mo_van_dijk schreef:Je hebt hem stiekem ge-edit!
niet stiekem


Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolanda10 schreef:Aanhanger t/m 750 kg. Deze mag je achter je auto hangen mits het totaal; aanhanger + maximale laadvermogen (dus niet wat je er zelf in hebt) niet boven de 750 kg uitkomt. (Dit is dus een klein aanhangertje voor een paar vakantiespullen o.i.d.)
kakanox schreef:
kakanox schreef:annastasia schreef:Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.
waarom? vroeger kreeg je je E achter B er gratis bij..
kakanox schreef:annastasia schreef:Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.
waarom? vroeger kreeg je je E achter B er gratis bij..
annastasia schreef:Ja, en hoeveel van deze mensen rijden nou echt veilig met een kar erachter?
Ik heb al veel te vaak voor mensen de combinatie achteruit moeten rijden omdat ze dat simpelweg niet kunnen.
Dan ben je in mijn ogen niet vertrouwd met zo'n combinatie.
Je moet ten alle tijde de combinatie weg kunnen krijgen. En sommige verkeerssituaties vragen dat je achteruit rijdt met de combinatie.
mo_van_dijk schreef:Maar hoeveel zijn dat er. Ik heb mensen de caravan zien afkoppelen bij een wegafzetting, omdat ze niet konden keren. Ik denk dat een dagje aankomstdag op de camping een hoop hilariteit meebrengt!
jolanda10 schreef:pol013 schreef:[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.
Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.
Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.
En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.
Lovely schreef:Jolanda, de totale massa van de trailer kan wel 2000 zijn, maar dan is dat vaak wel de trailer zelf plus laadvermogen. Bij E hoef je niet met de maximale trein te rekenen, maar met wat je werkelijk bij je hebt.
pol013 schreef:[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.
Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.
Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.
En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.
En daarbij ga je dan volledig voorbij aan het feit dat een auris 1500kg mag trekken. Ik voel me geen seconde onveilig met deze auto met een trailer van 1200kg erachter. Als er iets gebeurt heb je wellicht meer aan een sterke motor die het zaakje weer recht kan trekken dan aan meer kg met een minder sterke motor. gewicht van de auto is trouwens 1380kg (+personen en spullen). Geen grote overmacht maar veel meer dan jij (en velen met jou) op het eerste oog zouden denken.
beoordeel een auto dus niet zomaar op je eerste indruk.
kakanox schreef:dat wordt mij ook vaak gevraagd. ik heb niet eens een E-rijbewijs.
jolanda10 schreef:pol013 schreef:het feit dat een auris 1500kg mag trekken.
Volgens mij hadden we het in het voorbeeld over een Golf variant Diesel, info over deze/jouw Toyota laat hetzelfde plaatje zien; een Auris Dielel 2 ltr mag max. 1300 kg trekken.
pol013 schreef:Jolanda: hoe kom jij aan 1300kg? Staat toch echt 1500kg op papier.
jolanda10 schreef:Blijkbaar vind Louwman en Parqui het wel interessant om in zijn kleine middenklasse segment een auto aan te bieden die 'wel 1500 kg' mag trekken, dit is dan door de sterkere 2.00 diesel motor ineens verantwoord?
Bovenstaand is de specificatie van de beide dieseluitvoeringen, wat meteen opvalt is het geringe verschil in eigen gewicht van de auto's en het grote verschil in trekvermogen??
1180 eigen gewicht - 1000 kg aanhanger gewicht voor de 1.4 ltr D en dan voor de 2.0 ltr D versie is het eigen gewicht 1380 en mag deze auto ineens 1500 kg verplaatsen?? (met een kogeldruk van 60 kg?)