[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:31

Met de trailer ondervindt ik ook zeker geen problemen, dat gaat prima.

Dan ben je vast handiger dan ik haha, ik moet het echt van mijn garage hebben, zelf kan ik niets met auto's, behalve Dron rijden.
Dus ach ga weer rustig op zoek naar een andere auto, diesel of lpg, ik zie het wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:32

Romanoff schreef:
Dat kan ook nog.
Mijn ouders hebben ook altijd op LPG gereden, ook nog nooit problemen gehad hoor! :D

Maar om hier uberhaupt gas te tanken moet ik 8 km omrijden.. -O-
Dus dan liever diesel, en dat bevalt me ook prima :D

Als je voldoende km maakt, is er niks mis met een Diesel. Met amper 7000km per jaar wordt het toch wat lastiger, dus rijdt ik gewoon benzine.

djuno schreef:
Waar kan ik zien of de kogeldruk daadwerkelijk ook op onze trekhaak van toepassing is. In de autopapieren staat dat wij een druk mogen hebben van 93 kg....maar onze trekhaak lijkt mij jonger dan de auto....m.a.w. hij is er later onder gezet. Althans dat denk ik of ze hebben de trekhaak amper tot nooit gebruikt.

Op het typeplaatje van de trekhaak staat wat de haak mag hebben. Het laagste van beide getallen is leidend.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:38

ikke schreef:
Als je voldoende km maakt, is er niks mis met een Diesel. Met amper 7000km per jaar wordt het toch wat lastiger, dus rijdt ik gewoon benzine.

Ik had vorig jaar bijna 18.000 km er op zitten :o
Dus dat zit wel snor :Y)

Silly1972

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:45

Ik zit op ruim 20.000, dus moet mij ook wel lukken :-)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:52

Thanks...ga morgen gelijk kijken

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:21

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar...
Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Wij willen een nieuwe auto gaan kopen en nu ben ik een beetje aan het kijken naar een auto die een 2 paardstrailer kan trekken met min. 1 paard erin..
Maar ik kan nergens echt duidelijk vinden hoeveel je auto moet kunnen trekken ??
en dan nog een vraag, wat is het verschil tussen geremd en ongeremd ???? (is dat wat je zonder E en met E mag trekken met de auto ?)
Ben nu beetje terecht gekomen op de Dacia auto's.. Ook heb ik gekeken naar de Skoda Fabia Combi en een polo bluemotion..

Hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over hoeveel je auto moet kunnen trekken voor een 2 paardstrailer met 1 paard en hoeveel voor met 2 paarden :)
Dan kan ik wat meer kijken welke auto's voor een leuk prijsje ik toch de weg op zou kunnen, scheelt een hoop geregel voor wedstrijden etc. :)

Alvast Bedankt voor jullie reacties ! (reacties via PB mogen ook)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:32

Bij iedere auto vind je wel technische gegevens op internet. Daar staat geremd gewicht bij. Dat is het gewicht wat de auto mag trekken qua bv paardentrailer (losbreekreminrichting). Het is afhankelijk van je auto/trailercombi of je je E rijbewijs nodig hebt. Zoek eens op E rijbewijs op Google, dan wordt het je wel duidelijker. Er wordt uitgegaan van de max massa, dus je zit met een 2 paardstrailer al snel aan een E rijbewijs, of er nou 1 of 2 paarden in staan. Ongeremd is dat het een aanhanger betreft zonder rem, dat is tot 750 kg., max gewicht, dus beladen. Die mag zonder E, als je auto meer weegt dan de aanhanger. Aanhangers boven de 750 kilo moeten geremd zijn en dan is de kans groot dat je E nodig hebt. Google eens op rijbewijzen. http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31
Rekenmodule: http://forum.infopolitie.nl/rijbewijs.php

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:54

de Volkswagen Golf 2. diesel mag ook 1500 kg trekken, maar is die niet te klein om voor de trailer te zetten?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:03

amber2202 schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar...
Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Wij willen een nieuwe auto gaan kopen en nu ben ik een beetje aan het kijken naar een auto die een 2 paardstrailer kan trekken met min. 1 paard erin..
Maar ik kan nergens echt duidelijk vinden hoeveel je auto moet kunnen trekken ??
en dan nog een vraag, wat is het verschil tussen geremd en ongeremd ???? (is dat wat je zonder E en met E mag trekken met de auto ?)
Ben nu beetje terecht gekomen op de Dacia auto's.. Ook heb ik gekeken naar de Skoda Fabia Combi en een polo bluemotion..

Hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over hoeveel je auto moet kunnen trekken voor een 2 paardstrailer met 1 paard en hoeveel voor met 2 paarden :)
Dan kan ik wat meer kijken welke auto's voor een leuk prijsje ik toch de weg op zou kunnen, scheelt een hoop geregel voor wedstrijden etc. :)

Alvast Bedankt voor jullie reacties ! (reacties via PB mogen ook)

Als geen E hebt moet je auto zwaarder zijn dat de trailer en max laadvermogen. Met een 2 paards kom je dan al snel op 2000 KG. Met E rijbewijs geldt alleen het gewicht van de trailer en wat de daadwerkelijk laad. Dus stel jouw 2 paardstrailer weegt 750 kg. Jouw paard weegt 500 kg dan moet je auto minimaal 1250 kg kunnen trekken. Nadeel hiervan is wel dat als de politie twijfeld aan de combinatie dat je verplicht moet wegen. Zonder E gaat dit hele spelletje niet op want dan telt het maximale laadvermogen, ondanks dat je er minder in hebt staan. Ik heb mijn E september vorige gehaald, dus het voor mij allemaal nog vrij vers en zo staat het ook mijn boeken omschreven.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:44

Ben me er wel van bewust dat ik zonder E niet kan vervoeren :)
maar begreep niks van dat ongeremd en geremd :)
maar het is nu wel wat duidelijker allemaal..
maar ooit heb iko ok wel eens gehoord dat de politie uitgaat van het max. laadvermogen van de trailer ?
Maar als ik dus een auto heb die geremd 1500 kg mag trekken kan ik met een 2 paardstrailer 1 paard vervoeren ? :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:45

amber2202 schreef:
Ben me er wel van bewust dat ik zonder E niet kan vervoeren :)
maar begreep niks van dat ongeremd en geremd :)
maar het is nu wel wat duidelijker allemaal..
maar ooit heb iko ok wel eens gehoord dat de politie uitgaat van het max. laadvermogen van de trailer ?
Maar als ik dus een auto heb die geremd 1500 kg mag trekken kan ik met een 2 paardstrailer 1 paard vervoeren ? :)

Als je een E rijbewijs hebt mag dat wel, zonder E mag dat niet. Het kan alleen zo zijn dat ze je op een weegbrug willen hebben omdat ze het niet vertrouwen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:53

Romanoff schreef:
ikke schreef:

Ik had vorig jaar bijna 18.000 km er op zitten :o
Dus dat zit wel snor :Y)

Diesel kan pas uit als je meer dan 22.000 km rijd per jaar ;)
Anders is benzine goedkoper op jaarbasis ;)

Ik reed 18.000 km per jaar met mn laguna en heb em weggedaan. Rijd nu een BMW op benzine. Laguna reed 1 op 16, bmw 1 op 12 maar ben jaarlijks goedkoper uit ;)

Anywaaaay, voor de trailer hebben wij een Toyota Hi-Lux. Wij hebben een extra grote en zware trailer die totaal (massa + laadvermogen) 2400kg is.

Mijn BMWtje, mag maar 1200 trekken, trailer + 1 paard is +- 1300. Iets teveel maar ach, hij trekt het met gemak (is 'maar' een 316).
De Laguna die ik ervoor had was dus een diesel en mocht 1500kg trekken. Nou, die was echt flut met 1 paard in de trailer, kwam amper van de plek af :n Was gewoon echt geen trek auto. Dan mag de BMW 300 kg minder trekken en is een benzine maar die doet het met gemak :j

Voor de Laguna had ik een BMW 518 op LPG. Mocht officieel ook 1500 kg trekken. Maar trailer + 2 flinke tinks erin reddie die nog best :) Ok je kon niet harder dan 80/90 maar dat mag toch niet :').
LPG is ook duuuur in de wegenbelastig :oo daarom hebben we die weggedaan. Ik reed eerder 50.000 km per jaar, dan kon het wel uit. Maar met krapjes 20 niet :n Het tanken was wel altijd een heeeel stuk fijner dan nu met Benzine........ ;(

@ Amber 2202: Als je een 2 paards trailer hebt en je weet zeker dat je er altijd maar 1 paard in hebt staan, dan kan je het laten terugkeuren. Naar bijv 1500 kg (trailer + 1 paard).
Als je dan een auto hebt die minimaal 1500kg weegt mag je met het hele zakie rijden zonder E :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:01

je E kan je in een dagje halen, kost 500,00 dus is te doen (als je in 1 x slaagd) dat weet je dat je altijd goed zit met wat voor combinatie dan ook. Ik ben blij dat ik het gedaan heb

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:03

Ik heb ook geen E := rijd nooit lange stukken. Maar wel ff naar de DA of naar de manege in de buurt, meestal met de Hi-lux ervoor omdat die combinatie mag. Maar ook wel eens een paard met koliek moeten vervoeren en toen was mn vriend met de hi-lux weg. Ja dan de BMW ervoor en rijden maar.

