Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:22

Pantykous schreef:
Ik heb pas mijn paard verkocht en dat vind ik vreselijk, maar dit topic verzacht enigszins de pijn. Om de hobby -voor mij- leuk te kunnen beoefenen heb ik wel een stal nodig waar veel voor me wordt gedaan, en liefst ook faciliteiten. Al kan ik uit de voeten met een goede buitenbak met verlichting. Dat gaat hier in de regio niet meer voor onder de 400 en meeste eerder richting de 600. Beetje les, onderhoud, reiskosten, afschrijving erbij en je bent zo 800-1000 in de maand verder. Voor mij niet meer op te brengen en ik denk dat dat steeds meer gaat gebeuren.
De ‘middenstand’ stal zal denk ik steeds meer verdwijnen want dat kunnen mensen niet meer betalen. Dus of heel luxe of heel basic.

Was dat ook de reden voor verkoop?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:47

Lieser schreef:
Pfff, zojuist een mailtje gekregen dat de stalling wéér duurder wordt. In april zijn we al 40 euro per maand meer gaan betalen, en per 1 oktober gaat de prijs opnieuw met 40 euro in totaal omhoog (stalling + paddockservice doordeweeks + toeslag hooi ipv kuil). En dat is nog zónder de BTW-verhoging voor 2025, die wel alvast aangekondigd werd |(

Voor 1 paard?

MyWishMax

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:53

Voor die prijs 2 paarden was het 20 jaar geleden al niet of amper te doen en toen dus al duurder hier in de regio, olejon. :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:05

Ben blij dat ik alles thuis heb als ik deze verhogingen lees maar ik begrijp het wel want alles maar dan ook alles is gewoon achterlijk duur aan het worden. ( klein baaltje kruidenhooi 12€..
1 pak gehakseld koolzaadstro 8€nog wat..)
En dan heb ik het nog geeneens over de arbeid die je elke dag moet verichten of uit handen geeft ( heb er 9 thuis dus weet waar ik over praat)
Vandaag kwam een bedrijf onze shovel repareren. Word je ook niet vrolijk van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:17

Zonnetje81 schreef:
Pantykous schreef:
Ik heb pas mijn paard verkocht en dat vind ik vreselijk, maar dit topic verzacht enigszins de pijn. Om de hobby -voor mij- leuk te kunnen beoefenen heb ik wel een stal nodig waar veel voor me wordt gedaan, en liefst ook faciliteiten. Al kan ik uit de voeten met een goede buitenbak met verlichting. Dat gaat hier in de regio niet meer voor onder de 400 en meeste eerder richting de 600. Beetje les, onderhoud, reiskosten, afschrijving erbij en je bent zo 800-1000 in de maand verder. Voor mij niet meer op te brengen en ik denk dat dat steeds meer gaat gebeuren.
De ‘middenstand’ stal zal denk ik steeds meer verdwijnen want dat kunnen mensen niet meer betalen. Dus of heel luxe of heel basic.

Was dat ook de reden voor verkoop?

Ja, omdat ik het icm Stufi betalingen die boven de 500 euro zitten de komende jaren niet meer kan betalen. Althans, dan wordt het kniezen elke maand en dat wil ik niet voor mijn gezin voor langere tijd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:04

OleJon schreef:
Lieser schreef:
Pfff, zojuist een mailtje gekregen dat de stalling wéér duurder wordt. In april zijn we al 40 euro per maand meer gaan betalen, en per 1 oktober gaat de prijs opnieuw met 40 euro in totaal omhoog (stalling + paddockservice doordeweeks + toeslag hooi ipv kuil). En dat is nog zónder de BTW-verhoging voor 2025, die wel alvast aangekondigd werd |(

Voor 1 paard?

Ja.
Gelukkig wel een heel leuk paard :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:54

Ondertussen is hier ook de eerste verhoging gekomen. Je kon hier kiezen voor zelf mesten. Dan had je 60 euro korting per maand. Dat is er nu uit. Dus ga ik 500 euro per maand betalen.

