Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:30

Celebi schreef:
[

Het is natuurlijk niet alleen willen. Je werkt je soms een slag in de rondte om het financieel rond te krijgen om een paard te houden. Naast je werk nog je huishouden, misschien je partner of gezin, andere familie die je eens willen zien. Om 365 dagen klaar te staan voor je paard is gewoon pittig. En ook niet helemaal haalbaar. Een mens wordt ook eens ziek. Als je 40 uur per week werkt wil je niet ook nog eens elke dag bij wijze van spreken 2 uur klusjes moeten doen op stal. Even een stal mestvrij maken is weer anders dan elke avond een hele paddock leegscheppen en hooiruiven vullen. Want dan kom je helemaal niet meer om wat leuks te doen met je paard. En dan heb je er ook weinig aan om die 40 uur op werk te ploeteren om je paard te blijven onderhouden.

Je moet die balans zoeken met wat haalbaar is en wat leuk blijft. Ik denk dat er zat eigenaren zijn die graag alle zorg zelf zouden doen, maar aan de andere kant moet je ook op je eigen kunnen passen om niet overspannen te raken van al die ballen die je al hoog houdt. Het leven is keuzes maken, maar doordat alles de afgelopen jaren veel sneller duurder is geworden, worden veel paardeneigenaren ook financieel veel sneller ingehaald en zijn er in het dagelijks leven gewoon veel meer zorgen. Al die zorgen bij elkaar zijn een keer teveel.

Maar alles wat er genoemd wordt hoort bij een paard houden. Het is eigenlijk maar een raar concept dat men betaald voor stalling en werkzaamheden die bij hun paard hoort. Maar dat is een beetje het leven waar we nu in leven, je kan het uit handen geven maar dat kost gewoon geld. Het is alleen niet een klus, maar een dagelijks iets.
Kun je je tuin niet laten doen, doe je het zelf. Kun je geen schoonmaakster betalen, doe je het zelf. Kun je geen paard verzorgen, zet je m in pension. Kun je dat niet betalen, ja.. Dan past het niet in je leven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:31

Olikea schreef:
Met open mond van verbazing heb ik dit topic zitten doorlezen. De prijzen die sommigen van jullie betalen vind ik echt om achterover te vallen.
Nu begrijp ik echt dat je voor faciliteiten en luxe betaalt, (heb ik niet) maar dan nog.

Weer een reden om blij te zijn in het "achtergebleven" zeeuws vlaanderen te wonen.

Hebben jullie voor jezelf een harde grens gesteld, bijvoorbeeld 15 of 20 procent van je inkomen ?
Of is dit iets dat met de jaren opgerekt is?
Hier heb ik voor mezelf en mijn gezin gesteld dat ik 15 procent van mijn eigen inkomen mag uitgeven aan julius. ik kan daar ruim onder blijven gelukkig, maar als dat niet meer lukt dan zal ik het anders aan moeten gaan pakken.

Ik ben ooit begonnen met 150 pm stalling, toen ik in Zeeland woonde. Was volpension daar.

Inmiddels betaal ik 375 (onderin Zuid Holland), mest ik zelf uit, zet ik zelf buiten en binnen (of regel dat onderling), koop zelf krachtvoer en houd ik de weide zelf bij.

Nu zou ik op krachtvoer kunnen besparen door de basisbrok van stal te kiezen. Maar daar vind ik onze paarden niet fijn op reageren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:34

Olikea schreef:
Met open mond van verbazing heb ik dit topic zitten doorlezen. De prijzen die sommigen van jullie betalen vind ik echt om achterover te vallen.
Nu begrijp ik echt dat je voor faciliteiten en luxe betaalt, (heb ik niet) maar dan nog.

Weer een reden om blij te zijn in het "achtergebleven" zeeuws vlaanderen te wonen.

Hebben jullie voor jezelf een harde grens gesteld, bijvoorbeeld 15 of 20 procent van je inkomen ?
Hier heb ik voor mezelf en mijn gezin gesteld dat ik 15 procent van mijn eigen inkomen mag uitgeven aan julius. ik kan daar ruim onder blijven gelukkig, maar als dat niet meer lukt dan zal ik het anders aan moeten gaan pakken.

