Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:57

We hebben net een nieuwe auto! *\o/*

een Nissan X-trail.. wij hebben we een 2 paardstrailer :D

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:37

diesel is geen optie beetje duur in de wegenbelasting he

Mootje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:39

De benzine 2.0 mag ook 1800kg trekken!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:31

elbert schreef:
ja de fries weegt rond 600 kg dus het zou net kunnen maar lijkt mij inderdaad ook niet veilig. Het is niet mijn auto hoor, ik heb een mitsubishi Pajero die 1500 kg mag trekken. Maar ik zie deze combinaties wel vaak rijden dus een lichte stationwagen voor een 1,5 prds trailer dus vandaar mijn vraag. Omdat mijn auto niet zo zuinig is in het dagelijks gebruik zat ik te denken aan verkoop en dan een zuinigere station aan te schaffen maar denk dat ik het maar niet doe.

Een golf 2.0 mag 1500 kg trekken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:05

Toch zie je de combinatie golf + trailer niet vaak rijden en dat zal zijn redenen hebben ;) !

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:57

nu heb ik niet het hele topic gelezen.... :o

Maar is er iemand die een Amerikaan (blazer pick-up) voor z'n trailer heeft staan?

Mijn vriend heeft er een en denk over om mijn grote Volvo voor een kleiner model in te ruilen.

Blazer mag 2250 kg trekken dus ruim genoeg voor mijn 2paards trailer!

Nu maakt de auto best een herrie. Hebben de paarden daar last van?
Evt proppen in de oren?

Graag reacties van mensen die ervaringen hebben.

Gr stephanie

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:59

Denk dat er zowiezo wel veel herrie is in de trailer. Toen ik mijn paard kocht ben ik met hem meegereisd achterin de paardenvrachtwagen. Dat was wel heel erg gehorig. Dus dat beetje herrie meer of minder zou mij niet veel uitmaken. ( tenzij je paard van zichzelf al erg gevoelig is voor geluid).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:06

jolanda10 schreef:
elbert schreef:
Vraagje:
Een VW Golf station die 1200 kg mag trekken kan je daar een 1,5 paards trailer achter hangen met een fries erin?
Trailer weegt rond 600 kg

Idd dit zou ik ook geen veilige combinatie vinden, en deze worden regelmatig van de weg gehaald omdat je zo op het 'oog' al ziet dat dit een (te) lichte auto is om een trailer te trekken.

'Op het oog' zo'n auto van de weg af halen lijkt me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.

Allejandro schreef:
Toch zie je de combinatie golf + trailer niet vaak rijden en dat zal zijn redenen hebben ;) !

Niet? Ik kom het wel vaker tegen. Mensen onderschatten vaak wat zo'n 'kleine auto' kan. Grotere auto's lijken misschien beter maar zijn niet altijd zwaarder & sterker en daar gaat het uiteindelijk toch om.
Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:41

pol013 schreef:
[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.

Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.

Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.

En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:31

Mitsubitsi spacewagen.. :+

nodig aan vervanging toe..!

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:17

Suzuki Grand vitara Cabrio (vrouwe versie hahaha) mag 1600 trekken en mijn combi paard met trailer (1 1/2) wegen ruim genomen 1200kg, gaat dus prima. Is ook nog betaalbaar in wegenbelasting ennnnn.... mag gereden worden met b rijbewijs :D

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:33

LoveNarco schreef:
Suzuki Grand vitara Cabrio (vrouwe versie hahaha) mag 1600 trekken en mijn combi paard met trailer (1 1/2) wegen ruim genomen 1200kg, gaat dus prima. Is ook nog betaalbaar in wegenbelasting ennnnn.... mag gereden worden met b rijbewijs :D

Nee, je mag deze combinatie niet rijden met alleen een B-rijbewijs. Je bent dan in ernstige overtreding en NIET verzekerd.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:07

jolanda10 schreef:
pol013 schreef:
[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.

Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.

En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.

Gewicht heeft er wel íets mee te maken, maar lang niet alles.

Een Ssang Yong Korando met een eigen gewicht van 1745 kg mag 3500 kg trekken en 140 kg kogeldruk hebben. Mijn Citroën mag 1500 kg trekken en ook 140 kg kogeldruk hebben en weegt 1508 kg. Dit alles is niet voor niks zo opgegeven door de fabrikant..

Dit heeft te maken met constructie, zwaartepunt, wegligging en vering van de auto en nog veel meer zaken waar wij leken simpelweg niet over kunnen oordelen, zelfs niet die er wat meer verstand hebben. De vrij hoge kogeldruk van mijn Citroën heeft bijvoorbeeld zonder twijfel te maken met het feit dat de hydropneumatische vering de auto altijd recht houdt en de auto dus z'n vering aan kan passen op een hoge kogellast. Ondanks dit feit zullen beide auto's in de buurt van de maximumbelasting ongeveer even veilig moeten zijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:18

jolanda10 schreef:
LoveNarco schreef:

Nee, je mag deze combinatie niet rijden met alleen een B-rijbewijs. Je bent dan in ernstige overtreding en NIET verzekerd.

Als je ook uitlegt waarom zou ze het misschien beter begrijpen.
Ze is idd hoogstwaarschijnlijk wel in overtreding.
Als jouw combi paard + trailer 1250kg weegt en zoals ik op AutoWeek kon vinden, het eigen gewicht van de auto maar 1230kg is ben je wel degelijk in overtreding!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:45

Als de auto 1230 kg weegt en de trailer mag 1200 kg wegen (wat bij veel 1,5 paards wel zo is) is het echter wel legaal.