Daarvoor moet ik zelf op vrijdag, zaterdag en zondag mijn pony haar paddock mesten en in het weekend moet ik haar zelf binnenhalen. Ondertussen zijn we daarmee op mijn grens gekomen. Ik sta redelijk luxe qua alles wat er is, maar het meeste gebruik ik niet. Als ik 1 keer per 9 maanden in de bak zit is het veel. Ik heb vooral haar stal en toegang tot het bos nodig.

Ben daarom toch aan het rondkijken. Want ik weet dat ze waarschijnlijk (nouja gegarandeerd) de prijs omhoog gaan gooien en dan wordt die te duur.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:40

Ik vraag me ook af.. de stallen die zich nu richten op inderdaad die recreatie/buitenruiter… als de kosten blijven stijgen…en diegenen hun paard niet meer kunnen houden… of die stallen dan daadwerkelijk (kunnen/willen) veranderen voor de meer traditionele dressuurruiter of dat er dan ook veel stallen zijn die er gewoon mee op houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:42

Waarom zouden er geen recreanten zijn met goede beurs?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:48

Ja wat is dat voor kromme redenatie? Een recreant kan net zo goed 750 euro over hebben pm voor zijn/haar paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:56

Toch herken ik wel wat darkadia schrijft. Dure stallen zijn hier in de regio toch vaak de stallen met veel voorzieningen voor de ruiter. Binnenbak, solarium, kantine, rijvereniging, wedstrijden. Waarom zou je daarvoor betalen als je alleen buitenritten maakt? Dan kies je sneller voor een goedkopere stal zonder binnenbak en zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:01

Ja maar omdat iemand beter past bij de stalling zonder faciliteiten wil dat niet automatisch ook zeggen dat de portemonnee er ook naar is.

Al had ik nu 10.000 in de maand. Op die zogenaamde luxe sportstal met uurtje paddock kwam die van mij niet.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:29

DuoPenotti schreef:
Ja maar omdat iemand beter past bij de stalling zonder faciliteiten wil dat niet automatisch ook zeggen dat de portemonnee er ook naar is.

Al had ik nu 10.000 in de maand. Op die zogenaamde luxe sportstal met uurtje paddock kwam die van mij niet.

Dit. Paard staat bij een boer voor nog steeds 185 per maand. Alleen zelf mijn paddock mesten en sta aan een groot natuurgebied waar ik uren kan rijden als ik wil. Paard en ik zijn er dolgelukkig.
Echter, mijn budget is veel hoger maar no way dat je mij op een stal ziet met veel luxe faciliteiten. Wij worden daar doodongelukkig.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 06:06

Lughnassadh schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit. Paard staat bij een boer voor nog steeds 185 per maand. Alleen zelf mijn paddock mesten en sta aan een groot natuurgebied waar ik uren kan rijden als ik wil. Paard en ik zijn er dolgelukkig.
Echter, mijn budget is veel hoger maar no way dat je mij op een stal ziet met veel luxe faciliteiten. Wij worden daar doodongelukkig.

185 is echt niet veel , bof je maar mee hoor!
Is dit inclusief hooi/kuil, bodembedekker en brok?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:30

Nee vrij basic. Paard heeft een ruime paddock met schuilstal voor zichzelf en overdag staat hij op de wei met de anderen. Geen stal dus. Bodembedekker is in wezen zand maar wordt aangevuld als dat nodig is. De mijne maakt in de winter graag een “kuil” in zijn schuilstal om in te liggen bijvoorbeeld. Hooi zit er bij in. Brok moeten we zelf doen als we willen. Boer zet op het land en haalt ze er ook weer vanaf. Medicijnen geven bijv. kost ons ook niks extra’s.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:22

Dat is een mooi bedrag en een fijne regeling.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:27

Ik sta op een luxe stal

2 buitenbakken
Longeerton
Grote binnenbak

Met super goede bodems! Zulke bodems heb ik nog nooit gehad.

En mijn paarden hebben hemel op aarde giga paddock paradise en onbeperkt hooi!

Maar stel ze zouden stoppen

Dan wordt het lastig om zoiets terug te vindende zou ik kiezen voor een paddock paradise met minder faciliteiten dan maar geen binnenbak

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 15:37

Wanneer ben je dan een recreant? Heb er 109 staan, allemaal recreanten en bij ons betaal je geen 185 :+ .