Dat heb ik nog niet, maar het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd heb inderdaad.
Want ik begrijp volkomen dat pensions bepaalde prijzen moeten vragen om rond te kunnen komen maar hoe duurder het wordt hoe minder mensen het kunnen betalen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:37

Sherivey schreef:
Olikea schreef:

Ik ben ooit begonnen met 150 pm stalling, toen ik in Zeeland woonde. Was volpension daar.

Inmiddels betaal ik 375 (onderin Zuid Holland), mest ik zelf uit, zet ik zelf buiten en binnen (of regel dat onderling), koop zelf krachtvoer en houd ik de weide zelf bij.

Nu zou ik op krachtvoer kunnen besparen door de basisbrok van stal te kiezen. Maar daar vind ik onze paarden niet fijn op reageren.

Ik ben nu ook 150 euro kwijt voor halfpension (ik moet enkel uitmesten)
Maar eerlijk, wij hebben geen luxe, geen bak, geen andere luxe, enkel stallen en weides. Nu is dat voor mij voldoende, aangezien ik echt een boscrosser ben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:41

Ik heb ze altijd in eigen beheer gehad en kan het niet meer opgebracht krijgen naast werken, eigen bedrijf, even niks, iets met vriendinnen doen, sporten, chronisch niet fit zijn.

Dus daarom verkoop ik de boel. Mensen onderschatten wat paarden voor werk is aan huis ELKE DAG. Ook dat kost geld.

Dus een pension van 300 euro kan nooit uitkomen in mijn ogen.

Ik heb zelfs dure pension overwogen maar ik kan geen stal vinden. Terwijl ik aan huis bij mn ouders alles heb. 3 hectare weide. Eb en vloed bodem. Warm water.

Maar het dagelijks op en neer rijden ik kom nooit aan rijden toe ben alleen maar aan het stressen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:52

Toch zijn er genoeg pensionstallen in Brabant voor 300. Volpension.
nee niet met 3 binnenbanen en een springtuin.
Maar dat heeft het gross van de ruiters ook niet nodig, zelfs niet als ze wedstijden rijden.
Soms maken mensen zichzelf ook gek met wat ze denken aan accommodatie nodig te hebben.

Ja paarden aan huis is een way of life en zeker niet voor iedereen te doen.
Ken meerdere mensen die er aan begonnen zijn en weer gestopt.
Wat ik best begrijp ook nog :j
En niet aan huis en alles moeten doen, daar neem ik mijn petje helemaal voor af.

De prijzen van 600 of meer dan zou ik ook geen paard meer hebben.
Maar meestal zijn dat ook de stallen waar ik niet zou willen staan en al 30 jaar geleden geen paard had gehad. :o

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:55

Wij zijn voor komend jaar aan het kijken wat we met het tarief moeten qua verhogen, hoe doen andere dit betekenen/Bekijken?
Ik moet de btw verhoging op hooi en vlas zowiso gaan doorbereken want dat zijn onze grootste kosten.
Wij hebben een kleine pensioenstal in de Achterhoek. (Geen binnenbak)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:56

DuoPenotti schreef:
Maar dat heeft het gross van de ruiters ook niet nodig, zelfs niet als ze wedstijden rijden.
Soms maken mensen zichzelf ook gek met wat ze denken aan accommodatie nodig te hebben.

Dat klopt inderdaad, maar vond wat je er voor kreeg tijdens mijn zoektocht vorig jaar erg tegenvallen in mijn regio.
Wat betreft die faciliteiten heb je wel gelijk, vind dat veel mensen ook wel hoge eisen aan sommige faciliteiten stellen terwijl ze er niet eens zo veel mee doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:01

DuoPenotti schreef:

Ja paarden aan huis is een way of life en zeker niet voor iedereen te doen.
Ken meerdere mensen die er aan begonnen zijn en weer gestopt.
Wat ik best begrijp ook nog :j
En niet aan huis en alles moeten doen, daar neem ik mijn petje helemaal voor af.

De prijzen van 600 of meer dan zou ik ook geen paard meer hebben.
Maar meestal zijn dat ook de stallen waar ik niet zou willen staan en al 30 jaar geleden geen paard had gehad. :o

Ik sta in Brabant voor 330 per maand, all in.
Zomers weide, winter grote, en droge, paddocks, stapmolen, logeercirkel, iedere dag uitgemest, goed en veel hooi, buitenbaan met top bodem en de binnenhal op 3 minuten lopen.

