Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:16

Maar dat is toch niet leuk dat politie agentje spelen?

Ik heb het ook gezien op stallen met zelf mesten.
De ene haalt er zowat alles uit en er komt goed stro op de mesthoop. Die komt met het dubbele stalgeld nog niet uit op die manier.

De ander vind overslaan geen pr staat het paard daar in de zooi.
En de pensionhouder maar agentje spelen.
En klopt de rest is super netjes. Maar het zijn altijd dat soort dat het verpest.
De energie die dat kost maakte mij dat ik toen vol pension aanbood en niks anders.
Dan staan de paarden netjes. Hebben ze hun hooi en krachtvoer en staan ze ook buiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:44

joyce B schreef:
Celebi schreef:
@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Bij €300,- volpension worden die uren dus niet betaald! Niet tegen minimumloon in elk geval. Dat is het hele probleem!

Bij ons met Doe het samen is elke eigenaar minimaal 5 uur per week kwijt verdeeld over 1 ochtendbeurt en 3 middag of avondbeurten. Bij 6 a 7 paarden verzorgen.dat is 20 uur per maand per eigenaar. Als die uren betaald moesten worden zit je al op meer dan €260,- alleen voor het minimale uurloon en dan exclusief btw

Dan heb je nog de algemene onderhoudsuren voor de overige klussen, de kosten voor ruwvoer en eventueel strooisel en krachtvoer, de huur/hypotheek van de locatie, het onderhoud, afschrijving materiaal/machines, mestafvoer, overige vaste en variabele kosten en bij bedrijf verzekeringen en de btw .

Je kunt zo wel bedenken dat zulke pensionprijzen bedrijfsmatig niet uit kunnen.
Stallen verdienen meestal bij.
-Geven van lessen (daar willen mensen wel eerlijk uurloon voor betalen!)
- training/opleiden van paarden
-ander werk in de paarden (fysio/osteo/masseur/hoefsmid/zadelpasser/ruitersportzaak/paraveterinair)

Of zij en/of partner hebben nog een part-time tot full-time baan buiten de paarden er bij.

Ik ben ook weer buiten de deur gaan werken. Hield er geen inkomen aan over en het dekte met een pensionprijs beneden de €200,- ook niet alle vaste lasten en kosten.
De zorg voor 6 a 7 paarden is minimaal 4 uur per dag bij 3 beurten.
Dat kan ik echt niet redden naast werk, gezin en huishouden. Dus het werk moet verdeeld.

(Minder beurten lukt niet bij ons want ze kunnen niet van ochtend tot avond op het land. Dan worden ze veel te vet. Deel heeft EMS. Onbeperkt hooi gaat ook niet. Dus krijgen ze weidegang en hooi op maat 3x per dag.)

Plus het hebben van een stal geen 9 tot 5 baan is. Eerder een 7 tot 22.00 uur baan met wat pauzes tussendoor. Je bent eigenlijk wel 24/7 beschikbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:46

DuoPenotti schreef:
Maar dat is toch niet leuk dat politie agentje spelen?

Ik heb het ook gezien op stallen met zelf mesten.
De ene haalt er zowat alles uit en er komt goed stro op de mesthoop. Die komt met het dubbele stalgeld nog niet uit op die manier.

De ander vind overslaan geen pr staat het paard daar in de zooi.
En de pensionhouder maar agentje spelen.
En klopt de rest is super netjes. Maar het zijn altijd dat soort dat het verpest.
De energie die dat kost maakte mij dat ik toen vol pension aanbood en niks anders.
Dan staan de paarden netjes. Hebben ze hun hooi en krachtvoer en staan ze ook buiten.

Dit is ook mijn ervaring na 2 jaar halfpension aan te bieden en nu enkel nog maar volpension :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:20

Tja, als je, zoals in mij geval, fysiek het niet (meer) red om 6 a 7 paarden en al het werk er omheen allemaal zelf te doen, dan is er niet zoveel keuze. Het was,samen doen of andermans paarden de stal uit.

Ik ben erg selectief en voorzichtig geworden. En inderdaad, het is niet altijd leuk. Maar dat ik in mijn 1tje stond te zwoegen om al het werk te doen, last van mijn lijf had en te moe om nog wat met mijn paarden te doen en dat anderen gewoon komen rijden, dag zeggen en weer weg gaan voelde toch echt een stuk slechter en eenzamer.

Ik was leerkracht. Gewend om instructie te geven, regels te implementeren en hier redelijk consequent aan vast te houden. Wrll8cht dat het mij daarom redelijk makkelijk af gaat?
Ze mogen hier staan. Het is geen moeten. Voir de klas staan was pittiger dan "doe het samen-stal" coördineren.

Soms denk ik wel eens aan volpension maar dan zouden de prijzen enorm omhoog moeten en aantal paarden naar beneden. 2 a 3 lukt mij wel. en zou ik ook niet meer zo flexibel zijn en de zorg op maat kunnen bieden die we nu met elkaar wel rond krijgen.

