[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:48

Noean schreef:
Maeike79 schreef:
Ben ook op zoek naar een auto die een 1,5 of (liever nog) 2 paards-trailer kan trekken en liefst ook nog redelijk zuinig is in verbruik aangezien ik per week ongeveer 500 km rijdt aan woon-werk verkeer. Mijn budget is ongeveer € 15.000,-. Km stand mag best tussen de 100.000 en 200.000 zitten, als t maar diesel is! :D

Iemand ervaring met een BMW X3 of Volvo XC70 hoe die het doen voor de trailer?

Wij hebben een saab 9.5 diesel. Erg zuinig mijn man rijdt zo'n 800 km per week en dan loopt hij tussen de 1 op 18/20.
Mag 1800 kg trekken en is erg comfortabel.
Wij hebben de automaat.
Ik heb altijd met 4x4rs gereden en was benieuwd hoe een personen auto zou bevallen voor de trailer en ik moet zeggen dat ik het gewoon prima vind rijden.

Dank voor de tip, Saab 9.5 is inderdaad ook een goede om te bekijken! Mooie auto en 1 op 18/20 vind ik heel acceptabel!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:45

Mootje schreef:
VW Golf, Audi A3 en Seat Leon mogen alledrie 1400kg trekken in de dieseluitvoering. Leeggewicht van de seat was iig rond de 1300kg. Ik heb denk ik 30.000 trailer km's gereden met de Seat Leon 1.9 TDI en het was een fijne combi (als ik het 'extra' onderhoud niet meereken :') )
Ik ben alleen benieuwd welke uitvoering van de 1.9 TDI Marjan heeft, want je krijgt er alleen 140 pk uit met tunen naar mijn weten :)

Haha ik heb er 1 met rode DI :o dus wat meer power vanuit de fabriek.. Kan em tunen ben alleen bang dat ik de politie dan iets te vaak sponsor :D

Leeg gewicht is 1201 dus laat trailer tot 1200 terug keuren zodat ik zonder E mag rijden. Met de trekker heb ik altijd veel met grote wagens gereden dus vind het een beetje zonde om een E rijbewijs te moeten halen

Mootje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:02

Marjan, die had ik ook, maar met 110 pk.... Waarschijnlijk heb ik 1 model terug gehad (2001).
Ik heb nu een getunede 2.0 tdi :D

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:11

ik heb momenteel een kia carnival 2.6 tdi voor de trailer staan. Maar we zijn op zoek naar iets anders (we willen onze 2 auto's verkopen en dan 1 auto terug)
hebben jullie tips? Ik zoek een auto waarin ik achter in mijn hoefsmid spullen kwijt kan en waar ik 2000kg mee mag trekken.
Maar na een boel zoek werk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het liefste rij ik niet in een echt busje aangezien dat toch vaak was stugger rijd. Ik zat te denken aan een nieuw type peugeot expert, de oudere mogen helaas maar 1400 trekken.

Ik ben benieuwd of iemand hier goede ideeen heeft :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:57

Een VW golf 4 benzine kan ook.
1.8 mag 1300 en de 2.0 1400

Ik ga binnenkort kijken voor een vw. Bora 2.0 (1400)
Net wat meer ruimte door de kofferbak.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:03

Even jullie mening:

Mijn eigen auto is kapot dus kan helaas niet meer weg met de trailer. Ivm veel verlies op die auto ben ik helaas ook niet in staat om een andere trekauto aan te schaffen.

Mijn schoonouders hebben een Opel Astra uit 2011.
Een 1.8, mag 1300 kg trekken. Dus qua gewicht kan een 1,5 paards trailer met mijn paardje makkelijk.
We hebben alleen geen idee wat de kogeldruk is. De trekhaak is afneembaar en er zit geen plaatje op.
Heeft iemand enig idee wat de kogeldruk is en of het verstandig is als combinatie.
Het gaat maar om een klein stukje, maar als het geheel onverstandig is dan houdt het meteen al op.
Want wil geen risico lopen met mijn kostbaarste bezit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:10

Ik heb wel met een Astra + paard gereden.
Dat gaat wel goed kwa kracht, maar je moet heel anticiperend rijden om echt niet snel te hoeven remmen e.d. Met wind zou ik er niet mee gaan rijden, hij is vrij licht namelijk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:29

Sizzle schreef:
Ik heb wel met een Astra + paard gereden.
Dat gaat wel goed kwa kracht, maar je moet heel anticiperend rijden om echt niet snel te hoeven remmen e.d. Met wind zou ik er niet mee gaan rijden, hij is vrij licht namelijk.

