[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:37

Dees schreef:
Kom op, ikke, die V70 is echt niet de enige optie om netjes van A naar B te komen met een paardentrailer aan de haak.

De auto is heus goed (zeker bij veel lagere tellerstanden). Maar het model moet je maar kunnen pruimen en daarnaast, het model is inmiddels aardig "van vroeger". Andere auto's, van Volvo maar ook van andere merken, zijn kwa rijcomfort en functionaliteit inmiddels echt een niveautje of twee hoger.

Jij mag prima blij zijn met je behoorlijk doorgereden V70, maar snap svp ook dat deze auto echt geen optie meer is voor mensen die wat meer 'van deze tijd' willen rijden en die helemaal geen zin hebben in het onderhoud dat past bij '4 ton op de teller".

Ik zeg nergens dat de V70 de enige optie is. Ik geef alleen aan dat de andere opties niet echt veel aardiger zijn voor je bankrekening.

Spenk schreef:
Ik wou net zeggen. De V70 van schoonouders is nou absoluut niet de meest comfortabele auto om in te rijden. Nog afgezien van dat er altijd iets met het ding is nu die flink wat op de teller heeft.

En het ding zuipt als een malle loopt 1 op 10 hooguit zonder trailer. Daar waar veel moderne auto's dan toch wel 1 op 18 halen.

Dus ik begrijp heel goed dat mensen er niet meer zo snel voor kiezen. Als ik naar mij zelf ook kijk. Die 10x per jaar ik met paard weg ben? Waar tegen over staat dat je er 5 dagen in de week mee naar werk kachelt.

Doe eens een goed voorstel voor een 4x4 die minimaal 1800kg aan de haak mag hebben en die bij normaal gebruik 1:18 benzine haalt. We blijven wel appels met appels vergelijken, hè.
Ik laat me graag informeren want ik heb ze nog niet gevonden.

Maar zelfs als je de 4x4 laat vallen, genoegen neemt met 1600kg trekgewicht (de Ifor mag toch niet meer wegen) en niet al te kritisch op budget let, ik ben benieuwd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:42

Als het budgettair niet voordeliger is om in zo'n oudere auto te rijden.....

Waarom zou je het dan nog willen? Waarom zou je jezelf het rijcomfort en de snufjes van een moderne auto dan ontzeggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:01

Dees schreef:
Als het budgettair niet voordeliger is om in zo'n oudere auto te rijden.....

Waarom zou je het dan nog willen? Waarom zou je jezelf het rijcomfort en de snufjes van een moderne auto dan ontzeggen?

Ik?

Ik ga voor 600k op de teller; ik ben net over de helft.
Comfort is prima en het is een top-spec Duitse import met precies alles erop en eraan dat van belang is.

Maar het is altijd goed om rond te kijken want dan weet je wat er in de markt gebeurt (dat de prijzen langzaam maar zeker wat inzakken) en weet je waar je rekening mee kunt houden voor het geval je keuzes moet gaan maken.

Maar als het echt heel veel goedkoper kan, zonder comfort in te leveren, de trailer erachter kan en soort van betaalbaar blijft (ruim begrip) dan weet ik waar ik op kan/moet focussen.

emilie

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:58

Ervaring met Subaru XV hier?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:47

Dank allen voor de antwoorden!

Ikke, gelukkig is de kans dat ik ooit met deze auto+trailer in de buurt van de Drechttunnel kom heel klein :+ maar ik kan me inderdaad voorstellen dat op soortgelijke plekken een omweg handiger is haha
En op je andere vragen: ik heb 5 versnellingen, rijd meestal tussen 2000 en 2500 qua toeren. En ben ik goed genoeg? Er gaan eerst lesjes voor E komen voor ik ermee op pad ga, dat vind ik zelf wel zo'n veilig idee.

Dees, dan hoop ik dat het inruilen van de auto eerder komt dan dat het echt los gaat := maar met maandelijks een keer een ritje van max 20km enkele reis zal dat tempo niet heel hoog moeten liggen hoop ik.

Ik neem jullie tips om echt goed naar het gewicht, ook van de pony, te kijken zeker mee!

Ik voeg er toch nog even een vraag aan toe, aangezien er dan ook een trekhaak gemonteerd zal moeten worden. Er wordt gesproken over 7polige en 13polige aansluitingen. Op internet lees ik dat oudere trailers nog wel de 7polige hebben, maar daaruit concludeer ik dat nieuwere trailers vaak de 13polige aansluiting hebben? Is een 7polige aansluiting voldoende of kom je tegenwoordig toch meer op de 13polige uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:22

Ik zou er altijd 13 polig onder doen. Met adapter kan je gewoon 7 polig er achter.

