Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:07

Cioccolato schreef:
Oh. Ik bedoel dat ze in pension duurder zou moeten zijn dan ze zelf aan huis houden.
Omdat je als je ze in pension zet huur (voor de stal, rijbak, paddock etc) betaald en voor werk. Als je ze aan huis hebt betaal je voor je object en doe je zelf het werk, wat je bij pension dus beide door berekend.
Snap je?

Ja dat snap ik, maar omdat je schreef dat is niet het geval, dacht ik dat je bedoelde op pension is nog niet duurder dan thuis.
En daar ben ik het niet mee eens, op pension is wel duurder, logisch uiteraard.

Cioccolato schreef:
Wat denk je dat het kost als je t aan huis hebt dan?
In pension moet duurder zijn dan ze aan huis hebben. Dat is nog niet het geval.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:07

Aan huis hoef je jezelf niet te betalen, maar ik ben wel minder gaan werken omdat ik zoveel thuis moet doen, dus “kost” alsnog wel meer geld. Want ik kan ook niet werken als ik sta te stallen mesten..

Mja… waar het hart vol van is (of is het eerder een soort verslaving?).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:12

DuoPenotti schreef:
Cioccolato schreef:
Oh. Ik bedoel dat ze in pension duurder zou moeten zijn dan ze zelf aan huis houden.
Omdat je als je ze in pension zet huur (voor de stal, rijbak, paddock etc) betaald en voor werk. Als je ze aan huis hebt betaal je voor je object en doe je zelf het werk, wat je bij pension dus beide door berekend.
Snap je?

Ja dat snap ik, maar omdat je schreef dat is niet het geval, dacht ik dat je bedoelde op pension is nog niet duurder dan thuis.
En daar ben ik het niet mee eens, op pension is wel duurder, logisch uiteraard.

Cioccolato schreef:
Wat denk je dat het kost als je t aan huis hebt dan?
In pension moet duurder zijn dan ze aan huis hebben. Dat is nog niet het geval.

Ah ja. Nee ik snap je opmerking. We zitten wel op 1 lijn.
Ik vind op pension nog niet duurder soms dan aan huis. Vandaar dat ik het normaal vind dat de prijzen stijgen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:22

Sanet schreef:
Aan huis hoef je jezelf niet te betalen, maar ik ben wel minder gaan werken omdat ik zoveel thuis moet doen, dus “kost” alsnog wel meer geld. Want ik kan ook niet werken als ik sta te stallen mesten..

Mja… waar het hart vol van is (of is het eerder een soort verslaving?).

:D

Maar minder gaan werken doet niet iedereen, ken er genoeg die voor en na het betaalde werk de paarden hobby werk doen :D

Ik werkte al parttime voordat we hier kwamen wonen, dus veranderde daar toen niks.

Ik ben hier echt wel goedkoper uit dan op pension.
Oke de hypotheek is hier duurder dan toen we nog in de bebouwde kom woonde, maar daar krijg je woongenot voor terug. Zonder paarden hadden we dat ook gewild.

Dat zijn gewoon de keuzes die men maakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:37

Maar er speciaal een huis voor aanschaffen kost geld.
- wei onderhoud en loonwerker
- bak aanleg en onderhoud tractor en sleepje
- omheining en alles wat ze mollen
- electra en water kost geld
- mestafvoer
- erf onderhouden

Je eigen uren die je erin steekt. Niet alles is leuk. En je kan geen dag overslaan ook al bennje ziek of heb je het in je rug.

Onderaan de streep is thuis duurder maar we tellen altijd maar alleen voer en strooisel.

En ik vergeet vast nog van alles. Grond ansich kost jaarlijks geld. Als je grond koopt is het erna niet gratis.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:40

beegee schreef:
€1000,- voor één stal? Of hebben jullie meerdere paarden?

Ik was voornemens ergens volgend jaar weer een paard te kopen, maar gezien de torenhoge prijzen (zit helaas middenin de Randstad) word ik steeds minder happig op dat idee :( Zeker omdat de stallen waarop het management goed in orde is schaars zijn.