Er wordt nu heel zwart wit de bosruiter die voor 185 bij de boer zonder warm water en licht wil staan.

Versus de dressuurruiter die perfecte bodems wil en full service met deken wisselen etcetera.

Tegenover elkaar gezet.

Daartussen in zit mijn markt en gezien de wachtlijst denk ik dat daar best meer markt voor zou zijn in mijn regio...

Bij ons in de buurt sluit stal na stal, weet niet wat er aan de hand is hier maar ik heb bijna om de week iemand die wanhopig op de stoep staat of er plek is.

En wij hebben echt niet de perfecte stal, dus dat is het niet :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:43

Ik ben ook geen wedstrijdruiter meer maar zou wel alle luxe willen hebben en betalen. Dus bosruiters willen ook hun schimmeltje met warm water kunnen wassen en in een stapmolen kunnen zetten. Of een keer bij slecht weer op een goede bodem rijden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:48

Bij ons is gisteren gemeld dat het van €335 naar €345 all in gaat, tientje verhoging dus. Ik vind het héél netjes, had eigenlijk meer verwacht!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 15:49

Precies. Ik herken helemaal niet dat ik meer dressuurruiters zie met een hoger budget. De 'gewone' recreant wil tegenwoordig ook een bepaalde 'luxe' .

En het is ook hoe je je als stal profileert/wat bij je past.

Dat mensen meer eisen hebben herken ik wel. Maar dat is ook niet gek, we weten steeds meer en dan wil je graag dat zo goed mogelijk doen voor je paard. Ik vind dat niet vervelend ofzo, zou ik ook zoeken voor mijn paard :)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:52

De afgelopen jaren hier vaak enkel buitenbak, binnen-/ buitenzetservice (fulltime werken dus kan niet zelf binnen-buiten zetten want dan zit ik op kantoor), voeren werd gedaan.. winter op paddock, zomer meestal op gras, incl. het mesten van stallen. Veelal tussen de 350 - 400 betaald. Toen ik de 450 aantikte had ik er een binnenbak bij.

Nu betaal ik wat minder, maar vergis je niet ik betaal aan bijvoeding minstens 80 euro voor hooi per maand en dan de balancer en muesli gaat richting de 40/maand. Al met al zit ik dan inmiddels ook goed boven de 450/maand (zonder binnenbak in dit geval). De stal die onbeperkt voert is hier niet te vinden. Als ik aanbied meer te betalen, dat zij het hooi doen, krijg ik simpelweg een NEE, het is allemaal onzin.
De stal die je paard 2-4 uur zonder hooi zet daar zijn er legio van. Of zelfs eentje gezien voor 400/maand waar je paard de hele nacht zonder hooi stond. Kan allemaal maar.

Stapmolen heb ik niet nodig; dus daar zoek ik niet op. Wel liefste minstens 6 uur buiten, genoeg ren-ruimte en voldoende hooi. Erg lastig te vinden. Nergens onbeperkt hooi, waardoor je dus vrij fors weer moet bijvoeren....

De stalhouder die 450 vroeg, had het tot op heden nog het beste op orde. Machinaal stallen mesten, elke dag dikke laag stro en genoeg hooi. Zette paarden aan de hand met zn 2 aan 2 buiten. Ging heel professioneel.
De andere stallen die minder vroegen, klaagden het hardst dat het allemaal veel werk was en duur.

Volledig ontzorgd worden, vind ik praktisch onmogelijk. In de wijde omgeving, nergens onbeperkt hooi en voldoende uren buiten ism genoeg ruimte. Het is of het een, of het ander. Altijd overal bijsturen. Dan maar voldoende buiten en extra hooi bijgeven. Minder buiten kan ik niets aan doen, meer hooi kan ik wel regelen. Stapmolen heb ik helemaal niet nodig, wel goede bak en longeercirkel die verlicht zijn, ook in de winter anders ziet mijn volbloed alleen maar boskabouters. Buiten rijden doen we dan ook niet.

