Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:28

mo_van_dijk schreef:
Je hebt hem stiekem ge-edit!

niet stiekem :) had m'n antwoord nog niet klaar en klikte per abuis op "versturen" ipv "voorbeeld" :D

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:20

jolanda10 schreef:
Aanhanger t/m 750 kg. Deze mag je achter je auto hangen mits het totaal; aanhanger + maximale laadvermogen (dus niet wat je er zelf in hebt) niet boven de 750 kg uitkomt. (Dit is dus een klein aanhangertje voor een paar vakantiespullen o.i.d.)


Hier vegeet je ook mee te nemen, dat deze aanhangertjes meestal ongeremd zijn.
En dan is een mogelijk volgende valkuil: Dat je auto ongeremd helemaal geen 750 kg mag trekken!!
Er zijn nl maar heel weinig auto's die ongeremd 750 kg mogen trekken.

Ik denk dat het makkelijker is om naar de FAQ te verwijzen, hier staat alles duidelijk in.
Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:00

annastasia schreef:
Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.

waarom? vroeger kreeg je je E achter B er gratis bij..

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:02

kakanox schreef:


dit klopt namelijk ook niet. Je vergeet hier het ledig vermogen van je auto, ook al mag het zo ook al niet zonder E getrokken worden omdat je trailer meer mag wegen dan je auto ledig weegt. Daarnaast geloof ik niet dat jouw trailer een maximumlaadvermogen heeft van 2.000 kg, waarschijnlijk moet dat 1.320 kg zijn. Trailers die 2.000 kg mogen laden wegen meestal leeg al minimaal ~850-900 kg.

Voorbeeld wat ik stelde:
Auto weegt ledig 1230 kg, trailer weegt ledig 600? kg, trailer heeft een max. gewicht van 600 kg
Trailer + max. laadvermogen = 1200 kg, minder dan gewicht van de auto en minder dan de maximum treklast.
Mag dus wel met B-rijbewijs getrokken worden.[/quote]

Nee, klopt niet! Een trailer met een ledig gewicht van 600 kg zal zeker een max. laadvermogen van ca. 1000-1100 kg. hebben. Dit gaat ruim over je voorbeeld van ledig gewicht auto 1230 kg.
Het gaat nl. niet over WAT je erin hebt, maar hoeveel er maximaal in kan! Hier worden heel veel fouten mee gemaakt.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:06

kakanox schreef:
annastasia schreef:
Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.

waarom? vroeger kreeg je je E achter B er gratis bij..


Ja, en hoeveel van deze mensen rijden nou echt veilig met een kar erachter?
Ik heb al veel te vaak voor mensen de combinatie achteruit moeten rijden omdat ze dat simpelweg niet kunnen.
Dan ben je in mijn ogen niet vertrouwd met zo'n combinatie.
Je moet ten alle tijde de combinatie weg kunnen krijgen. En sommige verkeerssituaties vragen dat je achteruit rijdt met de combinatie.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:08

kakanox schreef:
annastasia schreef:
Al vindt ik het persoonlijk nog steeds oerstom dat iemand uberhaupt met alleen een B-rijbewijs een trailer wil rijden.

waarom? vroeger kreeg je je E achter B er gratis bij..



Toen wisten ze niet beter! En je moet eens weten hoeveel van die mensen er toch een aantal lessen nemen om maar veilig de weg op te gaan, ze hoeven alleen geen examen meer te doen.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:11

annastasia schreef:
Ja, en hoeveel van deze mensen rijden nou echt veilig met een kar erachter?
Ik heb al veel te vaak voor mensen de combinatie achteruit moeten rijden omdat ze dat simpelweg niet kunnen.
Dan ben je in mijn ogen niet vertrouwd met zo'n combinatie.
Je moet ten alle tijde de combinatie weg kunnen krijgen. En sommige verkeerssituaties vragen dat je achteruit rijdt met de combinatie.

dat wordt mij ook vaak gevraagd. ik heb niet eens een E-rijbewijs.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:16

Jolanda, de totale massa van de trailer kan wel 2000 zijn, maar dan is dat vaak wel de trailer zelf plus laadvermogen. Bij E hoef je niet met de maximale trein te rekenen, maar met wat je werkelijk bij je hebt.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:17

maar als je niet achteruit kunt rijden dien je je ook niet met een dergelijke combinatie op de weg te begeven.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:19

Maar hoeveel zijn dat er. Ik heb mensen de caravan zien afkoppelen bij een wegafzetting, omdat ze niet konden keren. Ik denk dat een dagje aankomstdag op de camping een hoop hilariteit meebrengt!