Mijn paard staat nu op een melkveebedrijf waar alles van eigen land komt. Ik moet zelf mesten maar voor de rest wordt alles gedaan. Ben benieuwd of voor mij de prijzen ook gaan stijgen volgend jaar.

Voor 2 paarden in de Bollenstreek, met een zeer goed stal management. Wat mij heel veel waard is, en hier in de Bollenstreek voor de rest zo goed als niet te vinden is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:01

Zonnetje81 schreef:
Maar er speciaal een huis voor aanschaffen kost geld.
- wei onderhoud en loonwerker
- bak aanleg en onderhoud tractor en sleepje
- omheining en alles wat ze mollen
- electra en water kost geld
- mestafvoer
- erf onderhouden

Je eigen uren die je erin steekt. Niet alles is leuk. En je kan geen dag overslaan ook al bennje ziek of heb je het in je rug.

Onderaan de streep is thuis duurder maar we tellen altijd maar alleen voer en strooisel.

En ik vergeet vast nog van alles. Grond ansich kost jaarlijks geld. Als je grond koopt is het erna niet gratis.

Dat is zo, maar dat kun je ook zo gek maken als je wilt.

Alles wat ze mollen, dat kan ik echt op 1 hand tellen in 20 jaar. Gelukkig :D

Ja maar de trekker koop je eenmalig en dat sleepje enz ook.
En een trekker was echt niet heel duur. Ook daar kun je het zo gek maken als je wilt.

En weideonderhoud, vind het wel mee vallen in prijs.

Ja uren, als je dat zou rekenen wel, maar dat is onzin dat te doen, thuis dan, dat is hobby. Ik heb daar geen hekel aan. Hondjes om me heen. Af en toe de bal gooien. Paardjes lekker aan het grazen.
Ik geniet daar van, ja zelfs nu ik chronisch ziek ben. Ik blijf het fijn vinden.

Heb je daar een hekel aan, ja dan moet je ze op pension zetten en er dus voor betalen. :j
Daarom gaf ik aan, paarden aan huis is een way of life, als dat niet past en alles voelt als een opoffering, niet doen. En dat mág hè. dat is geen veroordeling van mij.

nee hier is het niet duurder, echt niet.

Zonnetje81

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:46

Juist omdat jij dat als hobby ziet is het goedkoper. Dat is toch wat ik zeg? Misschien praat ik chinees?

Maar landelijk wonen kost ook vele meer geld. Dus zo kan je alles wegwuiven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:58

Nee je praat geen chinees, maar iemand die 3 uurtjes gaat wandelen of fietsen of wat voor hobby die ook heeft, telt ook niet dat hij bij de baas had kunnen werken in die tijd.
Waarom moet de paarden tijd wel in uren gerekend worden, aan huis. Uiteraard niet bij pension.

Daarom zeg ik al steeds aan huis is een way of life, als je een pesthekel hebt aan mesten en andere paard gerelateerde verzorging niet in eigen beheer zetten.

Maar dat heb ik pas 10 keer gezegd of zo :+

Dus ik laat het hierbij wat dat betreft.

Zonnetje81 schreef:
Juist omdat jij dat als hobby ziet is het goedkoper. Dat is toch wat ik zeg? Misschien praat ik chinees?

Maar landelijk wonen kost ook vele meer geld. Dus zo kan je alles wegwuiven.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-08-24 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:58

Celebi schreef:
@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Hoezo is dat anders? In beide gevallen is de pensionhouder een aantal uur per dag bezig voor jouw of mijn paard en die uren moeten gewoon door jou of mij betaald worden. Of de pensionhouder daarnaast een baan, een erfenis, een magische geldboom of helemaal niets heeft, is niet relevant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:03

DP: ik denk dat het meer is dat mensen denken dat aan huis ‘makkelijk en goedkoop’ is terwijl ze wel zeuren dat ze bv moeten betalen voor een extra hooi ronde, binnen en buiten zetten of dekens wisselen bij wijze van spreken.
Als diezelfde mensen hun paarden aan huis hadden zouden ze die dingen ook ‘betalen’ maar dan in tijd. Ja aan huis voelt dat niet zo maar dan heb je sowieso al een andere mentaliteit.