Maar ik heb de verlichting van de trailer vervangen voor 13 polig.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:06

Dank voor je antwoord! Dus met 13 kan je sowieso ook trailers met 7 begrijp ik als je zo'n adapter hebt. Bestaat er ook een adapter om een trailer van 13 naar een auto van 7 te leiden? Of gaat dan de helft van de lichten enzo niet meer werken? :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:11

Voor beide bestaan adapters :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:20

loulou schreef:
Voor beide bestaan adapters :j

Inderdaad.
Sowieso heel erg handig om te hebben. Wij hebben er standaard één in de auto liggen. Zo kunnen we gewoon alles aankoppelen zonder gedoe, ook als we wat lenen (fietsendrager bvb).
Je kan ze kopen in benzinestations en bouwmarkten uit m'n hoofd

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:43

Kijk dat is ideaal! Werkt dan ook alles met zo'n adapter er tussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:11

Jahoor werkt gewoon prima

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:34

Dat is goed om te horen, dank voor het antwoord

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:43

Spenk schreef:
Jahoor werkt gewoon prima

Nee, net niet. Je mistlicht doet het dan niet meer.

Heel erg puntje precies zou je dan in overtreding zijn, maar ik heb de indruk dat handhaving prio 6953 heeft of zo....

Dus nee, in de praktijk je nergens druk over maken :D

Wat het punt bij de Drechttunnel is, is dat je moet zorgen voor voldoende power om de 80 vast te houden. Dat geldt voor bijna alle bruggen en tunnels in NL.
Met die Kadett, die de Drechttunnel in rep en roer bracht (maar niet heus) had ik ook op de bruggen over de rivieren soms moeite om 'm aan de 80km/h te houden. Dat was met schakelen niet op te lossen. Die auto had gewoon te weinig power om de 1200kg die hij mocht trekken ook aan de 80 te houden.
De oude 608 (5 ton) had er net zo moeite mee, met wind op kop was ik kansloos.
In die zin is de huidige DAF een verademing met z'n 200pk bij 9 ton. Ook met de wind op kop, trap je 'm gewoon bij en loopt ie fluitend naar de 85km/h (begrenst) en hij zuipt net zo hard als de oude 608 :oo

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:31

O dat geklungel met die adapters.... vreselijk.

Mijn auto had een 7 polige stekker en de trailer een 13 polige. Een 13 polige is helemaal niet nodig op een trailer. Wel op bijv een caravan, daar zijn meer elektra-aansluitingen. Het was redelijk voordelig om die 13 polige stekker van de trailer te veranderen in een 7 polige. Voor mij geen adapters meer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:36

Myrsky schreef:
ik heb 5 versnellingen, rijd meestal tussen 2000 en 2500 qua toeren. En ben ik goed genoeg?

Als je inderdaad de 2018 IX20 1.4 Go! hebt dan heb je een motor met "maar" 90 pk. Geen turbo, maximaal koppel bij bij 4000 toeren. Dus met aanhanger er achter zou ik toch minimaal 500 toeren hoger gaan zitten, 1000 mag ook.

Adaptor van 13 naar 7 polig kost nog geen tientje (google). Bij ons laten we die er eigenlijk altijd in zitten omdat we meestal alleen de trailer gebruiken. En die heeft nu eenmaal 7-polig.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:48

Myrsky schreef:
Dank voor je antwoord! Dus met 13 kan je sowieso ook trailers met 7 begrijp ik als je zo'n adapter hebt. Bestaat er ook een adapter om een trailer van 13 naar een auto van 7 te leiden? Of gaat dan de helft van de lichten enzo niet meer werken? :=

Ja en ja, er bestaan adapters en die kunnen niet opeens extra verbindingen erbij maken. Dus die adapter zorgt er voor dat de meerderheid (pool 1 t/m 7 zeg maar) van de verlichting goed werkt en de rest (8 t/m 13) doet het niet zoals bedoeld is. Hierbij hoort ook de achteruit rij verlichting bij en die is wel erg handig om te hebben. Moraal van dit verhaal: zet een 13 polige op de auto. Ik heb overigens van meerdere garages begrepen dat zij 7 polig niet eens meer installeren, dan krijg je 13 polig en een adapter.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:49

Van je auto schijnt het niet zo makkelijk te zijn om om te zetten van 7 naar 13 polig, ik begreep dat die dan weer opnieuw moet inleren (ofzo)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:00

Nee, als ze van een 7 polige aansluiting een 13 polige moeten maken, moet de gehele bedrading van de auto opnieuw worden aangelegd.
De 13 polige stekker van je trailer afschroeven en daar een 7 polige opzetten is heel veel makkelijker en heel veel goedkoper.

