Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolanda10 schreef:Ik leg het niet helemaal duidelijk uit; komt ie nog een keer
Voorwaarden waaronder een aanhanger getrokken mag worden met alleen B-rijbewijs
Aanhanger t/m 750 kg. Deze mag je achter je auto hangen mits het totaal; aanhanger + maximale laadvermogen (dus niet wat je er zelf in hebt) niet boven de 750 kg uitkomt. (Dit is dus een klein aanhangertje voor een paar vakantiespullen o.i.d.)
Aanhanger zwaarder dan 750 kg; Deze mag met alleen B-rijbewijs mits;
- de aanhanger mag, inclusief het laadvermogen niet meer wegen dan de ledige massa van het te trekken voertuig
- De totale combinatie mag nooit meer wegen dan samen 3500 kg
ziehttp://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__rijbewijs_e_bij_b.shtml
Voorbeeld; (neem even mijn eigen auto en trailer)
Auto weegt ledig 1750 kg, trailer weegt ledig 680 kg, trailer heeft een max. laadvermogen van 2.000 kg
Trailer + max. laadvermogen = 2680 kg mag nooit zonder E-rijbewijs getrokken worden.
Auto weegt ledig 1750 kg, een aanhanger(tje) weeg 350 kg, max. laadvermogen aanhanger 700 kg
aanhanger + max. laadvermogen = 1050 kg, mag zonder E-rijbewijs achter de auto van 1750 kg getrokken worden.
LoveNarco schreef:Mag ik hieruit nu dan wel concluderen dat ik door mag rijden met mijn suzuki grand vitaraDie weegt namelijk 1230kg en mag 1600 trekken, mijn trailer combi weegt max 1200 (hebben we even naar boven afgerond).
jolanda10 schreef:Ik leg het niet helemaal duidelijk uit; komt ie nog een keer
Voorwaarden waaronder een aanhanger getrokken mag worden met alleen B-rijbewijs
Aanhanger t/m 750 kg. Deze mag je achter je auto hangen mits het totaal; aanhanger + maximale laadvermogen (dus niet wat je er zelf in hebt) niet boven de 750 kg uitkomt. (Dit is dus een klein aanhangertje voor een paar vakantiespullen o.i.d.)
Aanhanger zwaarder dan 750 kg; Deze mag met alleen B-rijbewijs mits;
- de aanhanger mag, inclusief het laadvermogen niet meer wegen dan de ledige massa van het te trekken voertuig
- De totale combinatie mag nooit meer wegen dan samen 3500 kg
ziehttp://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__rijbewijs_e_bij_b.shtml
Voorbeeld; (neem even mijn eigen auto en trailer)
Auto weegt ledig 1750 kg, trailer weegt ledig 680 kg, trailer heeft een max. laadvermogen van 2.000 kg
Trailer + max. laadvermogen = 2680 kg mag nooit zonder E-rijbewijs getrokken worden.
Auto weegt ledig 1750 kg, een aanhanger(tje) weeg 350 kg, max. laadvermogen aanhanger 700 kg
aanhanger + max. laadvermogen = 1050 kg, mag zonder E-rijbewijs achter de auto van 1750 kg getrokken worden.