1157 ofzo woog de auto (dacht ik)

Dus opzich kan het wel met gunstig weer.
Anticiperend rijden doet iedereen denk ik met een trailer.
Tenminste, ik wel altijd.

Edit: getempt voor de spam!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:39

Na maanden om me heen kijken ben ik er hoogstwaarschijnlijk ook uit.
Ik heb dit weekend een oude (10j) Mercedes ML320 proefgereden met een nette prijs en krap 100.000 op de teller.
Als we het eens worden over de inruil van mijn auto dan kopen we hem waarschijnlijk wel.

Nu nog een trailer.....

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:26

@sizzle waarschuwing vooraf, dit zijn nou niet de beste modellen van mercedes om het maar netjes te zeggen.

@don-Zhivago in het instructieboekje van de auto staat de kogeldruk genoemd. Van bouwjaar 2011, kan ik geen Astra 1.8 vinden bij autotrader. Maar een moderne astra 1.6benzine weegt 1300kg en mag ook in die orde grote wat trekken. Ik verwacht dat de kogeldruk ergens tussen 50 - 75kg zal liggen.

@smidjejollie: ik denk dat er niet veel verschil is tussen een Peugeot Expert of een iets groter busje zoals een Ford Transit o.i.d. Mijn eigen ervaringen is dat de busjes niet meer zo stug zijn als vroeger (10 jaar geleden). Geen ervaring met een Peugeot Expert, maar zag dat een 2.0 hdi L2h1 1785kg weeg en 2000kg mag trekken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:42

Bedankt sdi. Zal het Eens gaan bekijken in het boekje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:14

sdi schreef:
@sizzle waarschuwing vooraf, dit zijn nou niet de beste modellen van mercedes om het maar netjes te zeggen.

In welk opzicht?
Ik heb wel gezocht naar ervaringen maar kwam nog geen schokkende dingen tegen tot nu toe.
Zijn er bepaalde dingen waar ik extra op moet letten of die na een bepaalde km stand extra aandacht nodig hebben?
Het onderhoudsboekje ziet verder prima uit, alle service is op tijd gedaan en bij een officiele dealer.
Er zit ook nog geen trekhaak aan, dus overbelast is hij ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:00

Nog even verder gegoogled en zie nu wat je bedoeld.
Ik ga nog even overleggen met mijn 'expert'.
Dank voor de tip!

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:39

Hi, ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe auto, ook eentje die een 1,5 trailer kan trekken.
Nu is mijn oog gevallen op een Land Rover uit 2002, heeft iemand ook een Land Rover en kan je mij misschien vertellen hoe het zit qua bezineverbruik. zag al wel dat de rond de 150/200 euro per kwartaal aan wegenbelasting kwijt bent... maar kon niks vinden over het bezineverbruik van dit type auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:11

jacqueline_Y schreef:
Hi, ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe auto, ook eentje die een 1,5 trailer kan trekken.
Nu is mijn oog gevallen op een Land Rover uit 2002, heeft iemand ook een Land Rover en kan je mij misschien vertellen hoe het zit qua bezineverbruik. zag al wel dat de rond de 150/200 euro per kwartaal aan wegenbelasting kwijt bent... maar kon niks vinden over het bezineverbruik van dit type auto.

Een benzine-Freebee uit 2002? Welke?

Benzine 1.8 4-pitter:
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no

Benzine 2.5 6-pitter:
http://www.autoweek.nl/auto/27833/land- ... n-25i-v6-e

Je ziet dat de 6-pitter iets meer zuipt, maar daar staat fors meer power tegenover! Het blok is ook up-to-the-job, wat je van de 4-pitter niet helemaal kunt zeggen. Als het erop aankomt, komt de 4-pitter power tekort.
Beide motoren hebben hun pluspunten en kanttekeningen, maar als je een goeie kunt vinden, ga voor de V6!

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:35

Hoi hoi!

Ik heb zo'n beetje het hele topic doorgespit maar ik zie echt door al die auto's niet meer degene die aan mijn 'eisen' voldoet.. Of misschien bestaat die gewoon niet wat ook best mogelijk is.