Popstra

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:49

Mss is dat wel prettiger voor jou. Minder paarden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:28

Gini schreef:
Sky_As schreef:
dat is het natuurlijk ook.
Je eigen paard verzorg je (als het goed is) met liefde en plezier. Dat kost niks (qua energie)
*knip*
Bij je eigen paard wissel je de deken gewoon zonder er bij na te denken of zonder dat het energie kost. Zo ook met voeren.

Zo dankbaar dat mijn stalhouder geen onderscheid maakt daarin. Paarden op haar terrein moeten het tiptop hebben. Ze had ook haar schouders kunnen ophalen en mijn paard met 35 graden onder deken kunnen laten staan zweten. Doet ze niet, de engel. Toen ik aankwam op stal om deken uit te doen, had zij dat al gedaan. Love her!
Snap heel goed dat ik daar enorm dankbaar voor mag zijn. Laat ik haar vaak genoeg weten en voelen en zij doet het dan af alsof het doodnormaal is en dat ik niet zo gek moet doen. De dag dat zij stopt met stalling is de dag dat ik stop met paarden hebben. :)

Bij ons precies hetzelfde.!!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:51

Ik ben ook super gelukkig voor mijn stalhouder. Zij verhuren een paar stallen die ze over hebben. Ze zijn geweldig met mijn maatje. Er wordt super voor hem gezorgd.
En dat allemaal voor een leuke prijs.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:04

Buxy schreef:
Wij zijn voor komend jaar aan het kijken wat we met het tarief moeten qua verhogen, hoe doen andere dit betekenen/Bekijken?
Ik moet de btw verhoging op hooi en vlas zowiso gaan doorbereken want dat zijn onze grootste kosten.
Wij hebben een kleine pensioenstal in de Achterhoek. (Geen binnenbak)

Denk je dat ze het wel door gaan voeren?
Zelf denk ik wel.
Daarom ga ik aankomende week, alles zo vol mogelijk met vlas zetten.
Want als er met prinsjesdag bekend wordt gemaakt. Dan zullen de prijzen alvast gaan stijgen ivm iedereen die wil inslaan

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:07

Volgens mij staat dat al vast toch? Hooi hebben wij nu allemaal binnen vlas en stro moet idd nog, maar vooral vlas is nu al erg duur.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:07

Cioccolato schreef:
Wat denk je dat het kost als je t aan huis hebt dan?
In pension moet duurder zijn dan ze aan huis hebben. Dat is nog niet het geval.

Zal persoonlijk zijn, maar heb nu 2 D pony's en een shet. Voor hen 3 tezamen, ben ik nog goedkoper uit. Dan dat ik 1 in pension zou hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:28

Buxy schreef:
Volgens mij staat dat al vast toch? Hooi hebben wij nu allemaal binnen vlas en stro moet idd nog, maar vooral vlas is nu al erg duur.

Oh wist niet, dat het al zeker was.
Wat geef jij voor vlas?
Ik kan het nu kopen voor 7.29 inclusief btw vanaf 48 pakken.
Zelf ophalen.
Voordroog heb ik bij mijn zwager weg . Die is boer.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:46

8.30 per baal bij minimaal afname van 2 pallets geloof ik? Wel geleverd dan.

Hooi hebben we ongeveer de helft van eigen land en de andere helft kopen we in.

Maar qua btw, misschien vergis ik me hoor, ik was in de veronderstelling dat dat al vast stond.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:13

Pfff, zojuist een mailtje gekregen dat de stalling wéér duurder wordt. In april zijn we al 40 euro per maand meer gaan betalen, en per 1 oktober gaat de prijs opnieuw met 40 euro in totaal omhoog (stalling + paddockservice doordeweeks + toeslag hooi ipv kuil). En dat is nog zónder de BTW-verhoging voor 2025, die wel alvast aangekondigd werd |(

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:27

Oef 80 euro in een half jaar is heel flink Lieser. Mag ik vragen wat je nu per maand kwijt bent?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:52

beegee schreef:
Oef 80 euro in een half jaar is heel flink Lieser. Mag ik vragen wat je nu per maand kwijt bent?

Met die tweede verhoging kom ik op 640 per maand voor de stalling inclusief voeren en uitmesten, paddockservice maandag t/m vrijdag en toeslag hooi ipv kuil.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:02

Aii, ik hou m’n hart vast voor de eventuele verhoging die er bij ons zit aan te komen |(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 13:59

@Lieser, zat jij nou bij mij in de regio? Ik vind 2 keer per jaar verhogen ook 'mentaal' een ding. Wij hebben vorig jaar gecommuniceerd dat we in januari een x omhoog gingen en probeerden de mega inflatie deels zelf op te vangen, maar dat wanneer de inflatie zo bleef stijgen we toch ook halverwege nog een keer omhoog moesten. Hebben we niet hoeven doen. Gelukkig.