Als ik morgen van vijf hengsten dekens moet gaan opleggen en wisselen enz dan wordt dat echt wel aan gerekend ook al doe ik dat voor mijn eigen paarden ook. Voor mijn paarden is dat mijn hobby, voor andermans paarden niet. Net zoals ik niet gratis paarden zadelmak maak of door train ondanks dat dat ook onder mijn hobby valt.

Ik heb bv iemand gekend die altijd zei ‘ja maar jij hebt het makkelijk jij hebt ze aan huis.’
Maar ze legde wel voor drie paarden zo’n 1500 euro per maand neer…. Toen ik zei ‘voor 500 per maand heb je al best een mooie weide en dan beslis je ook zelf, dan heb je nog 1000 over voor verdere kosten .’ Kwam er ‘Jamaar daar heb ik geen zin in.’

Ja meid… dan weet je waarom je betaald en je aan de stalhouder zijn of haar regels te houden hebt hè. Het is toch echt keuzes maken uiteindelijk. Ja aan huis is a way of life. Pensionhouder zijn ook. Maar tis geen liefdadigheid. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:10

Ayasha schreef:
DP: ik denk dat het meer is dat mensen denken dat aan huis ‘makkelijk en goedkoop’ is terwijl ze wel zeuren dat ze bv moeten betalen voor een extra hooi ronde, binnen en buiten zetten of dekens wisselen bij wijze van spreken.
Als diezelfde mensen hun paarden aan huis hadden zouden ze die dingen ook ‘betalen’ maar dan in tijd. Ja aan huis voelt dat niet zo maar dan heb je sowieso al een andere mentaliteit.

Als ik morgen van vijf hengsten dekens moet gaan opleggen en wisselen enz dan wordt dat echt wel aan gerekend ook al doe ik dat voor mijn eigen paarden ook. Voor mijn paarden is dat mijn hobby, voor andermans paarden niet. Net zoals ik niet gratis paarden zadelmak maak of door train ondanks dat dat ook onder mijn hobby valt.

Extra dingen die geen 1e levensbehoefte zijn, deken, peesbeschermers, voor dat soort extra services begrijp ik heel goed dat daar geld voor gevraagd word. :j
Dat kost inderdaad stiekem erg veel tijd.
En het is inderdaad het eerlijkste dat te laten betalen door de mensen die dat ook afnemen.

Maar is gewoon niet terecht als mensen zeggen paarden aan huis is duurder want je moet je uren tellen.
Ja als de mentaliteit van een prinses hebt dat een paard houden alleen maar rijden is, ja dan wel.
:D

je hobby vertaal je niet in uren.
Inderdaad je eigen paard zadelmak maken tel je ook niet in uren, x2 want je man helpt ook.

Zo een op een valt er niet te vergelijken

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:12

dat is het natuurlijk ook.
Je eigen paard verzorg je (als het goed is) met liefde en plezier. Dat kost niks (qua energie)
Zo hebben wij eens op een huis gepast met 5 paarden (kennissen/vrienden van ons), en eerlijk?

Ik vond het mega zwaar.
Naast het fulltime werken wat ik toen deed, om half 7 de wekker zetten om die paarden buiten te zetten en de stallen te mesten op te strooien, de gang te vegen etc.

En dat, terwijl wij zelf veel paarden hebben, die op 3 verschillende plekken staan, ook 1 in pension..koeien en schapen hebben (niet aan huis). Dus wij zijn echt wel wat gewend aan "dierverzorging".
Maar dit doen, voor dieren waar je niks mee hebt, is wel echt gewoon zwaar en kost meer energie dan de dagelijkse eigen dieren.