Als het over de 400 gaat dan stop ik er mee. Kan het meer dan prima betalen maar op jaarbasis gaat het toch nergens meer over?
Ben nu al ongeveer 6500 per jaar kwijt aan stalgeld, lessen, hoefsmid, wedstrijden etc. Dat wil je toch niet naar 10k per jaar hebben?

DuoPenotti

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:04

Dat is de afweging die iedereen zal gaan maken, wat wil ik maximaal kwijt.
En dat het in de toekomst voor minder mensen is weggelegd gaat gewoon een feit zijn.
Zoals het 50 jaar terug ook voor veel minder mensen was weggelegd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:05

Wat denk je dat het kost als je t aan huis hebt dan?
In pension moet duurder zijn dan ze aan huis hebben. Dat is nog niet het geval.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:06

Cioccolato schreef:

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Maar dat zal ook voor iedereen anders zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:10

Zoals al vaker gezegd hangt het er ook enorm vanaf hoeveel paarden je hebt. Een kleine stalling moet veel meer vragen en tegelijk ook veel meer samen doen, omdat het te weinig paarden zijn om fulltime van te leven want mensen betalen dat niet.

Maar diensten vaan meerdere uren zijn wel gewoon bizar en ik vind het knap dat mensen dat kunnen naast hun werk nog. Want als ik dan lees dat er op sommige stallen meer dan 3 diensten per week zijn van 3 uur of meer en niet alleen avonden bijvoorbeeld? Hier is het binnen en buiten zet schema rondkrijgen al lastig, omdat mensen die werken die dag al afvallen allemaal.

Een automatische drinkbak schoonmaken, ik heb serieus nog nooit een stal gehad waar dat gedaan werd. Moest je allemaal zelf doen als je dat wilde. Bij sommige werden de stallen 1 keer per jaar schoongemaakt met hoge druk, anders moest je tussendoor zelf wat schoonmaken als je dat wilde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:13

Ik had het over buiten, want daar zit elke dag vogelpoep in.

Maar ja waar ik voorheen stond werden die bakjes wel elke dag gecontroleerd dat er niet in gepoept was.
Schoongemaakt niet nee, maar dat hoeft binnen doorgaans ook niet elke dag. Tenminste doe ik ook niet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:16

DuoPenotti schreef:
Cioccolato schreef:

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Maar dat zal ook voor iedereen anders zijn.

Dat is gek. Je laat namelijk een ander werk doen, en dat kost geld. Plus de ruimte laat je een ander betalen dus je huurt die plek ook nog eens.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:19

Sherivey schreef:
Ik vind de klusjes opzich niet erg.
Maar er zitten ook maar 24 uur in mijn dag.

Als ik niet zou hoeven werken, zou ik met alle liefde een aantal uur op stal bezig zijn. Maarja, de rekeningen betalen zichzelf helaas niet.

Maar dat geldt toch ook voor een pensionhouder? De uren die hij/zij aan de pensionpaarden besteedt, kunnen niet ergens anders aan besteed worden. En zijn/haar rekeningen betalen zichzelf ook niet. Dus die uren moeten gewoon door de paardeneigenaren betaald worden. Door jou en mij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:21

DuoPenotti schreef:
Dat is de afweging die iedereen zal gaan maken, wat wil ik maximaal kwijt.
En dat het in de toekomst voor minder mensen is weggelegd gaat gewoon een feit zijn.
Zoals het 50 jaar terug ook voor veel minder mensen was weggelegd.

Dat denk ik inderdaad ook, en op maandbasis met vaak 1x in de maand stalgeld en de rest steeds los betalen valt het allemaal niet zo op wat het kost, maar als je dan een jaaroptelling doet...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:22

@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:36

Popstra schreef:
Een paard hebben is nog steeds een luxe.
En de problemen die men er omheen ervaart zijn je eigen keuze. Dat zijn luxe problemen.

Je hoeft geen paard te hebben.

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Maar omstandigheden veranderen, ik ben nu 10 jaar verder dan toen ik dit paard aanschafte.
In die periode is er ontzettend veel gebeurd en de prijzen zijn alleen maar gestegen.
Mijn paard is nu onverkoopbaar vanwege zijn leeftijd. Inslapen dan maar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:46

Celebi schreef:
@Lieser Nee maar in principe zouden de uren van de pensionhouder wel betaald worden door de eigenaren van de paarden, verrekend in het stalgeld. Dus die doen dat als baan, of naast een andere baan als je pensionstal te klein is om er echt van te kunnen leven. Dat is anders dan een paardeneigenaar die gewoon een (fulltime) baan heeft en daarnaast al die klussen doet.