No way dat een vitara 3500-2430 = 1070 kg laadvermogen heeft nl.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:54

kakanox schreef:
Als de auto 1230 kg weegt en de trailer mag 1200 kg wegen (wat bij veel 1,5 paards wel zo is) is het echter wel legaal.

No way dat een vitara 3500-2430 = 1070 kg laadvermogen heeft nl.

B rijbewijs is alleen van toepassing als het max. laadvermogen van de aanhanger max. 750 of 850 kg is (dat weet ik niet uit mijn hoofd) , en alles tesamen; gewicht aanhanger + max. laadvermogen van de aanhanger, mag dit idd niet boven het totaalgewicht van de auto uitkomen en thet otaal; auto+ aanhanger+ max. laadvermogen mag nooit meer zijn dan 3.500 kg.
Laatst bijgewerkt door jolanda10 op 23-02-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:55

jolanda10, dat het max laadvermogen van de aanhanger 750 of 850 mag zijn, is nieuw voor mij, waar is die regel terug te vinden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:57

Jolanda, volgens mij moet jij de FAQ ook nog maar eens doorlezen;)

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:02

Ik leg het niet helemaal duidelijk uit; komt ie nog een keer
Voorwaarden waaronder een aanhanger getrokken mag worden met alleen B-rijbewijs

Aanhanger t/m 750 kg. Deze mag je achter je auto hangen mits het totaal; aanhanger + maximale laadvermogen (dus niet wat je er zelf in hebt) niet boven de 750 kg uitkomt. (Dit is dus een klein aanhangertje voor een paar vakantiespullen o.i.d.)

Aanhanger zwaarder dan 750 kg; Deze mag met alleen B-rijbewijs mits;
- de aanhanger mag, inclusief het laadvermogen niet meer wegen dan de ledige massa van het te trekken voertuig
- De totale combinatie mag nooit meer wegen dan samen 3500 kg

ziehttp://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__rijbewijs_e_bij_b.shtml

Voorbeeld; (neem even mijn eigen auto en trailer)
Auto weegt ledig 1750 kg, trailer weegt ledig 680 kg, trailer heeft een max. laadvermogen van 2.000 kg
Trailer + max. laadvermogen = 2680 kg mag nooit zonder E-rijbewijs getrokken worden.

Auto weegt ledig 1750 kg, een aanhanger(tje) weeg 350 kg, max. laadvermogen aanhanger 700 kg
aanhanger + max. laadvermogen = 1050 kg, mag zonder E-rijbewijs achter de auto van 1750 kg getrokken worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:09

Hou er wel rekening mee dat binnen 2 jaar een nieuwe regel ingevoerd wordt, dat je voor alle aanhangers die qua laadgewicht boven de 750kg komen je een E rijbewijs moet hebben.
Zeer verstandig, zeker voor caravanrijders die vaak niet weten waar ze mee bezig zijn.

Maar dan nog, ik wil mijn paard veilig kunnen vervoeren, en ook weten wat ik moet doen als er een aparte situatie voordoet dus ik heb gewoon mijn E rijbewijs gehaald, kost je 1 dag en 500 euro en je bent zeker weten veilig bezig!

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:17

meestal landrover en soms ook de rangerover :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:19

jolanda10 schreef:
B rijbewijs is alleen van toepassing als het max. laadvermogen van de aanhanger max. 750 of 850 kg is (dat weet ik niet uit mijn hoofd) , en alles tesamen; gewicht aanhanger + max. laadvermogen van de aanhanger, mag dit idd niet boven het totaalgewicht van de auto uitkomen en thet otaal; auto+ aanhanger+ max. laadvermogen mag nooit meer zijn dan 3.500 kg.

Iets met klepels, klokken, kleppen, ofzoiets, ongeveer... ;)

Zie de FAQ of bekijk m'n berekening nog eens goed... :)

jolanda10 schreef:
Voorbeeld; (neem even mijn eigen auto en trailer)
Auto weegt ledig 1750 kg, trailer weegt ledig 680 kg, trailer heeft een max. laadvermogen van 2.000 kg
Trailer + max. laadvermogen = 2680 kg mag nooit zonder E-rijbewijs getrokken worden.

dit klopt namelijk ook niet. Je vergeet hier het ledig vermogen van je auto, ook al mag het zo ook al niet zonder E getrokken worden omdat je trailer meer mag wegen dan je auto ledig weegt. Daarnaast geloof ik niet dat jouw trailer een maximumlaadvermogen heeft van 2.000 kg, waarschijnlijk moet dat 1.320 kg zijn. Trailers die 2.000 kg mogen laden wegen meestal leeg al minimaal ~850-900 kg.

Voorbeeld wat ik stelde:
Auto weegt ledig 1230 kg, trailer weegt ledig 600? kg, trailer heeft een max. gewicht van 600 kg
Trailer + max. laadvermogen = 1200 kg, minder dan gewicht van de auto en minder dan de maximum treklast.
Mag dus wel met B-rijbewijs getrokken worden.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 23-02-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:20

TS, ze heeft hierna nog een keer gepost nadat ik haar wees op de FAQ!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:24

mo_van_dijk schreef:
TS, ze heeft hierna nog een keer gepost nadat ik haar wees op de FAQ!

en ook dat was niet compleet, zie boven ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:27

Je hebt hem stiekem ge-edit!