Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:45

Babootje schreef:
beegee schreef:

Per paard zo'n 845
545 kale stal met hooi en stro
100 uitmesten (door de week) Kun je ook zelf doen
120 service molen paddock of wei
30 vullen waterbak (op de wei)
50 brok en muesli (zelf kopen en in bakjes klaar zetten; 1 x per maand voerbeurt).

20,00 trailerstalling

Ik heb 2 paarden daar staan. 1 fokmerrie staat verder weg; daar betaal ik niet zoveel voor.

Jeutje dat is flink geld. Ik had voor mezelf al de grens van €500,- getrokken met evt uitloop als het een stal is met prachtige faciliteiten en goed management. En dat vond ik al veel: toen ik mijn paard kocht betaalde ik 285 voor all in stalling aan t bos, volpension, buitenbak, longeercirkel etcetera. Ook in de randstad.

Maar als je 't hebt, lekker doen natuurlijk. Lijkt me heerlijk om ontzorgd te worden én op een stal te staan met mooie faciliteiten. Afgelopen tijd is mijn paardenhobby me steeds meer tegen gaan staan en zeker icm het geld dat je ervoor kwijt bent. Kans is dus zeker aanwezig dat er na deze geen nieuwe meer komt. Of zelf verhuizen naar een paardvriendelijkere regio waar "the bare minimum" wat paardenwelzijn aangaat geen €600,- per maand kost :=

Ik snap je wel. Bij mij is het toegenomen sinds ik van regio ben gewisseld (weg dus waar jij nog zit). Ik houd er wel rekening mee dat prijzen nog flink gaan stijgen, maar ik hoop/denk wel dat t welzijn ook gaat verbeteren op stallen. Ik heb wel t idee dat die trend is ingezet.

Edit: Sorry quote verkloot, jullie namen moeten andersom..

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:43

DuoPenotti schreef:
Waar. Maar water hoort gewoon in het stalgeld. Dan maar duurder als het anders niet uitkomt.

Overigens automatische drinkbakjes zijn ook al heel lang uitgevonden...
Ja wel borstel meenemen en dagelijks vogelpoep eruit halen...

Het zal niet de kosten van het water ansich zijn, maar de tijdsduur van het vullen van de drinktonnen/emmers, whatever. En ook automatische drinkbakjes moeten schoongemaakt worden,ook dat kost tijd.

Mensen hebben er werkelijk geen idee van hoeveel tijd en geld het onderhouden van een stal kost! Misschien moet men zelf eens uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent aan verzorgen in onderhoud van de pensionlocatie, je zult nog schrikken.

Dit is ook de reden dat veel accomodatie's stoppen, het kan gewoonweg niet uit!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:00

karrij schreef:
DuoPenotti schreef:
Waar. Maar water hoort gewoon in het stalgeld. Dan maar duurder als het anders niet uitkomt.

Het zal niet de kosten van het water ansich zijn, maar de tijdsduur van het vullen van de drinktonnen/emmers, whatever. En ook automatische drinkbakjes moeten schoongemaakt worden,ook dat kost tijd.

Mensen hebben er werkelijk geen idee van hoeveel tijd en geld het onderhouden van een stal kost! Misschien moet men zelf eens uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent aan verzorgen in onderhoud van de pensionlocatie, je zult nog schrikken.

Dit is ook de reden dat veel accomodatie's stoppen, het kan gewoonweg niet uit!

Euh heb jij gelezen?

Ik zeg toch niet dat het geen tijd kost? Ik zeg dat het bij de vaste prijs hoort en die prijs dan maar hoger moet zijn.

Ik had het over het vullen, niet de waterprijs, tel dat bij de prijs, niet als optie. Water is geen optie. Maar een eerste levensbehoefte. Dus bij de stalprijs.

Dat zeg ik toch dat je een borstel mee moet nemen dan?
Maar uit ervaring weet ik dat door dat bakje doen veeeel minder tijd kost.

Ja heb paarden aan huis al vor 20 jaar en voor dat ik dat had erg veel mee geholpen op grotere stallen, met alle klussen dier bestaan, dus weet prima hoeveel werk het is.
Maar sommige dingen als water en weidegang horen geen optie te zijn.
Vaste prijs, hoe hoog moet de stal zelf bepalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:19

DuoPenotti schreef:
Ik had het over het vullen, niet de waterprijs, tel dat bij de prijs, niet als optie. Water is geen optie. Maar een eerste levensbehoefte. Dus bij de stalprijs..