Moet toch eens mn E gaan halen. Als ik zie hoe sommige mensen met een E rijden, en dan vooral achteruit etc... Een aanfluiting :') Dan red ik dat ook wel in een daggie als dat de standaard is _O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:07

Marcella_e schreef:
je E kan je in een dagje halen, kost 500,00 dus is te doen (als je in 1 x slaagd) dat weet je dat je altijd goed zit met wat voor combinatie dan ook. Ik ben blij dat ik het gedaan heb

Tegenwoordig kan het bijna voor de helft via Groupon of Vakantieveilingen :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:24

@ cp112 ; hm ik heb t uitgerekend toen, maar diesel was toch echt wel voordeliger :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:38

Silly1972 schreef:
Marcella_e schreef:

Tegenwoordig kan het bijna voor de helft via Groupon of Vakantieveilingen :D

_O- _O- meen je dat nou! geweldig! hahahaha ik heb het via mijn werk gedaan dus dat scheelt ook. En 1 x gehaald

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:39

cp112 schreef:
Ik heb ook geen E := rijd nooit lange stukken. Maar wel ff naar de DA of naar de manege in de buurt, meestal met de Hi-lux ervoor omdat die combinatie mag. Maar ook wel eens een paard met koliek moeten vervoeren en toen was mn vriend met de hi-lux weg. Ja dan de BMW ervoor en rijden maar.

Moet toch eens mn E gaan halen. Als ik zie hoe sommige mensen met een E rijden, en dan vooral achteruit etc... Een aanfluiting :') Dan red ik dat ook wel in een daggie als dat de standaard is _O-

het is net zoals met een normaal rijbewijs je leert het pas door te doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:48

Marcella_e schreef:
cp112 schreef:

Ja klopt. Ik heb het mezelf geleerd. In het weiland, wat pionnen/boomstammen, en er achteruit tussendoor. Scheelt wel of je er van nature wat gevoel voorhebt of niet. Sommige mensen kunnen het na jaren nog steeds niet. T'is ook een kwestie van durven en gewoon dom doen.
Met een enkelasser vind ik veel lastiger, die schaart een stuk sneller.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:50

hier in de buurt biedt een rijschool dagcursussen aan voor 395. ik heb soms het idee dat je E rijbewijs halen goedkoper is geworden, ik heb destijd ook 500 euro betaal voor een dagcursus. ik heb daarvoor wel al geoefend op een rustig industrieterrein met achteruit rijden en bochtje achteruit. als ik dat niet had gedaan dan geloof ik niet dat ik het in één dag had gehaald.

het omslagpunt voor diesel ligt inderaad rond de 20.000 km per jaar. maar het zal ook per auto verschillen wanneer je goedkoper uit bent.
ik rij zo'n 35.000 per jaar dus bij mij is het zowiezo goedkoper.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:54

cp112 schreef:
Marcella_e schreef:

Ja klopt. Ik heb het mezelf geleerd. In het weiland, wat pionnen/boomstammen, en er achteruit tussendoor. Scheelt wel of je er van nature wat gevoel voorhebt of niet. Sommige mensen kunnen het na jaren nog steeds niet. T'is ook een kwestie van durven en gewoon dom doen.
Met een enkelasser vind ik veel lastiger, die schaart een stuk sneller.

_O- _O- maar die kunnen vaak ook niet gewoon auto rijden! _O- _O- of tenminste dat gaat dan vaak ook niet echt soepel

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:55

loulou schreef:
hier in de buurt biedt een rijschool dagcursussen aan voor 395. ik heb soms het idee dat je E rijbewijs halen goedkoper is geworden, ik heb destijd ook 500 euro betaal voor een dagcursus. ik heb daarvoor wel al geoefend op een rustig industrieterrein met achteruit rijden en bochtje achteruit. als ik dat niet had gedaan dan geloof ik niet dat ik het in één dag had gehaald.

het omslagpunt voor diesel ligt inderaad rond de 20.000 km per jaar. maar het zal ook per auto verschillen wanneer je goedkoper uit bent.
ik rij zo'n 35.000 per jaar dus bij mij is het zowiezo goedkoper.

Ik had nog nooit van me leven met een aanhanger gereden, zelfs geen kleintje! hahahaha Natuurlijk talent! O:)

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:10

Hoi, ik rijd met een toyota RAV 4. Mag 1500 kg trekken.
Ik heb een 2 paards trailer (westfalia), maar neem telkens maar 1 paard mee.
(Voor meerdere heeft mijn vader een zwaardere auto, mercedes Eklasse 250 en een vrachtwagen dus dat komt in orde.)

Ikzelf heb niet voor een zwaardere auto gekozen,
RAV 4 rijd super, niet te veel electronische opties! En is vrij zuinig : Rij 30 000 à 35 000 km per jaar...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:19

Een rav 4 mag maar 1500 kilo trekken? :oo dat meen je? Dat zijn best grote auto's :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:21

De grote van de auto zegt niet alles cp112.
Mijn auto met NL kenteken mag op papier 1800 kg trekken, in België mag exact dezelfde auto 2100 kg trekken, ook vreemd.