Als iemand onze taken op zich moet nemen, is hij daar waarschijnlijk ook gewoon 3 uur per dag minimaal mee kwijt, terwijl het voor ons gewoon in ons dagritme is opgenomen.

Het is ook wat Ayasha zegt. Bij je eigen paard wissel je de deken gewoon zonder er bij na te denken of zonder dat het energie kost. Zo ook met voeren.

Op de pensionstal waar ik nu sta, helpen we wel eens met voeren als de eigenaren weg moeten. Standaard wordt er brok door de stal gevoerd, maar je mag ook eigen voer klaarzetten.
En dat doen ook veel mensen.

Ik snap wel dat die mensen geen korting krijgen op het stalgeld....Wat een gedoe is het om die bakjes te pakken uit de tonnen die er staan, deksels eraf, nog een bakje etc.
1 bakje is geen probleem. Maar als je een stal met 40 paarden moet voeren waarvan er 25 losse bakjes van dit en dat krijgen is het toch best wat werk.
Met een voerkar enkel hoeven te scheppen en door het luik te hoeven gooien gaat echt een heel stuk sneller.

Dus in plaats van dat brok voeren in 8 minuten is gedaan, ben je er nu 15 minuten mee bezig. "maar" 7 minuten extra, maar dat is met alles.
Het is 5 minuten extra hier, 10 minuten extra daar.
En aan het einde van het liedje heb je iedere dag 2 uur extra werk aan al dat soort dingen. Niet erg, maar daardoor snap ik wel heel goed dat eigen voer geen korting krijgt, en dekens wisselen ook niet standaard gedaan wordt.

Mocht ik ooit een stal beginnen...zou ik denk ik het principe: Doe het samen stal, waarbij de mogelijkheid is tot afkopen van full service (dus tot dekens wisselen 2 keer per dag toe)...maar goed, daar moet dan wel voor betaald worden, en anders mag je het zelf doen, of onderling regelen.

Zonnetje81

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:24

Op je eigen stal doe het zelf wordt het een grote puinzooi. Die stallen die dat doen zijn altijd een bende.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:26

Sky_As schreef:
Je eigen paard verzorg je (als het goed is) met liefde en plezier. Dat kost niks (qua energie)
*knip*
Bij je eigen paard wissel je de deken gewoon zonder er bij na te denken of zonder dat het energie kost. Zo ook met voeren.

Zo dankbaar dat mijn stalhouder geen onderscheid maakt daarin. Paarden op haar terrein moeten het tiptop hebben. Ze had ook haar schouders kunnen ophalen en mijn paard met 35 graden onder deken kunnen laten staan zweten. Doet ze niet, de engel. Toen ik aankwam op stal om deken uit te doen, had zij dat al gedaan. Love her!
Snap heel goed dat ik daar enorm dankbaar voor mag zijn. Laat ik haar vaak genoeg weten en voelen en zij doet het dan af alsof het doodnormaal is en dat ik niet zo gek moet doen. De dag dat zij stopt met stalling is de dag dat ik stop met paarden hebben. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:26

Lieser schreef:
Celebi schreef:
@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Hoezo is dat anders? In beide gevallen is de pensionhouder een aantal uur per dag bezig voor jouw of mijn paard en die uren moeten gewoon door jou of mij betaald worden. Of de pensionhouder daarnaast een baan, een erfenis, een magische geldboom of helemaal niets heeft, is niet relevant.

Dat is niet wat de vergelijking hierboven is.. Daar ging het er om dat als je als paardeneigenaar alle zorg zelf doet, dat je dan logischerwijs minder betaald dan volpension. Je betaald dan de kale stalhuur, het voer, strooisel, je betaald voor de faciliteiten en een stukje onderhoudt. Maar je betaald dan niet voor alle uren die de pensionhouder niet maakt. Sta je wel volpension, dan betaal je daar natuurlijk voor. Je wordt in elke situatie betaald naar ratio. Veel kleinere stalletjes komen niet aan een rendabele fulltime baan qua uren en zullen dus deels nog ander werk doen.

