een Nissan X-trail.. wij hebben we een 2 paardstrailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elbert schreef:ja de fries weegt rond 600 kg dus het zou net kunnen maar lijkt mij inderdaad ook niet veilig. Het is niet mijn auto hoor, ik heb een mitsubishi Pajero die 1500 kg mag trekken. Maar ik zie deze combinaties wel vaak rijden dus een lichte stationwagen voor een 1,5 prds trailer dus vandaar mijn vraag. Omdat mijn auto niet zo zuinig is in het dagelijks gebruik zat ik te denken aan verkoop en dan een zuinigere station aan te schaffen maar denk dat ik het maar niet doe.
jolanda10 schreef:elbert schreef:Vraagje:
Een VW Golf station die 1200 kg mag trekken kan je daar een 1,5 paards trailer achter hangen met een fries erin?
Trailer weegt rond 600 kg
Idd dit zou ik ook geen veilige combinatie vinden, en deze worden regelmatig van de weg gehaald omdat je zo op het 'oog' al ziet dat dit een (te) lichte auto is om een trailer te trekken.
Allejandro schreef:Toch zie je de combinatie golf + trailer niet vaak rijden en dat zal zijn redenen hebben!
pol013 schreef:[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.
Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.
LoveNarco schreef:Suzuki Grand vitara Cabrio (vrouwe versie hahaha) mag 1600 trekken en mijn combi paard met trailer (1 1/2) wegen ruim genomen 1200kg, gaat dus prima. Is ook nog betaalbaar in wegenbelasting ennnnn.... mag gereden worden met b rijbewijs
jolanda10 schreef:pol013 schreef:[me iets te voorbarig. Met een andere motor erin mag zo'n auto ineens 1500kg trekken.
Een toyota auris/VW golf 2.0 diesel is al snel sterker en zwaarder dan een auto in een categorie hoger met een benzine motor. Het 'kijkt' alleen heel anders.
Ben ik niet met je eens als het over een betrouwbare combinatie met een 1.5/2-paards trailer gaat.
Een 'zware' Golf met dieselmotor weegt zelf rond de 1500 kg, dat is net aan als je hier een 1,5 paards trailer met paard in gaat vervoeren.
En Benzine Renault Espace weegt 1600 kg, dit is het 'instapmodel' en die 100 kg meer eigen gewicht maakt hem zeker betrouwbaarder dan de Diesel Golf. Zet ik hier een zelfde Diesel uitvoering Espace tegenover dan weegt deze auto ruim 1750 kg, dit is dan ruim 250 kg EIGEN gewicht wat de Espace al in de strijd kan gooien t.o.v. een Golf diesel. Als je paard heen en weer gaat stampen en je auto moet dit stabiliseren is het wel prettig als je dit ook KAN, dus een trekauto die om en nabij hetzelfde gewicht heeft als de trailer met lading zal dit niet kunnen corrigeren. Een zwaardere auto heeft hier meer kansen om het er veilig vanaf te brengen.
jolanda10 schreef:LoveNarco schreef:Suzuki Grand vitara Cabrio (vrouwe versie hahaha) mag 1600 trekken en mijn combi paard met trailer (1 1/2) wegen ruim genomen 1200kg, gaat dus prima. Is ook nog betaalbaar in wegenbelasting ennnnn.... mag gereden worden met b rijbewijs
Nee, je mag deze combinatie niet rijden met alleen een B-rijbewijs. Je bent dan in ernstige overtreding en NIET verzekerd.
kakanox schreef:Als de auto 1230 kg weegt en de trailer mag 1200 kg wegen (wat bij veel 1,5 paards wel zo is) is het echter wel legaal.
No way dat een vitara 3500-2430 = 1070 kg laadvermogen heeft nl.
jolanda10 schreef:B rijbewijs is alleen van toepassing als het max. laadvermogen van de aanhanger max. 750 of 850 kg is (dat weet ik niet uit mijn hoofd) , en alles tesamen; gewicht aanhanger + max. laadvermogen van de aanhanger, mag dit idd niet boven het totaalgewicht van de auto uitkomen en thet otaal; auto+ aanhanger+ max. laadvermogen mag nooit meer zijn dan 3.500 kg.
jolanda10 schreef:Voorbeeld; (neem even mijn eigen auto en trailer)
Auto weegt ledig 1750 kg, trailer weegt ledig 680 kg, trailer heeft een max. laadvermogen van 2.000 kg
Trailer + max. laadvermogen = 2680 kg mag nooit zonder E-rijbewijs getrokken worden.