Voer is ook een levensbehoefte - maar ook iets waar veel variatie in zit. En dus is het een optie, want je kunt ook je eigen voer kopen.

Bij water hangt het er ook maar helemaal af wat de optie is. Zelf vullen? Ja, dan snap ik heel goed dat de stalhouder daar extra voor rekent. Als je bv 4 weides hebt en op 3 regelen de eigenaren het onderling en de 4e wei wil dat de stalhouder dat doet - heel logisch toch dat die dan de stalhouder extra betalen wat de eigenaren van de paarden op de andere weides niet betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:39

DuoPenotti schreef:

Niet altijd een optie buiten. Wij brengen het water naar de veulens per 500 of 1000l (die witte tonnen wat is dat? 500 of 1000?). Daar zijn we snel twee uur aan kwijt. Ding gevuld krijgen, naar de weide rijden (kost extra benzine) daar in de bak doen is ook niet op vijf minuten gebeurt. We maken dan ook de bakken altijd schoon voor we vers water geven. Kan me best voorstellen dat je dan als stalhouder zegt ‘of je betaald of je doet het zelf.’
In de zomer met 36 graden is bijvullen met koel water ook geen overbodige luxe vaak. Ga er maar aan staan als je 20 bakken te doen hebt bij wijze van spreken.

Als de klant het zelf niet ziet zitten om te doen zie ik geen enkele reden waarom je er niet voor zou willen betalen.
Voer zelf regelen/klaar zetten snap ik ook. Als ik zie hoe veel supplementen ik met periodes ‘moet geven’ dan denk ik soms ook ‘ik zou hier echt voor moeten aan rekenen’.
En dan heb ik er niet eens veel staan. Maar als ze dan iets zelf moeten doen van DA verzorging (wat op voorhand gezegd wordt.) dan ineens stamelen ze over tijd en brandstof :+
Ja mij kost het die tijd en brandstof ook. _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:46

Nee automatische zijn niet altijd een optie, maar dit ging op de stal van Babootje die niet ergens midden in de wei staat.
Maar gewoon bij gebouwen.

En bij jou zit het toch ook bij de prijs in? Ondanks het vele werk.

Voer heb ik ook gezegd dat ik dat snap, krachtvoer dan, de ene wil dit de ander dat.
Maar ruwvoer hoort er ook bij in, of je moet een compleet kale stal huren, nee dan hoort er niks bij in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:50

DuoPenotti schreef:
Nee automatische zijn niet altijd een optie, maar dit ging op de stal van Babootje die niet ergens midden in de wei staat.
Maar gewoon bij gebouwen.

En bij jou zit het toch ook bij de prijs in? Ondanks het vele werk.

Voer heb ik ook gezegd dat ik dat snap, krachtvoer dan, de ene wil dit de ander dat.
Maar ruwvoer hoort er ook bij in, of je moet een compleet kale stal huren, nee dan hoort er niks bij in.

Ik ben ook recent verhoogd omdat ik er anders gewoon op in schoot. Zeker nu er twee snedes hooi hier in de omgeving verloren gegaan zijn gaat die prijs ook nog eens omhoog… en dan hebben wij nog geluk dat onze boer hooi voor ons opzij houdt. Wie niks gereserveerd heeft wens ik veel succes hier in de omgeving de komende maanden… maar de beste man is ook niet achterlijk. Die weet ook dat we betalen wat hij vraagt want hij raakt het echt wel kwijt als wij het niet ophalen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-08-24 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:52

Dat er verhoogd word zeg ik toch ook niks over? Heel logisch

Ik geloof dat ik vandaag chinees praat of zo :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:55

DuoPenotti schreef:

Ik geloof dat ik vandaag chinees praat of zo :+

Ik bedoel meer: als ik al die dingen apart zou aan rekenen zou ik veel langer op het ‘lagere’ bedrag kunnen gebleven zijn. Ik denk dus op zich dat veel stallen ‘basis’ dingen zo aan rekenen juist zodat het betaalbaar kan blijven. Ofwel betaal je ofwel ruil je tijd in die de stalhouder dan wint…

