Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Juist voor 20k aan km's per jaar, ben je voordeliger uit met een sedan of station dan met een suv. Het verbruik en gewicht van suv's is doorgaans hoger, en ook bij aanschaf betaal je er meer voor. Kwa onderhoud zal het elkaar niet zoveel schelen.
Als je gaat voor een D-klasse van een goed A-merk (Golf is volgens mij nog net C-klasse), dan heb je comfortabele kilometers met goede stoelen en een veilige, stevige auto die prima even 1.500 kan trekken.
En als je de kans krijgt, ga eens een proefrit maken in een Volvo, dan ben je om
madelonvdw schreef:Misschien willen jullie eens met mij meekijken en denken?
Al een paar weken aan het speuren naar een mogelijke nieuwe auto. Nu is mijn budget niet heel groot tot ongeveer 7000 euro. Daarbij komt dat ik opzoek ben naar een auto die met name voor woon-werkverkeer geschikt is, hoef geen luxe of paradepaardje te hebben, zuinig in gebruik en niet te duur per maand. Het standaard riedeltje gok ik nav dit topic.Er komt een anderhalfpaards IForWilliams met pony achter te hangen a 1350 (en een hele enkele keer 1500) kilo samen.
Ik kom de volgende opties tegen:
peugeot 5008 1.6 thp active uit 2012 met 186.000 km op de teller, trekgewicht 1550 kg
renault megane estate 1.6 uit 2012 met 185.000 km, trekgewicht 1500 kg
renault megane estate 1.2 uit 2013 met 155.000 km, trekgewicht 1500 kg
peugeot 308 hb 1.6 vti uit 2010 met 180.000 km, trekgewicht 1650 kg
peugeot 508 1.6 uit 2010 met 180.000 km en 1800 kg trekgewicht
volkswagen touran 1.4 tsi uit 2008 met 150.000 km en 1500 kg trekgewicht (ligt qua maandelijkse lasten en gem km/l hoger dan de anderen)
opel vectra uit 2008 met 176.000 km en 1500 kg trekgewicht
Gaan jullie eerder voor een ouder jaartal met minder km op de teller of juist eentje met veel km op de teller en een jonger model? Zie ik bepaalde opties nog over het hoofd? Welke auto zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of ervaringen met een van deze auto's hoor ik ook graag!
Dees schreef:Voor mij is de stand van de teller heel belangrijk. Zeker bij benzine-motoren vind ik een 140K al best veel. Maar dat hangt wel van het merk af. Want voor bijv een Audi of Volvo zou ik dat weer wel durven.
MarjanB schreef:Heel eerlijk? Ik zou kijken naar een Kia oid geen volkswagen Peugeot of Renault. Ook al ben ik erg blij met m’n megane, heb hem in de lease dus voor mij geen kosten als die een keer stuk gaat. Maar voor privé auto zou ik naar iets Japans of uit die regio gaan, Mazda, Kia, Suzuki, Nissan, Honda
Heb je meer auto voor je geld en ook meer betrouwbaarheid
Edit; Mazda 6 bijvoorbeeld, niet heel mooi maar betrouwbaar mag 1500 trekken (sommigen meer dacht ik) en je vind ze nog met lage km stand voor normaal geld
Nimby schreef:Dees schreef:Voor mij is de stand van de teller heel belangrijk. Zeker bij benzine-motoren vind ik een 140K al best veel. Maar dat hangt wel van het merk af. Want voor bijv een Audi of Volvo zou ik dat weer wel durven.MarjanB schreef:Heel eerlijk? Ik zou kijken naar een Kia oid geen volkswagen Peugeot of Renault. Ook al ben ik erg blij met m’n megane, heb hem in de lease dus voor mij geen kosten als die een keer stuk gaat. Maar voor privé auto zou ik naar iets Japans of uit die regio gaan, Mazda, Kia, Suzuki, Nissan, Honda
Heb je meer auto voor je geld en ook meer betrouwbaarheid
Edit; Mazda 6 bijvoorbeeld, niet heel mooi maar betrouwbaar mag 1500 trekken (sommigen meer dacht ik) en je vind ze nog met lage km stand voor normaal geld
December 2014 was ik voor het laatst op dit topic voor advies![]()
Toen hebben wij een Nissan Xtrail 2.5 4x4 gekocht, uit 2004, dus toen 10 jaar oud, met toen ruim 150.000 op de teller.