Allejandro
Berichten: 18560
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:26

mo_van_dijk schreef:
Maar hoeveel zijn dat er. Ik heb mensen de caravan zien afkoppelen bij een wegafzetting, omdat ze niet konden keren. Ik denk dat een dagje aankomstdag op de camping een hoop hilariteit meebrengt!


Ja :D
Lijkt me wel eens leuk met een stoeltje en een zak chips en cola daar te gaan zitten :D
Aapjes kijken :D

Yannicke

Berichten: 7699
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:21

Opel Zafira 2009. :)

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:48

jolanda10 schreef:
pol013 schreef:
[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.

Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.


Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.

En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.


En daarbij ga je dan volledig voorbij aan het feit dat een auris 1500kg mag trekken. Ik voel me geen seconde onveilig met deze auto met een trailer van 1200kg erachter. Als er iets gebeurt heb je wellicht meer aan een sterke motor die het zaakje weer recht kan trekken dan aan meer kg met een minder sterke motor. gewicht van de auto is trouwens 1380kg (+personen en spullen). Geen grote overmacht maar veel meer dan jij (en velen met jou) op het eerste oog zouden denken.
beoordeel een auto dus niet zomaar op je eerste indruk.

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:53

Nissan Qasquai, 2 liter benzine motor.

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:24

Lovely schreef:
Jolanda, de totale massa van de trailer kan wel 2000 zijn, maar dan is dat vaak wel de trailer zelf plus laadvermogen. Bij E hoef je niet met de maximale trein te rekenen, maar met wat je werkelijk bij je hebt.


Volgens mij zeg ik precies hetzelfde, alleen bij alleen B wordt er wel gekeken naar wat er max. in mag, en niet hoeveel je er op dat moment in hebt.
Zou ook geen doen zijn bij een eventuele controlle, dan moet je alles eerst op een weegbrug zetten. Nu kun je de papieren van de auto en de aanhanger papieren bekijken (die moet je zo ie zo bij je hebben) en optellen kan zelfs oom agent nog wel :+

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:43

pol013 schreef:
[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.

Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.

Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.

En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.

En daarbij ga je dan volledig voorbij aan het feit dat een auris 1500kg mag trekken. Ik voel me geen seconde onveilig met deze auto met een trailer van 1200kg erachter. Als er iets gebeurt heb je wellicht meer aan een sterke motor die het zaakje weer recht kan trekken dan aan meer kg met een minder sterke motor. gewicht van de auto is trouwens 1380kg (+personen en spullen). Geen grote overmacht maar veel meer dan jij (en velen met jou) op het eerste oog zouden denken.
beoordeel een auto dus niet zomaar op je eerste indruk.


Beetje overdreven om bewoording als 'volledig voorbij aan het trekgewicht van een auris' zo zijn er wel meer auto's in deze gewichtsklasse, je moet wel naar het totale plaatje kijken, wielbasis, lengte/breedte voertuig, max koppel etc.
Volgens mij hadden we het in het voorbeeld over een Golf variant Diesel, info over deze/jouw Toyota laat hetzelfde plaatje zien; een Auris Dielel 2 ltr mag max. 1300 kg trekken.
Ik zou me dus WEL onveilig voelen in zo'n auto als ik er een paardentrailer met inhoud achter zou moeten hangen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:58

kakanox schreef:
dat wordt mij ook vaak gevraagd. ik heb niet eens een E-rijbewijs.

Ik ook niet :+ En het grootste compliment heb ik gekregen van de dealer waar ik mijn trailer heb gekocht... Hij vond dat ik em heel netjes achteruit in parkeerde.
Ik ben trouwens zelf ook zo'n typetje dat der E eigenlijk wel wil halen maar wat er nog niet van komt... Maar ag over een tijdje als de regels strakker worden van de landbouw zal ik wel "moeten"...

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:57

Jolanda: hoe kom jij aan 1300kg? Staat toch echt 1500kg op papier.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:05

Wat is het kenteken?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:29

jolanda10 schreef:
pol013 schreef:
het feit dat een auris 1500kg mag trekken.

Volgens mij hadden we het in het voorbeeld over een Golf variant Diesel, info over deze/jouw Toyota laat hetzelfde plaatje zien; een Auris Dielel 2 ltr mag max. 1300 kg trekken.

Zijn er weer mensen die heilig in Carbase geloven? Carbase is een leuke richtlijn maar grotendeels full of crap nl. Ook mijn auto wordt 1300/110 kg over opgegeven op carbase en 1500/140 op kenteken (ik had het er eerder maar niet neergezet voor er nog een discussie ontstaat :P). Bij de BMW 5-serie is het helemaal een zooitje.