Afspreken onderling om buiten te zetten moest ik 15 jaar geleden al op stallen bv. Dat apart rekenen vind ik niet eens zo’n slecht ide om het betaalbaar te houden voor beide partijen ook al is het ‘basis’. Het kost tijd en tijd = geld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:58

En jij zou er dan tegen kunnen als iemand zijn paard niet buiten zet of wat er geeft? Want vandaag geen tijd en niks geregeld....
Ik niet...
Daarom was hier alles vol pension.
Mensen hoefde hier alleen maar te komen knuffelen of rijden of wat dan ook.
En als ze 2 weken wegbleven kon dat ook bij wijze van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:02

Nope, er is een reden dat ik pertinent weiger om een pensionstalling te doen ondanks dat mijn man daar al een paar keer op aan gestuurd heeft. Het enige dat ik eventueel wil doen is tijdelijk op stal nemen (all in) om zadelmak te maken of door te rijden maar geen pension. Ik overweeg al ernstig om te kappen met opfok omdat ik me daar meer in op jaag dan wat anders van tijd. :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:03

Ik zou al had ik 20 stallen geeeeen pension beginnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:06

Same, Ik heb nu een "jong" meisje (ze is 10 jaar jonger dan ik dus geen kind maar goed je snapt me wel.) die enorm verstandig is en hard werkt en haar best doet en dat is de enige die ik momenteel zou accepteren als "pension"-gast. Die heeft ook haar oudere ruin mogen brengen recent. Maar pension? Nee bedankt... Als klant werd ik al gestoord van hoe sommige klanten redeneerden. :o Laat staan als het mijn tijd, energie en geld was... Ik merk al hoe veel 'waardering' er nu van tijd is bij het minste terwijl als ze heel realistisch zijn ze echt wel weten dat ik above and beyond ga tov de meeste opfoks. := En het ergste is dat het heel vaak niet eens bedoelt is als ondankbaarheid maar dat ze oprecht niet snappen waarom het een probleem is tot je zegt "doe jij het dan."
En dan is er ineens gesputter en kan je tot een compromis komen. :+

En dan ben ik me er bewust van dat ik nu een hele fijne, makkelijke groep heb staan. Waar ik ook echt hele leuke dingen mee beleef en waar nog mee te praten valt. Heb het ook anders gezien op pensionstallen. En dan zei ik ook gerust "als het zo simpel is dan doe je het toch zelf?"
Maakte me daar alleen nooit populair mee op pensionstallen. _O-

Edit: voor mee lezers denken dat het over hen gaat. Heb doorheen de jaren vaker paarden van anderen op weide gehad dus mijn ervaringen die ik hier neer zet gaan niet over de huidige groep op het meisje met haar oudere ruin na.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-08-24 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:29

DuoPenotti schreef:

Maar waarom is het dan niet logisch als je die verhoging NIET doorvoert voor de pensionklanten die dat werk zelf op zich nemen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:03

Wij hebben recent stal verhoging reeds laten weten aan onze klanten. Die zal ook "al" dit jaar in gaan. Maar we hebben ook al veel verbeterd dit jaar voor zowel paard als mens. En mestopslag en afvoer is nu anders en daardoor veel duurder konden we daardoor echt niet uitstellen. Maar volpension is nog steeds onder de €300,- dus denk dat als ik het hier lees men niet klagen mag (en wij vullen gewoon de waterbakken ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:18

Ik ga,echt geen volpension aanbieden voor onder de €300,-

Wij hebben doe het samen en bij de huidige 6 paarden is elke eigenaar minimaal 5 uur per week kwijt aan beurten (3x per dag). En dan nog de
extra klussen. Per maand zit je dan per paard op ongeveer 20 uur, dat tegen minimumloon exclusief btw en dan kom je al op €272,- exclusief btw aan (minimum)loon kosten.

Ik zit nu voor plek met ruwvoer op €190,- en €200,- en daar komt strooisel voor de box (4 tot 6 pakken per maand, ong. €30,- tot €50,- per maand) dan staan ze doe het samen al voor €220,- tot €250,- per maand.

het krachtvoer er nog bij voor eigen rekening. Dat is ook al snel meerdere tientjes aan voer en dan nog eventuele supplementen.

