, eind van de straat. Niks wordt gedaan, alles zelf, zelf weide onderhoud etc. Dus dat is weer het tegenovergestelde natuurlijk.

Maar ja, dat dus :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:24

Ik ben ervan overtuigd dat het uitkan voor een flink stuk minder dan ik nu betaal (750 pm zelf uitmesten).
Een fijne stal vinden is op dit moment erg moeilijk. In de omgeving waar ik nu sta zijn zijn er de laatste jaren zeker een stuk of 3 stallen verdwenen. En echt niet allemaal omdat het niet uit kan maar omdat de stal werd verkocht aan de hoogste bieder voor bijvoorbeeld migrantenhuisvesting. Verboon in Schipluiden is ook niet om die reden gestopt. Alles bij elkaar gaat het om honderden paarden die een nieuw thuis moesten vinden. Dus alles is vol, vol en nog eens vol en kan er gevraagd worden wat men wil. Het beeld dat stallen stoppen is niet alleen maar in de Randstad maar ook in andere delen van het land, soms waar je dat niet verwacht.
Het tekort aan stallen heeft ook invloed op de verkoop van paarden in Nederland, want als je geen goede stal kan vinden ga je ook geen paard kopen. Handel met het buitenland in de hogere prijsklasse loopt nog wel
Voor mij gaat de lol er ook wel vanaf. Want ondanks dat je veel betaalt zijn er nog maar heel weinig stallen waar je echt ontzorgd wordt en je je kunt richten op je paarden zonder alle gedoe erom heen.
Onze paarden staan op 40 autominuten van ons huis, over de A4 en als het tegenzit een uur heen en een uur terug. Dat zijn uren die je niet aan je paarden kunt geven. Dan is stal officieel maar tot 21:30 open en moet mn dochter nog 2 stallen mesten, de wei moet gemest, waterbakken gevuld. Blijft er nog tijd om 1 paard te rijden en de andere extra in de molen of paddock te zetten. Het is een heel geregel nog om alles goed te plannen met altijd nog het ontevreden gevoel dat je te weinig tijd voor je paarden hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:36

Vroeger stond ik elke dag om 6 uur op om de ponys voor het werk te verzorgen. Zou er nu niet meer aan moeten denken. Dus niet iedereen is hetzelfde.

De een geniet juist van het verzorgen en de ander van het rijden en zelfs dan veranderen interesses en motivaties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:40

En ik moest vroeger om 6 uur beginnen.
Hoe laat moet je dan gaan _O-

Maar ook hier aan huis vroege diensten gedraaid waar ik om 6:15 moest zijn. Bijna uur reistijd.
Nou dat was niet mijn favoriete dienst...

Nee dat mensen maar ook pensionstal dat niet willen snap ik wel

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:41

Oh ja ik vind het ook echt heerlijk om stalwerk te doen. Geregeld zeg ik tegen mijn stalhouder dat ze alles aan me kan vragen en ze me best aan het werk mag zetten. Doe met liefde de binnenhaal diensten als ik niet op het rooster sta en sta met plezier de paddock schoon te vegen. Maar wel alleen als ik me goed voel.. Op slechte dagen is het echt een bron van stress dat ik moet gaan. En dat is waarom ik volpension zou willen staan. Niet omdat ik het werk rondom het paard niet wil doen, maar gewoonweg omdat het niet altijd kan. En er zit vaak geen tussenweg in met soms wel soms niet.