Ik voer zelf fors bij, meer verspilling van hooi, daar klaagden ze ook over. Dus ik sta elke dag zelf nog het losse hooi dat op de grond ligt, uit te scheppen zodat het wat minder zwaar is voor de stalhouders. M'n paard eet het niet meer, minder hooi is niet wenselijk want dan valt hij af/ krijgt hij maagproblemen. De stal voert al te weinig voor hem. Meer voeren tegen meerprijs niet bespreekbaar. Tja. Dan maar zelf bijsturen. Deels. Ik heb dus niks te klagen mbt pensionprijs, maar de longeercirkel is zo afgelopen maanden met regenval makkelijk week of 3-4 niet beschikbaar geweest. Zwembad. Veel stalgenootjes helpen vaak, beetje informele sfeer, maar blijkbaar hebben die geen huishouden dat nog gerund moet worden of een partner die veel doet. Het is zoeken naar de middenweg. Waar kan je op bijspringen, wat is 'betaalbaar' en waar is het acceptabel. Gok dus tussen de 300-400 per maand in deze regio, gaat wellicht met btw verhoging wat omhoog. Voor 450 verwacht ik wel wat meer, minstens goed voerbeleid en of een binnenbak.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 29-08-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:56

ruitje schreef:
Wanneer ben je dan een recreant? Heb er 109 staan, allemaal recreanten en bij ons betaal je geen 185 :+ .

Er wordt nu heel zwart wit de bosruiter die voor 185 bij de boer zonder warm water en licht wil staan.

Versus de dressuurruiter die perfecte bodems wil en full service met deken wisselen etcetera.

Tegenover elkaar gezet.

Daartussen in zit mijn markt en gezien de wachtlijst denk ik dat daar best meer markt voor zou zijn in mijn regio...

Bij ons in de buurt sluit stal na stal, weet niet wat er aan de hand is hier maar ik heb bijna om de week iemand die wanhopig op de stoep staat of er plek is.

Ik denk dat veel stallen eieren voor hun geld kiezen. Als Omhoog gaan met de prijs meer eisen geeft draai je nog steeds verlies. Op een gegeven moment stopt het een keer met hoeveel geduld een stalhouder heeft met zulke dingen. Het lijkt mij logisch dat er twee opties zijn naar de toekomst
1. Stalling wordt duurder.
2. Stalling wordt schaarser omdat men klaar is met de onrealistische verwachtingspatronen van de klanten.

Als men denkt dat het goedkoper kan zonder bij te leggen ‘men’ dat vooral zelf proberen. :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:00

Ayasha schreef:
ruitje schreef:

Tegenover elkaar gezet.

Ik denk dat veel stallen eieren voor hun geld kiezen. Als Omhoog gaan met de prijs meer eisen geeft draai je nog steeds verlies. Op een gegeven moment stopt het een keer met hoeveel geduld een stalhouder heeft met zulke dingen. Het lijkt mij logisch dat er twee opties zijn naar de toekomst
1. Stalling wordt duurder.
2. Stalling wordt schaarser omdat men klaar is met de onrealistische verwachtingspatronen van de klanten.

Als men denkt dat het goedkoper kan zonder bij te leggen ‘men’ dat vooral zelf proberen. :D

Dit is wat ik bedoelde. Het ligt niet zozeer aan de ruiter maar aan de bedrijven. Ik denk dat er in het midden segment een heleboel bedrijven zitten die niet de boter op het brood verdienen. Die zullen stoppen. Ik denk dat er steeds meer een switch komt naar of helemaal basic of luxe. Waarbij je mogelijk in het hoge segment klanten aantrekt die genoeg portemonnee hebben en dus genoeg willen betalen voor gezonde bedrijfsvoering. De middenklasse ruiter kan OF niet opbrengen wat hun paard eigenlijk zou moeten kosten, of die moet back to basics.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:53

Misschien krijg ik nu veel mensen over me heen hoor, maar waarom willen mensen al die service? Jouw paard moet gemest worden, jouw paard moeten dekens verwisseld worden, hij moet gevoerd worden, alles moet voor je gedaan worden. Ok je betaalt er dan voor, maar waarom neem je in godsnaam een paard als je alles door een ander wilt laten doen?