Ik snap heel goed de keuze voor een basis prijs voor veel zelf doen en de meerprijs voor mensen die het werk willen laten doen.
Water bij de wei kun je gewoon verplicht stellen. Net als dagelijks mest verwijderen uit stal en paddock.

Op die manier kun je de hoeveelheid werk voor jezelf en hoeveelheid kosten voor de paardeneigenaren drukken als ze het werk onderling verdelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:30

Ik schrok me ook rot in de buurt hoeveel er weg zijn en over is gebleven.
En de bedragen, echt in 9 jaar van 210 naar stal hiervoor €550+, pony.
Ik kon het echt niet meer opbrengen gewoon om niet boven stand te gaan.

Oud stalgenoot overweegt een stalling van €750 per paard omdat ze erg veel zelf doen moet nu en niet meer de service wat het was.
En duur heel duur geworden itt ik er stond.
Ik sta nu echt eigenlijk totaal niet luxe, maar voor die prijs kon je 4 jaar terug superluxe staan.
Ik begon 9 jaar terug 220 all in.
Bij vertrek rond 310 met geluk, nu zou ik over astronomische prijzen gaan die ik er niet voor kan en wil betalen.

Ik ben ook zo, als het echt niet meer gaat, gaat hij hemelen.
Ik houd mijn hart gewoon vast.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:39

Om die stijging in kosten te drukken heb ik dus vrijwel alle dagelijkse verzorging uit het stalgeld gehaald.

Nadeel is dat mensen zich wel eens vergissen in hoe veel en zwaar werk het kan zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:50

joyce B schreef:
Om die stijging in kosten te drukken heb ik dus vrijwel alle dagelijkse verzorging uit het stalgeld gehaald.

Nadeel is dat mensen zich wel eens vergissen in hoe veel en zwaar werk het kan zijn.

Mensen willen een paard of pony, maar niet het werk er om heen.
Mer heel veel dingen; dat kost gewoon veel geld.
Net als je je tuin laat doen. Je je huis laat verbouwen etc.
Alleen paard of pony is elke dagen blijft elke dag

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:30

Hier in de regio zie ik ook steeds meer stallen stoppen en de prijzen reizen inderdaad de pan uit.
Toch begrijp ik de prijzen wel, alles wordt fors duurder en ook zij moeten ergens van leven.

Maar ik ben blij dat er een met pensioen is, die staat nu voor €150 excl. evt krachtvoer, hoefsmid, wormenkuur maar verder doen ze alles (ruwvoer, paarden checken, borstelen, medicatie, evt dekens/maskers op en af.
De ander staat bij een koeienboer, waar het flink nat kan zijn in de winter, ruwvoer soms wisselt qua kwaliteit, maar paardlief doet het er goed en het is dicht bij het bos, dus ik klaag niet.
Verwacht wel dat beide stallen ook nog omhoog gaan komend jaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:32

Cioccolato schreef:
joyce B schreef:

Het is natuurlijk niet alleen willen. Je werkt je soms een slag in de rondte om het financieel rond te krijgen om een paard te houden. Naast je werk nog je huishouden, misschien je partner of gezin, andere familie die je eens willen zien. Om 365 dagen klaar te staan voor je paard is gewoon pittig. En ook niet helemaal haalbaar. Een mens wordt ook eens ziek. Als je 40 uur per week werkt wil je niet ook nog eens elke dag bij wijze van spreken 2 uur klusjes moeten doen op stal. Even een stal mestvrij maken is weer anders dan elke avond een hele paddock leegscheppen en hooiruiven vullen. Want dan kom je helemaal niet meer om wat leuks te doen met je paard. En dan heb je er ook weinig aan om die 40 uur op werk te ploeteren om je paard te blijven onderhouden.

