Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:10

Je kan het ook andersom zien: de stal geeft jou de kans om te bezuinigen door zelf je waterbak te vullen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:13

ruitje schreef:
Je kan het ook andersom zien: de stal geeft jou de kans om te bezuinigen door zelf je waterbak te vullen.

en dan heb je mensen die het niet doen....

Nee hoort niet

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:21

Zullen er echt mensen voor een dure stal kiezen en dan hun paard zonder water laten staan? Niet die euro per dag willen betalen en dan te beroerd zijn om het zelf te doen? Ik vraag het me af.
Ik zit in dezelfde regio en ik hoor verder niets negatiefs over deze stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:22

Miran schreef:
Zullen er echt mensen voor een dure stal kiezen en dan hun paard zonder water laten staan? Niet die euro per dag willen betalen en dan te beroerd zijn om het zelf te doen? Ik vraag het me af.

Ja. Ongetwijfeld. Zelfs als ze een weekje een keer per dag een wonde moeten verzorgen (moest twee x daags en ik deed de 2e) komen ze gerust niet.
Of als ie 10 dagen medicatie in de mond moet krijgen…. Komen ze wel staarten knippen maar medicatie ‘vergeten’ ze. _O- echt en ik hielp dan mensen uit de nood in die tijd. Dus niet eens echt pension.

Gratis staan en bellen of ik drie zakken voer uit drie verschillende winkels kan halen want het lukte hen die hele week niet. :+ (al de winkels lagen bij de eigenaar op weg naar huis en ik woon de andere kant op.)

Echt je krijgt het niet verzonnen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-08-24 15:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:23

ja precies, dan loop je dus kans.... dat er paarden met 30 graden buiten in de wei lopen...zonder water.
Want eigenaar is het vergeten, dagje niet gekomen, geen zin of weet ik het.

Als pensioneigenaar hoor je toe te zien op dat de basisvoorwaarden voor een paard nageleefd worden.
Dus altijd water tot hun beschikking, voldoende voer en minimaal 4 uur per dag buiten komen.
Dus je moet of je systeem zo maken, dat die dingen geregeld worden voor het paard, of dat je mensen verplicht dit zelf te doen, dus niet optioneel. Nu klinkt het, alsof het optioneel is (wellicht is dit niet zo, en worden de mensen die niet tijdig bijvullen wel aangesproken hierop...in dat geval is dat natuurlijk ook goed).

(dan heb ik bijv. over het buiten zetten....het is bizar dat je dus de keuze hebt dat je je paard enkel een half uurtje per dag in de molen wilt hebben, en de rest van de tijd op stal).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:26

Celebi schreef:
Bij een dure grote stalling verwacht je denk ik eerder dat zoiets gewoon geregeld is en inbegrepen zit.

Misschien wel. Misschien is het ook gewoon duidelijk overlegd. Misschien zijn er een boel omstandigheden waar wij niet van weten Het was niet de klant zelf die er iets van vond. Het was een buitenstaander die er verder niets mee te maken heeft die er een mening over heeft en die vindt dat het in het stalgeld moet zitten en je niet de optie mag geven om geld te besparen door een tijdrovende klus zelf of samen te doen.

DuoPenotti schreef:
en dan heb je mensen die het niet doen....

Een boel mensen willen gewoon voor hun paard zorgen en laten een paard dus net zo goed niet zomaar zonder staan, dat is niet iets wat alleen pensionhouders kunnen hoor.

Maar verder zijn er nog wat opties:
1. je spreekt iemand even aan voor de waterbak leeg is of als je zelf hebt moeten ingrijpen ('hee, ik zie dat de paarden vaak bijna zonder water staan, willen jullie dat beter regelen anders komt het gewoon weer terug in het stalgeld')
2. je vult de waterbak en brengt het geld alsnog in rekening

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:27

Miran schreef:

Nee, dat is een verzonnen voorbeeld. (Dat geld voor het water is echt, maar dat er mensen zijn die hun paard zonder water laten staan is verzonnen. Dat zou eventueel misschien kunnen gebeuren als... Maar het is niet een werkelijk probleem dat nu optreedt.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:50