We rijden er nog steeds in, hij staat nu op 293.000. Er zijn uiteraard reparaties aan geweest: koppeling vervangen nog binnen garantietermijn, keer nieuwe uitlaat, nieuwe katalysator.
(Het raarste is nu: dat al meer dan een jaar het ‘motorlampje’ brandt. Uit laten lezen, maar zowel de ‘gewone’ garage als de echte Nissan garage komen niet verder dan dat het ligt aan ‘bank 1’ en dat zou iets met de lambda sondes zijn. Die zijn vorig jaar allebei vervangen, maar het lampje gaat niet uit. Beide garages wisten het toen ook niet meer. Auto rijdt intussen nog steeds, dus we gaan maar door zolang het goed gaat.)
Wel houden we er rekening mee dat we een keer naar iets anders moeten kijken, maar dan zouden we deze auto wel weer willen.
Voordeel is dat hij 2000 kg mag trekken en toch maar 74 eur in de belasting kost.
Vorige week reden we met windkracht 6 over de Haringvlietdam met een tweepaards (wel met alleen 1 tink erin), hij trekt dat zo makkelijk.
Verder is hij voor mij nog handzaam genoeg om in stedelijke omgeving als ‘normale’ auto te rijden. Bijvoorbeeld tov een Toyota Landcruiser, die zijn echt zo huge. (En veel duurder.)
Hij kostte toen iets van 5900 eur en daar zie ik dezelfde Xtrails (wel met minder kms, maar dus ook zo oud) nu soms ook voor staan.
Ik zou dat wel te oud vinden om nu te kopen, ik hoop echter dat hij nog even mee kan.
madelonvdw schreef:Misschien willen jullie eens met mij meekijken en denken?
Al een paar weken aan het speuren naar een mogelijke nieuwe auto. Nu is mijn budget niet heel groot tot ongeveer 7000 euro. Daarbij komt dat ik opzoek ben naar een auto die met name voor woon-werkverkeer geschikt is, hoef geen luxe of paradepaardje te hebben, zuinig in gebruik en niet te duur per maand. Het standaard riedeltje gok ik nav dit topic.Er komt een anderhalfpaards IForWilliams met pony achter te hangen a 1350 (en een hele enkele keer 1500) kilo samen.
Ik kom de volgende opties tegen:
peugeot 5008 1.6 thp active uit 2012 met 186.000 km op de teller, trekgewicht 1550 kg
renault megane estate 1.6 uit 2012 met 185.000 km, trekgewicht 1500 kg
renault megane estate 1.2 uit 2013 met 155.000 km, trekgewicht 1500 kg
peugeot 308 hb 1.6 vti uit 2010 met 180.000 km, trekgewicht 1650 kg
peugeot 508 1.6 uit 2010 met 180.000 km en 1800 kg trekgewicht
volkswagen touran 1.4 tsi uit 2008 met 150.000 km en 1500 kg trekgewicht (ligt qua maandelijkse lasten en gem km/l hoger dan de anderen)
opel vectra uit 2008 met 176.000 km en 1500 kg trekgewicht
Gaan jullie eerder voor een ouder jaartal met minder km op de teller of juist eentje met veel km op de teller en een jonger model? Zie ik bepaalde opties nog over het hoofd? Welke auto zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of ervaringen met een van deze auto's hoor ik ook graag!
Marus schreef:Myrski: ik zelf zou niet snel een auto die 1300 mag trekken voor een trailer zetten.
Je hebt trouwens wel 1,5 paardstrailers die rond de 540 wegen dus dan houd je voldoende gewicht over voor een haf.
Myrsky schreef:Hoe bedoel je dat met uit elkaar trekken?