Ik denk steeds dat er toch een 'plafon' moet zijn aan wat mensen kwijt kunnen, maar vraag me steeds meer af wat dat is :o

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:10

Oef dat zijn wel flinke verhogingen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:53

David praat haar naar de mond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:16

poeh dat is wel heel fors in een jaar.
Bij zulke bedragen had ik echt geen paard. Mijn plafond was dan al lang bereikt @ruitje
En waarschijnlijk niet eens een stal waar ik graag zou staan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:19

Er zijn gelukkig nog wel stallen waar het iets minder kost en met meer dingen inclusief. Maar wel wachtlijsten overal, ja.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:32

Even onder de meeleessteen vandaan gekropen.. Een bevriende staleigenaar vertelde me laatst dit:
"Je merkt dat het type mens gaat veranderen op stal. Hoe duurder het wordt, hoe minder 'simpele/recreatie' ruiters kunnen blijven staan en in de plaats komen de wat vermogendere ruiters. Dat is an sich niet verkeerd, maar de wensen en eisen veranderen dan ook mee. Het type mens wordt meer dressuurgericht in plaats van de recreatie lol-met-je-knol type mensen. Dus de eisen aan een bak gaan omhoog, de wens naar het type voer, vliegenkappen op/af, halsters op/af, dekenwissels, wat dies meer zij. We worden meer als bedrijf gezien waar we onze 'klant is koning' moeten bedienen in plaats van met z'n allen genieten van de heerlijke paardensport. Dat is jammer."

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:46

ruitje schreef:
@Lieser, zat jij nou bij mij in de regio? Ik vind 2 keer per jaar verhogen ook 'mentaal' een ding. Wij hebben vorig jaar gecommuniceerd dat we in januari een x omhoog gingen en probeerden de mega inflatie deels zelf op te vangen, maar dat wanneer de inflatie zo bleef stijgen we toch ook halverwege nog een keer omhoog moesten. Hebben we niet hoeven doen. Gelukkig.

Ik denk steeds dat er toch een 'plafon' moet zijn aan wat mensen kwijt kunnen, maar vraag me steeds meer af wat dat is :o

Klopt, wij zitten in dezelfde regio.

Het is een beetje dubbel, merk ik bij mezelf. Ik snap dat onze stalhouder de pensionstal niet als hobby heeft maar als werk/bedrijf, en dat hij de oplopende kosten dus doorberekent. Ik wil ook gewoon betaald worden voor mijn werk. Maar soms vraag ik me stiekem af of er ondertussen niet ook een klein prijsverlaginkje tussen had moeten zitten, aangezien bijvoorbeeld de energieprijzen weer gedaald zijn sinds vorig jaar ...
Maar goed, ik ken zijn begroting natuurlijk niet.

Hoe dan ook wil ik mijn paard niet kwijt. Dus betaal ik braaf de verhoging. Dan maar bezuinigen op iets anders. Op de vakantie, in dit geval :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:13

Keebish schreef:
Even onder de meeleessteen vandaan gekropen.. Een bevriende staleigenaar vertelde me laatst dit:
"Je merkt dat het type mens gaat veranderen op stal. Hoe duurder het wordt, hoe minder 'simpele/recreatie' ruiters kunnen blijven staan en in de plaats komen de wat vermogendere ruiters. Dat is an sich niet verkeerd, maar de wensen en eisen veranderen dan ook mee. Het type mens wordt meer dressuurgericht in plaats van de recreatie lol-met-je-knol type mensen. Dus de eisen aan een bak gaan omhoog, de wens naar het type voer, vliegenkappen op/af, halsters op/af, dekenwissels, wat dies meer zij. We worden meer als bedrijf gezien waar we onze 'klant is koning' moeten bedienen in plaats van met z'n allen genieten van de heerlijke paardensport. Dat is jammer."

Ik kan me goed voorstellen dat zoiets vergelijkbaars gebeurd inderdaad.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:20

Ik heb pas mijn paard verkocht en dat vind ik vreselijk, maar dit topic verzacht enigszins de pijn. Om de hobby -voor mij- leuk te kunnen beoefenen heb ik wel een stal nodig waar veel voor me wordt gedaan, en liefst ook faciliteiten. Al kan ik uit de voeten met een goede buitenbak met verlichting. Dat gaat hier in de regio niet meer voor onder de 400 en meeste eerder richting de 600. Beetje les, onderhoud, reiskosten, afschrijving erbij en je bent zo 800-1000 in de maand verder. Voor mij niet meer op te brengen en ik denk dat dat steeds meer gaat gebeuren.
De ‘middenstand’ stal zal denk ik steeds meer verdwijnen want dat kunnen mensen niet meer betalen. Dus of heel luxe of heel basic.