Miran schreef:

Ik heb juist het idee dat je dat meer tegenkomt bij goedkopere stallen. Of stallen waar paarden 24/7 of hele dagen buitengang hebben. Dan komen eigenaren soms ook gewoon weken niet. Want het paard komt er toch uit.
Ik zie dat in ieder geval bij ons niet. Er staan gewoon mensen die serieus met hun paard bezig zijn, en inderdaad wel wedstrijd gericht met een enkele recreant ertussen.
We hebben natuurlijk ook niet echte uitrijmogelijkheden (naar het bos of zo). Op de dijk of rechts of links een pad in kan nog maar dan houdt t op.
Ik echt zie niet dat mensen dagen niet komen. En ja, het voordeel van bakjes klaarzetten is dat je supplementen ook zelf kunt geven. Wij zijn heel secuur met onze paarden en geven dus liever zelf medicatie.
Ik vind goede rijbanen echt erg belangrijk voor het behoud van je paard en betaal daar graag wat meer voor. Voordeel is ook dat je nauwelijks peesblessures ziet bij de paarden die bij ons op stal staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:56

ruitje schreef:

Exact. Je kunt of alles afnemen, inclusief elke dag mesten en laten voeren. Waterbakservice etc erc. Of je doet dingen zelf en kunt op de kosten bezuinigen. Service doordeweek moet je afnemen tegenwoordig (is wel anders geweest). Dat kun je ook positief zien, namelijk dat elk paard er gegarandeerd uit komt.
Ik heb wel op stallen gestaan dat paarden gewoon niet van het hok werden gehaald. Dat kan in ieder geval bij ons echt niet meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:32

Sky_As schreef:
Gini schreef:
Zo dankbaar dat mijn stalhouder geen onderscheid maakt daarin. Paarden op haar terrein moeten het tiptop hebben. Ze had ook haar schouders kunnen ophalen en mijn paard met 35 graden onder deken kunnen laten staan zweten. Doet ze niet, de engel. Toen ik aankwam op stal om deken uit te doen, had zij dat al gedaan. Love her!
Snap heel goed dat ik daar enorm dankbaar voor mag zijn. Laat ik haar vaak genoeg weten en voelen en zij doet het dan af alsof het doodnormaal is en dat ik niet zo gek moet doen. De dag dat zij stopt met stalling is de dag dat ik stop met paarden hebben. :)

Nu is het natuurlijk een beetje uit verband. Want natuurlijk met 35 graden en zweetende paarden etc. denk je mee als pensionhouder.
Maar ik had het nu over structureel, dus echt zeer regelmatig dekens moeten wisselen.
En dan heb ik het niet over een stal met 5 of 10 paardjes.
Maar laat ik het anders stellen....hoe zou jij het vinden als er vanaf nu op jouw stal verwacht wordt, dat jij als pensionklant iedere ochtend en avond naar stal komt, om bij 30 paarden dekens op en af te doen?

Want dat is een beetje het punt.
Natuurlijk is 1 of 2 dekens afdoen geen probleem...net zo goed, als dat het tijdens extremen geen probleem is om dingen te doen om het de paarden zo comfortabel mogelijk te maken.....
Het moet alleen wel uit kunnen blijven....En sommige hebben het erover dat je de tijd niet zou mogen rekenen.... dat is misschien zo als je het enkel voor jezelf doet.

Maar als ik dag in, dag uit bij alle paarden bij ons op stal de dekens moet komen verwisselen (2 keer per dag), dan zou ik ook een andere stal zoeken.

Je wilt natuurlijk een beetje een balans tussen service bieden en de paarden top verzorgen EN ook zorgen dat wanneer je er geld aan over moet houden, en dat is nu eenmaal als je een pensionstal hebt, dan is vaak toch wel het doel dat je er iets aan over houdt (en niet alleen maar hoofdpijn ;-) ....