Ik zoek voor een 1.5 paards trailer (die zal ik gaan kopen zodra de auto er is)
Met dus 1 paard (+- 1,65, dus zo'n 600kilo?)
Een auto waarmee ik zowel gewoon de weg op kan als met trailer.
Hij moet niet duur zijn, budget van rond de 2000-3000 euro.
Voor 2 keer per maand een wedstrijdje in de omgeving.
Moet dus schappelijk zijn in benzineverbruik (1 op 8, 1 op 9 vind ik niet schappelijk).

Ik heb gekeken bij de:
- Daihatsu Terios, die wordt afgeraden, i know, maar aangezien ik hem 1 a 2 keer per maand met trailer ga gebruiken en echt in de buurt is, is dat voor mij mss nog een optie

- Daihatsu Feroza, maar die zuipt 1 op 8, gelezen vanuit een ander topic, balen!

- Suzuki Jimny, is boven het budget

- Suzuki vitara zou misschiene en optie zijn... (de grand vitara vind ik dan weer echt te groot..)

Naja al met al, HELP!!
Welke zuipt niet mijn bankpas leeg en waarmee kan ik gewoon rondcrossen en een 2 keer per maand met de trailer op pad!?

Alvast bedankt!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:47

Je moet altijd ergens in compenseren. Als je graag veilig en voor jezelf aangenaam op pad wil (al is dat maar 2 keer per maand) moet je toch kijken naar een auto die wat vermogen heeft en wat mag trekken.
Je kan goedkoop veel jeep's kopen, probleem is dan idd dat de onderdelen veel kosten, ze veel km hebben en veel verbruiken.
Wil je daarnaast dan ook nog een auto die als gewone auto kan dienen, dan wordt het helemaal moeilijk.
Ik heb een Nissan X-trail, mag 2000kg trekken, verbruikt een 8 liter (bij normaal gebruik), bij gewicht en bergen zal hij wel naar de 14liter gaan, ik heb wel alle luxe en hij rijdt ook nog eens zalig, heeft een leuk aantal pk's, wat hem zowel leuk maakt om gewoon mee te rijden, als met een trailer.
Ik heb hem 2e hands gekocht, met weinig km en weinig leeftijd, dus buiten budget voor jou.
Maar misschien kan je wel eens kijken naar de oudere modellen?
Huyndai Terracan is ook super geschikt als trekauto, vallen ook goed mee van prijs als je de oude modellen neemt.
Een goed onderhouden Patrol, is ook ideaal.

Feroza is inderdaad ook ideaal, kan je niet zoeken naar eentje op LPG?

Wij hebben een dodge staan, die met paarden en in de bergen, snel 30liter verbruikt, ondoenbaar op benzine. Maar op Lpg 'maar' even duur als mijn jeepje.

Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:57

Iris__Bennie schreef:
Hoi hoi!

Ik heb zo'n beetje het hele topic doorgespit maar ik zie echt door al die auto's niet meer degene die aan mijn 'eisen' voldoet.. Of misschien bestaat die gewoon niet wat ook best mogelijk is.

Ik zoek voor een 1.5 paards trailer (die zal ik gaan kopen zodra de auto er is)
Met dus 1 paard (+- 1,65, dus zo'n 600kilo?)
Een auto waarmee ik zowel gewoon de weg op kan als met trailer.
Hij moet niet duur zijn, budget van rond de 2000-3000 euro.
Voor 2 keer per maand een wedstrijdje in de omgeving.
Moet dus schappelijk zijn in benzineverbruik (1 op 8, 1 op 9 vind ik niet schappelijk).

Ik heb gekeken bij de:
- Daihatsu Terios, die wordt afgeraden, i know, maar aangezien ik hem 1 a 2 keer per maand met trailer ga gebruiken en echt in de buurt is, is dat voor mij mss nog een optie

- Daihatsu Feroza, maar die zuipt 1 op 8, gelezen vanuit een ander topic, balen!

- Suzuki Jimny, is boven het budget

- Suzuki vitara zou misschiene en optie zijn... (de grand vitara vind ik dan weer echt te groot..)

Naja al met al, HELP!!
Welke zuipt niet mijn bankpas leeg en waarmee kan ik gewoon rondcrossen en een 2 keer per maand met de trailer op pad!?

Alvast bedankt!