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:27

pol013 schreef:
Jolanda: hoe kom jij aan 1300kg? Staat toch echt 1500kg op papier.


Afbeelding

Idd Kakanox, hierboven wordt het duidelijk. Blijkbaar zal die Toyota Auris dan de zwaarste diesel uitvoering zijn, maar mij valt idd op dat het plaatje niet klopt;
Zoals eerder al eens in deze topic gezegd worden de meeste nieuwe type/modellen bij de RDW aangemeld met de specificatie van de Nederlandse Importeur. Blijkbaar vind Louwman en Parqui het wel interessant om in zijn kleine middenklasse segment een auto aan te bieden die 'wel 1500 kg' mag trekken, dit is dan door de sterkere 2.00 diesel motor ineens verantwoord?
Bovenstaand is de specificatie van de beide dieseluitvoeringen, wat meteen opvalt is het geringe verschil in eigen gewicht van de auto's en het grote verschil in trekvermogen??
1180 eigen gewicht - 1000 kg aanhanger gewicht voor de 1.4 ltr D en dan voor de 2.0 ltr D versie is het eigen gewicht 1380 en mag deze auto ineens 1500 kg verplaatsen?? (met een kogeldruk van 60 kg?)

Met geen haar op mijn hoofd zou ik er aan denken deze auto te kopen als ik een auto zou zoeken die veilig 1500 kg zou mogen verplaatsen.

En dit is dus wat idd hele volksstammen doen; kijken pas op het kenteken naar het trekgewicht als ze het eens nodig hebben, ga je regelmatig je kostbare paard vervoeren dan zou ik deze auto (en meer van deze middenklasse auto's in D-uitvoering) meteen inruilen voor een zwaardere auto.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:36

En dat is je goed recht om die mening te hebben.

Ik heb zelf echter al 2 jaar erg fijne ervaringen met deze auto en zou hem dus ook gerust durven noemen als iemand een fijne auto voor een 1 1/2 paards trailer zoekt. Daarbij vertrouw ik op mijn eigen ervaringen en de aanname dat het illegaal is en slecht voor de reputatie van de fabrikant om gevaarlijke gewichten af te geven op het papier van een auto.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:03

jolanda10 schreef:
Blijkbaar vind Louwman en Parqui het wel interessant om in zijn kleine middenklasse segment een auto aan te bieden die 'wel 1500 kg' mag trekken, dit is dan door de sterkere 2.00 diesel motor ineens verantwoord?
Bovenstaand is de specificatie van de beide dieseluitvoeringen, wat meteen opvalt is het geringe verschil in eigen gewicht van de auto's en het grote verschil in trekvermogen??
1180 eigen gewicht - 1000 kg aanhanger gewicht voor de 1.4 ltr D en dan voor de 2.0 ltr D versie is het eigen gewicht 1380 en mag deze auto ineens 1500 kg verplaatsen?? (met een kogeldruk van 60 kg?)

Hier ga je iets te kort door de bocht. De importeur kan hier niks over zeggen, dat doet de fabrikant, en die hebben hier wel degelijk over nagedacht.

Wat betreft die Toyota: De 1.4 D4-D is een heel licht motorblokje voor kleine auto's, de 2.0 is dat zeker niet (is er ook als 2.2, dus voor een tweeliter is ie wat overgeconstrueerd). Daarnaast kan zo'n tweeliter heel wat meer vaart maken op een kort stukje dan een 1.4, en dus zullen de remmen hierop ook aangepast zijn. Autofabrikanten doen om het verbruik van hun zuinigste auto's terug te dringen soms nog wat concessies aan de carrosserie van specifiek die modellen waardoor de treklast lager is (zie sommige Greenline/Econetic/Bluemotion/BluEfficiency modellen die ineens 0 kg maximale treklast hebben - er kan en mag geen trekhaak onder!).

Een goed voorbeeld hiervan is mijn eigen auto, met een kleinere motor mag die minder trekken. Opvallend verschil is ook dat bij dat kleinere model het gewicht nagenoeg gelijk is, maar de remschijven voor ruim een centimeter kleiner zijn in diameter. Meestal zijn het vooral de remmen die het verschil maken.

Kimbey

Berichten: 1890
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Helmond

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:21

Bestelbussie :+

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:26

Heb ik toen ook naar gekeken, dacht leker veel ruimte achterin, maar de meeste mochten maar heel weinig trekken helaas