Dat begrijp ik zeer zeker. De hyper-individuele zorg die mijn paard krijgt, is niet vanzelfsprekend. Ik besef in wat voor een luxepositie ik zit en dat het moeilijk haalbaar is als je 30 of meer paarden van klanten hebt staan.

Maar als stalhouder moet het je ook maar lukken. Je schouders ophalen wanneer een paard met vliegenmasker in de regen staat of wanneer je weer een paard uit de wei vist met afgetrapt hoefijzer omdat de klant die ochtend weer de springschoenen niet heeft kunnen aandoen. Misschien dan toch maar de prijs omhoog gooien en dit soort dingen in eigen hand houden? Ik weet het niet, ik zou nooit stalhouder kunnen zijn, dus ik ga niet doen alsof ik het weet. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:39

Ik ga niet bij 15 paarden vliegenmaskers op en af doen bij iedere bui. Dat is niet hetzelfde als mn schouders ophalen, maar dat betekend dat ik daarnaast ook nog een (andere) baan heb en 2 kleine kinderen. Is voor ons niet haalbaar. Als het al om al die kleine dingen al gaat heb ik er al een dagtaak aan

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:09

Waarom mag een paard niet met een nat vliegenmasker staan? Die is nieuw voor mij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:10

Dan zouden ze minder zien.

Ik heb er hier nooit wat van gemerkt dus zelfs 2 wissel ik niet.
Zand met rollen er in vind ik vervelender.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:38

Als ik van een nog omzittend vliegenmasker zou wakker liggen zat ik nu opgesloten in een ik hou van mezelf jas.... ik vind dat ook neigen naar 'bepalen hoe een ander zijn paard moet houden.' Ik ga mij ( dierenmishandeling en onveilig stalmanagment uitgezonderd) echt niet bemoeien met wat eigenaren daarin doen.

De andere kant is, dat hier wordt gesteld dat een pensionstalhouder( en dan gaat het hier over water wat een klant zou moeten geven) verantwoordelijk is voor het feit dat de eigenaar dat doet(dus basiszorg geven). Wat is dan basiszorg? Ik vind eten, drinken en droge voeten denk ik basiszorg?

Dat kan ik dan weer niet uit handen geven, bepaalde dingen doen wij gewoon zelf, want het is een grotere ergernis een ander achterna te zitten dan het te doen :o

Maar het zet mij wel aan het denken, want is een deken of vliegenmasker dan ook basiszorg?

En bijvoorbeeld een voerbak schoon maken, valt dat dan onder basiszorg?

Nouja, het is volgens mij niet zo zwart wit :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:48

eten, drinken en droge voeten.
Dat vind ik ook basiszorg.
En dat zou ik dus ook nooit uit handen geven.
En eten als in ruwvoer, krachtvoer zie ik ook niet perse voor een pensionhouder.

Dekens, peesbeschermers enz zie ik niet als basiszorg.
En natuurlijk als je ziet dat een deken helemaal scheef ligt heb ik nog nooit ergens gestaan dat het niet recht getrokken word.
Maar was het slecht passende rommel die telkens scheef lag werd het uit veiligheid afgehaald en voor de stal gelegd met de mededeling die gaat niet meer op, zorg maar voor wat anders.

Het wisselen was altijd onderling met pensionklanten.
En zou een pensionhouder daar een basisbedrag per maand voor vragen voor wie dat wil zou ik dat heel oke vinden.

Waterbak in stal werd altijd elke voerbeurt naar gekeken, want ja kom je weer bij basiszorg. Niet schoonschrobben maar wel drol vrij. zo ook de voerbak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:52

ruitje schreef:
Dat kan ik dan weer niet uit handen geven, bepaalde dingen doen wij gewoon zelf, want het is een grotere ergernis een ander achterna te zitten dan het te doen :o

Ik denk misschien te simpel - maar als je dat gewoon afspreekt tussen stal en klant is het toch goed? En als ze het op een andere stal het anders willen doen, doen ze het daar lekker anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:53

DuoPenotti schreef:
En eten als in ruwvoer, krachtvoer zie ik ook niet perse voor een pensionhouder.

