Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Celebi schreef:@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.
Bij €300,- volpension worden die uren dus niet betaald! Niet tegen minimumloon in elk geval. Dat is het hele probleem!
Bij ons met Doe het samen is elke eigenaar minimaal 5 uur per week kwijt verdeeld over 1 ochtendbeurt en 3 middag of avondbeurten. Bij 6 a 7 paarden verzorgen.dat is 20 uur per maand per eigenaar. Als die uren betaald moesten worden zit je al op meer dan €260,- alleen voor het minimale uurloon en dan exclusief btw
Dan heb je nog de algemene onderhoudsuren voor de overige klussen, de kosten voor ruwvoer en eventueel strooisel en krachtvoer, de huur/hypotheek van de locatie, het onderhoud, afschrijving materiaal/machines, mestafvoer, overige vaste en variabele kosten en bij bedrijf verzekeringen en de btw .
Je kunt zo wel bedenken dat zulke pensionprijzen bedrijfsmatig niet uit kunnen.
Stallen verdienen meestal bij.
-Geven van lessen (daar willen mensen wel eerlijk uurloon voor betalen!)
- training/opleiden van paarden
-ander werk in de paarden (fysio/osteo/masseur/hoefsmid/zadelpasser/ruitersportzaak/paraveterinair)
Of zij en/of partner hebben nog een part-time tot full-time baan buiten de paarden er bij.
Ik ben ook weer buiten de deur gaan werken. Hield er geen inkomen aan over en het dekte met een pensionprijs beneden de €200,- ook niet alle vaste lasten en kosten.
De zorg voor 6 a 7 paarden is minimaal 4 uur per dag bij 3 beurten.
Dat kan ik echt niet redden naast werk, gezin en huishouden. Dus het werk moet verdeeld.
(Minder beurten lukt niet bij ons want ze kunnen niet van ochtend tot avond op het land. Dan worden ze veel te vet. Deel heeft EMS. Onbeperkt hooi gaat ook niet. Dus krijgen ze weidegang en hooi op maat 3x per dag.)
DuoPenotti schreef:Maar dat is toch niet leuk dat politie agentje spelen?
Ik heb het ook gezien op stallen met zelf mesten.
De ene haalt er zowat alles uit en er komt goed stro op de mesthoop. Die komt met het dubbele stalgeld nog niet uit op die manier.
De ander vind overslaan geen pr staat het paard daar in de zooi.
En de pensionhouder maar agentje spelen.
En klopt de rest is super netjes. Maar het zijn altijd dat soort dat het verpest.
De energie die dat kost maakte mij dat ik toen vol pension aanbood en niks anders.
Dan staan de paarden netjes. Hebben ze hun hooi en krachtvoer en staan ze ook buiten.
Gini schreef:Sky_As schreef:dat is het natuurlijk ook.
Je eigen paard verzorg je (als het goed is) met liefde en plezier. Dat kost niks (qua energie)
*knip*
Bij je eigen paard wissel je de deken gewoon zonder er bij na te denken of zonder dat het energie kost. Zo ook met voeren.
Zo dankbaar dat mijn stalhouder geen onderscheid maakt daarin. Paarden op haar terrein moeten het tiptop hebben. Ze had ook haar schouders kunnen ophalen en mijn paard met 35 graden onder deken kunnen laten staan zweten. Doet ze niet, de engel. Toen ik aankwam op stal om deken uit te doen, had zij dat al gedaan. Love her!
Snap heel goed dat ik daar enorm dankbaar voor mag zijn. Laat ik haar vaak genoeg weten en voelen en zij doet het dan af alsof het doodnormaal is en dat ik niet zo gek moet doen. De dag dat zij stopt met stalling is de dag dat ik stop met paarden hebben.
Buxy schreef:Wij zijn voor komend jaar aan het kijken wat we met het tarief moeten qua verhogen, hoe doen andere dit betekenen/Bekijken?
Ik moet de btw verhoging op hooi en vlas zowiso gaan doorbereken want dat zijn onze grootste kosten.
Wij hebben een kleine pensioenstal in de Achterhoek. (Geen binnenbak)
Buxy schreef:Volgens mij staat dat al vast toch? Hooi hebben wij nu allemaal binnen vlas en stro moet idd nog, maar vooral vlas is nu al erg duur.
ruitje schreef:@Lieser, zat jij nou bij mij in de regio? Ik vind 2 keer per jaar verhogen ook 'mentaal' een ding. Wij hebben vorig jaar gecommuniceerd dat we in januari een x omhoog gingen en probeerden de mega inflatie deels zelf op te vangen, maar dat wanneer de inflatie zo bleef stijgen we toch ook halverwege nog een keer omhoog moesten. Hebben we niet hoeven doen. Gelukkig.
Ik denk steeds dat er toch een 'plafon' moet zijn aan wat mensen kwijt kunnen, maar vraag me steeds meer af wat dat is
Keebish schreef:Even onder de meeleessteen vandaan gekropen.. Een bevriende staleigenaar vertelde me laatst dit:
"Je merkt dat het type mens gaat veranderen op stal. Hoe duurder het wordt, hoe minder 'simpele/recreatie' ruiters kunnen blijven staan en in de plaats komen de wat vermogendere ruiters. Dat is an sich niet verkeerd, maar de wensen en eisen veranderen dan ook mee. Het type mens wordt meer dressuurgericht in plaats van de recreatie lol-met-je-knol type mensen. Dus de eisen aan een bak gaan omhoog, de wens naar het type voer, vliegenkappen op/af, halsters op/af, dekenwissels, wat dies meer zij. We worden meer als bedrijf gezien waar we onze 'klant is koning' moeten bedienen in plaats van met z'n allen genieten van de heerlijke paardensport. Dat is jammer."