Er zullen heus garages zijn die geen 7 polige stekker meer onder een auto zetten. Mijn Mazda is heel niet zo oud (2017?) en komt van de dealer maar had wel een 7 polige stekker eronder zitten. Tja. Maakt mij niet uit. Ik doe toch niet aan sleurhutvakanties :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:10

Met een adapter is easy, gewoon die erop zetten en je bent klaar. Maar… dan werkt dus alleen 1 t/m 7 goed, als de auto 7-polig heeft (zei de garage).
Echt vervangen is best een werkje, omdat die 8 t/m 13 correct aan moeten worden gesloten, zodat wat daarop zit ook daadwerkelijk functioneert zoals het hoort.

Mijn auto had toen ik hem kocht een 7-polige aansluiting (wat voor zijn leeftijd en trekvermogen onlogisch was) die is omgezet naar 13-polig. Heb toen uitgebreid met de garage besproken hoe dat precies zat en wat verstandig was, vandaar dat ik er nog iets van weet. Nog steeds heel blij dat we dat hebben laten doen overigens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:36

Dees schreef:
Nee, als ze van een 7 polige aansluiting een 13 polige moeten maken, moet de gehele bedrading van de auto opnieuw worden aangelegd.
De 13 polige stekker van je trailer afschroeven en daar een 7 polige opzetten is heel veel makkelijker en heel veel goedkoper.

Er zullen heus garages zijn die geen 7 polige stekker meer onder een auto zetten. Mijn Mazda is heel niet zo oud (2017?) en komt van de dealer maar had wel een 7 polige stekker eronder zitten. Tja. Maakt mij niet uit. Ik doe toch niet aan sleurhutvakanties :D

Dat ligt aan de auto. Soms moet dat maar zeker bij modernere auto's kun je gewoon een ander stukje kabelboom in klikken.

Je kunt als klant gewoon aangeven wat je eronder wil hebben. Als de vorige/eerste eigenaar niks met 13-polig had, waarom zou ie er dan een 13-polige connector onder zetten?
Maar de 7-polige zal gewoon verdwijnen want nieuwere aanhangers moeten een werkend mistlicht hebben en dat kan alleen met een 13-polige steker.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:35

Vraagje, heb al rondgezocht op bokt maar kon er vrij weinig over vinden.
Ik zoek een andere auto, beetje ruimer als dat ik nu heb en ik zou er eigenlijk wel een trailer mee willen trekken zodat ik geval van nood gewoon mn eigen auto kan pakken en niet halsoverkop een auto moet lenen.(is al eens gebeurd namelijk).

Ik heb gezocht naar auto’s die 1300 kg mogen trekken en zonder trailer nog wel zuinig in verbruik zijn. Minimaal 1 op 15. Ik kwam op de Kia Venga uit.
Is deze geschikt om in geval van nood voor een een trailer (ik ga uit van 1,5 paards) te zetten? Het zou voor de komende jaren gaan om een fjord van zo’n 500 kg.
Verder rijd ik zo’n 15.000-17.000km per jaar en mijn budget is ongeveer 6000 euro. Kwam dan op Kia venga’s van ongeveer 2010/2011 uit.

Ik kom ook veel Peugeot en Citroëns tegen die dat mogen trekken maar ik heb niet zo’n goed gevoel bij die Franse auto’s..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:39

Al bij VW Golf gekeken?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:50

Vw van die jaren is misschien wel meer ellende dan een Peugeot :+

Kijk eens naar een Mazda 6 oerdegelijk niet heel knap maar prima trek auto

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:12

Misschien. Denk dat dit wel wat meevalt.

Maar een Mazda 6 uit die jaren.... die is bepaald niet zuinig te noemen. Goede auto, mooie auto, maar zuipt benzine. Niets voor niets een betaalbare auto ;)
Ga dan voor een oudere Audi A4. Die zuipt iig niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 05:10

Dees schreef:
Misschien. Denk dat dit wel wat meevalt.

Maar een Mazda 6 uit die jaren.... die is bepaald niet zuinig te noemen. Goede auto, mooie auto, maar zuipt benzine. Niets voor niets een betaalbare auto ;)
Ga dan voor een oudere Audi A4. Die zuipt iig niet.

Bij de Audi moet je uitkijken dat die geen olie zuipt :Y)