Eten, zelfs het ruwvoer, niet voor de pensionhouder? Nu snap ik er nog minder van.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:10

Dat staat er niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:28

Wat wordt er dan bedoeld met 'niet per se voor de pensionhouder'?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:36

Ruwvoer wel krachtvoer niet staat er.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:40

Babootje schreef:
Miran schreef:

Ik heb juist het idee dat je dat meer tegenkomt bij goedkopere stallen. Of stallen waar paarden 24/7 of hele dagen buitengang hebben. Dan komen eigenaren soms ook gewoon weken niet. Want het paard komt er toch uit.
Ik zie dat in ieder geval bij ons niet. Er staan gewoon mensen die serieus met hun paard bezig zijn, en inderdaad wel wedstrijd gericht met een enkele recreant ertussen.

Wij hebben nu 13 jaar de paarden iig overdag en sinds 6 jaar 24/7 buiten, met beurten maar in al die jaren is er 1 eigenaar geweest die dagen echt oversloeg (en dan ook geen verzorgster of iemand anders vragen). Ik herken dat helemaal niet. Maar ze zullen er zeker zijn!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:40

Dankje zonnetje :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:14

Zonnetje81 schreef:
Ruwvoer wel krachtvoer niet staat er.

Oh ja, dat is ook een manier hoe je het kunt interpreteren. Bedankt voor de uitleg, ik kon er echt niets van maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:58

Celebi schreef:
@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Bij €300,- volpension worden die uren dus niet betaald! Niet tegen minimumloon in elk geval. Dat is het hele probleem!

Bij ons met Doe het samen is elke eigenaar minimaal 5 uur per week kwijt verdeeld over 1 ochtendbeurt en 3 middag of avondbeurten. Bij 6 a 7 paarden verzorgen.dat is 20 uur per maand per eigenaar. Als die uren betaald moesten worden zit je al op meer dan €260,- alleen voor het minimale uurloon en dan exclusief btw

Dan heb je nog de algemene onderhoudsuren voor de overige klussen, de kosten voor ruwvoer en eventueel strooisel en krachtvoer, de huur/hypotheek van de locatie, het onderhoud, afschrijving materiaal/machines, mestafvoer, overige vaste en variabele kosten en bij bedrijf verzekeringen en de btw .

Je kunt zo wel bedenken dat zulke pensionprijzen bedrijfsmatig niet uit kunnen.
Stallen verdienen meestal bij.
-Geven van lessen (daar willen mensen wel eerlijk uurloon voor betalen!)
- training/opleiden van paarden
-ander werk in de paarden (fysio/osteo/masseur/hoefsmid/zadelpasser/ruitersportzaak/paraveterinair)

Of zij en/of partner hebben nog een part-time tot full-time baan buiten de paarden er bij.

Ik ben ook weer buiten de deur gaan werken. Hield er geen inkomen aan over en het dekte met een pensionprijs beneden de €200,- ook niet alle vaste lasten en kosten.
De zorg voor 6 a 7 paarden is minimaal 4 uur per dag bij 3 beurten.
Dat kan ik echt niet redden naast werk, gezin en huishouden. Dus het werk moet verdeeld.

(Minder beurten lukt niet bij ons want ze kunnen niet van ochtend tot avond op het land. Dan worden ze veel te vet. Deel heeft EMS. Onbeperkt hooi gaat ook niet. Dus krijgen ze weidegang en hooi op maat 3x per dag.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:10

Zonnetje81 schreef:
Op je eigen stal doe het zelf wordt het een grote puinzooi. Die stallen die dat doen zijn altijd een bende.

Dat hangt er vanaf hoe het toezicht is...
Ik sta echt niet toe dat mensen er bij ons een puinhoop van maken.

Daar worden mensen op aangesproken..en mensens met beroerde mentaliteit verhuizen dan snel genoeg als ik ze achter hun broek aan blijf zitten.

Diegenen die alles netjes houden en zich aan de afspraken houden hebben weinig "last" van mij.
Het ligt er bij ons best netjes bij allemaal.