Je moet die balans zoeken met wat haalbaar is en wat leuk blijft. Ik denk dat er zat eigenaren zijn die graag alle zorg zelf zouden doen, maar aan de andere kant moet je ook op je eigen kunnen passen om niet overspannen te raken van al die ballen die je al hoog houdt. Het leven is keuzes maken, maar doordat alles de afgelopen jaren veel sneller duurder is geworden, worden veel paardeneigenaren ook financieel veel sneller ingehaald en zijn er in het dagelijks leven gewoon veel meer zorgen. Al die zorgen bij elkaar zijn een keer teveel.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:33

[/quote]

Dit is ook de reden dat veel accomodatie's stoppen, het kan gewoonweg niet uit

Euh heb jij gelezen?

Ik zeg toch niet dat het geen tijd kost? Ik zeg dat het bij de vaste prijs hoort en die prijs dan maar hoger moet zijn.

Ik had het over het vullen, niet de waterprijs, tel dat bij de prijs, niet als optie. Water is geen optie. Maar een eerste levensbehoefte. Dus bij de stalprijs.

Dat zeg ik toch dat je een borstel mee moet nemen dan?
Maar uit ervaring weet ik dat door dat bakje doen veeeel minder tijd kost.

Ja heb paarden aan huis al vor 20 jaar en voor dat ik dat had erg veel mee geholpen op grotere stallen, met alle klussen dier bestaan, dus weet prima hoeveel werk het is.
Maar sommige dingen als water en weidegang horen geen optie te zijn.
Vaste prijs, hoe hoog moet de stal zelf bepalen.[/quote]

Sorry de knorry, jij hebt het over water, maar bottomline bedoelen we dus hetzelfde ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:00

Celebi schreef:
Cioccolato schreef:

Het is natuurlijk niet alleen willen. Je werkt je soms een slag in de rondte om het financieel rond te krijgen om een paard te houden. Naast je werk nog je huishouden, misschien je partner of gezin, andere familie die je eens willen zien. Om 365 dagen klaar te staan voor je paard is gewoon pittig. En ook niet helemaal haalbaar. Een mens wordt ook eens ziek. Als je 40 uur per week werkt wil je niet ook nog eens elke dag bij wijze van spreken 2 uur klusjes moeten doen op stal. Even een stal mestvrij maken is weer anders dan elke avond een hele paddock leegscheppen en hooiruiven vullen. Want dan kom je helemaal niet meer om wat leuks te doen met je paard. En dan heb je er ook weinig aan om die 40 uur op werk te ploeteren om je paard te blijven onderhouden.

Je moet die balans zoeken met wat haalbaar is en wat leuk blijft. Ik denk dat er zat eigenaren zijn die graag alle zorg zelf zouden doen, maar aan de andere kant moet je ook op je eigen kunnen passen om niet overspannen te raken van al die ballen die je al hoog houdt. Het leven is keuzes maken, maar doordat alles de afgelopen jaren veel sneller duurder is geworden, worden veel paardeneigenaren ook financieel veel sneller ingehaald en zijn er in het dagelijks leven gewoon veel meer zorgen. Al die zorgen bij elkaar zijn een keer teveel.

Helemaal hiermee eens.

Ik vind de klusjes opzich niet erg.
Maar er zitten ook maar 24 uur in mijn dag.

Als ik niet zou hoeven werken, zou ik met alle liefde een aantal uur op stal bezig zijn. Maarja, de rekeningen betalen zichzelf helaas niet.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:22

Met open mond van verbazing heb ik dit topic zitten doorlezen. De prijzen die sommigen van jullie betalen vind ik echt om achterover te vallen.
Nu begrijp ik echt dat je voor faciliteiten en luxe betaalt, (heb ik niet) maar dan nog.

Weer een reden om blij te zijn in het "achtergebleven" zeeuws vlaanderen te wonen.

Hebben jullie voor jezelf een harde grens gesteld, bijvoorbeeld 15 of 20 procent van je inkomen ?
Of is dit iets dat met de jaren opgerekt is?
Hier heb ik voor mezelf en mijn gezin gesteld dat ik 15 procent van mijn eigen inkomen mag uitgeven aan julius. ik kan daar ruim onder blijven gelukkig, maar als dat niet meer lukt dan zal ik het anders aan moeten gaan pakken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:25

Een paard hebben is nog steeds een luxe.
En de problemen die men er omheen ervaart zijn je eigen keuze. Dat zijn luxe problemen.

Je hoeft geen paard te hebben.