Een staleigenaar hoort overigens altijd te verdienen aan de uren die hij in andermans paard steekt (oke dat is dus duidelijk niet altijd zo als je online zo leest, maar daar gaat het voorbeeld even niet van uit..), maar je kunt niet verwachten dat aan een klein stalletje met een paar paarden of halfpension of doe het zelf basis genoeg kunt verdienen om te stoppen met ander werk. En op zich fijn, want dat houdt het voor veel paardeneigenaren weer betaalbaarder om hun hobby te kunnen uitvoeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:29

Gini schreef:
Sky_As schreef:
*knip*
Bij je eigen paard wissel je de deken gewoon zonder er bij na te denken of zonder dat het energie kost. Zo ook met voeren.

Zo dankbaar dat mijn stalhouder geen onderscheid maakt daarin. Paarden op haar terrein moeten het tiptop hebben. Ze had ook haar schouders kunnen ophalen en mijn paard met 35 graden onder deken kunnen laten staan zweten. Doet ze niet, de engel. Toen ik aankwam op stal om deken uit te doen, had zij dat al gedaan. Love her!
Snap heel goed dat ik daar enorm dankbaar voor mag zijn. Laat ik haar vaak genoeg weten en voelen en zij doet het dan af alsof het doodnormaal is en dat ik niet zo gek moet doen. De dag dat zij stopt met stalling is de dag dat ik stop met paarden hebben. :)

Dat deed ik ook toen ik hier nog mensen had staan.
Maar wel een verschil of je er veel hebt staan of net als ik maar een paar.
Wel top dat je het haar laat merken dat jet het waardeert :j
Mijn ervaring is dat men het maar gewoon vind....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:35

Ik heb een kleine doe-het samen stal. Als ik dat volpension zou moeten aanbieden ben ik denk 2 uur per dag kwijt voor 4 paarden die niet van mij zijn. Is 60 uur per maand, 15 uur per paard. Dan kan ik toch echt beter werken, er is niemand die hier een salaris voor gaat betalen…

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:40

Gini schreef:
Sky_As schreef:
*knip*

Nu is het natuurlijk een beetje uit verband. Want natuurlijk met 35 graden en zweetende paarden etc. denk je mee als pensionhouder.
Maar ik had het nu over structureel, dus echt zeer regelmatig dekens moeten wisselen.
En dan heb ik het niet over een stal met 5 of 10 paardjes.
Maar laat ik het anders stellen....hoe zou jij het vinden als er vanaf nu op jouw stal verwacht wordt, dat jij als pensionklant iedere ochtend en avond naar stal komt, om bij 30 paarden dekens op en af te doen?

Want dat is een beetje het punt.
Natuurlijk is 1 of 2 dekens afdoen geen probleem...net zo goed, als dat het tijdens extremen geen probleem is om dingen te doen om het de paarden zo comfortabel mogelijk te maken.....
Het moet alleen wel uit kunnen blijven....En sommige hebben het erover dat je de tijd niet zou mogen rekenen.... dat is misschien zo als je het enkel voor jezelf doet.

Maar als ik dag in, dag uit bij alle paarden bij ons op stal de dekens moet komen verwisselen (2 keer per dag), dan zou ik ook een andere stal zoeken.

Je wilt natuurlijk een beetje een balans tussen service bieden en de paarden top verzorgen EN ook zorgen dat wanneer je er geld aan over moet houden, en dat is nu eenmaal als je een pensionstal hebt, dan is vaak toch wel het doel dat je er iets aan over houdt (en niet alleen maar hoofdpijn ;-) ....

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:42

Het lastige vind ik, ook al hebben wij maar een kleine stal, als ik voor klant 1 een deken wissel, en voor klant 2 het paard een keer in de molen zet verwachten ze het allemaal dat ik het er wel even bij kan doen.