Veel kleinere pensionstallen hebben ook gewoon een fulltime baan. Met 40 uur kom je er niet als je wil kunnen leven van een pensionstal. En dan komen we weer bij de clue:
De pension-eigenaar mag dag en nacht klaar staan voor jou paard want daar komt het in praktijk op neer. Vaak naast een baan en gezin. Maar gut als men moet betalen voor die uren die men er zelf niet in wil steken terwijl men wel een paard wil hebben.

Of mag die pension eigenaar die het naast een baan doet wel die 600 rekenen ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:01

Ik kan niet voor alle kleine pensionstallen spreken, maar als ik het globaal gelijk hebben de meesten grote stallen heel veel paarden, personeel en voldoende uren om een werkweek te vullen. Die zijn dan ook vaak volpension en daar betaal je voor. De kleinere stalletjes die ik tegenkom zijn vaak meer doe het zelf/doe het samen of halfpension. De staleigenaar is hier dus daadwerkelijk minder uren mee bezig dan bij een volpension stal. En vaak ook minder paarden waardoor je niet aan een voltijds baan komt. Het is dan logisch dat je ernaast moet blijven werken. Als je het goed doet zou dat wel min het aantal uren die je investeert in de pensionstal zijn. Anders wordt het inderdaad liefdadigheid. En nee ik denk dat die groep stalhouders niet zomaar 600 euro per maand kunnen vragen per paard omdat de eigenaren zelf vaak veel doen en er minder faciliteiten zijn.

Overigens blijf ik erbij dat ik het bizar vindt hoe mensen voor 300 euro volpension kunnen staan hoor. Ik betaal nu 325 per maand en moet elke dag komen uitmesten en voeren en heb ook in de zomermaanden binnen/buitenzet diensten voor het land. Vind de prijs daarvan helemaal prima overigens, maar kan me dus echt niet voorstellen dat je voor datzelfde geld volpension kunt staan. Maar 600 euro voor zoveel zelf doen vind ik weer het andere uiterste.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:05

Voor 600 zoveel zelf doen vind ik idd ook veel.
Ik vind mijn stalgeld van 375 dan ook niet teveel hoor. Alleen als je kijkt wat ik voor mijn eerste stalling ooit betaalde vergeleken met nu... nou speelt de regio ook wel mee, maar weet dat de stallen in Zeeland ook niet meer zo goedkoop zijn over het algemeen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:17

Cioccolato schreef:
Dat is gek. Je laat namelijk een ander werk doen, en dat kost geld. Plus de ruimte laat je een ander betalen dus je huurt die plek ook nog eens.

Ik begrijp jou verkeerd of jij mij. :o

ik begreep jou bericht dat aan huis duurder is dan in pension

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:56

DuoPenotti schreef:
Cioccolato schreef:

Ik begrijp jou verkeerd of jij mij. :o

ik begreep jou bericht dat aan huis duurder is dan in pension

Oh. Ik bedoel dat ze in pension duurder zou moeten zijn dan ze zelf aan huis houden.
Omdat je als je ze in pension zet huur (voor de stal, rijbak, paddock etc) betaald en voor werk. Als je ze aan huis hebt betaal je voor je object en doe je zelf het werk, wat je bij pension dus beide door berekend.
Snap je?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:05

Fitzroy schreef:
Popstra schreef:
Een paard hebben is nog steeds een luxe.
En de problemen die men er omheen ervaart zijn je eigen keuze. Dat zijn luxe problemen.

Je hoeft geen paard te hebben.

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Maar omstandigheden veranderen, ik ben nu 10 jaar verder dan toen ik dit paard aanschafte.
In die periode is er ontzettend veel gebeurd en de prijzen zijn alleen maar gestegen.
Mijn paard is nu onverkoopbaar vanwege zijn leeftijd. Inslapen dan maar?

Een pension houder kan geen rekening gaan houden met eigenaren hun persoonlijke situatie en daarom maar weinig rekenen om klanten hun hobby betaalbaar te laten houden.