Ford Mondeo, bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/559493237
VW Passat is ook een optie: http://link.marktplaats.nl/551798132 of http://link.marktplaats.nl/560459658 of http://link.marktplaats.nl/554338348
Merk hierbij op dat de VW's allemaal 4x4 zijn en dat de gezochte auto's allemaal voorzien zijn van grotere motoren (de meesten een V6)........

Maarre, deze kan het ook: http://link.marktplaats.nl/555926502 beetje buiten de kadertjes durven denken.......

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:00

ikke schreef:
Maarre, deze kan het ook: http://link.marktplaats.nl/555926502 beetje buiten de kadertjes durven denken.......

Met een ledig gewicht van 1342 kg moet ze dan wel op zoek naar een licht trailertje, om op alleen rbw. B (gokje op basis van de auto's die ze zelf opnoemt, maar staat idd. nergens) met een paard met een geschat gewicht van 600 kg op pad te mogen gaan. Max. treingewicht blijft wel keurig onder de 3,5t. Ben verder overigens wel benieuwd hoe het met het leverbaar blijven van onderdelen gaat lopen nu Saab op z'n reet ligt...

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:10

Ik ben wel van plan op mijn E rijbewijs te halen, als dat nodig is..
Maar zou dat bij een bv. Daihatsu Terios of Daihatsu Feroza niet nodig zijn dan?
Wel toch??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:32

Feroza ELII 1.6 EFI 16V Raisin Top: ledig gew. 1240 kg, MTM Ahw. geremd 1500 kg.
Terios 1.5 16V 4x4: ledig gew. 1170 kg, MTM Ahw. geremd 1350 kg.

De Terios valt dus idd af, maar de Feroza biedt mogelijkheden. Als je een 1½-paards trailertje weet te vinden met een ledig gewicht van max. 600 kg en een MTM van <1240 kg, dan is het op papier nèt mogelijk om die combinatie zonder E te mogen rijden en dan mag je paard er ook nog in. Moet je wel het gewicht ervan goed ingeschat hebben, anders ga je alsnog de bietenbrug op. Eventueel kun je trouwens een trailer met meer laadvermogen bij de RDW laten terugkeuren naar een MTM van 1235kg. Is een administratieve handeling die je iets in de orde van grootte van €70,- kost.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:07

Morgen komen er mensen voor mijn renault laguna, en dan willen we een mazda 6 2.0 liter sport aanschaven die staat namelijk te koop op mijn vriend zijn werk. Iemand ervaring met een mazda 6 met een 1 paards trailer? Hij mag 1500 kg trekken

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:08

Een luxe volvo bij de verzorg fries van mijn zus xD
Ikzelf ga lopen naar de manege

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:17

Iris__Bennie schreef:
Ik ben wel van plan op mijn E rijbewijs te halen, als dat nodig is..
Maar zou dat bij een bv. Daihatsu Terios of Daihatsu Feroza niet nodig zijn dan?
Wel toch??

Ik heb een terios gehad. Trekt het qua gewicht met gemak!
Zelfs 1x in "nood" 2 paards trailer met 1 paard (1350 kg) getrokken.
Qua trekkracht was het een makkie! (ik had de oudere, een 1.3, 1400 kg trekken)
De no go van de terios is de kogeldruk.
Dit is maar 65 kg en dus te laag.
Als ze je aanhouden mag je afkoppelen.

En het autootje zelf is erg licht.
Qua verbruik valt het ook erg tegen hoor. Mijne reed 1:9,5 (zonder trailer)

Mijne is kapot en heb ik weg gedaan.
Maar de terios voor de trailer is wettelijk gezien niet toegestaan ivm kogeldruk.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:00

Hallo,

Na wat bladzijdes doorgelezen te hebben, toch maar besloten om mijn vraag hier te posten.
Het is me inmiddels duidelijk dat je niet alles kan hebben en consessies zal moeten doen :')

Maar goed, ik ben me dus aan het orienteren op een auto waar we nogal wat plannen mee hebben :+
Allereerst zal de auto een tweepaardstrailer plus twee paarden moeten trekken.
Daarnaast moet er ruimte achterin zijn om spullen voor een hoefsmid kwijt te kunnen (oven, aambeeld ed).

Zuinig zal de auto niet zijn, maar wil waar mogelijk toch op de kosten proberen te letten.
Aanschaf kosten rond de 2000-3000 euro.

Is dit mogelijk?