Dat is een beetje het zelfde als medicatie, supplementen ed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:53

Ayasha schreef:

Deze hele discussie begon omdat men vond dat de pensionhouder geen geld mocht rekenen voor een tijdrovende klus. En het was niet een pensionklant zelf die daar een punt van maakte.

Interessant hoe dat nu na een paar pagina's zo gedraaid wordt dat het onredelijke pensionklanten/eigenaren zijn die dat vinden, maar die waren het helemaal niet!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:55

ja, maar ik denk dat geld rekenen voor water bijvullen, hetzelfde "aanvoelt" als geld rekenen voor het voeren.....

ik bedoel, dat zit als het goed is ook in je prijs bij.
En dan heb ik het dus niet over de brokprijs....maar over letterlijk geld vragen voor de voerschep omkiepen in een voerbak.
(en dan heb ik natuurlijk ook niet over een stal waarbij je kaal huurt)....

denk dat dat een beetje het pijnpunt was in de waterbak kwestie..... :-)

Dus dat water echt een dusdanige levensbehoefte is, dat je dus gewoon als staleigenaar moet zorgen dat het paard altijd water tot beschikking heeft.
En of je dat dan doet door automatische waterbakken te plaatsen, of met je emmertje water naar de rivier loopt om water te halen....dat je dat stukje gewoon al in je prijs berekend moet hebben :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:59

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Deze hele discussie begon omdat men vond dat de pensionhouder geen geld mocht rekenen voor een tijdrovende klus. En het was niet een pensionklant zelf die daar een punt van maakte.

Interessant hoe dat nu na een paar pagina's zo gedraaid wordt dat het onredelijke pensionklanten/eigenaren zijn die dat vinden, maar die waren het helemaal niet!

Ik denk dat jij eerder een stuk gemist hebt in de discussie waar ik op reageer. Ik reageer op DP in deze niet op de waterbak kwestie. Daarover heb ik eerder mijn mening geuit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:01

Over die water kwestie: Denk dat je bij een goedkopere stalling ook minder snel scheve gezichten krijgt als ze stalhouder zegt dat je dat zelf dagelijks moet vullen en als dat niet kan je het eventueel af kan kopen. Bij een dure grote stalling verwacht je denk ik eerder dat zoiets gewoon geregeld is en inbegrepen zit. Of dat er in ieder geval een slim systeem gemaakt is zodat het weinig tijd kost om het voor veel paarden te faciliteren (buizensysteem met een hoofdkraan, automatische drinkbakken of een zonnepaneeltje in de sloot die het water oppompt in de waterbakken). Hoe groter je stal hoe efficiënter je dingen moet gaan doen maar vaak heb je dan ook iets meer marge om in zoiets te investeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:02

Sky_As schreef:
ja, maar ik denk dat geld rekenen voor water bijvullen, hetzelfde "aanvoelt" als geld rekenen voor het voeren.....

ik bedoel, dat zit als het goed is ook in je prijs bij.
En dan heb ik het dus niet over de brokprijs....maar over letterlijk geld vragen voor de voerschep omkiepen in een voerbak.
(en dan heb ik natuurlijk ook niet over een stal waarbij je kaal huurt)....

denk dat dat een beetje het pijnpunt was in de waterbak kwestie..... :-)

Dus dat water echt een dusdanige levensbehoefte is, dat je dus gewoon als staleigenaar moet zorgen dat het paard altijd water tot beschikking heeft.
En of je dat dan doet door automatische waterbakken te plaatsen, of met je emmertje water naar de rivier loopt om water te halen....dat je dat stukje gewoon al in je prijs berekend moet hebben :-)

Precies dat.

En dat gaf ik ook duidelijk aan.

DuoPenotti schreef:
30 euro vullen waterbak voor een eerste levensbehoefte zit er niet standaard bij?
Net als 120 voor in de wei zetten?

Bizar...

Een 1e levensbehoefte is geen optie.
En zo heb ik het ook al direct benoemd.
En dat bij al een hoge stalprijs.